Italiaanse eetgewoontes. Wie vertelt?

30-12-2009 11:56 178 berichten
Alle reacties Link kopieren
Italiaanse eetgewoontes. Wie vertelt?

Ik hou van Italiaans eten. Eet het ook weer niet overdadig veel en helaas heb ik de Zilveren Lepel nog niet voor een betaalbaar bedrag op de kop weten te tikken.

Maar toch hoor ik her en der dingen die ik (nog) niet wist.

Van de week hoorde ik dat de echte Italiaan geen stokbrood bij de pasta serveert. En al eens eerder dat het een "doodzonde" is om pasta als hoofdgerecht te serveren in Italë. Goh. Wist ik nooit. Ik kijk graag kookprogramma's en in de loop van de jaren wel gezien dat zoveel gebieden in Italië zo zijn "eigen" keuken heeft.

Zijn er hier forummers met leuke verhalen, anekdotes, familieverhalen, roots in Italië, waarheden en broodje aap verhalen, of andere leuke of lekkere dingen over de Italiaanse keuken? Ja, lekkere recepten ook welkom uiteraard.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Mmm, dat je pasta niet mag snijden wist je waarschijnlijk al? Ik at afgelopen zomer met een klein groepje Italianen in de tuin van een leuk restaurant, heerlijke verse pasta met truffel als voorgerecht (het hoofdgerecht is vlees en groente) en die verse pasta waren zulke lange slierten... dus ik zette mijn mes erin. Ontzette blikken van alle aanwezigen en een tik op mijn hand van de ober. Echt! Dat Mag Dus Echt Nooit. Je moet de pasta oprollen op je vork en dan in je mond steken. (En dan onopvallend de tomatensauskleddertjes van je wangen vegen).
Oh en Mylene: trakteer jezelf op die Zilveren Lepel, als je houdt van koken (zoals jij) en van Italiaans (zoals jij) dan ga je heeeeeeel erg veel plezier hebben van dt kookboek!
Geen cappuccino drinken na 11 uur!

En Italianen vinden dat wij in NL onze pastasaus veeeeel te vol stoppen met allerlei groente, saus en troep. Is nie ech Italiaans, zij gebruiken maar een beperkt aantal ingredienten per gerecht.
Everytime you make a typo, the errorists win.
En ja, de zilveren lepel is geweldig.

(behalve het gerecht voor kikkersoep, benodigd: 24 kikkers...)
Everytime you make a typo, the errorists win.
Ik heb een half Italiaanse vriend gehad. En we zijn destijds bij zijn familie in Italië geweest (tijdens kerst).

Spaghetti eet je uiteraard níet met een mes, maar óók niet met een lepel! Dat is voor kinderen. Dus alleen met een vork, draaien op de rand van je bord.

Pasta is inderdaad een voorgerecht. En risotto ook. En pizza trouwens ook. En op die pizza zitten geen bergen groente en vlees, hooguit een dun laagje van iets. (kaas en tomaat meestal).

Ik denk nog even verder hoor
quote:infojunk schreef op 30 december 2009 @ 12:03:

Geen cappuccino drinken na 11 uur!

En Italianen vinden dat wij in NL onze pastasaus veeeeel te vol stoppen met allerlei groente, saus en troep. Is nie ech Italiaans, zij gebruiken maar een beperkt aantal ingredienten per gerecht.

Klopt. Maar de meeste Italiaanse gerechten lijken hier in niets op het origineel.

En ja, pasta is een voorgerecht!
Ja ik heb het nog nooit meegemaakt dat een ober je corrigeert hahahah, maar ik weet dat het niet mag het snijden van de pasta. Heel subtiel breek ik het daarom alvast een beetje voor het de pan in gaat. Nee ik heb hier geen Italianen die hier hier eten jammer genoeg maar dan zou ik daar wel rekening mee houden. Ik hou wel van die gewoontes. Daarom leek het mij ook leuk om het erover te hebben.

De Zilveren Lepel staat bovenaan mijn lijstje. Maar Hemeltje wat is die duur. Dus zal nog wel even duren. Ik hou MP steeds in de gaten of er een betaalbare staat. Heb jij hem?
quote:infojunk schreef op 30 december 2009 @ 12:03:

En ja, de zilveren lepel is geweldig.

(behalve het gerecht voor kikkersoep, benodigd: 24 kikkers...):rolf: zie mijn mini vijvertje al op mijn terras dat ik daar die kikkers in doe, alsjeblieft, je soep graag buiten opeten.
Het zal er wel nooit van komen maar ik heb wel eens een kookprogramma gezien waar ze een leuke reis hadden dat je een kookvakantie had. En dan dus echt authentieke recepten maken en gewoontes volgen. Geweldig lijkt me dat.
Ik vraag me altijd af hoe Italianen al dat eten weg krijgen.

Anti Pasti

Primi

Secondi

Fromagi

en dan nog een toetje.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Wij gaan heel vaak naar Italie toe en zijn echte restaurantgangers en dan vooral van die kleine tentjes waar allemaal Italiaanse families zitten te eten zijn favoriet. Een uitgebreide Italiaanse maaltijd heeft altijd dezelfde opbouw:

*een voorgerecht, (antipasti) bijvoorbeeld vitello tonato of carpaccio (hier mag brood bij om je bord schoon te maken)

*(primi piatti) nog een voorgerecht een pasta (met weinig saus en elke saus heeft zijn eigen pasta)

*hoofdgerecht (secondi piatti) een lekker vleesje op je bord en los een Insalata Mista of Insalata Verde

*toetje (il dolce) tiramisu of iets dergelijks met daarbij een dessertwijn

daarna espresso met evt een grappa, bij voorkeur zelf gestookt.

En alleen la Mamma weet hoe ze moet koken en de meeste Italianen zijn enorm conservatief waar het hun eten betreft.
quote:mylenevalerie schreef op 30 december 2009 @ 12:07:

[...]

:rolf: zie mijn mini vijvertje al op mijn terras dat ik daar die kikkers in doe, alsjeblieft, je soep graag buiten opeten.Kikkerbilletjes heb ik daar trouwens wel gegeten.
Dertigmin, de gangen zijn nooit heel erg groot en ze nemen de tijd. Tijdens een uitgebreide lunch, want ze eten niet elke dag zo hoor, zit een beetje familie zo een uur of 3 á 4 aan tafel.

Het lukt wel hoor, ze snoepen niet en hebben maar een klein ontbijtje, dus tegen de tijd dat het 1 uur is hebben ze wel honger. Ook tussen de middag eten ze weinig als ze 's avonds uitgebreid eten.
quote:dertigmin schreef op 30 december 2009 @ 12:14:

Anti Pasti

Primi

Secondi

Fromagi

en dan nog een toetje.Het normale dagelijks eten van een Italiaan bestaat dan ook niet uit al die gangen hoor. Gewoon eerst spaghetti of risotto (met inderdaad weinig ingrediënten) en dan vlees met aardappels en groente. Toetje eten ze meestal niet, gewoon espresso.
Ontbijten doen ze inderdaad nauwelijks. Maar tussen de middag wordt (althans wat ik heb meegemaakt) óók warm gegeten. Weliswaar minder dan 's avonds, maar dus wel warm
Bestel eens voor de grap een pizza hawai bij een echte italiaan.

Volgens mij bestaat een italiaans diner uit de volgende gangen:

pasta

anti-pasta

hoofdgerecht

toetje

espresso

Maar ik kan me niet voorstellen dat alle italiaanse gezinnen zo iedere dag eten. Volgens mij eten die ook wel eens alleen een flink bord pasta.

En ik heb nog nooit zo veel smerige kant en klaar opties gezien als in een Italiaanse suppermarkt. Salade uit blik (tonijn met mais en mayo door elkaar), ravioli uit blik, eigenlijk vanalles uit blik, wat een normaal mens niet uit een blik wil eten.
De eerste keer in Italië wist ik dat niet, al die gangen. Dus toen ik bij een bedrijfsbezoek werd uitgenodigd voor de lunch dacht ik: ach gezellig samen een broodje eten, waarom niet. En inderdaad, een schaal broodjes. Lekker getoast met tomaat, met kippenlevertjespaté, met kaas... dus ik heb van alle soorten eentje geprobeerd, leek me een prima lunch zo met een glas wijn erbij.

En toen kwam de tweede gang... Ik was verbaasd, maar ja, pasta, dat gaat er altijd wel in bij mij. Nog een glas wijn, vooruit, we zitten hier toch. En toen die pasta werd afgeruimd: het hoofdgerecht. Mooie biefstuk met groente, zalig. Maar ik kon geen hap meer eten. Ook onbeleefd, vooral in een land waar iedereen zo hangt aan z'n culinaire tradities als Italië, dus ik heb me vermand. En daarna taart... En daarna koffie met lekkere dingetjes erbij... Om vier uur gingen we van tafel, waggelend van de wijn en volkomen volgevreten. Hoe die Italianen daarna nog een paar uur kunnen werken is mij een raadsel, ik moest bijkomen in de schaduw met een glaasje water!

Heerlijk. Ik hou van Italië.
Een Cornetto met een koffie als ontbijt. Mmmmmmm.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
quote:dertigmin schreef op 30 december 2009 @ 12:14:

Anti Pasti

Primi

Secondi

Fromagi

en dan nog een toetje.

Ook nog kaas dus! Mijn hemel.

Geen wonder dat ze het Vita Bella vinden.
quote:absoluteEinstein schreef op 30 december 2009 @ 12:22:

Bestel eens voor de grap een pizza hawai bij een echte italiaan.

Krijg je dan een klap in je gezicht? Of gaan ze het jachtgeweer doorladen?
Nou, de belangrijkste maaltijd heet pranzo. En als je ouderwets bent dan eet je die 's middags. Maar de meeste moderne italianen eten pranzo gewoon 's avonds. Behalve bij sommige feestdagen dan, dan eten ze het 's middags.

Brood bij de pranzo hoort inderdaad niet, soepstengels kunnen wel.

Bestel alsjeblieft geen cappuccino na je eten, dat is echt een belediging aan de kok. Cappuccino neem je als je honger hebt, dus als ontbijt ofzo.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:Katherina schreef op 30 december 2009 @ 12:19:

Dertigmin, de gangen zijn nooit heel erg groot en ze nemen de tijd. Tijdens een uitgebreide lunch, want ze eten niet elke dag zo hoor, zit een beetje familie zo een uur of 3 á 4 aan tafel.

Het lukt wel hoor, ze snoepen niet en hebben maar een klein ontbijtje, dus tegen de tijd dat het 1 uur is hebben ze wel honger. Ook tussen de middag eten ze weinig als ze 's avonds uitgebreid eten.

Het zou helemaal bij mij passen. Ik ben een langzame eter, het liefst kleine dingen en lekker lange tijd. Nou nog een lekkere Italiaan erbij. En een leuke schoonfamilie. Want volgens mij heb je die er ook voor je leven erbij.

Lijkt mij heerlijk in Italië te wonen. Zijn er hier op het forum ook die daar wonen? Ik ken ze uit vele uiteinden maar volgens mij nog niet uit Italië.
quote:Appelsientje schreef op 30 december 2009 @ 12:24:

[...]

Krijg je dan een klap in je gezicht? Of gaan ze het jachtgeweer doorladen?Zo ongeveer wel ja.
Of je een lepel gebruikt bij het eten van pasta is overigens ook afhankelijk van uit welk deel van Italië je komt. Net als wat voor 'n soort pasta en welke sugo (saus) je neemt.

In koffie drink je suiker. Altijd. Veel.

En grappa om 10 uur 's ochtends kan prima.
I only get one shot at life - so I shoot to kill

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven