Italiaanse lunch ideetjes.
dinsdag 10 augustus 2010 om 18:13
Hai,
Mijn zus gaat binnenkort trouwen met een Italiaan en voor haar vrijgezellen feest is dat ook het thema. Nu moet ik de lunch voorbereiden. Natuurlijk haal ik prosecco, maar ik wil ook nog wat Italiaanse lunch dingen hebben natuurlijk. We zijn met 10 mensen. Ik heb niet héél veel tijd er voor.
Zouden jullie mee willen denken?
Mijn zus gaat binnenkort trouwen met een Italiaan en voor haar vrijgezellen feest is dat ook het thema. Nu moet ik de lunch voorbereiden. Natuurlijk haal ik prosecco, maar ik wil ook nog wat Italiaanse lunch dingen hebben natuurlijk. We zijn met 10 mensen. Ik heb niet héél veel tijd er voor.
Zouden jullie mee willen denken?
dinsdag 10 augustus 2010 om 18:38
dinsdag 10 augustus 2010 om 18:39
dinsdag 10 augustus 2010 om 18:42
quote:mylenevalerie schreef op 10 augustus 2010 @ 18:34:
[...]
Gemarineerde biefstukstukjes ala Milaan meen ik, iig met Italiaanse kruiden, beetje olijven en Parm. kaas. Erbij had ik pittige amandelen gemaakt in de oven met paprikapoeder. Een zelfgemaakte bruchettadip met tomatentoast (kan je ook een bruchetta van maken)Als je dat recept een keer voor me wil plaatsen, graag. Geen haast hoor, het is pas 11 september.
[...]
Gemarineerde biefstukstukjes ala Milaan meen ik, iig met Italiaanse kruiden, beetje olijven en Parm. kaas. Erbij had ik pittige amandelen gemaakt in de oven met paprikapoeder. Een zelfgemaakte bruchettadip met tomatentoast (kan je ook een bruchetta van maken)Als je dat recept een keer voor me wil plaatsen, graag. Geen haast hoor, het is pas 11 september.
dinsdag 10 augustus 2010 om 18:47
Italiaanse vleeswaren assorti op een schaal
vitello tonato inderdaad
bruschetta met tomatensalade (hou niet van kant en klaar maar die uit een bakje bij de salades is verukkelijk, bruschettasalade heet het)
meloen met parmaham
klein schaaltje pasta bijv met olie en knoflook en rode peper
salade caprese
na een lekkere griesmeeltaart met chocolade echt fantastisch, stond ergens in een kookboek!
vitello tonato inderdaad
bruschetta met tomatensalade (hou niet van kant en klaar maar die uit een bakje bij de salades is verukkelijk, bruschettasalade heet het)
meloen met parmaham
klein schaaltje pasta bijv met olie en knoflook en rode peper
salade caprese
na een lekkere griesmeeltaart met chocolade echt fantastisch, stond ergens in een kookboek!
dinsdag 10 augustus 2010 om 18:49
Ik neem voor de spiesjes altijd cherrytomaatjes en kleine mozarella balletjes. Van elk twee halfjes om en om. Van de verse basilicum neem ik altijd een groter blaadje, waar ik mee begin op de prikker en eindig op de prikker, zodat het een soort van "schuitje" vormt waar de rest in ligt. En dan is het erg lekker om dat te besprenkelen met een beetje balsamico-azijn.
dinsdag 10 augustus 2010 om 19:00
Recept: Italiaanse sandwich
Italiaanse baksandwich met mozarella, tomaat en ui
Ingrediënten
Voor 4 personen:
verse blaadjes basilicum
2 eetlepels groene pesto
peper en zout
200 g mozarella
2 tomaten
1 rode ui
4 eieren
8 sneetjes witbrood
4 eetlepels olijfolie
Bereidingswijze
Maak de tomaten schoon en snijd ze in plakjes. Snijd de rode ui (na gepeld te hebben) in ringen. Snijd de mozarella in dunne plakjes.
Besmeer 4 sneetjes brood met pesto, niet te dik. Doe vervolgens de mozarella, tomaat, ui in deze volgorde op het sneetje. Leg er wat blaadjes basilicum op en bestrooi het geheel met wat peper en zout naar smaak. Leg de andere sneetjes brood erboven op en druk het geheel aan.
Klop nu de eieren los met peper en zout. Doe dit in een diep bord, zodat je daarna gemakkelijk de gevulde sandwiches hier om en om in kunt wentelen. Laat ze ook even kort in het mengsel liggen.
Verhit de olie in een koekenpan en bak de italiaanse sandwiches om en om in ca. 10 minuten bruin.
Opmerkingen recept
Neem niet te grote sneetjes witbrood voor dit lunchgerecht, aangezien het met het ei een behoorlijk gesop kan worden en het brood dan eerder uit elkaar kan vallen. Neem een grote, platte spatel waarmee je de Italiaans gekruide baksandwiches in de pan kan laten glijden en om kan keren
Italiaanse baksandwich met mozarella, tomaat en ui
Ingrediënten
Voor 4 personen:
verse blaadjes basilicum
2 eetlepels groene pesto
peper en zout
200 g mozarella
2 tomaten
1 rode ui
4 eieren
8 sneetjes witbrood
4 eetlepels olijfolie
Bereidingswijze
Maak de tomaten schoon en snijd ze in plakjes. Snijd de rode ui (na gepeld te hebben) in ringen. Snijd de mozarella in dunne plakjes.
Besmeer 4 sneetjes brood met pesto, niet te dik. Doe vervolgens de mozarella, tomaat, ui in deze volgorde op het sneetje. Leg er wat blaadjes basilicum op en bestrooi het geheel met wat peper en zout naar smaak. Leg de andere sneetjes brood erboven op en druk het geheel aan.
Klop nu de eieren los met peper en zout. Doe dit in een diep bord, zodat je daarna gemakkelijk de gevulde sandwiches hier om en om in kunt wentelen. Laat ze ook even kort in het mengsel liggen.
Verhit de olie in een koekenpan en bak de italiaanse sandwiches om en om in ca. 10 minuten bruin.
Opmerkingen recept
Neem niet te grote sneetjes witbrood voor dit lunchgerecht, aangezien het met het ei een behoorlijk gesop kan worden en het brood dan eerder uit elkaar kan vallen. Neem een grote, platte spatel waarmee je de Italiaans gekruide baksandwiches in de pan kan laten glijden en om kan keren
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 10 augustus 2010 om 19:40
quote:Cherise1981 schreef op 10 augustus 2010 @ 18:42:
[...]
Als je dat recept een keer voor me wil plaatsen, graag. Geen haast hoor, het is pas 11 september.Tuuk doe ik. Zal dan even kijken wat ik meer heb. Maar kan even geen eten zien. Maar zal morgen even voor je kijken of overmorgen.
[...]
Als je dat recept een keer voor me wil plaatsen, graag. Geen haast hoor, het is pas 11 september.Tuuk doe ik. Zal dan even kijken wat ik meer heb. Maar kan even geen eten zien. Maar zal morgen even voor je kijken of overmorgen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
dinsdag 10 augustus 2010 om 20:00
Het is al genoemd hoor door iemand maar voor 10 mensen zijn twee lekkere grote pastasalades makkelijk, heerlijk en kan koud. Italiaans brood erbij plus auberginedip en je bent echt al een heel eind.
Word helemaal blij van dit topic en de tips van iedereen. Denk dat ik binnenkort ook een Italiaanse lunch ga organiseren
Word helemaal blij van dit topic en de tips van iedereen. Denk dat ik binnenkort ook een Italiaanse lunch ga organiseren
dinsdag 10 augustus 2010 om 20:51
Misschien niet Italiaans, wel passend/lekker lunch/borrelhapje:omelet of pannenkoek of poffertjes bakken, klein likje roomkaas of pesto erop en stukje ansjovis of paling.
Bruschetta bij mijn ter plaatse favo lunchterras
Bruschetta met avocadodip en lauwwarm gerookte zalm
Bruschetta met rauwe ham/vijgencompote
Bruschetta bij mijn ter plaatse favo lunchterras
Bruschetta met avocadodip en lauwwarm gerookte zalm
Bruschetta met rauwe ham/vijgencompote
dinsdag 10 augustus 2010 om 21:05
Lauwwarme maaltijdsalade in 10 minuten gemaakt:
Krulsla en rucola samen op een bord, heel klein beetje olijfolie eroverheen en peper en zout. Gekleurde tagliatelle koken, na het koken pesto (rosso) er doorheen mengen zodat ie lekker op smaak is. Op de sla leggen, beetje peper er overheen. Op de pasta reepjes gerookte kipfilet leggen, geroosterde pijnboompitjes erbij é buon appetito !
Lekker met een foccacia of ciabatta.
Krulsla en rucola samen op een bord, heel klein beetje olijfolie eroverheen en peper en zout. Gekleurde tagliatelle koken, na het koken pesto (rosso) er doorheen mengen zodat ie lekker op smaak is. Op de sla leggen, beetje peper er overheen. Op de pasta reepjes gerookte kipfilet leggen, geroosterde pijnboompitjes erbij é buon appetito !
Lekker met een foccacia of ciabatta.
woensdag 11 augustus 2010 om 13:00
Ik zou oppassen dat het niet te machtig is. Zeker als jullie in de avond ook nog Italiaans gaan eten. Dus een Italiaans soepje met wat verschillende bruchetta' s (soep in een witte wijnglas geserveerd, die is niet zo groot), of alleen ciabattabrood erbij of foccacia (evt. met een It.kaasje er los bij), Die salade waar ik een foto van plaatste is heel licht, met mozzarella, tomaat, olijven, kappertjes en wat parm.kaas, heet Corsicaanse salade. Die vitella tonata waar Liz mee kwam is echt een aanrader bij stokbrood. En dan bijv. meloen met parmaham.
Nou er stonden nog meer lekkere recepten tussen dus keuze zat. Evt. als je nog iets specifieks zoekt kan ik mijn italiaanse kookboek er wel bij pakken.
Dan is er ook nog plek voor het eten van de avond. Als je een recept nog van mij wilt moet je het maar even zeggen.
Nou er stonden nog meer lekkere recepten tussen dus keuze zat. Evt. als je nog iets specifieks zoekt kan ik mijn italiaanse kookboek er wel bij pakken.
Dan is er ook nog plek voor het eten van de avond. Als je een recept nog van mij wilt moet je het maar even zeggen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.