Kan je rode wijn invriezen?

21-08-2008 16:35 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik ga dadelijk een gerecht maken waarbij ik rode wijn nodig heb.

Nu is dat maar 100 dl, dus hou ik bijna de hele fles over.

En vind het zonde om hem weg te doen.

Zou ik de wijn kunnen invriezen en nog eens in een gerecht kunnen gebruiken?



Groetjes Visje66
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk. Je kunt alles invriezen. Of het daarna nog te eten/drinken is, is een ander verhaal. Flauw.... :-p





Rode wijn kun je goed invriezen om later te gebruiken in (pasta) saus of jus of zoiets. Vries het in in van die diepvrieszakjes voor ijsklontjes.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook zo'n klein flesje kopen, van 300 ml. Invriezen zou ik niet doen.



Maak anders het gerecht waarin je rode wijn gebruikt in grote hoeveelheid, en vries dat in. Ook even afhankelijk van wat je gaat maken uiteraard.....
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
via google:

Alcoholische dranken kan men invriezen, maar hiervoor heeft men een heel goede vriezer nodig: alcohol vriest pas bij een heel laag aantal graden. Het alcoholpercentage zal door het invriezen niet veranderen, maar waarschijnlijk zal bij een aantal alcoholische dranken de smaak na ontdooien wel veranderd zijn.
Alle reacties Link kopieren
Thanxs!!!!



Dan ga ik het invriezen.

En bedankt voor je tip in de diesvrieszakjes voor ijsklontjes dat is natuurlijk ideaal.
Alle reacties Link kopieren
Ter aanvulling. Niet invriezen om later nog gewoon op te drinken. Da's volgens mij ronduit smerig!
Alle reacties Link kopieren
Net zoals je cola invriest dan is de prik er daarna af. Maar hier ook een vriesmiep, alles al geprobeert :)
Alle reacties Link kopieren
Rode wijn kun je ook drínken, hoor! ;-)

Als je het lekker vindt door een gerecht, dan lust je het neem ik aan ook wel erbij...? En anders je gasten?

Niet invriezen, lekker opzuup'n!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb als je wilt nog een bijgerecht die je kan maken met rode wijn.

Gekaramelliseerde sjalotjes. Mocht je dat willen maken dan hoor ik het wel.



Rode wijn invriezen, lijkt mij geen goed idee.



Misschien anders morgen of overmorgen coq au vin maken? Daar heb je meestal 3/4 fles rode wijn nodig. Ook een optie.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
esther766 schreef op 21 augustus 2008 @ 16:45:

Rode wijn kun je ook drínken, hoor! ;-)

Als je het lekker vindt door een gerecht, dan lust je het neem ik aan ook wel erbij...? En anders je gasten?

Niet invriezen, lekker opzuup'n!


ja daarom zocht ik het ook op via google.....wijn wordt hier nooit ingevroren :-d

Maar de tip van MV is ook een goed alternatief.
Lekker opdrinken bij het gerecht?
Wat dacht je van opdrinken?

Zonde van de wijn om 'm in te vriezen en als je 'n gerecht marineert in de rode wijn dan hoor je daar ook gewoon 'n glas wijn bij te drinken om de smaak helemaal af te maken.

Enneh, rode wijn bederft niet zomaar hoor! Die heb je op voor ie kan bederven. Een paar dagen kan ie gerust open staan.
Alle reacties Link kopieren
ik denk dat ik hem dan toch maar niet ga invriezen.



En op drinken is natuurlijk een goede oplossing, maar ik mag geen alcohol en verder komt die niet op hier.





Mylenevalerie@ ik wil heel graag je recept. Vind het erg leuk om nieuwe recepten te proberen en het klinkt erg lekker.
100 deciliter is 10 liter! Da's nogal een plas wijn voor een gerecht zeg! Maakt het dan wat uit of je de laatste fles er helemaal in kiepert of niet?
Alle reacties Link kopieren
geve schreef op 21 augustus 2008 @ 17:02:

100 deciliter is 10 liter! Da's nogal een plas wijn voor een gerecht zeg! Maakt het dan wat uit of je de laatste fles er helemaal in kiepert of niet?
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Hihi, ik dacht net hetzelfde... Je houdt geen wijn over, je hebt extra flessen nodig!!!
Alle reacties Link kopieren
visje66 schreef op 21 augustus 2008 @ 17:00:



Mylenevalerie@ ik wil heel graag je recept. Vind het erg leuk om nieuwe recepten te proberen en het klinkt erg lekker.




Het is een lekker recept!!!



Gekaramelliseerde sjalotjes

Bijgerecht, 4 personen



750 gr sjalotjes

4 eetlepels rode-wijnazijn

5 dl rode wijn, 2 theelepels zout,

1 eetlepel suiker (wil je ze wat zoeter iets meer)



Bereiden



Sjalotjes pellen. Worteluiteinden kort afsnijden. In een ruime hapjespan sjalotjes in één laag leggen. Azijn, wijn en zout toevoegen en aan de kook brengen.

Op laag vuur sjalotjes afgedekt ca. 1 uur en 15 min. laten sudderen, halverwege omscheppen.



Suiker over sjalotjes strooien en nog ca 15 min laten sudderen, af en toe voorzichtig omscheppen.



Lekker als bijgerecht, ook lekker bij wild en gevogelte.



Je kan het ook vooraf maken en op de dag zelf nog die laatste 15 min laten sudderen
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
hahahaha

oooh ik ben ook zo slecht met die dl, enz.

Maar ik bedoelde 100 ml.



Dan moet het haast rode wijn soep zijn voor heeeeeel veel mensen hihihi
Maar als je geen alcohol mag, mag je het ook niet door je eten gooien. Men dacht altijd dat alle alcohol verdampt, maar dat schijnt niet zo te zijn. Er blijft altijd alcohol achter.

Geen idee waarom je geen alcohol mag en hoe belangrijk het is om het niet binnen te krijgen. Als je wel wat alcohol mag, is er geen probleem natuurlijk.
visje66 schreef op 21 augustus 2008 @ 17:10:

hahahaha

oooh ik ben ook zo slecht met die dl, enz.

Maar ik bedoelde 100 ml.



Dan moet het haast rode wijn soep zijn voor heeeeeel veel mensen hihihi
Zou ook kunnen hoor. In het Zuid-Westen van Frankrijk maken ze een knoflook"soepje" (Tourin genaamd) en bij de laatste happen wordt een glas rode wijn gegoten, het bord aan de lippen gezet en het soep/wijn-mengsel zo opgeslurt (die handeling heet dan "chabrol"). Nou, met een beetje bezoek kom je er niet met 10 liter wijn! X-D
Alle reacties Link kopieren
Ik weet nog dat wij een fles witte wijn in de vriezer hadden gelegd, niet echt om in te vriezen maar om ijskoud te worden. Die fles was gesprongen en de witte wijn lag bevroren door de hele vriezer heen!
Alle reacties Link kopieren
Joh, zet je gasten alsjeblieft geen uitgevroren wijn voor om op te drinken. Daar gaan ze je jaren later nog mee pesten, is echt vies!

Invriezen voor koken, opdrinken of aan aan de buren/gasten geven, dat zijn de opties.



Er zijn niet voor niks geen wijnijsjes.

Brrr :)
Alle reacties Link kopieren
Doe de rest gewoon door de soep, als je hem niet mag drinken maar wel mag eten. Of gooi hem over de biefstuk. Of maak coq au vin. Of.... well, you get the picture. Zo'n fles blijft wel een week goed, en binnen die week heb je vast nog wel iets verzonnen waar alcohol doorheen kan.
Alle reacties Link kopieren
Rode wijn een week goed? Zou het zelf geen week bewaren hoor. Rode wijn vind ik na 2 dagen open al niet meer te drinken.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven