Kerstdiner op school

12-12-2018 18:30 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jaja de intekenlijsten hangen al weer klaar...
Vieren jullie kinderen Kerst op school met een maaltijd en wordt er iets van de ouders verwacht hierbij?

Indien ja, wat maak je klaar?
Alle reacties Link kopieren
De lijsten met gerechten waar je voor kan intekenen worden door de kinderen zelf bedacht: ze mogen allemaal dingen roepen en de juf maakt er een lijst van.
Vaak is het een combi van pizza, friet, pannenkoek, worsten/kaasbroodjes, fruitspiesjes, snackgroentes ed.
Die combinatie valt niet bij iedereen goed op de maag. Vorig jaar waren er 7 kinderen die moesten overgeven na het kerstdiner.
Bij mijn zoontje op school geen kerstdiner maar een kerstontbijt. Gewoon met broodjes, kaas, hagelslag, fruit, eitje, etc. De juf geeft elk kind een briefje mee met de vraag of ze iets willen meenemen; hele gewone dingen staan daar op, bijvoorbeeld 'een pak hagelslag', of '10 broodjes', of '6 gekookte eitjes'. Dus dat zijn kleine dingetjes, niet duur en niet veel werk zodat geen kinderen of ouders zich bezwaard hoeven te voelen, en er ook makkelijk iets geregeld kan worden voor kinderen met voedselallergieën.

Ik vind het top. Juf zorgt voor drinken en voor een mooi gedekte tafel met tafelkleed en kaarsjes, en de kinderen nemen allemaal wat te eten mee, en dan is het hartstikke gezellig.

Wat een gedoe anders met al die ingewikkelde toestanden, of kinderen die zelf rare dingen mogen wensen, of ouders die elkaar de loef af proberen te steken met culinaire hoogstandjes.
Belg007 schreef:
12-12-2018 19:08
Denken jullie ook effe aan kinderen met gluten- of lactose-intolerantie, andere allergieën, mensen die halal eten, ...?

En is het de bedoeling om die kinderen vet te mesten of hun cholesterol de hoogte te zien invliegen met al die eieren, vlees, kilo's snoep, ...?

Nou, inderdaad zeg.... dit zijn geen kerstmaaltijden maar fastfood. Hoe moeilijk is het om hele feestelijke salades te maken en lekkere stoofpotjes en íets gezondere snacks?

Het uitgangspunt op de meeste scholen lijkt te zijn dat ouders totaal niet kunnen koken en kinderen niks lusten. Heel apart.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het uitgangspunt dat de kinderen één keer per jaar niet op 'gezond' hoeven te letten en de allerlekkerste dingen mogen eten die anders echt nóóit op tafel komen bij het avondeten. Laat ze toch!
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
streepjessokken schreef:
14-12-2018 09:10
Volgens mij is het uitgangspunt dat de kinderen één keer per jaar niet op 'gezond' hoeven te letten en de allerlekkerste dingen mogen eten die anders echt nóóit op tafel komen bij het avondeten. Laat ze toch!
Dit inderdaad.

En de school van mijn kinderen let juist heel goed op dieetwensen. Klas van jongste heeft een deel halal en lactosevrij. Ik doe er prikkertjes in, zodat de kinderen weten welke gerechten zij kunnen eten.

En niet alles is fastfood. Er zijn ook fruitspiezen, groentespiezen, gehaktballetjes, stokbrood, sushi etc.
Alle reacties Link kopieren
tatlitatli schreef:
12-12-2018 23:07
Ook lekker, maar maak je dan het standaard formaat of kleintjes. Ik heb er weleens over gedacht en gedachte gelijk weer verworpen wegens teveel werk om voor twee klassen te bakken.
Ik maak altijd kleine lahmacun. Echt model ontbijtbordje zeg maar.
Voor twee klassen zou ik ook niet doen.
Ik maak er een stuk of 60, 20 voor de klas en de rest eten we zelf en deel ik uit.
Hier geen kerstdiners op school/psz. Bij de oudste wordt het door de oudervereniging verzorgd, bij de jongste neem je (volgens een zeer algemene intekenlijst) allemaal wat mee. Kerstdiner op school zou ik erg leuk vinden, niet gebruikelijk hier helaas.
Koffiekop1 schreef:
14-12-2018 09:07
Nou, inderdaad zeg.... dit zijn geen kerstmaaltijden maar fastfood. Hoe moeilijk is het om hele feestelijke salades te maken en lekkere stoofpotjes en íets gezondere snacks?

Het uitgangspunt op de meeste scholen lijkt te zijn dat ouders totaal niet kunnen koken en kinderen niks lusten. Heel apart.
Nee bij de meeste scholen is de insteek dat de kinderen zelf aangeven wat ze willen eten en de ouders dat ( eventueel samen met de kinderen) gaan regelen.

Natuurlijk gaan die geen gezond stoofpotje opschrijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven