Kip grillen
dinsdag 6 januari 2009 om 23:39
Hoi dames, mijn vriend is zaterdag jarig, en dol op kip. Ik wil dus graag een hele kip gaan grillen, ik heb dat nog nooit gedaan en ik vind eigenlijk niet echt veel op google, wel veel kipfilet of poten, maar geen hele kip. Daar komt bij dat ik hier altijd van die heerlijke dingen lees, veel keukenprinsessen hier! Vriend wil een lekker knapperig korstje, en hij is niet zo van dat hele exotische. Wie kan mij helpen, welke kruiden, oventemperatuur, hoelang grillen enzo, alvast bedankt!
dinsdag 6 januari 2009 om 23:47
Hele kip
Tegenwoordig eten we vaak kipfilet en kipdrumsticks terwijl een hele kip eigenlijk ontzettend lekker is. Het lijkt misschien veel werk, maar als je een hele kip lekker kruidt en bijvoorbeeld in oven schuift, heb je er nauwelijks omkijken naar. Ook kun je een kip stoven in een gietijzeren pan op het fornuis. En misschien bevat jouw oven zelfs wel een draaispit.
Een kip die je simpel kruidt met zout en peper en insmeert met boter, krijgt aan het draaispit een heerlijk goudbruin en knapperig korstje. Zowel voor braden, grillen, stoven of in de oven kun je ongeveer 60 minuten per kg rekenen.
Tegenwoordig eten we vaak kipfilet en kipdrumsticks terwijl een hele kip eigenlijk ontzettend lekker is. Het lijkt misschien veel werk, maar als je een hele kip lekker kruidt en bijvoorbeeld in oven schuift, heb je er nauwelijks omkijken naar. Ook kun je een kip stoven in een gietijzeren pan op het fornuis. En misschien bevat jouw oven zelfs wel een draaispit.
Een kip die je simpel kruidt met zout en peper en insmeert met boter, krijgt aan het draaispit een heerlijk goudbruin en knapperig korstje. Zowel voor braden, grillen, stoven of in de oven kun je ongeveer 60 minuten per kg rekenen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 6 januari 2009 om 23:49
dinsdag 6 januari 2009 om 23:53
Op deze site een aantal marinade recepten , verder kun je de kip natuurlijk gewoon in je oven grillen ipv op de BBQ ofzo .
http://www.bluesmoke-bbq.nl/013hwychick ... hicken.php
http://www.bluesmoke-bbq.nl/013hwychick ... hicken.php
dinsdag 6 januari 2009 om 23:55
Tip om je kip eerst te laten badderen
http://www.bluesmoke-bbq.nl/006chicken/kip_wassen.php
http://www.bluesmoke-bbq.nl/006chicken/kip_wassen.php
woensdag 7 januari 2009 om 00:03
Voorbereiding
Leg de kip op zn buik en knip met een scherpe schaar de ruggegraat er uit, leg daarna de kip andersom en druk die plat (tot je een krak hoort). Meng alle ingredienten in een kom en smeer hier de kip mee in. Laat de kip ongeveer een half uur tot een uur marineren (hoe langer hoe lekkerder).
Bekleed de bakplaat met aluminiumfolie en schuif die in de onderste riggel (voor het lekken van de kip). Verwarm de grill 10 min. voor op 200 graden.
Bereidingswijze
Leg de kip op zn buik op een rooster en schuif deze op de middelste!! richel in oven onder de voorverwarmde grill en zet de tijd op 20 min. Draai hierna de kip om en grill de andere kant nog 25 min.
Leg de kip op zn buik en knip met een scherpe schaar de ruggegraat er uit, leg daarna de kip andersom en druk die plat (tot je een krak hoort). Meng alle ingredienten in een kom en smeer hier de kip mee in. Laat de kip ongeveer een half uur tot een uur marineren (hoe langer hoe lekkerder).
Bekleed de bakplaat met aluminiumfolie en schuif die in de onderste riggel (voor het lekken van de kip). Verwarm de grill 10 min. voor op 200 graden.
Bereidingswijze
Leg de kip op zn buik op een rooster en schuif deze op de middelste!! richel in oven onder de voorverwarmde grill en zet de tijd op 20 min. Draai hierna de kip om en grill de andere kant nog 25 min.
woensdag 7 januari 2009 om 00:05
Leuk kadootje voor je vriend misschien ?
http://www.kipgrill.com/
http://www.kipgrill.com/
woensdag 7 januari 2009 om 00:14
Recepten : Kip met appelmoes
DOORSTUREN NAAR KOOKVRIEND
Voor 4 personen
1 middelgrote kip
4 stoofappelen
1 eetlepel suiker
droge witte wijn
1 citroen
een scheutje calvados
voor de kippenkruiden:
1 koffielepel kerriepoeder
1 koffielepel paprikapoeder
1 koffielepel gemberpoeder
½ koffielepel zout
½ koffielepel gemalen zwarte peper
een scheutje arachideolie
Traditioneel :
Bereiding
1. Meng de droge specerijen en roer er olie door tot je een smeuïg papje krijgt. Wentel de kip door deze specerijenpasta.
2. Leg de kip op een ovenrooster en zet in een oven op 180°C met een braadslee er onder om de afdruipende vetten op te vangen. Giet regelmatig wat braadvocht over de kip. De kip is gaar wanneer het vocht dat er uit loopt, helder is.
3. Schil intussen de appelen, snijd ze in 4 en verwijder het klokhuis. Doe ze in een kookpan met wat suiker, een scheutje witte wijn en enkele druppels citroensap. Laat de appelen loskoken en werk naar smaak af met calvados.
4. Snijd de kip in stukken en serveer met de appelmoes en kroketjes.
DOORSTUREN NAAR KOOKVRIEND
Voor 4 personen
1 middelgrote kip
4 stoofappelen
1 eetlepel suiker
droge witte wijn
1 citroen
een scheutje calvados
voor de kippenkruiden:
1 koffielepel kerriepoeder
1 koffielepel paprikapoeder
1 koffielepel gemberpoeder
½ koffielepel zout
½ koffielepel gemalen zwarte peper
een scheutje arachideolie
Traditioneel :
Bereiding
1. Meng de droge specerijen en roer er olie door tot je een smeuïg papje krijgt. Wentel de kip door deze specerijenpasta.
2. Leg de kip op een ovenrooster en zet in een oven op 180°C met een braadslee er onder om de afdruipende vetten op te vangen. Giet regelmatig wat braadvocht over de kip. De kip is gaar wanneer het vocht dat er uit loopt, helder is.
3. Schil intussen de appelen, snijd ze in 4 en verwijder het klokhuis. Doe ze in een kookpan met wat suiker, een scheutje witte wijn en enkele druppels citroensap. Laat de appelen loskoken en werk naar smaak af met calvados.
4. Snijd de kip in stukken en serveer met de appelmoes en kroketjes.
woensdag 7 januari 2009 om 00:15
Ik heb DE ideale site voor je ; kun je intikken hoe je wilt bereiden ( oven , gril , magnetron etc ) , wat ( hele kip , kippenkop , kippenvleugels ) etc .
http://www.kip.be/recept/index.phtml
http://www.kip.be/recept/index.phtml
woensdag 7 januari 2009 om 07:30
woensdag 7 januari 2009 om 09:30
Doe altijd boter, verse kruiden/knof onder de huid, zeezout en peper op de huid en citroen in kwart gesneden in de kip. Vervolgens leg ik de kip op gehalveerde uien op een bakplaat die ingesmeerd is met wat olijfolie en gaat het gehele zooitje de oven in.
Net als BGB zegt, ik maak het ook niet vaak, maar als ik het eet dan vraag ik mij elke weer af waarom we het niet vaker eten!
Net als BGB zegt, ik maak het ook niet vaak, maar als ik het eet dan vraag ik mij elke weer af waarom we het niet vaker eten!
woensdag 7 januari 2009 om 09:39
Simpel: kip inwijven met kipkruiden van Silvo en dan 50-55 minuten in de oven op een ovenschaal.
Ik gebruik altijd alleen kippebouten (poot met dij) omdat ik de borststukken (kipfilets) veel te droog vind.
Ook lekker: kip inwrijven met peper en zout, geperste teen knof in zonnebloemolie en eroverheen gieten. Tijdens het braden, het vocht met de knof er steeds overheen scheppen, alleen de laatste 10 minuten niet meer. Superknapperige kip!
Ik gebruik altijd alleen kippebouten (poot met dij) omdat ik de borststukken (kipfilets) veel te droog vind.
Ook lekker: kip inwrijven met peper en zout, geperste teen knof in zonnebloemolie en eroverheen gieten. Tijdens het braden, het vocht met de knof er steeds overheen scheppen, alleen de laatste 10 minuten niet meer. Superknapperige kip!
oh that purrrrrrrrrfect feeling
woensdag 7 januari 2009 om 10:22
1 goede kip van 3 pond
1 citroen
1 tak rozemarijn
olijfolie
4 tenen knoflook
kleine hand zeezout
versgemalen peper
olijfolie.
De oven voorverwarmen op 200 graden, grill aan. Deel de citroen in 4 parten en vul daarmee, samen met de rozemarijn, de kip. Bestrijk de kip met olijfolie. We hebben een hete-lucht-oven, dus is het zinnig de kip ook van onderen goed in te smeren.
Kip in het midden van de oven op het rooster, niet vergeten onderin de braadslee te schuiven. Het vet van de kip lekt n.l. uit en als je dat niet opvangt wordt het een rotzooitje. Na een half uur breng je de temperatuur terug naar 180 graden, je bestrijkt de kip nog eens met olie en in het volgende uur doet de oven het werk.
De totale grill-tijd is dus anderhalf uur.
1 citroen
1 tak rozemarijn
olijfolie
4 tenen knoflook
kleine hand zeezout
versgemalen peper
olijfolie.
De oven voorverwarmen op 200 graden, grill aan. Deel de citroen in 4 parten en vul daarmee, samen met de rozemarijn, de kip. Bestrijk de kip met olijfolie. We hebben een hete-lucht-oven, dus is het zinnig de kip ook van onderen goed in te smeren.
Kip in het midden van de oven op het rooster, niet vergeten onderin de braadslee te schuiven. Het vet van de kip lekt n.l. uit en als je dat niet opvangt wordt het een rotzooitje. Na een half uur breng je de temperatuur terug naar 180 graden, je bestrijkt de kip nog eens met olie en in het volgende uur doet de oven het werk.
De totale grill-tijd is dus anderhalf uur.
woensdag 7 januari 2009 om 10:24
Hier een receptje voor mensen die wel een beetje van exotisch houden
Kip Madras aan het spit
1 flinke kip
zakje Hot Madras poeder
of zelf het kruidenmengsel maken:
1/2 theelepel Korianderzaad
1 theelepel kurkuma
1 theelepel chilipoeder
1/2 theelepel mosterdpoeder
1/2 theelepel komijn
1/2 theelepel zwarte peper
1 theelepel fenegriek
1/2 theelepel knoflookpoeder
snufje zout
1/2 theelepel venkelpoeder
Wat is er lekkerder dan een pittig gekruide kip onder de grill te gooien? Het is lekker makkelijk en je wordt verwend met de heerlijkste geuren tijdens het grillen!
Was de kip onder de koude kraan en controleer of het beestje goed genoeg geplukt is. Er wil nog wel eens een veertje achterblijven. Die verbranden, dus eruit met die dingen.
Dep de kip droog met keukenpapier. Nu komt het belangrijkste gedeelte: het voorzichtig losmaken van het vel.
Doe dat door bij de kont van de kip en bij zijn strot voorzicht met je vingers tussen het vlees en het vel te wroeten. Je kunt op die manier het vel van het vlees losmaken, terwijl de kip keurig in zijn vel blijft zitten.
Onder het vel smeer je kan de curry poeder. In dit geval dus lekkere Curry Madras.
Steek het kippetje op het spit en doe hem onder de grill. Een beetje kip moet op 240 graden 70-80 minuten gegrild worden.
Grill het beestje niet door en door gaar, want dan wordt de filets op de rug erg droog.
Heb je geen grill in je oven, maak de kip dan gewoon in de oven gaar. Leg de kip op een rooster en bestrijk de kip af en toe met wat olie.
Lekker met wat met knoflook aangemaakte yoghurt en gebakken aardappelpartjes.
Kip Madras aan het spit
1 flinke kip
zakje Hot Madras poeder
of zelf het kruidenmengsel maken:
1/2 theelepel Korianderzaad
1 theelepel kurkuma
1 theelepel chilipoeder
1/2 theelepel mosterdpoeder
1/2 theelepel komijn
1/2 theelepel zwarte peper
1 theelepel fenegriek
1/2 theelepel knoflookpoeder
snufje zout
1/2 theelepel venkelpoeder
Wat is er lekkerder dan een pittig gekruide kip onder de grill te gooien? Het is lekker makkelijk en je wordt verwend met de heerlijkste geuren tijdens het grillen!
Was de kip onder de koude kraan en controleer of het beestje goed genoeg geplukt is. Er wil nog wel eens een veertje achterblijven. Die verbranden, dus eruit met die dingen.
Dep de kip droog met keukenpapier. Nu komt het belangrijkste gedeelte: het voorzichtig losmaken van het vel.
Doe dat door bij de kont van de kip en bij zijn strot voorzicht met je vingers tussen het vlees en het vel te wroeten. Je kunt op die manier het vel van het vlees losmaken, terwijl de kip keurig in zijn vel blijft zitten.
Onder het vel smeer je kan de curry poeder. In dit geval dus lekkere Curry Madras.
Steek het kippetje op het spit en doe hem onder de grill. Een beetje kip moet op 240 graden 70-80 minuten gegrild worden.
Grill het beestje niet door en door gaar, want dan wordt de filets op de rug erg droog.
Heb je geen grill in je oven, maak de kip dan gewoon in de oven gaar. Leg de kip op een rooster en bestrijk de kip af en toe met wat olie.
Lekker met wat met knoflook aangemaakte yoghurt en gebakken aardappelpartjes.
woensdag 7 januari 2009 om 10:30
Cantonese gegrilde kip
1hele kip ,1eetl.knoflook poeder,1theel five spiced powder,2 eetlepels gemberpoeder. 1eetl red bean curd, 3 eetlepels taotjo,4eetlepels sherry, wat soya saus, 5 eetl suiker, wat zout,
De kip marineren in soya saus en five spiced powder, en redbeancurd,zwarte bonenpasta,gemberpoeder,knoflook poeder, suiker en zout en sherry.
De kip 1 dag marineren en telkens om keren .
Dan deze in de oven doen, in de braad sleede.Dan wat water onder de kip doen onder het rooster inde baradsleede voor de saus en de rest van de marinade in doen en dan roeren .Deze in de oven 60 minuten gaar grillen.
1hele kip ,1eetl.knoflook poeder,1theel five spiced powder,2 eetlepels gemberpoeder. 1eetl red bean curd, 3 eetlepels taotjo,4eetlepels sherry, wat soya saus, 5 eetl suiker, wat zout,
De kip marineren in soya saus en five spiced powder, en redbeancurd,zwarte bonenpasta,gemberpoeder,knoflook poeder, suiker en zout en sherry.
De kip 1 dag marineren en telkens om keren .
Dan deze in de oven doen, in de braad sleede.Dan wat water onder de kip doen onder het rooster inde baradsleede voor de saus en de rest van de marinade in doen en dan roeren .Deze in de oven 60 minuten gaar grillen.
zondag 5 februari 2012 om 16:51
quote:rionyriony schreef op 05 februari 2012 @ 14:56:
Word je eigenlijk geacht het vel op te eten?
Je moet niets. De een houdt van een gekruid krokant korstje, de ander eet het liever niet. wat jezelf wilt.
Als het krokant is dan lust ik het wel, is het een zacht velletje wat naar vet smaakt dan eet ik het niet.
Word je eigenlijk geacht het vel op te eten?
Je moet niets. De een houdt van een gekruid krokant korstje, de ander eet het liever niet. wat jezelf wilt.
Als het krokant is dan lust ik het wel, is het een zacht velletje wat naar vet smaakt dan eet ik het niet.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
zondag 5 februari 2012 om 19:14
Ik zou er ook een bij een slager halen of op de markt bij zon zaakje waar die kippetjes al klaar zijn. Je gaat toch niet voor een verjaardag iets uitproberen wat je nog nooit hebt geprobeerd?
Dan zou ik toch als je het zelf wilt maken kippenpootjes doen.
Verder, heb je wel een grill waar het kippetje aan de spies kan ronddraaien? Mijn grill kan dat bijv. al niet.
Dan zou ik toch als je het zelf wilt maken kippenpootjes doen.
Verder, heb je wel een grill waar het kippetje aan de spies kan ronddraaien? Mijn grill kan dat bijv. al niet.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven