koekjes bakken!

08-04-2012 15:06 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu al een paar keer koekjes gemaakt. Alleen of ze zijn te hard of ze worden niet gaar van binnen.

Hebben jullie tips voor me om lekkere koekjes te bakken?
5 Plakjes bladerdeeg zonder bloem op elkaar leggen en uitrollen tot de grootte van 5x een plakje, op een bebloemde plaat. Rondjes uitsteken. Veeg de bloem weg. Maak een bergje suiker op je aanrecht, leg er een rondje op, strooi op de bovenkant ook suiker en rol een beetje uit (koekje wordt iets groteren flinterdun). Laat rusten op een bakplaat met bakpapier, 25 minuten op koud plekje. In de oven 180graden.
Probeer eens ingrediënten van een ander merk te kopen. Kan soms veel invloed hebben op het proces en eindresultaat.
Ja heb al verschillende spullen uitgeprobeerd.

Ga het vd week maar weer eens proberen. En anders zn kant en klaar koekjes deeg kopen misschien is dat wat.
Als je zeker weet dat de start goed is ( goede spullen ) dan ben je al een eind op de goede weg,ik gebruik vaak spullen van Soezie.

Het is misschien iets duurder dan alle kant en klaar pakken die in de supermarkt staan maar het is het wél waard.

De soesjes en de pannenkoeken zijn zoiezo erg lekker,je kan er voor de soesjes zélfs spullen kopen voor bakkersroom voor de vulling.

kijk als je wil hier eens,wie weet doe je ideeén op ..

http://www.soezie.com/NED ... nguage/nl-BE/Default.aspx

Succes.
Was 't niet iets van 200 gr suiker, 200 gr bloem en 200 gr boter om zandtaartkoekjes te maken? En dan een kwartiertje tot 20 minuten in de oven bij 200 graden.
Of kan het zijn dat je oven niet goed op temperatuur komt? Hang er eens een oventhermometer in, dan weet je zeker dat dat wel goed is.
Hoe maak jeze dan?

Ik gebruik een oud kookboek.

160 g bloem

120 g boter of margerine

80g basterdsuiker

(verhouding 4:3:2)

Beetje zout

20 minuten in een oven van 170 graden.

Gaat eigenlijk altijd goed.

Misschien, als je bij het rollen teveel meel gebruikt dat ze wat droog worden?

succes
Later is nu
quote:miekie1 schreef op 08 april 2012 @ 15:25:

Was 't niet iets van 200 gr suiker, 200 gr bloem en 200 gr boter om zandtaartkoekjes te maken? En dan een kwartiertje tot 20 minuten in de oven bij 200 graden.Deze verhouding met een paar eieren en je hebt deeg voor een cake
Later is nu
En nu heb ik zin in koekjes (deeg)!
Later is nu
quote:dreamer schreef op 08 april 2012 @ 15:32:

[...]

Deze verhouding met een paar eieren en je hebt deeg voor een cake Klopt inderdaad,2 stuks,maar dan moet er ook nog wél een zakje vanille suiker extra bij
Heb ik nooit gedaan, dunschiller. Wel schraapsel van een citroen
Later is nu
Ja dat kan ook natuurlijk,al vind ik persoonlijk vanillesuiker lekkerder.

Gelukkig zijn er verschillende smaken
quote:dreamer schreef op 08 april 2012 @ 15:34:

En nu heb ik zin in koekjes (deeg)! idd zin in het deeg, niet de koekjes zelf
Kaneelvlinders zijn heel makkelijk. Plakjes bladerdeeg ontdooien, bestrooien met bruine suiker en (flink wat) kaneel. Vanaf twee kanten naar het midden oprollen en dan plakjes van afsnijden van kleine centimeter dik die je op bakpapier op de bakplaat legt. Kwartiertje tot twintig minuten op 180 graden bakken.
Ik ga vd week even een termometer kopen voor de oven. Denk dat die niet warm genoeg word! Vd dus weer nieuwe koekjes bakken.
Ik doe voor zandtaartdeeg altijd de 1,2,3 regel:

1 deel suiker, 2 delen boter en 3 delen bloem.

Dus als je 100 gram suiker hebt dan neem je 200 gram boter en 300 gram bloem. Kneden en uitrollen tot ongeveer een halve cm dikte, koekjes steken en bakken (temp. en lengte van bakken weet ik ff niet meer uit m'n hoofd, maar het zal iets van 20 min. op 180 graden zijn)
quote:cellista schreef op 08 april 2012 @ 18:56:

Ik doe voor zandtaartdeeg altijd de 1,2,3 regel:

1 deel suiker, 2 delen boter en 3 delen bloem.

Dus als je 100 gram suiker hebt dan neem je 200 gram boter en 300 gram bloem. Kneden en uitrollen tot ongeveer een halve cm dikte, koekjes steken en bakken (temp. en lengte van bakken weet ik ff niet meer uit m'n hoofd, maar het zal iets van 20 min. op 180 graden zijn)

Zoiets heb ik laatst ook gedaan. Ik had verkeerde muesli gekocht, als muesli echt niet lekker, maar voor koekjes leek het me wel geschikt.

Bovenstaand recept, ongeveer,

snufje zout,

theelepel kaneel

1 ei

200 gr muesli

erg lekker
quote:dreamer schreef op 08 april 2012 @ 15:32:

[...]

Deze verhouding met een paar eieren en je hebt deeg voor een cake Ik wist dat die verhouding ergens goed voor was

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven