Koken met hindernissen

13-05-2009 17:28 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie oh wie helpt mij?

Ik woon nog iets meer dan twee maanden in Afrika en heb de lue over een keuken te beschikken met 2 gaspitjes, een magnetron en een oven. We eten vaak lokale gerechten bij de lunch, maar zijn (na 3 maanden hier) naarstig op zoek naar nieuwe recepten voor de avonden.



Ik verzin me suf:

Noedels+gewokte groente met omelet en zelfgemaakte pindasaus.

Iets nasi-achtigs...

Noedels met kruiden/groenten/guacemole.

Gebakken aardappels met avocado/tomaatsalade. Of gegrilde groenten uit de oven.

Spaghetti met zelfgemaakte tomatensaus.

Aardappeltortilla...

Indiase curry (aardappel, bloemkool, aubergine, tomaat, kokos kruiden) met rijst en knoflookbrood uit de oven..



En verder kom ik niet. Ik voel me een verwend nest, maar zo langzamerhand komen deze maaltijden me mijn neus uit en snak ik naar iets nieuws. Maar ik kan hier bijna geen ingrediënten krijgen! (Oh, en ben allergisch voor vis en gevogelte. En ander vlees kan ik hier niet in de buurt halen...)



Wat ik kan krijgen: tomaat, ui, knoflook, aardappels, bloemkool, sla, wortel, groene paprika, lenteuitjes, iets wat voor komkommer moet doorgaan en green beans. En soms courgette of aubergine.

Wel veel soorten fruit. Kokosnoten. Avocado.



Bij de "supermarkt": variant op de Lachende Koe, ketchup, mayo, spaghetti, noodles, rijst, pinda's, melkpoeder, eieren, champignons in blik, zakjes tomatensoep. Soms is er kaas, maar dat kost 5 euro per 5 plakjes, dus dat kunnen we ons echt zelden veroorloven helaas...



En in mijn kruidenkastje: paprikapoeder, korianderpoeder, kerriepoeder, cayennepeper, zout, soyasaus, maggi.



Misschien vergeet ik iets wat hier nog te krijgen is, dus schroom niet ernaar te vragen. Ben heel dankbaar als iemand mij weer een creatief kookzetje kan geven!
Alle reacties Link kopieren
Kun je zelf tortilla's maken? Je hebt best lekkere ingrediënten om wraps in elkaar te flansen. Of deeg maken en dan een hartige taart bakken?



Verder geen tips helaas, ben een waardeloze kok.
Alle reacties Link kopieren
pasta salade (met tomaat, komkommer, paprika, lente-uitje en een dressing van mayo, kerriepoeder, cayennepeper, (olijf)olie, azijn en peper)

aardappel salade (zelfde als bovenstaande, misschien nog wat verse kruiden erbij?)



paprika's gevuld met rijst, pinda's, ui, een tomaatje en misschien wat kokos, geserveerd met pittige pindasaus?



hutspot, geserveerd met plakken aubergine die zijn gebakken in een beetje olie (zodat het vruchtvlees heerlijk zacht en smaakvol wordt)
Alle reacties Link kopieren
rijst met een avocado tomaat mango salsa



noodles met pittige boontjes (ik neem aan dat er ook chilipepers zijn te krijgen?) en gekookte eieren



van botersla kun je lekkere soep maken, en ijsbergsla kun je goed roerbakken, alsof het paksoi is.
Alle reacties Link kopieren
avocado, tomaat en komkommer oprollen in een slablad: groente 'sushi' die je kan dippen in een lekkere dressing



rauwe komkommer en wortel met een avocado dip



noodles met kokosnoot http://www.realsimple.com ... 0000001167909/index.html, geserveerd met geroerbakte boontjes en komkommer
Alle reacties Link kopieren
Haha Countessa, jij gaat los:-).

Pastasalade doe ik inderdaad ook wel eens. Maar de macaroni die ik hier kan krijgen is echt heel vies en spaghetti is toch niet ideaal ervoor vind ik.



De green beans zijn trouwens niet echt te vergelijken met sperziebonen. Veel dikker/harder.



Maar de groentesushi en gevulde paprika vind ik een erg goed plan! En op een dag dat het onder de 35 graden is, is de hutspot ook zeker een optie. Fijn, dat meedenken!!
Alle reacties Link kopieren
tortilla's... Hmmm, denk het niet. Heb stad en land afgespeurd naar bloem (vriend mist z'n Hollandse pannenkoeken) maar nog niet gevonden.
Waar in Afrika woon je? In Zuid-Afrika zijn uitgebreide luxe supermarkten aanwezig waar je alles kunt krijgen wat je hier ook hebt. In Namibie idem. Ook goeie chips en chocobars overal onderweg in zuidelijk Afrika bij de benzinestations.
Alle reacties Link kopieren
Goed gevulde soep? (Tomatensoep, groentesoep of courgetesoep) Kun je daar meteen de vieze macaroni in kwijt! Of rijst en heb je een maaltijdsoep.



Aardappels poffen in de oven met groente??



Ovenschotel, gewoon datgene wat over is erin mikken, eventueel nog een laagje aardappelpuree in de schaal.



Gado gado, witte rijst met boontjes, komkommer evt een hardgekookt ei en satehsaus. (Moet eigenlijk ook nog bloemkool bij... maar bij gebrek aan...)



Rijst en dan gewoon wat groenten met gegrilde ananas/mango???



Noodles met sojasaus en geroerbakte groente en nootjes?
Als je op het vergrootglas klikt zie je andere topics van Raaf. Volgens mij zit ze dus in Ghana.
Alle reacties Link kopieren
Verblijf nu in Ghana, hierna in Kameroen.

In Accra zit inderdaad een shopping mall met een Shoprite (is Zuid-Afrikaans, toch?) en bij de tankstations kan ik inderdaad pringles krijgen (voor 5 euro) en suikervrije kauwgom (3 euro per pakje)... Ook in Kumasi (de stad het dichtste bij ons in de buurt) zit een supermarkt en daar kan ik dus die paar soorten kruiden kopen. Maar Ghanezen eten alleen maar Fufu met soep - dus variatie is hier helaas ver te zoeken. (Naar Accra zijn we 7 uur onderweg, dus ik heb er vorige keer wel wat lekkere potjes meegenomen, maar ga pas over 3 weken weer... Geen auto dus hoeveeheid die ik mee kan slepen in de trotro of lokale bus is beperkt.)



*Schaamt zich dat ze moppert over variatie in eten terwijl buren geluk hebben als ze 3x op een dag kunnen eten. Zal de drie-maandendip wel zijn...*
Alle reacties Link kopieren
@ Ossiepossie, klopt!



En ik denk dat ik inderdaad eens aan de ovenschotels moet. Had in Nederland geen oven, dus ik voelde me al een held toen ik laatst broodjes met knoflook uit de oven had verzonnen. Maar het is het oefenen absoluut waard!
Alle reacties Link kopieren
Sambal Goreng Telor

Kruidige eieren in sambal-tomatensaus met kokos. (kan je met rijst eten als er niet een soort mie is) En het recept gewoon een beetje aanpassen met wat je wel hebt. Heb het alleen even snel voor je gescand.



Hieronder het recept, als het niet te lezen is en je wilt het wel proberen dan schrijf ik het wel voor je over.







Je moet eens kijken bij www.conimex.nl

Veel van die Indische gerechten is met de groenten die jij ook hebt. Op die site kan je ook alleen een ingredient invullen en dan krijg je bijpassende recepten.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Foe yong hai met rijst kan je maken (ook lekker met aardappelpuree). Omelet kan je maken en vullen met champignons, ui, knoflook en wat je nog meer lekker vindt. Van de tomaten maak je een sausje.



Tjap Tjoy (groentengerecht met rijst). Wortel, tomaat, evt. die bonen, ui, paprika enz. Gado Gado met sla en rijst en groenten.

Soort nasi maken met champ/papr/lenteui/enz.

Ik heb een recept Indiase aardappelcurry met wortel en tomaat.



Hebben jullie geen banaan? Anders kan je lekker gebakken banaan maken.



Ik weet nog veel griekse recepten;

Gebakken knoflookaardappeltjes.

Stoofschotel met sperziebonen, aardappels, ui, tomaat en knoflook.

Aubergine ragout (aubergine, tomaat, ui, knoflook)

Auberginedip (aubergine in de oven tot het zacht is, vruchtvlees pureren, knoflook erbij, olie peper en zout, evt. olijven).

Gevulde paprika, aubergine of courgette met rijst, tomaat, ui enz.

in de oven.

Gegratineerde bloemkool met tomaten en ui.



Als er iets bij zit moet je het maar zeggen, dan scan ik het recept wel voor je.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
courgette met tomaat. Dan alleen niet in de magnetron maar courgette in de pan koken.



Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:Raaf85 schreef op 13 mei 2009 @ 19:13:

Verblijf nu in Ghana, hierna in Kameroen.

In Accra zit inderdaad een shopping mall met een Shoprite (is Zuid-Afrikaans, toch?) en bij de tankstations kan ik inderdaad pringles krijgen (voor 5 euro) en suikervrije kauwgom (3 euro per pakje)... Ook in Kumasi (de stad het dichtste bij ons in de buurt) zit een supermarkt en daar kan ik dus die paar soorten kruiden kopen. Maar Ghanezen eten alleen maar Fufu met soep - dus variatie is hier helaas ver te zoeken. (Naar Accra zijn we 7 uur onderweg, dus ik heb er vorige keer wel wat lekkere potjes meegenomen, maar ga pas over 3 weken weer... Geen auto dus hoeveeheid die ik mee kan slepen in de trotro of lokale bus is beperkt.)



*Schaamt zich dat ze moppert over variatie in eten terwijl buren geluk hebben als ze 3x op een dag kunnen eten. Zal de drie-maandendip wel zijn...*Ah, daar is idd niet veel te krijgen. Lijkt me wel goed voor de lijn om 'n paar maanden met zo weinig keus te moeten doen. Die groentes zouden me na 1 maand m'n neus al wel uit zijn gekomen en ik ben echt 'n kaaskop en moet dagelijks mijn portie kaas. Zou 'n hele koffer met pakjes lang houdbare cheddar hebben ingevoerd vrees ik. Hoelang nog voordat je weer naar 'n westers land kan?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben helaas niet zo thuis in vegetarische recepten, weet er maar een paar. Maar als je bovenaan in de index kijkt bij de vegetarische gerechten topics, misschien staan daar nog lekkere recepten bij.



Wat voor fruit hebben jullie nog meer? Je schreef dat er veel soorten waren.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren




Boontjes met paprika, limoen en pinda's

(recept beetje aanpassen, ik zou er nog tomaat bij doen)



Bereiding



Maak de sperziebonen schoon en kook ze in ongeveer 5 minuten beetgaar. Giet ze af, spoel ze na met koud water en laat ze goed uitlekken.



Was en halveer de paprika's, verwijder de zaadlijsten en snijd het vruchtvlees in lange, smalle repen.



Laat een grote wok goed heet worden, schenk er wat olie in en roerbak hierin de paprika een minuut. Voeg de bonen toe en roerbak alles 3 minuten.



Voeg de boemboe en 1 dl water toe, knijp de limoen erboven uit en laat het gerecht 3 minuten pruttelen.



Hak de pinda's grof en schep ze door de groenten. Strooi de selderij erover en serveer.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven