Koken zonder knoflook

01-03-2011 17:04 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraagje aan de keukenprinsessen(prinsen) hier.

Mijn vriend houdt absoluut niet van knoflook in het eten.. Hij krijgt er last van na die tijd. Ook als ik ergens een klein beetje in doe, proeft ie het al. (ik doe het weleens stiekem als het in een recept staat).

Maarja, om smaak in het eten te krijgen is knoflook veelgebruikt in recepten. Sambal, rode spaghettisausen uit pot, kruidenmixen. Alles bevat knoflook.... :-S

Is er een soort vervanger van knoflook? Zodat ik toch de lekkere recepten kan maken zoals Kip Tandoori of dat soort dingen, ipv alleen maar hollandse pot (wat ik nogal saai vind).
Ik gebruik meestal bieslook in plaats van knoflook. Vind knoflook heel lekker, maar toen mijn dochtertje net met de pot mee at vond ik het nog wat te heftig voor haar, bieslook is net wat milder.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik gebruik zelf nauwelijks knoflook en mis het helemaal niet. Misschien is het gewoon een kwestie van een tijdje zonder knoflook eten en zo vanzelf wennen.
Bieslook oke, goede tip dankje.

Ja Plops, heb je gelijk in, want nu ik het minder eet. Merk ik het zelf ook meer als we het gegeten hebben. Pot pastasaus zit het bijna altijd in. Maar we eten nu vaker Hollandse pot, ipv lekkere gekruide dingen, omdat ik niet weet hoe we dat klaar moeten maken. Dingen voor kip tandoori, madras, curry, nasi, wraps etc.Dat zijn dus wel dingen die erg lekker zijn, maar als er al knoflook in de kruiden of sausjes zit. Tja wat dan..?? Zelf maken dacht ik, maar dan moet je de ingredienten weten. Heb al een paar keer geprobeerd, maar dan leek het totaal niet op de echte smaak. Vaak moet er toch sambal in een recept enzo. En als je dat weglaat, is het zo flauw.
je zou wat mierikswortel kunnen gebruiken.. heeft een beetje pittige smaak en is een lekkere smaakmaker. Je moet er wel van houden denk ik....
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Zeg hem dat knoflook goed is voor je hart en bloedvaten.

En "last van"uit zich in...?

Ik eet het echt dagelijks, erg gezond en lekker!
Chinese bieslook smaakt als knoflook, maar is een heel andere plant. Misschien zou je dat kunnen proberen?

Weet je meteen of het "last van" tussen z'n oren zit.
Portie voor hem apart houden voordat de knoflook er doorheen gaat???
Als je de kern uit de knoflook haalt is ie milder en schijnt hij ook niet zo "op te breken".

Zelf geen ervaring meer, want wij hebben er geen last van, maar meerdere malen in kookprogramma's gehoord.
quote:Baileyyy schreef op 01 maart 2011 @ 17:16:

Vaak moet er toch sambal in een recept enzo. En als je dat weglaat, is het zo flauw.Sambal? Dat is toch voornamelijk pepers, geen knoflook?
Wat eten we vanavond?
Je kunt asafoetida gebruiken, ook wel bekend als duivelsdrek. Dat wordt in de indiaase keuken gebruikt als knoflookvervanger. Te koop bij de goed gesorteerde toko.
Weet je echt zeker dat hij last van krijgt als het al in de saus verwerkt zit????

En waar krijg hij dan last van?
Ik gebruik nooit knoflook, nooit zout...het went vanzelf na de eerste week.
Geen knoflook??? Dan zou ik eerder een vervanger voor Vriend zoeken dan voor de knoflook.
quote:mamalief schreef op 01 maart 2011 @ 17:45:

Geen knoflook??? Dan zou ik eerder een vervanger voor Vriend zoeken dan voor de knoflook.
Ik vraag me dan ook af waar hij last van krijgt?

Ik krijg bv s'nachts last van rauwe knoflook(dus saus bij shoarma of kruidenboter oid) en heb dan vooral erge dorst.

Bij knoflook ergens doorheen(eigen gemaakte pastasaus ofzo heb ik dat totaal niet) en helemaal niet bij de kant en klare sauzen in pot die hoeveelheid knoflook is nl volgens mij te verwaarlozen.

Ik heb er niet zo'n last van dat ik knoflook niet eet,vind het veel te lekker.
Misschien werkt vriend heel close met zijn collega's of klanten? Kan me voorstellen dat je dan niet elke dag wil meuren uit je bek.
mierikswortel was ook mijn eerste ingeving
Bos-uien kan knoflook ook goed vervangen.
Haal eerst de kern er eens uit voordat je het gaat gebruiken, dat scheelt denk ik al heel veel. En verder als je het weglaat mis je wel die specifieke smaak, maar je kunt het ook gewoon eten hoor. Talloze mensen laten de knoflook weg uit recepten omdat ze dat niet willen eten. Zonde, maar het kan dus wel.
Het enige waar ik knoflook voor gebruik is in cacik (turkse yoghurt-komkommer salade) en dan nog heel erg met mate. voor de rest vind ik knoflook ook echt niet lekker en ik mis het ook totaal niet. Ik vind knoflook juist penetrant en overheersend waardoor het gerecht aan smaak inlevert.
Nu ik zwanger ben krijg ik last van brandend maagzuur als ik knoflook eet (als er veel in zit dan, bij een beetje niet). Maar dan kun je ook een rennie nemen na het eten
Grief is just love with nowhere to go
Wow wat een tips! Fijn!

Mijn vriend wil het niet eten omdat hij het niet lekker vindt. Maar hij krijgt echt last van zijn maag/darmen, oprispingen, zuur. En nu wil ie het dus niet meer eten. En tja als je het minder eet, ga je het ook ruiken als je het een keer wel eet en vindt ie het teveel overheersen.

Portie apart houden vind ik niet echt handig, daarom zocht ik een vervanger. Sommigen hier laten het weg? Als het in een recept staat doe je het er dan gewoon niet in? Zonder smaakvervanger?

En ja hij krijgt het ook al met een pot saus. Ik heb getest, potten met knoflook en zonder... Potjes van dat knoflookpoeder.. noem maar op.

Ik denk wel dat ie het nu steeds wil boycotten om het te voorkomen. Het is ook weleens minder of soms heeft hij het ervoor over. Dan slikt ie van de Rennie deflatine achtige dingen.

Maar ik heb al wat tips dus:

Mierikswortel las ik. Dat is toch best zuurder dacht ik?? Kan je dat zo vervangen in een recept?

Chinese bieslook.

Asfoetida? Ga ik ook maar eens voor kijken.

Kern uit de knoflook halen heb ik weleens gelezen, maar uit zo'n klein dingetje lukt me dat ook niet echt. Zal ik toch nog eens mee experimenteren. Ik dacht eigenlijk dat dat voor de geur was?

@ Makreel. Sambal is pepers maar ook knoflook. Staat op t potje

@ Johnnycake @Ruza. Nooit knoflook?? Maar hoe doe je dat dan met recepten?? Doe je er iets van een vervanger in?
Nee, dus. Sommigen vervangen het niet. Ik heb het ook tijden gedaan, vroeger. Nu niet meer, ik vind knoflook heerlijk!
Geen knoflook? Whaaaaa. Nee, daar zou ik niet zonder kunnen. Heeft íe er minder last van als je de verse knoflook eerst even aanbakt in een koekenpannetje? Dat doe ik wel eens, met mijn overgevoelige vriend.

Weet je dat een teentje één zo'n stukje uit een bol is? Ja, ik vraag het maar even voor de zekerheid.

Als de knoflook hier in huis op is, maak ik de nasi, spaghetti en lasagane gewoon zonder. Het smaakt een beetje anders, maar is nog steeds lekker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven