Kook je vaak zelf, of?

13-02-2019 18:42 392 berichten
Net op tv. Mensen koken steeds minder zelf
Kant-en-klare maaltijden, thuisbezorgd, uiteten neemt toe.
Zelf koken neemt af.

Hoe zit dat op vief?

(Kook je voor bv 2 dagen dan telt dat als 2 dagen (vind ik)

Hoeveel dagen van de week kook je gemiddeld zelf?

Totaal aantal stemmen: 360

1 dag (2%)
2 dagen (2%)
3 dagen (4%)
4 dagen (5%)
5 dagen (16%)
6 dagen (39%)
Elke dag (30%)
Nooit! Kant-en-klaar of thuisbezorgd en anders uiteten (1%)
anoniem_381282 wijzigde dit bericht op 13-02-2019 18:59
17.48% gewijzigd
Als ik kijk naar de stemmers hier en de resultaten net op 2 vandaag, dan is de conclusie dat viefers gemiddeld niet erg jong zijn. 😀
5 a 6 keer per week koken wij zelf.

1x per week halen we wat (chinees/pizza/patat) en zo om de week ga ik wel uit eten.
Fok-it schreef:
13-02-2019 19:10
Als ik kijk naar de stemmers hier en de resultaten net op 2 vandaag, dan is de conclusie dat viefers gemiddeld niet erg jong zijn. 😀
En ik voel me juist altijd stokoud hier, volgens mij zijn het hier voornamelijk mensen tussen de 35 en 45 jaar, ik ben 61.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 6x per week ingevuld, maar is denk ik toch 5x per week.
We gaan regelmatig uit eten, of halen frietjes oid.
Eten bij mijn ouders heb ik wel meegeteld, dan koken zij immers vers, net zoals mijn vriend ook regelmatig kookt.
Alle reacties Link kopieren
5 dagen koken, de rest ovenpizza, pingpannenkoeken, Turkse pizza, noedelsoepje of hapjes.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Steeds vaker kies ik voor kant en klaar of gewoon brood omdat ik niet meer zo goed tegen etensgeuren kan.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het bericht trouwens wel, voornamelijk bij mijn neven en nichten wordt vrijwel niet gekookt.
Toen ik studeerde kookte ik trouwens ook zelden, het is gewoon echt heel saai om te koken voor 1 persoon vind ik. Vaak was het een maaltijdsalade of soep uit blik ofzo.
Fok-it schreef:
13-02-2019 19:10
Als ik kijk naar de stemmers hier en de resultaten net op 2 vandaag, dan is de conclusie dat viefers gemiddeld niet erg jong zijn. 😀

;-)

Ik ben 47 maar ik kan niet zeggen dat mijn kook/uit eten/eten bestellen patroon anders is geworden de laatste 20 jaar.
Ik vind afhaal-food over 't algemeen gods-gruwelijk duur.
Zeker voor de hoeveelheid die je krijgt.

Alleen al daarom kook ik meestal - 6.5 op 7 - zelf.


Als student was ik zowat de enige op kamers die elke dag uitgebreid en vers kookte.

Natuurlijk ging er af en toe een keertje een pizza in de oven, maar dan werden daar wel eerst nog verse champignons op gelegd.
Belg007 schreef:
13-02-2019 19:15
Ik vind afhaal-food over 't algemeen gods-gruwelijk duur.
Zeker voor de hoeveelheid die je krijgt.

Alleen al daarom kook ik meestal - 6.5 op 7 - zelf.

Nou idd, dat speelt hier ook een rol hoor.
Alle reacties Link kopieren
Nu ik erover nadenk; ik heb 5x ingevuld maar de laatste weken steeds vaker 6 of zelfs 7x. Wij eten sowieso 1x per week soep met brood; sinds een aantal weken maak ik de soep zelf. Dus 1 dag erbij. De overige dag eten we buiten de deur. De ene keer is dat bij vrienden of familie, de andere keer gaan we laat lunchen (rond 4/half5, vaak op zondag) en hebben we ‘s avonds eigenlijk geen trek meer. Dan eten we nog een broodje of een cracker.
herfstappeltaart schreef:
13-02-2019 19:16
Nou idd, dat speelt hier ook een rol hoor.
"Effe Chinees afhalen" voor 2 en ik ben in no time en zonder gekke dingen te doen 25 euro kwijt.

Effe een pizza bestellen en die ondingen kosten makkelijk 15 à 20 euro per stuk.
x 2, dus voor minder dan 30 euro lukt gewoon niet.

Voor dat geld kan ik toch écht wel veel dr. Oetkers kopen en zelf opwarmen.


Chinees is hier dus een uitspatting die 2 keer per jaar gebeurd.
En pizza afhalen gebeurt misschien 1 keer om de 3 jaar.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 13-02-2019 19:19
12.41% gewijzigd
Belg007 schreef:
13-02-2019 19:15

Natuurlijk ging er af en toe een keertje een pizza in de oven, maar dan werden daar wel eerst nog verse champignons op gelegd.

:rofl:

Blijft een diepsvriespizza hoor. Ook met champignons erop valt ie niet onder zelf koken lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
Stephanie05 schreef:
13-02-2019 19:17
Nu ik erover nadenk; ik heb 5x ingevuld maar de laatste weken steeds vaker 6 of zelfs 7x. Wij eten sowieso 1x per week soep met brood; sinds een aantal weken maak ik de soep zelf. Dus 1 dag erbij. De overige dag eten we buiten de deur. De ene keer is dat bij vrienden of familie, de andere keer gaan we laat lunchen (rond 4/half5, vaak op zondag) en hebben we ‘s avonds eigenlijk geen trek meer. Dan eten we nog een broodje of een cracker.
Maar hoe vaak per week krijgen jouw kinderen/jouw gezin nou een vers gekookte maaltijd? Want ik lees hier vooral soep en brood, en een cracker, en andere dingen, maar echt een vers gekookte maaltijd, hoe vaak?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Nooit!
Er wordt elke dag voor me gekookt :cheer2:
Iets laten bezorgen of halen doen we maar af en toe.
Pipistrello schreef:
13-02-2019 19:19
:rofl:

Blijft een diepsvriespizza hoor. Ook met champignons erop valt ie niet onder zelf koken lijkt mij.
Dat telt inderdaad niet :proud:
anoniem_381282 wijzigde dit bericht op 13-02-2019 19:48
3.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik kook denk ik 13 van de 14 dagen gemiddeld, of 20 van de 21 dagen. Zelfs dingen als broodje hamburger, pizza, patat, soep maak ik ook zelf. Ik kook vooral zelf omdat ik mijn eigen eten lekkerder vind dan wat je bij mij in de buurt kunt afhalen of laten bezorgen. En ik vind afhaal ontzettend duur, en dus minder lekker dan mijn eigen eten.

Wel gebruik ik vaak gemaksproducten als voorgesneden groenten of kant-en-klare pizzabodems. Pannenkoeken koop ik ook altijd kant en klaar, dat vinden mijn kinderen lekkerder en zelf hou ik niet van pannenkoeken.
Am Yisrael Chai!
Ik heb 1 dag per week koken ingevuld, maar dat klopt niet want ik kan me niet herinneren wanneer ik voor de laatste keer het gas aanstak op mijn fornuis. Ik kook dus al maanden nooit.

Maar ik eet ook weinig afhaal (2 x per maand 2 broodjes Surinaamse Kip voor 5,-) en laat maar 3 keer per jaar iets bezorgen (Indonesisch), dus die keuze gold ook niet. Pizza, friet en kant en klaar uit de supermarkt eet ik ook nauwelijks.

Ik eet 3 keer per week lunch op mijn werk waar een enorm groenten en salade buffet staat. Dan schep ik mijn bord vol met zo 300 tot 400 gram groenten. Het is koud maar het zijn wel echte groenten (bietjes, spruitjes, gegrilde paprika, courgette, aubergine, boontjes, broccoli, venkel etc.).
Daar eet ik dan een kop soep (meestal ook op basis van groenten) bij.
In de avond eet ik dan een broodje met hartig beleg.
Die drie dagen is er dus niets aan de hand en eet ik weliswaar niet echt warm maar wel heel gezond.

De overige 4 dagen is wel een beetje een issue. Ik heb al een hele tijd geen zin in koken, heb net een nieuwe baan etc. Ik nam me te vaak voor wat te maken maar gooide uiteindelijk de ingrediënten weg, dus nu koop ik ook al een paar weken niet meer in voor de avondmaaltijd

Ik eet nu dus (teveel) brood op die dagen (als lunch en als avondeten), maar zorg wel dat ik op die dagen ook aan mijn 200 gram groente kom door een halve zak wortels, een rauwe gesneden paprika of een bak snoeptomaatjes weg te kauwen.

Vorige week at ik 1 avond versgekookt bij een vriendin en in het weekend at ik beide avonden als hoofdmaaltijd een kant en klaar supermarkt salade, maar dat vond ik goor, dus biedt ook geen oplossing. Maar goed, qua gezondheid kon er nog steeds mee door.

Ik zit dus nu te bedenken wat ik vrijdag/zaterdag/zondag ga doen qua eten en moet maar eens bedenken hoe ik mezelf aan het koken ga krijgen.

Ik eet wel elke dag 2 tot 3 keer fruit, een flinke kom magere kwark en mijn eiwitten en vet krijg ik qua broodbeleg wel binnen. Eigenlijk zijn het vooral aardappelen, pasta en rijst wat ik nu nauwelijks binnen krijg en dat is geen ramp.
Ik vraag me ook af wat het verhaal is achter die 3 mensen die zeggen dat ze maar 1 keer per week koken.

Wat eten ze de overige 6 dagen?


Want 1 keer per week pizza of friet is leuk, maar ik zou het geen 6 dagen per week willen. Noodgevallen zoals 3 weken geen keuken daargelaten.
Belg007 schreef:
13-02-2019 19:48
Ik vraag me ook af wat het verhaal is achter die 3 mensen die zeggen dat ze maar 1 keer per week koken.

Wat eten ze de overige 6 dagen?


Want 1 keer per week pizza of friet is leuk, maar ik zou het geen 6 dagen per week willen. Noodgevallen zoals 3 weken geen keuken daargelaten.

Nou 1 ervan heeft een uitgebreide uitleg net geschreven.
Dat die mensen dan wel pizza of friet eten is wel een enorme aanname.
fashionvictim schreef:
13-02-2019 19:44
Ik kook denk ik 13 van de 14 dagen gemiddeld, of 20 van de 21 dagen. Zelfs dingen als broodje hamburger, pizza, patat, soep maak ik ook zelf. Ik kook vooral zelf omdat ik mijn eigen eten lekkerder vind dan wat je bij mij in de buurt kunt afhalen of laten bezorgen. En ik vind afhaal ontzettend duur, en dus minder lekker dan mijn eigen eten.

Wel gebruik ik vaak gemaksproducten als voorgesneden groenten of kant-en-klare pizzabodems. Pannenkoeken koop ik ook altijd kant en klaar, dat vinden mijn kinderen lekkerder en zelf hou ik niet van pannenkoeken.

Echt vinden je kinderen kantenklaar-pannenkoeken lekkerder? Dat is nu iets wat ik in 5 minuten maak van bloem, melk, eitje en snufje zout. Voor de lekker eventueel nog een zakje vanillesuiker erdoor of juist niet voor ham/kaas pannenkoeken, ik vind kantenklaar-pannenkoeken niet te eten juist.
Nooit.
Maar mijn man kookt elke dag en hij maakt er ook een soort van sport van om elke dag weer wat nieuws te proberen met verse producten. Pakt de ene keer beter uit dan de andere keer ;-)

En eens per 2 a 3 weken mogen de kinderen wat kiezen en dan is het (zelfgemaakte) pannenkoeken of patat.
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan gemiddeld 1 a 2 keer per week uit eten of halen iets af. De andere dagen kook ik, maar wel regelmatig iets makkelijks als soep met stokbrood, aardappel+vegaburger uit de oven en een salade of een snelle pasta. Ik vind koken leuk maar met een baby van 2 maanden heb ik geen tijd om uren in de keuken te staan.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
13-02-2019 19:53
Echt vinden je kinderen kantenklaar-pannenkoeken lekkerder? Dat is nu iets wat ik in 5 minuten maak van bloem, melk, eitje en snufje zout. Voor de lekker eventueel nog een zakje vanillesuiker erdoor of juist niet voor ham/kaas pannenkoeken, ik vind kantenklaar-pannenkoeken niet te eten juist.
Ja, mijn oudste in ieder geval vindt kant en klaar lekkerder dan zelfgemaakt. En aangezien ik pannenkoeken echt niet lekker vind en er zelfs een beetje misselijk van word, koop ik ze lekker kant en klaar. Ik kan ze wel maken hoor, ben zelfs pannenkoekenbakker in een restaurant geweest in mijn studententijd.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
13-02-2019 19:44
Ik kook denk ik 13 van de 14 dagen gemiddeld, of 20 van de 21 dagen. Zelfs dingen als broodje hamburger, pizza, patat, soep maak ik ook zelf. Ik kook vooral zelf omdat ik mijn eigen eten lekkerder vind dan wat je bij mij in de buurt kunt afhalen of laten bezorgen. En ik vind afhaal ontzettend duur, en dus minder lekker dan mijn eigen eten.

Wel gebruik ik vaak gemaksproducten als voorgesneden groenten of kant-en-klare pizzabodems.
Hier gaat het precies zo! Enige moment dat we wel eens afhalen / kant en klaar eten is als man niet thuis eet en de kinderen poffertjes oid willen eten en ik geen zin heb zelf te bakken. Man is ook totaal niet dol op dat soort gerechten en eet niet graag afhaal, dus hier wordt 99% van de tijd gewoon zelf gekookt. Vind het ook leuk om te doen en dochter helpt graag mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven