Koolhydraatarme recepten

26-01-2022 09:05 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
De zwangerschapskilo's zijn er inmiddels (bijna) af, maar als ik heel eerlijk ben, wilde ik voor mijn zwangerschap al wat afvallen en gezondere eetkeuzes maken.
Ik merk aan mijn lijf dat koolhydraatarm goed bij me past, ik ben minder moe, fitter en minder last van opgeblazen buik.
Ik heb inmiddels best wat fijne gerechtjes, maar soms mis ik nieuwe inspiratie.
Wie deelt zijn favoriete recepten?
Traditiegetrouw trapt de TO af in de post hieronder.
-
Alle reacties Link kopieren
Pizza omelet
Champignons snijden en vast opbakken, dan apart houden
2 hele eieren, 1 eiwit, mengen en kruiden toevoegen (peper, gerookte paprika, knoflook, ui, oregano)
Zachtjes laten bakken en dan omdraaien
Tomatenpuree erop, 30+ rasp kaas, en biologische kipsalami (albert heijn)
Champignons erop, deksel erop
Zodra de kaas gesmolten is, is de omelet klaar.
Ik vind hem zelf extra lekker met een beetje creamcheese van Garlan.
-
Alle reacties Link kopieren
Groentenroerbak
200gram wortels, 200 gram broccoli en 10gram amandelen klein snijden
Wortel en broccoli koken totdat ze zachter (naar eigen voorkeur) zijn
Bio kalkoenspekjes opbakken, groenten erbij roerbakken
Als laatste de amandelen toevoegen

Super simpel, maar zo lekker, het heeft om een of andere reden een boterachtige smaak.
-
Alle reacties Link kopieren
Bloemkool/zalm kommetje
200 gram bloemkoolrijst koken
100gram gerookte zalm klein snijden
Samen met 40gram 30+ kaas in een bak gooien
Goed mengen met elkaar, beetje nootmuskaat en peper erbij
Bon appetit!
-
Alle reacties Link kopieren
Hoi Phloxx wat een fijn topic! Ik ben ook al een tijdje koolhydraatarm aan het eten dus ik hou dit topic zeker in de gaten.
Je bloemkool/zalm kommetje lijkt me lekker, die ga ik snel proberen.

Ik kijk vaak op Lowcarbchef en heb een heerlijk recept wat ik hier zal delen.

bloemkool-broccolischotel met kip
Verwarm de heteluchtoven voor op 200 graden. Snijd de bloemkool en broccoli in roosjes en voeg de roosjes toe aan een pannetje gevuld met een beetje water. Breng het water aan de kook en kook de groente met de deksel op de pan ca. 5-6 minuten beetgaar.
Kruid ondertussen de kipblokjes met je favoriete kruidenmix en bak deze in een pannetje met boter binnen 6 tot 8 minuten goudbruin en gaar. Meng vervolgens in een grote kom de roomkaas, kookroom en mozzarella goed door elkaar. Voeg de kruiden(1/2 tl knoflookpoeder
1/2 tl uienpoeder
1/2 tl paprikapoeder) toe en meng nog eens goed.
Laat na het koken van de groente het water goed uitlekken en dep de groente eventueel nog even droog met een vel keukenpapier. Voeg de groente dan toe de kom met de roomkaas en roer het er goed doorheen. Voeg ten slotte de gebakken kipblokjes toe aan de kom en meng nog eens goed.
Voeg de inhoud van de kom toe aan een ingevette ovenscotel en verdeel de groente en kip gelijkmatig. Bak de schotel 15 tot 20 minuten in de voorverwarmde oven, totdat de kaas is gesmolten. Snijd in 4 porties en genieten maar!


Ik kook zelf de groenten iets langer.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic!
Ik maak graag pompoen en kip uit de oven met ras el hanout (is dat kh-arm genoeg?) en salade. Ook lekker is gestoomde bloemkool met wat kaas en gekookte haricot verts en een biefstukje, waarbij ik de gare bonen nog even kort bak in de pan van de biefstuk voor extra smaak.
Alle reacties Link kopieren
Ik volg dit ook graag. Bij mij is bloemkoolrijst met allerlei groenten (paprika, wortel, prei, boontjes, champignons etc., in verschillende samenstellingen) en dan een sausje van kokosmelk, kerriepoeder en een suikervrij bouillonblokje favoriet. Maar ik breid mijn repertoire graag uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet sinds juni kha en ga meelezen voor nieuwe recepten! Ik heb een recept voor bagels die ik (bijna) elk weekend wel een keer maak. Erg lekker alternatief voor de afbakbroodjes die vroeger in t weekend in de oven gingen.

https://www.oanhskitchen.nl/bagels/
Alle reacties Link kopieren
Deze maak ik regelmatig!

https://www.koolhydraatarmrecept.nl/ei ... matensaus/
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens op lowcarbchef.nl
Ook alles suikervrij. Ik maak er zoveel recepten van en mijn gezin eet ook mee. En nee, ik heb geen aandelen :mrgreen:
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Even een tvp. Ben vorige week begonnen met koolhydraatarm dus heb nog wel wat inspiratie nodig.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind deze erg lekker, bloemkool mac ‘n cheese.

https://www.ekomenu.nl/keto-bloemkool-m ... t-ham-7065
Alle reacties Link kopieren
Zo veel op internet te vinden, dat ik er soms hebberig van wordt, haha.
Ik doe al 2 jaar keto (stapje strikter dan kha), en ben dol op gewoon simpel groente met vlees of vis.
Maar een favoriet is aubergine (in lange plakjes), aanbakken in de grilpan, met halloumi en (zelf gemaakte) guacamole.
Of witlof met brie/blauwe kaas en bacon in de oven. Maar kan ook koud als salade.
Of gevulde courgette. Kan met geitenkaas. Of gehakt. Lekker uit de oven.

Eet smakelijk. En ik ga mee lezen voor nog meer inspiratie.
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer zelf koolhydraatbeperkt te eten. Hoorde dat de 'koolhydraatarme bijbel' ook wel een aanrader is! Heb het boek zelf nog niet ingezien, maar ben wel benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Charlyangel, ik heb gisteren je mac n cheese gemaakt, maar dan met kalkoenspekjes ipv varkensvlees. Was echt lekker! Man was enthousiast! Al was ik wel iets te ruim geweest met de knoflook haha.
Heeft iemand hier al andere receptjes geprobeerd?
-
Bij voorkeur in een creuset pan (of een andere pan die in de oven kan) een goede, met veel groente gevulde, pasta saus maken. Laatste tien minuten courgette pasta erbij gooien, even door roeren. Dan wat geraspte kaas en cottage cheese of mozzarella eroverheen en nog een kwartier in de oven.
Evt een stukje geroosterd brood erbij voor wie dat wel wil.

Een ovenschotel met veel bloemkool, wat gehakt en een laag aubergine met daarbovenop kaas/mozzarella vindt iedereen hier ook erg lekker.

En verder kun je bij pasta en noedel gerechten gewoon veel groenten erin doen en voor jezelf dan weinig pasta opscheppen en bv wat extra sla of een ei erbij.
Alle reacties Link kopieren
MariaEline schreef:
26-01-2022 21:16
Ik probeer zelf koolhydraatbeperkt te eten. Hoorde dat de 'koolhydraatarme bijbel' ook wel een aanrader is! Heb het boek zelf nog niet ingezien, maar ben wel benieuwd.
Ik heb dit boek en echt een aanrader! Tot nu toe is alles wat ik eruit gemaakt hebt, heel erg lekker.
Alle reacties Link kopieren
Wat een goede tip, dat boek ga ik bestellen.

Vanavond eten wij een pokebowl met wortel, komkommer, sla, zalm, rivierkreeft, garnalen, sojabonen, zeewier en wasabimayo. Zo lekker!
-
Alle reacties Link kopieren
Tvp…

Leuke ideeën voor inspiratie zie ik voorbij komen!
Alle reacties Link kopieren
Wij eten Thai-beef-salade :)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook de Mac and cheese geprobeerd. Met bloemkool en broccoli (diepvries).
Zonder knoflook. 2 eitjes door de crème freche en kaas erbij. Met uitgebakken spekjes.

Jummmmmmmmmmmmmm wat lekker en gossie wat machtig!
Alle reacties Link kopieren
Pil0u schreef:
01-02-2022 17:45
Wij eten Thai-beef-salade :)
Recepten graag, anders wordt het een beetje te abstract!
-
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik vanavond voor een variatie op dit recept zal maken

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... n-broccoli
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
02-02-2022 11:19
Recepten graag, anders wordt het een beetje te abstract!
Die staat in de kha-bijbel.
Ik zal hem later even opzoeken en plaatsen.

We eten hier ook graag groente uit de oven (pompoen, champignons, tomaatjes, aubergine, courgette of waar je maar zin in hebt) met een beetje olie en diverse kruiden. En dan chorizoworstjes of kippenpootjes. Lekker makkelijk

Of we maken tacovulling en ipv een tacoschelp doen we dat in een ijsbergslablad

Of shoarma en ipv een broodje een slablad. En zelfgemaakte knoflooksaus

Of een hamburger met gesmolten kaas, gebakken uitjes, tomaat, augurk en dat in bladeren sla (en frietjes van koolraap)

Als lunch vind ik het lekker om 2 eieren met wat spinazie en Italiaanse kruiden te blenderen en te bakken. Dan iets af laten koelen en dan met een halve avocado, gerookte zalmsnippers, tomaatjes of komkommer, pijnboompitjes en koriander te beleggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven