kroketten & bitterballen, met of zonder mosterd!

09-09-2010 23:57 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een krokettopic openen, mede op verzoek van Molie, maar ben nu te moe.

Topic staat alvast.

Dus voor ik weer energie heb te typen: kom maar op met jullie recepten voor kroketten & bitterballen: vlees, vis, garnaal, kip, vegetarisch etc.
Leuk ik zal morgen mijn asperge-bitterballen recept en foto plaatsen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Met mayonaise en pindasaus. krijg spontaan trek!
Alvast de foto van de asperge-bitterballen

Net vanavond twee van dobben kroketten met bruin brood en mosterd op

En dan van die franse mosterd met witte wijn
Dobben! Hoe kun je me zo laten gruwelen net voor ik ga slapen ?
Morgen dus ff naar de AH in het vriesvak 5 in een doos
NO WAY voor die enge dingen ga ik echt AH niet in, bagger vind ik het persoonlijk, net als Kwekkeboom en aanverwante merken.
Ja zeg Thee, ga ons gek maken dat jouw recepten NOG lekkerder zijn, we zien ze graag morgen.

Truste.
quote:mylenevalerie schreef op 10 september 2010 @ 00:18:

Alvast de foto van de asperge-bitterballen

[afbeelding]Zijn deze vegetarisch MV? Of zeg ik nu iets stoms?
quote:Yavanna schreef op 10 september 2010 @ 00:41:

[...]

Zijn deze vegetarisch MV? Of zeg ik nu iets stoms?

Ja, ik had de ene helft alleen met asperge-roux gemaakt, maar vond ik te flauw dus de andere helft heb ik er meer kruiden en gorgonzola in gedaan.

Hier het recept met de mosterd-dille saus. Maar doe er echt meer peper en kruiden in. De kruiden vallen helemaal weg.

Snack voor 4 personen

200 g asperges

zout en versgemalen peper

4 eieren

150 g bloem

250 g paneermeel

voor de aspergeroux:

50 g boter

60 g bloem

2,5 - 3 dl aspergevocht

(op smaak gebracht met zout

en versgemalen peper)

kleine stukjes gaargekookte

asperges

voor de mosterd-dillesaus:

1 deel mosterd

1 deel mayonaise

1 deel kristal- of bruine suiker

paar takjes versgehakte dille

Voorbereiden:

Was de asperges in koud water. Snijd een stukje van de onderkant en schil ze vervolgens met een dunschiller. Kook de asperges in 10 tot 15 minuten beetgaar en laat ze goed uitlekken. Breng intussen ook de aspergeschillen in een ruime pan met water aan de kook. Verwijder de schillen zodra het water kookt en breng het overgebleven aspergevocht op smaak met peper en zout. Snijd de gekookte asperges in stukjes. Smelt voor de roux de boter in een pan en roer de bloem erdoor. Schenk het aspergevocht erbij (zorg er altijd voor dat óf de roux óf het aspergevocht warm is, zodat de ingrediënten goed binden). Blijf goed roeren totdat een gladde massa ontstaat. Voeg de stukjes gekookte asperge toe en strijk het mengsel uit op een plaat of in een schaal. Dek af met plasticfolie. Laat de roux opstijven in de koelkast gedurende 2 uur (deze moet écht koud zijn).

Bereiden:

Splits 4 eieren in wit en geel. Zet het eiwit, de bloem en het paneermeel klaar in verschillende schalen of borden. Haal de koude roux uit de koelkast. Schep een beetje roux op een eetlepel en wentel eerst door de bloem, dan door het eiwit en als laatste door het paneermeel. Herhaal dit nog een keer. Vorm er mooie ronde ballen van en bak 6 bitterballen tegelijk in de (frituur)pan op 180°C. Laat ze uitlekken op keukenpapier. Roer voor de saus de mosterd, mayonaise, suiker en dille door elkaar.
Dank je MV! Ik heb het even overgeschreven, ik denk dat mijn moeder het ook heerlijk zal vinden!
Ik ben gek op de Belgische kaaskroket!
Receptje Elninjoo?
Van Dobben, lekkerrrr! Met mosterd graag.
Met mosterd AUB
quote:mylenevalerie schreef op 10 september 2010 @ 08:16:

Receptje Elninjoo?

men gaat naar 'n restaurant in Antwerpen en men bestelt de huisgemaakte kaaskroketten

sorry, geen receptje dus....
Kaaskroketjes

Van roomboter, groentebouillion en bloem een mooie roux draaien, lekker wat peper naar smaak toevoegen en verse peterselie en ik doe er een flinke schep pittige mosterd doorheen.

Kaas grof raspen of in kleine stukjes snijden beetje smelten , meestel doe ik mijn restje kaas uit de koelkast, met eventueel wat gorgonzola.

kaasmengesel uitsmeren op een bakplaat en een aantal uren in de koelkast laten opstijven. Na met smacht zitten wachten en de koelkast tien keer te hebben opengetrokken om te kijken als het al is afgekoeld en opgestijfd. Dan eruit halen kroketjes draaien, door bloem ei paneermeel halen en nogmaals herhalen en dan afbakken in hete olie van 175 graden tot ze goudbruin zijn.

Pas op heet!
Ahhh die ga ik zeker een keer maken Mona, lijkt me heerlijk. Ben gek op kaas.

@Elnin, , nou als ik een keer in Antwerpen ben zal ik aan je tip denken.
Oh ja ,ik serveer ze met zelfgemaakte mangochutney, maar als ik lui ben zijn ze zo of met een beetje mosterd al prima.

Er bestaat ook een variant met melk ipv bouillion maar persoonlijk vond ik die te vlak smaken.
Nou fijn weer, dit topic. *kwijlt*
Jahaaaaaa! Thx voor het openen thee! Ik wacht vol spanning af.

Ah, die kaaskroketten lijken me al fijn.
quote:mylenevalerie schreef op 10 september 2010 @ 09:00:

@Elnin, , nou als ik een keer in Antwerpen ben zal ik aan je tip denken.

als je 'n keer in de buurt bent (ik woon vlakbij A) dan gaan we ze samen wel eten

*zou eigenlijk weer dringend aan de lijn moeten gaan doen, maar kan de motivatie niet vinden en dit soort topics helpen daar niet aan*
quote:elninjoo schreef op 10 september 2010 @ 09:58:

[...]

als je 'n keer in de buurt bent (ik woon vlakbij A) dan gaan we ze samen wel eten

*zou eigenlijk weer dringend aan de lijn moeten gaan doen, maar kan de motivatie niet vinden en dit soort topics helpen daar niet aan*

Leuk, doen we. Ik zit nu te googlen wat de belgen er voor kaas door doen , zit net dit recept voor Belgische kaaskroketten te lezen;

http://www.netonline.be/g ... ten_detail.asp?recept=759

Erg he zo vroeg in de ochtend over kaaskroketten te kwijlen .
Zou er vorige week al een topic over openen. Kwam er even niet van.

Moet wel zeggen dat ik bijna geen gekochte kroket lekker vind en al helemaal gruwel van Kwekkeboom en Van Dobben. Dus als je die graag lust, dan mijn recept mogelijk niet

In de postings hieronder zal ik mijn 2 recepten plaatsen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven