Lactose / koemelkvrij brood

12-05-2009 17:34 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie o wie weet waar dit te koop is.

Op de allergie site staat dat het tegenwoordig ook in reguliere supermarkten te koop is, maar ik kan het niet vinden?!?



Mij mij in de buurt zit een kleine Appie en de Nettorama.



Als je ook nog tips hebt wat je daar voor een startende broodeter op zou smeren, natuurlijk ook lactosevrij, ben ik helemaal blij.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Zelf bakken?



Er op: Appelstroop, smeerworst (wel ff kijken, in sommige zit lactose), geprakt fruit
Alle reacties Link kopieren
Ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen, maar volgens mij is het 'Allison' Brood van de AH Lactose vrij. Mijn huisgenootje met lactose-intolerantie at dat altijd. (Mocht het niet zo zijn, dan mijn excuus, dan ben ik 3 jaar door haar belazerd )
Alle reacties Link kopieren
Blueband brood goede start, het witte brood. Daar zit geen koemelk in. Ook maken veel bakkers het tegenwoordig.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb lactose-intolerantie en mijn dochter (nu 10 maanden) heeft koemelkallergie en wij eten het BlueBand brood. Wel het volkorenbrood, want het witte vind ik vies. In veel ander brood zitten toch sporen van melk en ik word er behoorlijk ziek van. Bij ons hebben ze het BlueBand brood gewoon bij de kleine AH.



Wat je ook mag is het Waddenbrood van de Hilvers bakker, maar ik weet niet of die in jouw buurt zit.
Alle reacties Link kopieren
Ah, ik zie dat het al genoemd is... :-)



Wat erop mag: vruchtenhagel, muisjes, gestampte muisjes, appelstroop, jam, Calvé pindakaas, biologische schouderham, biologische Cervelaat, stroop, eh... nog meer tips nodig?
Alle reacties Link kopieren
Het bruine brood hadden ze nog niet toen Zwiepje er nog allergisch voor was. Dat is dus ook koemelkvrij?
Alle reacties Link kopieren
Even naar de bakker gaan.

Mijn bakker heeft standaard koemelk vrij tarwe en volkoren brood.
Alle reacties Link kopieren
quote:IvyRosa schreef op 12 mei 2009 @ 17:37:

Zelf bakken?



Er op: Appelstroop, smeerworst (wel ff kijken, in sommige zit lactose), geprakt fruitDat zelf bakken is wel een plan! Maar dan wel met een broodbak machine . Ik had er ooit een, dit is wel een goed excuus om weer eens nieuwe te vragen. Jammer dat moederdag net geweest is.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
quote:elleinspe schreef op 12 mei 2009 @ 17:40:

Even naar de bakker gaan.

Mijn bakker heeft standaard koemelk vrij tarwe en volkoren brood.Ik ben denk ik al in geen 10 jaar bij een nederlandse bakker geweest. Denk je dat turks brood lactose vrij is?
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Nadeel van de broodbakmachine vind ik persoonlijk dat je het echt diezelfde dag allemaal op moet eten. Daarna wordt het plakkerig ofzo. Of ligt dat aan mijn machine?
Alle reacties Link kopieren
Bluebandbrood dus. Of zelfgemaakt.



Ook bedankt voor alle goeie broodsmeerseltips!

Zelf kwam ik dus niet verder dan smeerkaas (kan dus niet) of leverworst (kan vaak niet) . Compleet fantasieloos, da's duidelijk.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Honing kan ook nog op brood, allerlei vleessoorten, van dat gore kokosspul.
Alle reacties Link kopieren
het eerste dagen van de week bruinbrood van de appie. het goedkoopste simpele tarwebrood van de c1000.

Zit ook geen soja in beiden...
Appie4 volkoren, appie bruin, appie pain de boulogne, appie pain de madeleinebrood is allemaal koemelkvrij. De 'lekker op brood - gezond begin' halvarine ook, en daar zit extra calcium in.



Van de plus: korenlanders donker, maisvolkoren, korenlanders zonnepit



c1000 heeft geen lekker koemelkvrij brood



De deen heeft westfries brood (ofzo) is ook koemelkvrij



Bij de lidl het maisbrood, maar dat is eigenlijk niet te vreten.



Er op:

appelstroop, appelbananenstroop, jam, honing, fruithagel, pindakaas, goedkope saksische leverworst, en wederom bij de appie, van de allergoedkoopste vleeswaren: de kipfilet, de gelderse gekookte worst, de achterham, corned beef, ontbijtspek, snijworst.

Vers: de meeste rosbief



Of een gebakken eitje. Bakken in olie, of wajang, of appie-eigenmerkwajang, of blue band culinesse, of appie (of plus) eigen merk culinesse
Brood uit de broodbakmachine een dag bewaren ? Dat lukt hier niet eens, ik bak zes broden per week.



Probeer eens

1 theelepel gist

1 eetlepel suiker

450 gram (volkoren)meel

290 gram water (dat is 10% minder dan wat meestal wordt aangegeven)

1 theelepel zout

1 eetlepel olijfolie



Op het volkorenprogramma bakken (5 uur bij de Panasonic), en direct als het klaar is uit de bbm halen.



Vervolgens laten uitdampen op een roostertje / pannenonderzetter / iets waar lucht onder komt, dus niet op een plank leggen, want dan kan het vocht niet weg en kan je brood inderdaad klef worden.
Mijn broodbakmachinebrood blijft 3 dagen goed. Ik vind het langer lekker dan dat ik gekocht brood lekker vond. Lepeltje olijfolie en donkere meelsoorten doen wonderen.



Ik maak net zoiets als Moopetoet, maar dan met volkoren speltmeel en wat zaden, op het snelbakprogramma (in 80 minuten klaar).



Als beleg humous (ook erg makkelijk zelf te maken, zodat je precies weet wat erin zit ), baba ganoush, tomaat en advocado.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven