lekker koken in de herfst

21-09-2012 10:24 39 berichten
Bij de herfst horen stoofpotjes, paddestoelen, pompoenen, appeltaarten en stoofpeertjes. Maar nu nog een lekker menu! Ik heb zin om uitgebreid te koken dit weekend, maar ik kan niks concreets verzinnen. Wie geeft hier haar herfstsuccesrecepten prijs?
Alle reacties Link kopieren
Succesrecepten hier:

pompoensoep

risotto met paddestoelen

kruidige tuttifrutti (weken in een sterke pittige kruidenthee ipv water) lekker bij stoofvlees. Ik gebruikte eerder deze thee maar die is er niet meer. Dat was rooibosthee met o.a. gember en peper.

Been there, done that, got the T-shirt.
Ik ken een erg fijn dessert met bladerdeeg en peer. Interesse? Dan zal ik het ff typen.
Dat soort dingen bedoel ik, Apatura. Wil je je tuttifrutti recept prijsgeven? Dat heb ik nog nooit gemaakt. En hoe maak jij je pompoensoep? Ik met creme fraiche, uitjes en oude kaas, maar dat is wel een maaltijdsoep, iets lichters zou toch ook moeten kunnen?
Ephina, peer en bladerdeeg als een soort tarte tatin van peer? Anders lees ik het graag! Ik heb veel tijd van het weekend, en lekkere trek!
Goulash, chili al dan niet con carne.
verba volant, scripta manent.
Ik ga vandaag Antwerps stoofvlees met friet en appelmoes maken voor mijn man.

Hij is zielig, voorhoofdsholteontsteking.
quote:Katherina schreef op 21 september 2012 @ 10:31:

Dat soort dingen bedoel ik, Apatura. Wil je je tuttifrutti recept prijsgeven? Dat heb ik nog nooit gemaakt. En hoe maak jij je pompoensoep? Ik met creme fraiche, uitjes en oude kaas, maar dat is wel een maaltijdsoep, iets lichters zou toch ook moeten kunnen?

Tuttifrutti is simpel. Zoek een lekker thee en gebruik dat ipv water om het in te laten wellen.

Pompoensoep maak ik met boulion (merza kip of kruiden) daar de pompoen in koken en dan pureren. Kruiden met met wat kerrie, paprikapoeder, iets anders waar ik zin in heb en peper en afmaken met een schuitje room voor de sier. Ik ben nog op zoek naar een beter recept.

Ik heb nu nog veel verse kruiden als kervel, koreander, oregano enz. Weet iemand hoe ik die kan drogen? invriezen zodat ik deze winter ook nog kan gebruiken?
quote:helene31 schreef op 21 september 2012 @ 10:34:Hij is zielig, voorhoofdsholteontsteking.Geef hem een van mij.
Voor 4 personen heb je 2 peren nodig.

Schil de peren en snijd de "buik" in 2en.. Klokhuisje (heet dat ook zo bij een peer?) er uit halen.

Prik met een sateprikker gaatjes in de stukjes peer.

Leg ze nu een tijdje in de koelkast in een mengsel van een suiker en een hoop kaneel. Voeg een klein beetje water toe aan dat mengsel, totdat het een beetje stroperig is. Als je het lekker vind kun je er een vleugje vanille door doen.

Leg 4 plakjes bladerdeeg neer. Leg een peerbuikje met de bolle kant naar boven in het midden. Rol de randjes mooi op, bestrijk met ei. Giet eventueel nog een theelepeltje van het suikermengsel op de peer. Bak op 220 graden in een kwartiertje mooi bruin.

Serveren met 2 bolletjes vanilleijs met gestampte (gezouten) pistaschenootjes. Een flinke dot verse slagroom, en klaar..

Het klinkt erg simpel maar is oprecht heerlijk. Heb het ooit gegeten in een wellnesscenter en heb het na gemaakt.,
Pastinaaksoepje met selderij en wortel

volkorenpasta met in de oven gegaarde pompoen (in knoflook en salie) en geitenkaas

kweepeer in port - crumble uit de oven met vanille-creme fraiche
Computer says nooooo
Apatura, kruiden droog ik in de oven. Uitspreiden op bakpapier, oven op 150 graden en dan een minuut of 8, zeker niet langer in de oven. Daarna in potjes doen. Gaat prima.
Ik heb ooit dit recept voor peer in bladerdeeg opgeslagen omdat het er zo mooi uitziet, maar ik heb het nog nooit geprobeerd. Dat recept van Ephina klinkt ook geweldig zeg!
Oh, Summer, dat klinkt ook al zo heerlijk.

Apatura, bedoel je die zakjes met gedroogde vruchten als je het over tuttifrutti hebt? Ik dacht dat je zelf ook het fruit droogde!
Die perenrecepten zien er beide verrukkelijk uit zeg! Dankjewel.
Ik heb trouwens een paar zakken porcini mee genomen uit Toscane, daar ga ik vanavond paddestoelenrisotto mee maken. Ook lekker herfstig.
Computer says nooooo
Ik lees graag mee hier, niets beter om in de herfstsfeer te komen dan pruttelende stoofpotjes op het fornuis en geurige taarten in de oven.

Zelf maak ik veel stoofpotjes maar allen zonder recept... Ik denk nog even verder en dan post ik er later misschien nog eentje
Ik krijg honger van dit topic! Ik hou van de herst en van stoofpotjes .

Voor dit weekend dacht ik aan boeuf buirguignon en zelfgemaakte tomatensoep. Pompoensoep vind ik zelf erg lekker (vooral die met geroosterde paprika en room) maar daar doe ik mijn wederhelft geen plezier mee helaas.
Ik zou gaan voor pasta met gekarameliseerde uien saus

Pasta met gekarameliseerde uiensaus

Ingrediënten (4 personen):

• 2 el olijfolie

• 4 rode uien, in dunne ringen (wij doen altijd meer)

• 2 tl gehakte rozemarijnblaadjes

• 1 el bruine basterd suiker

• 2 el balsamicoazijn

• 800 gr tomatenblokjes (blik)

• 400 gr pasta

• Evt. 150 gr olijven (Kalamata olijven gaan hier echt heel goed bij)

• Geraspte parmezaanse kaas

Bereiding:

Verwarm de olie op laag vuur in een koekenpan. Bak de ui, rozemarijn en ½ tl zout onder zachtjes roeren ongeveer 20-25 minuten tot de ui zacht en licht gekarameliseerd is. Voeg de suiker en balsamico azijn toe en roerbak 1 min. tot alles gemengd is. Draai het vuur hoger en voeg de tomaat toe. Breng goed op smaak met zout en peper en laat onder af en toe roeren koken tot de saus licht is ingedikt. Roer eventueel de olijven door de saus.

Kook de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking.

Roer de saus door de pasta verdeel over 4 borden en bestrooi met de parmezaanse kaas.
quote:Katherina schreef op 21 september 2012 @ 10:53:

Oh, Summer, dat klinkt ook al zo heerlijk.

Apatura, bedoel je die zakjes met gedroogde vruchten als je het over tuttifrutti hebt? Ik dacht dat je zelf ook het fruit droogde!

Ja die zakken.

Pompoensoep met geroosterde paprika en room.

Recept!
Ik vind koken in de winter en de herfst veel leuker. Ik zou rustig in de zomer een ovenschotel met zuurkool op tafel zetten, maar dat wordt niet echt gewaardeerd.

Wat ik ook zo heerlijk vind met herfstig weer: zelfgemaakte aardappelpuree. Hier mijn recept, hoeveelheden doe ik op gevoel, sorry.

gekookte kruimige aardappels door de knijper.

uitgebakken spekjes zonder vet

lenteuitjes in ringetjes

room

peper en zout.

Dit meng je lekker door elkaar tot je een heerlijk smeuige puree hebt. Begin met weinig toevoegingen, voor je het weet heb je een soort van aardappelsoep.
In de allerhande heeft ooit een heerlijk recept gestaan met kip: kip á la normandie. Vaak is het een beetje gezocht in de allerhande, maar deze is echt heerlijk, al heel vaak klaargemaakt, en het gaat altijd op tot de laatste druppel saus.
Dit runderstoofpotje met appelstroop is ook erg lekker:

- 600 gram runder/riblappen

- 3 el appelstroop

- 2 el mosterd

- 25 gram boter

- 1 grote ui

- 4 laurierblaadjes

- 250 ml rundvleesbouillon

- winterpeen, in plakjes

- 250 gr sperziebonen, gebroken

Vlees in grote stukken, inwrijven met zout, peper, bestrijken met appelstroop en mosterd. Boter smelten in braadpan, vlees en ui erbij. Laurierblaadjes ertussen en bouillon erbij. Aan de kook brengen op laag vuur, in 2,5 tot 3 uur gaar stoven. Na 2 uur de winterpeen en sperziebonen toevoegen. Op smaak brengen met zout en peper.

Zelf doe ik altijd wat meer appelstroop erbij.
Paprika- pompoensoep:

http://www.ah.nl/allerhan ... omige-paprika-pompoensoep

Vorig jaar heb ik bij de turk op de hoek een gigantische pompoen gekocht en een hele grote pan gemaakt en veel ingevroren, maar dat werd hier in huis dus niet zo gewaarseerd .
quote:helene31 schreef op 21 september 2012 @ 10:34:

Ik ga vandaag Antwerps stoofvlees met friet en appelmoes maken voor mijn man.

Hij is zielig, voorhoofdsholteontsteking.

Allereerst beterschap!

Hoe maak je die Antwerpse stoofpot? Heerlijk!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven