Lui brood!

27-06-2011 16:53 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind zelf brood bakken heel erg leuk, maar het is altijd zoveel werk. Kneden, rijzen, kneden, vormen, rijzen enz. enz.

Nu heb ik laatst in een boek `Habe ich selbst gemacht' een recept gevonden voor een lui maar heel lekker brood, zonder kneden!

Je maakt het zo:

400 gram bloem (tarwe, spelt, rogge of iets anders of een mix)

1/4 theelepel gedroogde gist

1 theelepel zout

300 ml water

mengen in een beslagkom en afdekken met een theedoek. Het wordt een beetje een plakkerig deeg, dit hoort zo! dit deeg 12-30 uur laten staan. Hoe langer je het deeg laat staan hoe zuurder het wordt, na 12 uur is het niet zuur, na 30 uur is het nog steeds minder zuur dan zuurdesembrood.

Oven voorverwarmen op 200 graden. een hittebestendige pan invetten en bestrooien met bloem. Deeg erin spatelen en 30 minuten met deksel bakken en dan nog 20 minuten zonder deksel bakken.

Je krijgt dus een rond brood (lekker om te vullen) met een knapperige korst vanwege het vele water. Je kunt ook nog kruiden of noten of iets anders toevoegen. Ik maak het vaak van speltmeel, omdat ik dat heel lekker vindt, maar je kan het zo maken als je wilt.

Heerlijk om zaterdagavond het deeg te mengen en op zondagochtend te bakken!
quote:pompedom schreef op 29 juni 2011 @ 13:18:

Ik wilde een gewoon brood bakken van speltmeel en dan uithollen en vullen met roomkaas, ham, paprika en spianzie. Of gebakken courgette, want die heb ik nog. Dus een basic brood met eem vulling. En dan in puntjes snijden en meenemen. Maar als ik te lui ben neem ik hem gewoon zo mee.

Wat een goed idee, dan heb je een soort quiche!

Leuk!!
quote:Moosey schreef op 29 juni 2011 @ 18:08:

.

Kitty, boven- en onderverhitting is prima, en dan op een rooster een beetje midden in de oven. In mijn recept laat je overigens de pan ook al heet worden in de voorverwarmende oven voor je het deeg erin knalt.oh pan voorverwarmen heb ik niet gedaan. En heb nu alleen onderverhitting gedaan. ik kan de boven verhitting nog even aanzetten..
Bovenverhitting is zeker voor het bruin worden als je die laatste 20 minuten zonder deksel doet wel prettig. Dus ik zou m inderdaad nog even aanzetten. Pan voorverwarmen lijkt me niet vitaal.
hmm de korst is keihard.. en het brood is een beetje flauw..volgende keer de oven wat minder heet en wat meer zout?
In brood moet best veel zout, ik doe 10 gram op 500 gram bloem - dat is echt een flinke theelepel hoor!
Wat eten we vanavond?
Oh kitty wat jammer, Als ik het brood net uit de oven haal is de korst ook erg hard. Bij mij blijft de korst ook vrij licht.

Ik doe inderdaad een flinke theelepel bij het brood. Misschien kun je iets meer proberen? Ik houd niet zo van zout, dus voor mij was het zo goed.

Over het zurige: Voordat je genoeg schimmels uit de lucht hebt gehaald om de gist te vervangen die je normaal zou gebruiken (zodat het genoeg rijst) heb je idd meer tijd nodig. Maar het desem proces zelf begint al veel sneller. Dit brood is gebruikt bijde (gist en natuurlijke schimmels), het ruikt ook een beetje zuur als het al een dag staat.

Ciabattadeeg moet bijvoorbeeld ook 12 uur rijzen, zo zuur wordt dit brood ook als je het 12 uur laat staan.

Het is wel iets zuurder dan normaal NL brood maar veel mider zuur dan zuurdesembrood. Gelukkig maar want dat lust ik namelijk niet.
Klinkt goed, 'k zal het ook eens gaan proberen!
Net het luie brood gegeten, erg lekker!

Man en kinders ook enthousiast.

Volgende keer probeer ik een kleiner pannetje, dan wordt het brood misschien iets hoger.

Bedankt voor het recept!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven