Magnetronrecepten (geen combi)

03-04-2009 09:59 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben net een nieuwe keuken (nou ja, ze zijn 'm nog aan het plaatsen) alleen is de verkeerde oven geleverd. De goede komt hopelijk volgende week vrijdag.

We zijn al anderhalve week onszelf overal aan het uitnodigen of eten aan het halen en ik wil wel weer wat lekkerder eten.

Nu doet de magnetron het wel, maar dat is een simpele, dus geen combi.



Heeft er iemand ideeen wat we hierin kunnen maken?

Het is mijn eerste magnetron (jaja, ik weet het, ik loop achter ) dus ik heb echt geen idee... Misschien kan ik alleen maar opwarmen hierin?

Wie kan me helpen?
Alle reacties Link kopieren
Heb je alleen maar een magnetron? Of ook een gasfornuis?



In de magnetron kan je aardappels en groenten stomen, maar ook een rookworst etc. Wil je recepten hebben voor simpel koken of voor een magnetron alleen? Anders kan je ook bijv. aardapelpurree uit een zakje kopen, gekookt water erbij, doorroeren. Voorgesneden andijvie erdoorheen, worst in de magnetron & klaar is maaltijd nummero uno.

Hier voor magnetron bereidingen:



http://jaapvanlelieveld.xs4all.nl/kookboek/magnetr.htm



Kan je vast een maaltijd uit maken! Succes!
Alle reacties Link kopieren
Oh, dank je wel, ik ga kijken!



Ik zou normaal gesproken een gasfornuis met oven moeten hebben, maar ze hebben de verkeerde geleverd. Zit dus nog een week zonder, vandaar.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje joh, daar ben ik wel even zoet mee, maar wat een handige tips!

Ik zet 'm bij mijn favorieten!
Ik kook er mijn groentes in. Gewoon eerst het water koken met de waterkoker, dan de magnetron in. Dan hoef je korter te koken dan in 'n pan.

Qua enkel magnetronfunctie kun je niet veel meer dan dingen snel koken of opwarmen. Vaak is opwarmen van bijv. 'n saucijzenbroodje e.d. niet geschikt omdat het dan slap wordt, voor dat soort dingen moet je dus je oven gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet ergens even een elektrisch kookplaatje lenen? Dan kun je met je magnetron en één plaatje voor een pan een volwaardige maaltijd koken.
Alle reacties Link kopieren
Oke, voor de vitamientjes; maar echt lekker!



Heb er ook een foto bij als je wilt.



Courgette met tomaat

Ingredienten voor 4 personen



500 gr. courgettes

1 takje selderij (doe ik zelf niet omdat ik die smaak er niet lekker bij vind)

300 gr. tomatenblokjes (kan ook uit blik), anders even tomaten ontvellen

oregano, zout, peper, 1 teentje knoflook (geperst)

4 eetlepels olijfolie

2 eetlepels geraspte (Parmezaanse) kaas (kan wel iets meer hoor dan 2 lepels)



Bereiden;



- Was de courgettes en snijd er de uiteinden af. Snijd ze in ronde plakjes met een dikte van 1/2 cm. Was de selderij heel goed en snipper het kruid. Leg de courgettes in één laag in een voldoende ruime magnetronschaal en bestrooi ze met de selderij.



- Schenk de tomatenblokjes in een kom (indien uit pot, niet het vocht). Voeg een theelepeltje oregano, het geperste knoflookteentje, wat zout en een mespunt peper toe. Roer de ingredienten goed door elkaar heen en schenk dit mengsel over de courgettes.



-Bedruppel het geheel met de olie, zet de schaal in de magnetron en programmeer deze voor 7 min op de hoogste stand.

Schep de courgettes dan even om, bestrooi ze met de kaas en laat ze nog 8 min. koken op half vermogen.



- Laat het gerecht nog 5 min. in de uitgeschakelde magnetron staan alvorens het op te dienen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Oh, MV, dat klinkt heerlijk!

En ja, snel doen die foto!
Alle reacties Link kopieren
quote:Pelikaan schreef op 03 april 2009 @ 10:37:

Kun je niet ergens even een elektrisch kookplaatje lenen? Dan kun je met je magnetron en één plaatje voor een pan een volwaardige maaltijd koken.Ik heb niet iemand in mijn buurt die een kookplaatje heeft. Het gaat hoop ik maar om een week en met de recepten die ik heb gekregen kom ik best wel ver.
Alle reacties Link kopieren
Spinazieschoteltje



Ingrediënten voor 1 persoon:

150 gram diepvriesspinazie

1 kleine ui

1 klein teentje knoflook

theelepel vloeibare boter

100 gram krieltjes (voorgegaard)

6 plakjes chorizo of salami

1 ei

1 kuipje koffiemelk

peper

geraspte kaas





Bereiding:

Laat de spinazie ontdooien, onafgedekt ca. 1 minuut op 600 W. Daarna in een zeef laten uitlekken. De ui snipperen, in een eenpersoonsschaaltje doen en samen met de boter en de uitgeperste knoflook 1 minuut op 600 W geel fruiten. De krieltjes en spinazie er boven op scheppen. Chorizo er over verdelen. Het ei met de koffiemelk en de peper loskloppen en dit over de inhoud van het schaaltje gieten. Tot slot de kaas erover verdelen, de schaal afdekken met een deksel of magnetronfolie en in ca. 6 minuten op 360 W laten garen. Voor het opdienen nog 2 minuten afgedekt laten staan.

--------------------------------------------------------------------------

Ik heb nog nooit rijst gekookt in de magnetron, maar het schijnt wel te kunnen. Ik heb er twee lekkere recepten bij:



Kipreepjes met prei en honing



Ingrediënten (voor 2 personen):

2 preien

250 gram kipfilet

2 teentjes knoflook

25 gram boter

1 eetlepel honing

1 theelepel citroensap

3 eetlepels ketjap manis

tabasco

1 eetlepel maïzena





Bereiding:

Maak de prei schoon, halveer ze in de lengte en snijd beide helften vervolgens in smalle ringen. Snijd de kipfilet in smalle reepjes (ca. 3 mm). Pers de gepelde knoflookteentjes uit boven een glazen schaal. Voeg de boter, de honing, citroensap, ketjap, enkele druppels tabasco en 1 eetlepel water toe. Verhit dit mengsel: afgedekt ca. 1 minuut op 700 Watt. Roer de prei en de reepjes kip erdoor en laat het geheelgaar worden: afgedekt in ca. minuten op 500 Watt. Roer intussen de maïzena met 2 eetlepels water tot een glad papje. Roer het maïzenapapje door het kipmengsel en verhit: afgedekt ca. 1 minuut op 500 Watt. Serveer met rijst.

-----------------------------------------------------------------------

Kip in gember-kerriesaus



Ingrediënten voor 2 personen:

200 gram kipfilet

1 kleine ui

1 groene paprika

15 gram boter

2 eetlepels bloem

2 theelepels kerriepoeder

100 ml kippenbouillon

125 ml slagroom

2 eetlepels bakgember

zout en peper



Bereiding:

Snijd de kipfilet in stukjes, doe in een magnetronbestendige schaal en laat hem gaar worden: afgedekt 4 min. op 500 W. Pel en snipper de ui. Maak de paprika schoon en snijd in stukjes. Smelt de boter in een magnetronbestendige schaal: onafgedekt ca. 30 sec. op 700 W. Roer de ui en paprika erdoor en verhit 3 min. op 700 W. Roer de bloem en de kerrie erdoor en vervolgens de bouillon en de slagroom. Breng de saus aan de kook: afgedekt 4 min. op 700 W. Roer de saus halverwege goed door. Roer de bakgember en de kip door de saus. Voeg naar smaak zout en peper toe. Laat het gerecht door en door warm worden: afgedekt 3 min. op 700 W.

Lekker met gekookte rijst of stokbrood en sla.
Alle reacties Link kopieren
ik kook me rijst in de magatron,500 gr rijst,snuf zout,puntje boter wat water,op 750 graden 5 min,daarna op 350 graden 10 min nakoken,mooie drogen rijst
Alle reacties Link kopieren
Heerlijke recepten, dank jullie wel!

Ik ga er morgen mee aan de slag en laat nog even weten of het gelukt is.

Gisteren en vandaag moest ik werken, ben vroeg weg en laat weer terug, heb dan geen zin om veel moeite te doen.

Heb een stoommaaltijd bij de AH gehaald en die was lekker!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven