Mais van het land

05-09-2010 21:03 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

vandaag onder het wandelen met de honden plukte mijn vriend een maiskolfje van het land om te kijken of ze al rijp zijn. Ik vind het zonde om zo'n ding dan maar op de grond te gooien, dus mee naar huis genomen. Maar nu vroeg ik me af: kan ik die gewoon koken en eten? Ik las dat het vaak mais is voor het vee, maar is het ongezond ofzo om die mais te eten of is ie gewoon iets minder lekker dan de suikermais?
quote:ardni schreef op 05 september 2010 @ 22:08:

[...]

Ik bedoelde stug en behoudend etc.Dus boeren zijn stug en behoudend? En dat noem jij niet stereotyperen?

De meeste boeren tegenwoordig zijn aardig modern in hun bedrijfsvoering hoor. Niks behoudend. Dan houdens ze het hoofd niet boven water.

Met andere worden: Jouw beeld van boeren is behoudend en stug, niet de boeren zelf.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Mijn oom is trouwens een tuinder, heb nog een tijdje met hem gewerkt. Ik zou me niet kunnen voorstellen dat er mensen zijn die onbeschoft genoeg zijn om zomaar zijn erf op te lopen en appels uit zijn boomgaard te halen .
Vijgen- en amandelbomen staan daar dan vaak "in het wild". Da's nog iets anders dan op een boer zn land.

TO, ik snap dat je er niet bij stil gestaan hebt, en daarom geef ik ook mijn reactie. Ik vind het heel begrijpelijk dat je er niet bij stil gestaan hebt, maar ik vind het dan wel goed om ook de andere kant te laten zien. Namelijk dat heel veel mensen die ene maïskolf plukken en dat het dus alles bij elkaar wel om een behoorlijk verlies voor de boer gaat.

Ik vind je dus geen asociaal mormel, maar ik vind het wel belangrijk om in dit geval de andere kant mee te geven, ter overweging, ofzo.
668, the neighbour of the Beast
quote:Sorcha_ schreef op 05 september 2010 @ 22:18:

Mijn oom is trouwens een tuinder, heb nog een tijdje met hem gewerkt. Ik zou me niet kunnen voorstellen dat er mensen zijn die onbeschoft genoeg zijn om zomaar zijn erf op te lopen en appels uit zijn boomgaard te halen .Maar als die appelbomen pal naast een wandelpad staan, kan ik het me weer wel voorstellen...
quote:ardni schreef op 05 september 2010 @ 22:13:

Ik weet het niet hoor, maar ik heb nog niet meegemaakt dat ik de politie ergens voor belde en dat ze niet kwamen.Ik ken eigenlijk niemand die dat heeft meegemaakt.

Bij diefstal komen ze wel hoor en bij inbraak ook, bij vechtpartijen op een stapavond.Nee geen ervaring mee.Ik heb vertrouwen in de politie.Nee, dit is waar gebeurd, omgeving Delft, 4 opgeschoten jongens die eerst, op camera nota bene, een slot forceren en binnen lopen door een voordeur, en zich naderhand via de achterkant nogmaals binnenlaten. In de tussentijd werden ze gespot en een wakkere figuur heeft de deur achter ze secuur afgesloten, onderwijl de politie bellend. Maar daar kwamen ze heus niet voor. De vier hebben een ruitje ingetikt en zijn vrolijk weer vertrokken. Een les voor een volgende keer is blijkbaar 112 bellen met de tekst: HELP! Inbrekers! 'adres' en dan de hoorn erop gooien. maak het maar ernstig, misschien komen ze dan wel. Foto's gemaakt van braakschade, camerabeelden enzovoort, maar van de hermandad echt geen enkele actie. Zeer, zeer teleurstellend.
Inderdaad, wat een vooroordeel...dat boeren stug en behoudend zouden zijn...
quote:Marels schreef op 05 september 2010 @ 22:16:

Ardni, ik denk dat jij niet zo goed weet waar je het over hebt.

Alle boeren zijn stug en behoudend? En als ik het niet normaal vind om zomaar vanalles van het land mee te snokken ben ik een chagrijnige ouderwetse boerin op klompen?

Ik zou je van harte aanraden om eens bij een boerderij in de buurt aan te kloppen en eens een praatje met die mensen te gaan maken. Eens wat vooroordelen te laten ontkrachten. Lijkt me goed.

Ik heb het woord stereotype even voor je opgezocht:

Een stereotype is een overdreven beeld van een groep mensen dat niet klopt met de werkelijkheid. Het is vaak een vooroordeel of negatief en wordt vaak gebruik als rechtvaardiging van bepaalde discriminerende acties

Jeetje mina, het staat er toch echt stereotype boerin.

Nou nou, zo moeilijk is het toch allemaal niet.Ik ken boeren en boerinnen hoor , meerdere. Maar goed maak je vooral niet te druk zou ik zeggen.

Dit stereotype heb ik zelf niet verzonnen hoor, het is een enquete geweest,stond in de volkskrant, afijn.

Welterusten!
Heb je die maiskolf trouwens nog gekookt? En was it te eten?
Ik zoek zo de bedstee op! Vannacht ga ik met de kippen op stok.

Veel plezier allemaal nog.
quote:Marels schreef op 05 september 2010 @ 22:18:

Vijgen- en amandelbomen staan daar dan vaak "in het wild". Da's nog iets anders dan op een boer zn land.

TO, ik snap dat je er niet bij stil gestaan hebt, en daarom geef ik ook mijn reactie. Ik vind het heel begrijpelijk dat je er niet bij stil gestaan hebt, maar ik vind het dan wel goed om ook de andere kant te laten zien. Namelijk dat heel veel mensen die ene maïskolf plukken en dat het dus alles bij elkaar wel om een behoorlijk verlies voor de boer gaat.

Ik vind je dus geen asociaal mormel, maar ik vind het wel belangrijk om in dit geval de andere kant mee te geven, ter overweging, ofzo.AMEN! (en nee, hiermee wil ik geen gelovige op de kast jagen)
Ah ja, dat woord kende ik nog niet natuurlijk. Danku voor deze verhelderende uitleg, dit heeft echt mijn week weer verlicht.

Ste-re-o-ty-pe.... Hmmm.

Blijft mijn wijze raad staan. Beetje jammer, mensen die denken in stereotypen.

*trekt klederdracht recht*
quote:ardni schreef op 05 september 2010 @ 22:19:

[...]

Ik heb het woord stereotype even voor je opgezocht:

Een stereotype is een overdreven beeld van een groep mensen dat niet klopt met de werkelijkheid. Het is vaak een vooroordeel of negatief en wordt vaak gebruik als rechtvaardiging van bepaalde discriminerende acties

'stug en behoudend' past dus wonderwel in het bovenstaand profiel. En wordt hier gebruikt als rechtvaardiging van het gedrag van de vriend van TO en als manier om reacties daarop te ontkrachten of in ieder geval een waas van 'achterlijkheid' mee te geven.

Bravo ardni, het is me nu helemaal duidelijk.
quote:Ainne schreef op 05 september 2010 @ 22:15:

Ik zit trouwens nog steeds te wachten tot BZV online komt maar denk niet dat dat vanavond nog gaat gebeurenBen je op zoek naar een lekkere leuke boer??
quote:Zamirah schreef op 05 september 2010 @ 22:21:

Ik zoek zo de bedstee op! Vannacht ga ik met de kippen op stok.

Veel plezier allemaal nog.Wat gaan jou kippen laat naar bed zeg! Die van mijn buren liggen al vanaf een uurtje of 7 te maffen......
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
quote:Ine schreef op 05 september 2010 @ 22:22:

[...]

Ben je op zoek naar een lekkere leuke boer??

Neuh die heb ik al, in de variant wat-de-boer-niet-kent-dat-vreet-ie-niet.

Had me verheugd op lekkere domme tv (al die domme boeren, je kent ze wel )
quote:Ainne schreef op 05 september 2010 @ 22:21:

Heb je die maiskolf trouwens nog gekookt? En was it te eten?

stiekem kan je ook "veemais" eten, maar dan juist voordat hij "rijp" is! dat is echt waar!!!

Dus iedereen op naar de boer om te vragen of je een maiskolfje kan plukken!
quote:Ainne schreef op 05 september 2010 @ 22:19:

[...]

Maar als die appelbomen pal naast een wandelpad staan, kan ik het me weer wel voorstellen...

Nee, dat weer niet.

Ik deed het daarvoor al niet, maar sinds ik weet hoe mijn oom zijn bedrijf voert doe ik het al helemaal niet. Heb respect gekregen voor tuinders en boeren.
Ik kruip ook met klompen en al de bedstee in. Tot morgen ofzo!

@Lazy; check straks de mail nog wel even mobiel!
Overigens ken ik wel een paar boeren van het stereotype stug en behoudend. Maar die zijn vaak al ouder en hebben het bedrijf al overgedaan aan (modernere) zoons.
quote:Ainne schreef op 05 september 2010 @ 22:23:

[...]

Neuh die heb ik al, in de variant wat-de-boer-niet-kent-dat-vreet-ie-niet.

Had me verheugd op lekkere domme tv (al die domme boeren, je kent ze wel )Haha, ja, en ook zo stug en behoudend . Er zaten wel leukerdjes tussen (als in ietsiepietsie minder dom dan normaal). Die geitenboer vond ik leuk, maar te jong en het is zo'n gedoe om al die geiten naar de Alpen te verhuizen..
Oh ja, jij hebt NLse tv, wat lekker!

Grenzeloos Verliefd is ook weer begonnen, dus morgenavond ga ik het allebei kijken.
Wanneer je groenten van het land plukt, heb je kans dat het onlangs bespoten is. Dat hoeft niet per se zo te zijn en ik weet niet hoe het bij mais is.

Maar dat kan dus een reden zijn om het beter niet te doen.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Tuurlijk zijn er ook stugge en behoudende boeren, maar zulke mensen heb je toch ook in andere beroepsgroepen? Niet alle boeren zijn automatisch stug en behoudend.

Marels, wat hebben jullie voor bedrijf dan?

TO, het ging ook niet zozeer er om om jou nu hier af te branden omdat je dat kolfje mee naar huis hebt genomen. Het ging ineens over de grenzen van wat dan wel mag en wat niet.

Ik zou echt nooooooit iets van een boom of struik plukken, omdat ik de andere kant zo goed ken. Als je die niet kent, denk je daar vaak helemaal niet over na. En het ene kolfje zal ook niet de hongerdood van een koe betekenen of een maand geen eten voor de boer, maar als heel veel mensen dat doen, is het einde zoek en heeft het wel gevolgen. Dat was een beetje de gedachtengang.
Heeft iemand trouwens Boven is het Stil van Gerbrand Bakker gelezen - da's een Boer met een hoofdletter, wat een stuk chagrijn!
quote:Ainne schreef op 05 september 2010 @ 22:30:

Oh ja, jij hebt NLse tv, wat lekker!

Grenzeloos Verliefd is ook weer begonnen, dus morgenavond ga ik het allebei kijken.Ja! En ik kwam er heel toevallig achter dat het vanavond op tv kwam, net toen het begon. Ze hebben weer van alles wat, dat is wel leuk. Grenzeloos verliefd volg ik eigenlijk niet zo, maar wel een goed idee om het terug te kijken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven