Makkelijk, snel en enigszins gezond

09-09-2019 18:05 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is weer zo'n dag. Vermoeiende werkdag, laat naar huis, kinderen uit de opvang halen. Wat eten jullie dan?

Ik ben geen geweldige kok en in het voren koken is niet mijn ding. Oh ja, man is van het type 'wat de boer niet kent, eet hij niet'.

Pizza en patat zijn snel en makkelijk. Wat zijn gezondere alternatieven?
Alle reacties Link kopieren
Toen ik nog 4 of 5 dagen werkte, stond ik op dinsdag en donderdag vaak 's avonds om 21:30 uur nog in de keuken om te koken voor de volgende dag, dus als je echt wil, is het mogelijk. Maar op de dag zelf koken kan ook heel snel.

Bij AH hebben ze pasta met ricotta en spinazie er in en kant en klare verse pestosaus. Ik snijd en wok groente (kun je ook al gesneden kopen), kook de pasta in minder dan 10 minuutjes en binnen een kwartier heb je je eten op tafel staan.

Verder: geschilde aardappelen en voorgesneden groente (bloemkool, sperziebonen, broccoli) kopen, dat even koken en een stukje vlees, vis of vega bakken gaat ook supersnel.
Gewoon rijst, pasta, taco's, wraps etc. heb je ook zo klaar.

Ik heb een stoomkoker, die vind ik ook heel handig. Ik gooi er vaak broccoliroosjes in, stukjes aardappel in het tweede mandje en zalmfilet met kruiden in het derde. Water erin, aanzetten en 25 minuten later is het klaar en stopt hij vanzelf. Ondertussen kun je andere dingen doen die je wilt doen als je thuiskomt na een werkdag.
Alle reacties Link kopieren
Spaghetti met italiaanse kruidensaus (Honig heeft een lekkere): Spaghetti koken en ondertussen gehakt rullen en groenten snijden (of groenten uit zo'n zakje nemen, scheelt je snijden). Dat beetje bakken en dan het Honig pakje + water erdoor en eventueel een kant-en-klare salade erbij en/of een stokbrood met kruidenboter.

Taco's, misschien niet heel caloriearm maar zit wel groenten in: Gehakt rullen, ondertussen de taco schelpen in de oven voor een paar minuten, groenten snijden (of wederom een zakje), zakje taco kruiden erbij + water erdoor en eventueel wat ijsbergsla erbij, kaas erover en een (taco) sausje erover.

Dit zijn mijn go-to gerechten als ik snel wil doen. En inderdaad porties maken voor meerdere dagen, dan hoef je niet elke dag te koken maar heb je toch iets gezonds op tafel.

Tacovlees/groenten kunnen zo de vriezer of koelkast in, spaghettisaus zou ik los van de spaghetti in de vriezer of koelkast doen en dan op de dag zelf alleen nog de spaghetti koken. Lasagne is prima zo uit de vriezer of koelkast. Nasi leent zich héél goed om ingevroren te worden. Penne pesto (spekjes, rucola, pesto+creme fresh, ui) is prima om met pasta en al in de koelkast te zetten.
Kortom TO: goed plannen lost het probleem op. :)
herfstappeltaart schreef:
10-09-2019 11:04
Kortom TO: goed plannen lost het probleem op. :)
Ja, klopt, ik word daar zelf alleen soms zo chagrijnig van ;-D
Alle reacties Link kopieren
Mijn snelle gerechten (minder dan 20 minuten):
Rijst met kipblokjes, roerbaxmix en woksausje
Pasta met spekjes, spinazie, ui en monchou
Gebakken aardappeltjes met salade en stukje vlees.

Als ik meer tijd heb schil ik inderdaad soms zelf aardappelen, of ik leef me uit op een overschotel of stoofpotje. Vooruitkoken doe en deed ik nooit. En aangezien ik een paar grote eters in huis heb, hou ik ook zelden kliekjes over.

Is het niet praktischer trouwens om eerst te koken (in ieder geval het voorwerk te doen), en dan je kinderen pas uit de opvang te halen?
COtweepuntnul schreef:
10-09-2019 11:12
Ja, klopt, ik word daar zelf alleen soms zo chagrijnig van ;-D

Nou ik denk eigenlijk dat je daar helemaal niet de enige in bent hoor. Het leven is soms druk druk druk en ook het verstandige plannen komt in de knel. Dus wil je snel een warme hap. Dus dat wordt vaak friet of pizza. Tja.
herfstappeltaart schreef:
10-09-2019 11:17
Nou ik denk eigenlijk dat je daar helemaal niet de enige in bent hoor. Het leven is soms druk druk druk en ook het verstandige plannen komt in de knel. Dus wil je snel een warme hap. Dus dat wordt vaak friet of pizza. Tja.
Precies. Hoewel we eigenlijk nooit doordeweeks friet of pizza eten. Maar een kok in dienst voor doordeweeks zou niet vervelend zijn haha.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
10-09-2019 11:12
Ja, klopt, ik word daar zelf alleen soms zo chagrijnig van ;-D
Ik heb me jarenlang (op het puberale af) verzet tegen 'plannen'... Maar moet toch toegeven, dat het me meer rust en tijd geeft
Jaja, ik word volwassen
lilalinda schreef:
10-09-2019 11:19
Ik heb me jarenlang (op het puberale af) verzet tegen 'plannen'... Maar moet toch toegeven, dat het me meer rust en tijd geeft
Jaja, ik word volwassen
Ik ook, ik vind het burgerlijk ;-D

Maar ja, maakt het leven wel makkelijker, dus dan maar vooruitdenken.
Man is daar beter in, die had dat al eerder door dan ik.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
10-09-2019 11:20
Ik ook, ik vind het burgerlijk ;-D

Maar ja, maakt het leven wel makkelijker, dus dan maar vooruitdenken.
Man is daar beter in, die had dat al eerder door dan ik.
Mijn man heeft het nog niet door :)
Die is daar nog puberaler in dan ik.
Ik neem hem mee in mijn planning, hij doet of hij luistert (ik doe of ik dat niet door heb) en dan gaat het best goed de hele week. We hebben allebei vaste kookmomenten.
Ik ben fan van pasta, gerookte zalm, brocolli en roomkaas.

Pasta koken in grote pan, laatste paar minuten de brocollie erbij doen, onder tussen de zalm klein snijden. Afgieten roomkaas en zalm er bij; door roeren en klaar!

Extra bonus: peuter lust het ook :)
aardappelpartjes uit de airfryer, mais/groente uit de magnetron en een stukje vlees bakken is hier ook populair.
Ja is zo'n airfryer wat?
COtweepuntnul schreef:
10-09-2019 11:36
Ja is zo'n airfryer wat?
Ik gebruik hem zeker 4/5 keer in de week
Alle reacties Link kopieren
rosings schreef:
10-09-2019 11:27
aardappelpartjes uit de airfryer, mais/groente uit de magnetron en een stukje vlees bakken is hier ook populair.
Groente uit de magnetron? Hoe dan? Dat lijkt me echt heel smerig!
rosings schreef:
10-09-2019 11:38
Ik gebruik hem zeker 4/5 keer in de week
Wat doe je er dan in bvb?
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
09-09-2019 18:10
Wokgroente in de pan mikken, woksausje erbij, laten sudderen terwijl de rijst kookt et voila een gezonde maaltijd.
Dat woksausje, en veel andere dingen uit een pakje of een zakje, zijn helemaal niet gezond. Er zit vaak veel suiker, verzadigd vet en zout in.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
pamelacourson schreef:
10-09-2019 11:39
Groente uit de magnetron? Hoe dan? Dat lijkt me echt heel smerig!
Valt best mee hoor :) kan niet met alle groenten.

Blikjes mais of doperwtjes
Bevroren sperciebonen , brocoli, bloemkool
COtweepuntnul schreef:
10-09-2019 11:40
Wat doe je er dan in bvb?
bevroren aardappel producten (niet alleen frietjes)
Afbakbroodjes
vis, vlees
pizza
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
10-09-2019 09:09
is dat lekker?
ik vind voorgeschild al minder, dan wat ik nog schillen moet
Veel aardappelen kun je prima ongeschild koken of bakken. En 20 minuutjes koken is toch echt niet zo lang.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
10-09-2019 11:45
Veel aardappelen kun je prima ongeschild koken of bakken. En 20 minuutjes koken is toch echt niet zo lang.
doe ik ook, tenminste deze tijd van het jaar
als er 'nieuwe' aardappelen zijn
Alle reacties Link kopieren
Ik koop graag een zak wokgroenten, bakje vegetarische wokblokjes (zijn heel lekker) en heb altijd een flesje zoetzure woksaus in huis. Wokblokjes aanbakken, groente erbij, saus erover en ondertussen mie of rijst koken. Heerlijk en snel.
Alle reacties Link kopieren
rosings schreef:
10-09-2019 11:43
bevroren aardappel producten (niet alleen frietjes)
Afbakbroodjes
vis, vlees
pizza
Hoe weet je nou hoe lang iets erin moet? Is zo’n ding sneller warm dan een oven? Kan je er ook gewone aardappelpartjes in doen? Wat doet zo’n ding eigenlijk, bakken?
winkelfanaat schreef:
10-09-2019 12:42
Hoe weet je nou hoe lang iets erin moet? Is zo’n ding sneller warm dan een oven? Kan je er ook gewone aardappelpartjes in doen? Wat doet zo’n ding eigenlijk, bakken?
Het is niets anders dan een mini-hete lucht oven. Dus alles wat je in een oven kan doen kan in de airfryer ook.

Het gaat sneller, want door het formaat sneller op temperatuur, en omdat het helemaal rondom het eten hete lucht geeft is het ook sneller klaar.
Uit mn hoofd is het: 20 graden lager zetten dan een normale hete lucht oven en 20% korter, hier is een voorbeeld lijstje:

https://www.philips.nl/c-m-ho/koken/air ... -baktijden
Alle reacties Link kopieren
rosings schreef:
10-09-2019 12:49
Het is niets anders dan een mini-hete lucht oven. Dus alles wat je in een oven kan doen kan in de airfryer ook.

Het gaat sneller, want door het formaat sneller op temperatuur, en omdat het helemaal rondom het eten hete lucht geeft is het ook sneller klaar.
Uit mn hoofd is het: 20 graden lager zetten dan een normale hete lucht oven en 20% korter, hier is een voorbeeld lijstje:

https://www.philips.nl/c-m-ho/koken/air ... -baktijden
Dank je. Ik ga me er eens in verdiepen. Soms vind ik het echt zonde om de oven voor een broodje aan te z3tten. Kwartier opwarmen, broodje bakken en vervolgens staat dat ding nog een half uur na te blazen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven