Makkelijk, snel en enigszins gezond

09-09-2019 18:05 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is weer zo'n dag. Vermoeiende werkdag, laat naar huis, kinderen uit de opvang halen. Wat eten jullie dan?

Ik ben geen geweldige kok en in het voren koken is niet mijn ding. Oh ja, man is van het type 'wat de boer niet kent, eet hij niet'.

Pizza en patat zijn snel en makkelijk. Wat zijn gezondere alternatieven?
Ik kook gewoon. Ik vind het niet leuk en heb er geen zin in, maar het is in 20 minuten klaar. En we eten altijd later dan de meesten, wennen de kinderen vanzelf aan en daarvoor krijgen ze wat groente of fruit als ze erge honger hebben.
Ik kijk trouwens ook nog wel eens op de AH app, kun je selecteren op snelle hoofdgerechten
Alle reacties Link kopieren
Rijst/pasta/noedels met wokvlees en zakje wokgroente en salade? Binnen 15 minuten op tafel.
Wokgroente in de pan mikken, woksausje erbij, laten sudderen terwijl de rijst kookt et voila een gezonde maaltijd.
Ik haal veel inspiratie uit het kookboek Lekker en Simpel.
Cateautje schreef:
09-09-2019 18:10
Wokgroente in de pan mikken, woksausje erbij, laten sudderen terwijl de rijst kookt et voila een gezonde maaltijd.

Iets soortgelijks kan je met pasta doen. Waterkoker aan voor de pasta, ondertussen saus maken, zo gepiept.
Alle reacties Link kopieren
Grote pan nasi of pasta werkt hier altijd goed voor meerdere dagen.

Of even op de website van hello fresh spieken. Daar staat ook altijd het aantal minuten bij.
Dat zijn typisch de dagen dat ik dus wél vooraf plan en zorg dat er een schaal lasagne klaar staat om de oven in te schuiven.

voor de last minute 'alles valt in de soep dagen' val ik vaak terug op

- Falafel, couscous (of pita broodjes), rauwkost en wat knoflooksaus.
- pasta met spinazie, spekjes en roomkaas met rauwkost
- gnocci met in rauwe ham gewikkelde kip, tomatensaus en rauwkost
- ikea balletjes met krieltjes (beiden uit de oven) en rauwkost

Ik bespaar vooral ook door qua groenten terug te vallen op rauwkost. Omdat het snel is, maar vooral ook omdat de kinderen het eten. En ik vind niets zo frustrerend om na zo'n dag iets te maken wat vervolgens niet wordt opgegeten.

Vooruit dan nog ééntje zonder rauwkost

- kip en groenten uit de oven (kipfilet met een beete pesto bestrijken, en met
aubergine/courgette/paprika/ui/tomaat etc op de bakplaat en dan 25 minuten in d oven. Serveren met pasta
Mijn makkelijk en snel klaar eten is"
bak sla
aardappeltjes uit de oven (zo uit de zak op de kook plaat)
een paar eitjes koken
Ik maak vaak risotto met erwtjes en parmezaanse kaas. Snel en gezond. Risotto moet de volledige kooktijd pruttelen maar is verder geen moeilijk gerecht.

Wortelen aanbakken in een beetje boter in een pan met dikke bodem, uitje fruiten erbij, kipdijen erbij en alles stevig bruin bakken. Honing en tijm erbij en een beetje bouillon (scheutje). Deksel erop en laten stoven. Twintig minuten en klaar. Ik serveer het vaak met een salade met bonen of bulgur.

Gevulde pastasalade of gewoon gevulde salade.
Alle reacties Link kopieren
Toch zorgen voor gerechten in de diepvries
Hier altijd rijst en nasi goreng in de diepvries. In het eerste geval even opbakken met groente en vlees en in het tweede geval eitje erbij en klaar.
Pastasaus maak ik ook altijd voor meerdere keren en pasta koken kost nog geen 10 minuten dus ook zo klaar.
Chili con carne hebben we er ook regelmatig in.
En ik heb een slowcooker.
dolfje wijzigde dit bericht op 09-09-2019 18:25
10.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pasta pesto. Pasta, kookroom, pesto, strooikaas en pijnboompitjes. O en naar keuze courgette/champignons/kipfilet etc.

Vegaballetjes of falafel bakken. Munt/peper/zout door wat Griekse yoghurt. Balletjes met de dip op een pitabroodje, plakjes komkommer erbij en klaar.

Soep uit blik met een naanbroodje. Boerenomelet.
Alle reacties Link kopieren
Shakshuka met afbakbrood en knoflookyoghurt is hier favoriet op dit soort dagen.

Of, als ik vooraf al weet dat het zo'n dag gaat worden, dan maak ik vooraf vaak chili con (of sin, net waar ik zin in heb) carne.
Star² schreef:
09-09-2019 18:14
Iets soortgelijks kan je met pasta doen. Waterkoker aan voor de pasta, ondertussen saus maken, zo gepiept.
Kan inderdaad ook.
Alle reacties Link kopieren
Chili con carne
Wraps met kip en sla en mais en kidneybonen en rauwkost zelf beleggen sausje erbij.
Pastasaus uit de vriezer (dubbele portie maken op een rustige dag) hoef je alleen pasta te koken.
Ik koop trouwens ook gesneden groente en geschilde aardappels. Die laatste kook of bak ik dan.

Geen zin om na een lange dag nog boontjes te doppen
Tortilla's en taco's kan je ook met wat je maar wil vullen. Kan die boer het zo simpel houden als hij wil
Overigens zijn veel van die hier genoemde gerechten een stuk sneller dan eerst een oven of frituurpan opwarmen voor pizza en patat.
Ei klutsen, ei in de pan, intussen tomaat en komkommer snijden en een afbak-brood de oven in.
Alle reacties Link kopieren
RMJ schreef:
09-09-2019 18:18
Omdat het snel is, maar vooral ook omdat de kinderen het eten. En ik vind niets zo frustrerend om na zo'n dag iets te maken wat vervolgens niet wordt opgegeten.
Zó herkenbaar!
Snel: pasta carbonara/pesto/avocado. In een kwartier een maaltijd op tafel, eventueel met een tomaten-komkommersalade.

Ik vind bedenken wat ik wil eten het meeste werk trouwens. Dus plan ik een week vooruit en doe ik ook voor een week vooruit de boodschappen (online AH).
Alle reacties Link kopieren
Wat een tips! Ga door! Ga door! :-)
Trouwens, avg heb je ook met een half uur op tafel.
https://www.ah.nl/allerhande/recepten/R ... e-recepten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven