Mayonaisevraagje

28-11-2009 09:19 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang kan je een pot mayonaise in de koelkast bewaren? Ik heb een maand of drie geleden eens iets met mayo gemaakt, sindsdien nooit meer gebruikt maar de pot staat er nog. Weggooien of kan het nog wel??
Als er geen enge groene watten in liggen kan je dat nog prima gebruiken.
staat toch gewoon een uiterste verkoop datum op?die moet je aanhouden denk ik....
Ruik er even aan, neem een klein likje.
Erik is de Mol en HPL de Lul.
3 maanden kan prima, staat hier wel eens langer hoor.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
De verkoopdatum is de datum dat het verkocht mag worden, dat betekent niet dat het product daarna niet meer houdbaar is.

Neem een klein likje. Met mayonaise die je in de winkel koopt, gaat het lang goed hoor. Mayo die je zelf maakt, zou ik niet drie maanden na dato eten...
Als het ruikt naar rotte eieren zou ik het niet meer eten .
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Bij mij redt een pot de 3 maanden niet, dus ik zou t niet weten, maar gewoon proeven lijkt me.
Sloerie en Huppelkut, aangenaam!
Mayonaise kan je goed op de snuffel beoordelen. Gewoon even aan ruiken. Drie maanden lijkt me geen probleem.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Evt. kun je het bovenste laagje eraf scheppen voor de zekerheid.
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit aan de houdbaarheid van mijn mayonaise gedacht. Zegt dat genoeg? (Staat er trouwens niks op de pot over de houdbaarheid na openen?)
Hier staat het ook gerust langere tijd open in de koelkast.

Meestal schep ik wel de bovenste laag er af en dan roer ik het ff door. Nog nooit ziek van geworden
Zelfgemaakte mayo is volgens mij maar een week goed! Mayo uit een potje of tube staat bij mij maanden in de koelkast, voordat het op is.
Of staat er op mayo een THT (tenminste houdbaar tot)datum? Maarre,een UVD(uiterste verkoopdatum) is toch volgens mij de datum die hetzelfde is als een THT?.Ik eet niets wat over de datum is, of het nou THT of UVD is....het gaat hier de kliko in!
Nu we het over mayo hebben:

Ik heb het een paar keer geprobeerd te maken, maar de smaak wordt vrij "ranzig". Ik dacht eerst dat het aan de oliesoort lag dus ik heb zonnebloem, achides(ofzo??) en olijf olie geprobeerd maar de smaak blijft vies.

Wie maakt er zelf wel eens mayo? en hoe? Het lukt me wel prima om de substantie goed te krijgen maar de smaak is niet lekker.
Dat ik candidiasis had heb ik een tijdje suikervrij gegeten en toen heb ik zelf mayo en tomatenketchup gemaakt. Vooral die ketchup vond ik veel werk dus daarna nooit meer zelf gemaakt eigenlijk.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Hangmat: olie is heel bepalend voor de smaak en het mondgevoel. Ik zou zeggen, probeer het eens met druivenpitolie. Niet overal te koop, een kennis van me haalt het uit Frankrijk. In een Iraanse kruidenwinkel hier in Rijswijk hebben ze het voor een paar euro per fles.
Dank jullie voor alle reacties! Pot mayo staat nog steeds in de koelkast, houdbaarheidsdatum ergens juli 2010. Ik ging twijfelen omdat vaak op van die pestopotjes staat 'tht' en vervolgens dat het na openen nog slechts een paar dagen goed is. Achteraf beetje dom geredeneerd van mij om mayo met pesto te vergelijken (ach, het is weer eens wat anders dan appels en peren) maar fijn dat er nog gewoon snuggere mensen bestaan Voor wat betreft het potje mosterd, heb ik zelf het antwoord al kunnen bedenken
quote:Hangmat schreef op 28 november 2009 @ 14:16:

Nu we het over mayo hebben:

Ik heb het een paar keer geprobeerd te maken, maar de smaak wordt vrij "ranzig". Ik dacht eerst dat het aan de oliesoort lag dus ik heb zonnebloem, achides(ofzo??) en olijf olie geprobeerd maar de smaak blijft vies.

Wie maakt er zelf wel eens mayo? en hoe? Het lukt me wel prima om de substantie goed te krijgen maar de smaak is niet lekker.

Ik maak het met zonnebloemolie. Olijfolie is veel te sterk, ik vind dat ook niet lekker.

Ik maak het met een eigeel, een schepje mosterd, zonnebloemolie en op het laatst wat natuurazijn (+ zout en peper) en dan is tie erg lekker ! (Maar heeft idd een andere smaak dan die potjes mayonaise)
Oh ja, en als iemand het geheime ingrediënt van die Hollandse mayo uit een potje heeft, dan hoor ik het graag ! (Ik woon in het buitenland, vandaar)

Bij mij blijven die potjes ook altijd lang staan en zolang er geen schimmel op staat, eet ik het gewoon op.
Razzmatazz, laatst heb ik een Belgische pot mayo gekocht. Daar stond op dat het met een beetje citroensap is gemaakt. Het is net iets zuurder dan de Nederlandse en daarom vind ik hem net iets frisser qua smaak.
Oh Thanks, ColeTurner, dat ga ik de volgende keer proberen !
quote:Liondevil76 schreef op 28 november 2009 @ 18:44:

Dank jullie voor alle reacties! Pot mayo staat nog steeds in de koelkast, houdbaarheidsdatum ergens juli 2010. Ik ging twijfelen omdat vaak op van die pestopotjes staat 'tht' en vervolgens dat het na openen nog slechts een paar dagen goed is. Achteraf beetje dom geredeneerd van mij om mayo met pesto te vergelijken (ach, het is weer eens wat anders dan appels en peren) maar fijn dat er nog gewoon snuggere mensen bestaan Voor wat betreft het potje mosterd, heb ik zelf het antwoord al kunnen bedenken Houdbaarheidsdatum is volgens mij altijd voor het ongeopende product. Potjes hebben vaak een houdbaarheidsdatum van een paar jaar, maar als je ze eenmaal geopend hebt, zijn sommige producten maar een paar dagen goed. Dat geldt niet voor mayo hoor, dat blijft maanden goed.
quote:ColeTurner schreef op 29 november 2009 @ 17:30:

Razzmatazz, laatst heb ik een Belgische pot mayo gekocht. Daar stond op dat het met een beetje citroensap is gemaakt. Het is net iets zuurder dan de Nederlandse en daarom vind ik hem net iets frisser qua smaak.Ik ben dol op Belgische Mayonaise. Wij haalden die altijd bij Carrefour toen schoonouders nog in Belgie woonden. Of zij namen dat voor ons mee. Nu ze weer in Nederland wonen hebben we een paar laatste potten ingeslagen.

Ik wil het ook wel een keertje zelf proberen te maken. Ben benieuwd of me dat lukt.
anoniem_8170 wijzigde dit bericht op 30-11-2009 16:23
Reden: Die shitsmiley lukte niet
% gewijzigd
Misschien een drup citroensap, voor de frisheid?

En uiteraard zout en peper,maar dat zal wel in je recept staan.

Wel leuk om eens te maken, maar je aderen slibben acuut dicht...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven