Moeilijke eters

14-12-2018 16:52 344 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een ander topic.
Wie is er een moeilijke eter in de zin dat hij of zij veel dingen niet lust of om andere redenen (geloof, principe, lijn) veel dingen niet eet?

TO trapt af: Ik eet alles, alleen havermoutpap staat me sterk tegen, al vanaf mijn babytijd. Verder had ik een veganistische vriendin. Lastig, maar ik leerde wel creatief in de keuken te zijn. Daarna een lange relatie gehad met een vegetarische vriendin, minder lastig, behalve bij uit eten gaan in notoire vleeslanden.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
15-12-2018 17:35
Heb je enig idee hoe het voelt om constant een hongergevoel te hebben? Hoeveel energie het kost om dat voor 95% te moeten negeren?
Paarlen, zwijn.

:lips:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
15-12-2018 18:11
Paarlen, zwijn.

:lips:
Ik weet het, maar misschien, ooit.... :bigkiss:
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik eet vrijwel alles. Alleen orgaanvlees krijg ik echt niet weg. En gekookte wortel. :biggrin:
Vlees is zeker geen must; helemaal niets mis met een goede vegetarische of veganistische maaltijd.

Als iemand echt iets niet lust of wil eten zal ik daar zeker rekening mee (proberen te) houden.
De mensch is zoveel meer dan zijn gewicht en zijn omvang.
Ik vind het zo verschrikkelijk kortzichtig om mensen met overgewicht of ondergewicht/zwart/blank en alles ertussen in in een hokje te plaatsen.
Denk je nou werkelijk dat mensen met overgewicht voor de lol te dik zijn?
Al komt het door een tekort aan discipline, geen grenzen kennen of weet ik wat. So what, laat iedereen in zijn/haar waarde en kijk aub voorbij dat uiterlijk.
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
15-12-2018 18:33
Ik weet het, maar misschien, ooit.... :bigkiss:
Ah wat ben je toch een lieffie. Waren er maar meer mensen zoals jij. Dan zag de wereld er een stuk mooier uit.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
noa schreef:
15-12-2018 19:28
Ah wat ben je toch een lieffie. Waren er maar meer mensen zoals jij. Dan zag de wereld er een stuk mooier uit.
:$

Langniet gezien, hoe gaat het met je?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
15-12-2018 17:35
Heb je enig idee hoe het voelt om constant een hongergevoel te hebben? Hoeveel energie het kost om dat voor 95% te moeten negeren?

Ja. Dan ga ik sporten, werken, forummen, handwerken, een vriendin bellen. Het blijft een keuze om dan niet te gaan eten.
Alle reacties Link kopieren
Koffiekop1 schreef:
15-12-2018 20:56
Ja. Dan ga ik sporten, werken, forummen, handwerken, een vriendin bellen. Het blijft een keuze om dan niet te gaan eten.
En niet iedereen kan sporten of werken en afleiding kan helpen, maar dan nog. Het is geen kwestie van zo nu en dan trek hebben, maar dag en nacht. Wilskracht is leuk, maar daar komt ooit een einde aan.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik lust bijna alles. Kan nu even niet zo snel verzinnen wat ik echt vies vind smaken.

Nou ja ik eet geen sprinkhanen en meelwormen. Ik heb het geprobeerd een paar maanden terug, alleen dat kreeg ik er nog niet in. Maar ik geef het niet op. Ik kan niet accepteren dat ik wel garnalen eet maar geen sprinkhanen :-P Ik vind moeilijke eters vaak ook vooral irritant. Ik heb een nichtje dat al 10 jaar geen hapje appel heeft gegeten en zegt dat ze geen appels lust.. Als je niet regelmatig dingen opnieuw probeert kan je toch niet zeggen dat je iets niet lekker vind?
Alle reacties Link kopieren
Koffiekop1 schreef:
15-12-2018 20:56
Ja. Dan ga ik sporten, werken, forummen, handwerken, een vriendin bellen. Het blijft een keuze om dan niet te gaan eten.
Tuurlijk.
Ben jij de zus van Ikigai?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Zenzeo schreef:
15-12-2018 14:46
Er zit wel iets erfelijks in eetlust, vermoed ik.
Mijn oma was net als ik. Echt verzot op eten. Lustte ook alles. Op haar sterfbed genoot ze nog van de potjes Olvarit, die ze toen kreeg.
Dat ging met smaak naar binnen.
Maar mijn broer en zusjes zijn normale, matige eters. Geen smulpapen.
Daar ben ik heilig van overtuigd. Mijn zoontje heeft de eetlust van zijn vader helaas. Het jongetje is veel te slank, maar hoe lekker hij dingen ook vind hij zal zichzelf nóóit overeten. Ik daarentegen ben al sinds ik een baby ben gek op eten, en ook mijn dochter van 1 loopt al te neuriën als ze iets lekkers eet :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik eet praktisch alles, maar ben allergisch voor schaal- en schelpdieren. Vind ik jammer want ik vind het wel erg lekker. Maar raak in een anafylactische shock als ik het binnenkrijg. EPI pen is dan ook altijd bij de hand. Laatst op werk hadden we zalm als avondeten, die had dus naast de kreeft op de snijplank gelegen. Ziek dat ik was! Ik vind het dus wel belangrijk dat men dit serieus neemt, net zoals ik in mijn beroep (horeca) de dieetwensen van anderen serieus neem.

Wel irritant als iemand zegt coeliakie te hebben, en je alle moeite doet voor glutenvrij brood, nieuwe rekjes in de oven etc. en dat die persoon dan met droge ogen gnocchi besteld. Dat sommige ‘allergieën’ een hype worden helpt niet voor de mensen die echt allergisch zijn.

Weinig lusten heb ik niet echt een oordeel over, maar het lijkt me wel een ontzettende beperking. Wat ik irritanter vind zijn mensen die bij voorbaat denken dat ze iets niet lekker vinden en dus ook niks proberen.

Maar het hangt er ook vanaf hoe belangrijk je het vind, koken is mijn grootste hobby, eten ook wel :). Ik ga zeker twee keer per week uit eten en probeer alle keukens uit, gewoon omdat ik dat leuk vind. Als je eten niet zo belangrijk vind dan is weinig lusten ook niet zo’n grote beperking.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Ben nu op einde blz 11 met lezen, maar bedenk me ineens nog iets.
Er zijn veel mensen die iets wat ze niet lekker vinden, bestempelen als "niet lusten". Wanneer je dingen echt niet lust, dus je er naar gevoel bij krijgt, vooral niet eten!
Maar er zijn best veel dingen waar je me geen plezier mee doet omdat ik ze niet lekker vind. Maar ik lust ze wel, dus bij anderen hou ik daar mijn mond over en eet ik het op. Want daar over zeiken vind ik zeikerds AKA moeilijke eters. (Nogmaals: vanuit serveerkant gezien).
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
15-12-2018 14:44
Dus bijna de helft van de Nederlanders heeft overgewicht, maar niet kunnen stoppen is een uitzondering?
Nee dus, juist niet.
En ik heb uiteraard alles geprobeerd, kilo's groente, maar nog nooit verzadigd geraakt.
Het eeuwige hongergevoel (zelfs na 2 volle borden avondeten) is echt de hel.... Ik kreeg door medicijngebruik dat seintje dat je verzadigd bent niet meer door. Wanhopig werd ik daarvan! En dik ook ja.
Heb jij dat altijd? Is er geen medicijn wat dat seintje wel doorgeeft aan je hersenen? Of zeg ik nu iets heel stoms.

Ik ben sinds anderhalf jaar gestopt met die medicijnen en oh wat voelt het fantastisch om genoeg gegeten te hebben.

Het is echt een lichamelijke aandoening die dat seintje niet doorgeeft.

Daarnaast heb je ook geestelijke aandoening die het moeilijk danwel onmogelijk maken te stoppen. Verslaving.

Als jij nooit het gevoel hebt verzadigd te zijn... dat vind ik echt heel naar voor je. Dat is echt een KUTgevoel
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
Zenzeo schreef:
15-12-2018 11:44
Ik vind koffie ook wel een 'acquired taste'.
Dan zou je denken dat ik de smaak wel zou moeten lusten, aangezien ik het als kind wel dronk (met suiker en koffiemelk).
Ik hoorde laatst ergens dat er echte thee- en echte koffiemensen zijn en dat is een genetisch ding. Overigens vind ik gemalen droge koffie wel heel lekker ruiken, maar zodra er heet water bij komt, blegh.

Maar goed, lekker belangrijk. Ik heb wel een goed cupjeskoffiezetding gekocht, omdat ik het fijn vind om bezoek te kunnen voorzien van lekkere koffie.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
wiezel schreef:
16-12-2018 00:50
Het eeuwige hongergevoel (zelfs na 2 volle borden avondeten) is echt de hel.... Ik kreeg door medicijngebruik dat seintje dat je verzadigd bent niet meer door. Wanhopig werd ik daarvan! En dik ook ja.
Heb jij dat altijd? Is er geen medicijn wat dat seintje wel doorgeeft aan je hersenen? Of zeg ik nu iets heel stoms.

Ik ben sinds anderhalf jaar gestopt met die medicijnen en oh wat voelt het fantastisch om genoeg gegeten te hebben.

Het is echt een lichamelijke aandoening die dat seintje niet doorgeeft.

Daarnaast heb je ook geestelijke aandoening die het moeilijk danwel onmogelijk maken te stoppen. Verslaving.

Als jij nooit het gevoel hebt verzadigd te zijn... dat vind ik echt heel naar voor je. Dat is echt een KUTgevoel
Ik heb twee jaar geleden een maagverkleining gehad.
Sindsdien lijkt mijn hongergevoel genormaliseerd, mijn verzadigingsgevoel blijft lastig, maar doordat mijn hongergevoel niet meer continu aanwezig is lukt het aardig om normale porties te eten.
Het zal de rest van mijn leven een dingetje blijven, maar hopelijk zal het niet meer leiden tot morbide obesitas.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
15-12-2018 15:07
Haha, ja ik vind dat wel heftig. Ik vind het zelf gewoon normaal wat ik doe. 3x per week sporten, 'gewoon' gezond eten. Voor mij is dat het normale onderhoud aan je lichaam, net als douchen en je tanden poetsen erbij horen.
Werkte voor mij ook prima, gewoon eten en 3 maal per week sporten, tot ik 40 werd. En toen kwam er toch een kledingmaat bij. En nu ben ik niet meer slank, maar net te zwaar. En dan kan wat zo makkelijk en simpel leek opeens toch niet zo makkelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
15-12-2018 20:04
:$

Langniet gezien, hoe gaat het met je?
Heel goed, dank je.
(Zal nu weer on topic gaan)
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
16-12-2018 06:47
Ik heb twee jaar geleden een maagverkleining gehad.
Sindsdien lijkt mijn hongergevoel genormaliseerd, mijn verzadigingsgevoel blijft lastig, maar doordat mijn hongergevoel niet meer continu aanwezig is lukt het aardig om normale porties te eten.
Het zal de rest van mijn leven een dingetje blijven, maar hopelijk zal het niet meer leiden tot morbide obesitas.
Knap dat je kan stoppen als je nog niet echt verzadigd bent!
Gelukkig geen echte honger meer.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven