Muffin/hartige taartjes

24-11-2010 16:24 15 berichten
Ik heb leuke recepten gevonden voor kleine hartige taartjes met bladerdeeg. Nu gebruiken ze hiervoor zo'n muffinvorm. Maar zou ik daar ook die papieren vormpjes voor kunnen gebruiken. Ik gebruik die papieren vormpjes normaal gesproken voor cakejes.

Ik wil met sinterklaas een leuk buffet maken en die hartige taartjes leken mij wel erg lekker en makkelijk te maken.
Ik doe altijd van die papiertjes in de muffinvorm.

De papiertjes an sich zijn vaak niet sterk genoeg, op het moment dat je beslag erin giet vouwen ze helemaal uit en kan je het beslag van je aanrecht schrapen.

Als je je muffinvorm gebruikt zonder papiertjes kan je je taartjes / muffins eruit gaan bikken omdat ze vastgekoekt zijn.

Ik adviseer je even xenos / action voor de papiertjes en de muffinvorm.

Leuk idee, je brengt mij ook op ideeën!
Alle reacties Link kopieren
Ik maak ze ook met papiertje in muffinvorm. Zo worden ze mooi rond.
Ah know`t, tha shunt
Ik zou denken dat de papierenvormpjes uit elkaar zullen zakken onder het gewicht van het bladerdeeg. Ik zou een vorm gebruiken in elk geval!
Ah Leuk! Deel je de recepten met ons? Ik wil ook zoiets gaan doen met Sinterklaas, pan met soep en dan verder allemaal hartige kleine hapjes, maar heb nog weinig inspiratie..
Ik heb overigens bij de euroland en hema mini-springvormpjes gehaald. ook leuk!
ah dus ik ontkom niet aan een muffinvorm... nou ja.. als het lekker is zal ik ze wel vaker maken. Het lijkt in ieder geval erg lekker.
Ik heb ze van een website jannekes.nl en dan de hartige taartjes. Ik ben niet zo'n koker, maar dit leek me nog wel te doen.
quote:maroon5 schreef op 24 november 2010 @ 16:31:

Ah Leuk! Deel je de recepten met ons? Ik wil ook zoiets gaan doen met Sinterklaas, pan met soep en dan verder allemaal hartige kleine hapjes, maar heb nog weinig inspiratie..

Ik maak een buffet voor 4 volwassenen en 2 kinderen:

- kleine gehaktballetjes

- kippepootjes

- mini pizza's

- hartige taartjes

- stokbrood

- salade

Kruidenboter, tzatziki en satésaus
ik heb ook van die kleine hartige taartjes gemaakt, erg leuk en lekker, maar heb daarvoor geen papieren vormpjes gebruikt. Alleen de muffinvorm, en dan goed ingevet. Heel goed gelukt trouwens
Even een blonde vraag. Het deeg moet dan de zijkanten en onderkant bedekken van zo'n vorm (of papiertje) toch?

En moet er nog wat over de bovenkant of laat je dat open?
Bovenkant laat je open, dan kan het beslag enigzins rijzen. Krijg je een mooi rond bolletje (ik tikte billetje) op de bovenkant!
Bij mij plakken de muffins nóóit vast! Gewoon een vorm van de Hema (geen siliconen), goed invetten én (gouden tip): bestrooien met bloem vóórdat je er iets in stopt.
Voor muffins werkt het beste om de papieren vormpjes in de muffinpan te doen.

Voor hartige taartjes géén papieren vormpjes, maar de muffinpan heel goed invetten en bestrooien met bloem en het overtollige bloem eruit kloppen.

Je bekleed het hele vormpje met deeg, dus bodem en zijkanten. Evt. maak je een mooie rand, bovenop laat je open voor de vulling.

Wat ook grappig is, is brood zonder korst iets plat te rollen en daarmee te bekleden. Dit bak je af en dan doe je er een lekkere vulling in. Bijv. gebakken champignons. Geen natte vulling en evt. nog even na gratineren onder de grill als je er bijv. kaas over heen strooit.
En wat ook altijd lukt, zelf ragoutbakje maken van bladerdeeg.

Je steekt 2 grote rondjes bladerdeeg uit. 1 leg je op bakpapier, uit het andere rondje steek je een kleiner gat uit. Nu heb je dus een rand, deze rand plak je met geklutst ei op het grote rondje en dan bestrijk je het geheel met het ei.

In de oven krijg je dan een ragoutbakje doordat de rand heel mooi omhoog komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven