Nasi. hoeveel rijst?
vrijdag 1 juli 2016 om 11:48
Titel spreekt voor zich
Hoeveel gr ongekookte rijst reken je per persoon bij Nasi?
Ik ga voor 20 man koken. Ik ga het niet wagen het op gevoel te doen en volg een recept.
Het recept geeft aan 300 gram rijst voor 4 tot 6 personen... Maar is 300gr zelfs voor 4 personen niet weinig?
Bij de Nasi worden wel andere dingen (komkommer, satesaus, tempeh en kip) geserveerd
Iemand advies?
Hoeveel gr ongekookte rijst reken je per persoon bij Nasi?
Ik ga voor 20 man koken. Ik ga het niet wagen het op gevoel te doen en volg een recept.
Het recept geeft aan 300 gram rijst voor 4 tot 6 personen... Maar is 300gr zelfs voor 4 personen niet weinig?
Bij de Nasi worden wel andere dingen (komkommer, satesaus, tempeh en kip) geserveerd
Iemand advies?
vrijdag 1 juli 2016 om 11:55
Mijn ervaring bij koken voor meerdere personen: als je alles letterlijk vermenigvuldigt vanaf een recept voor 4 pers. heb je vaak teveel (hoe gek dat ook klinkt).
Ik denk dat 60 gram pp helemaal geen gekke hoeveelheid is. Rijst heb je over het algemeen wat minder nodig dan pasta. Dus ik zou voor 20 man van zo'n 1200 gram uitgaan (uitgaande van gemiddelde eters; het maakt natuurlijk wel uit of je voor 20 man kookt die de hele dag hebben staan staan klussen of voor 20 gasten op een feest waar eerder/later op de dag ook gebak en/of andere hapjes beschikbaar zijn (in dat laatste geval zou ik denk ik voor 50 gram pp gaan).
Ik denk dat 60 gram pp helemaal geen gekke hoeveelheid is. Rijst heb je over het algemeen wat minder nodig dan pasta. Dus ik zou voor 20 man van zo'n 1200 gram uitgaan (uitgaande van gemiddelde eters; het maakt natuurlijk wel uit of je voor 20 man kookt die de hele dag hebben staan staan klussen of voor 20 gasten op een feest waar eerder/later op de dag ook gebak en/of andere hapjes beschikbaar zijn (in dat laatste geval zou ik denk ik voor 50 gram pp gaan).
vrijdag 1 juli 2016 om 11:55
ja dat is erg weinig. Ik kook vaker voor grote groepen (lees: 50 man) en ga dan altijd uit van 100 gr rijst pp., dus in dit geval 2 kg.
Ik zou 2 kg doen.
Wat Aapie zegt geldt ook wel, ik kook altijd voor een groep hongerige mensen die de hele dag actief bezig zijn geweest en met het motto liever teveel dan te weinig.
Ik zou 2 kg doen.
Wat Aapie zegt geldt ook wel, ik kook altijd voor een groep hongerige mensen die de hele dag actief bezig zijn geweest en met het motto liever teveel dan te weinig.
vrijdag 1 juli 2016 om 11:56
Das idd niet zo heel erg handig, dan kook je echt voor de halve straat .
Ongeveer een kop voor 2 mensen is genoeg.
Bij nasi gaat er natuurlijk nog een zooitje groente bij waardoor het gauw veel lijkt.
Oww en advies, doe er een beetje trasi bij (te koop bij toko en super).
Niet ruiken want het stinkt verschrikkelijk maar het geeft de nasi extra smaak.
(en zelf houd ik heel erg van sambal maar ik weet niet of jij dat lekker vind)
He ik geloof dat ik vanavond ook bij jou kom eten .
Ongeveer een kop voor 2 mensen is genoeg.
Bij nasi gaat er natuurlijk nog een zooitje groente bij waardoor het gauw veel lijkt.
Oww en advies, doe er een beetje trasi bij (te koop bij toko en super).
Niet ruiken want het stinkt verschrikkelijk maar het geeft de nasi extra smaak.
(en zelf houd ik heel erg van sambal maar ik weet niet of jij dat lekker vind)
He ik geloof dat ik vanavond ook bij jou kom eten .
vrijdag 1 juli 2016 om 11:56
vrijdag 1 juli 2016 om 12:02
Het ligt er een beetje aan wat je er allemaal bij serveert. Als je ook saté, kroepoek en ei hebt, dan is 75 g p.p. wel genoeg. Als je dat niet hebt zou ik voor 100 gram p.p. gaan. Misschien heb je dan wel veel te veel, maar je kunt het makkelijk invriezen en het is zo lullig om te weinig eten te hebben.
vrijdag 1 juli 2016 om 13:39
Ik kook wekelijks voor 20 p. En 100 gram rijst p.p. is echt veel te veel.
Natuurlijk ligt het eraan wat je erin doet en wat je erbij serveert.
Als je nasi maakt, waar ook flink groente en bijv. ham en ei ingaan, en er dan ook nog iets van sate, groente o.i.d. Bij serveert heb je aan 75 gram pp echt meer dan genoeg.
In elk geval succes met koken.
Ik zou gewoon het recept aanhouden en alles gelijk vermenigvuldigen.
Natuurlijk ligt het eraan wat je erin doet en wat je erbij serveert.
Als je nasi maakt, waar ook flink groente en bijv. ham en ei ingaan, en er dan ook nog iets van sate, groente o.i.d. Bij serveert heb je aan 75 gram pp echt meer dan genoeg.
In elk geval succes met koken.
Ik zou gewoon het recept aanhouden en alles gelijk vermenigvuldigen.
Niks moet, Niksen mag
vrijdag 1 juli 2016 om 14:05
quote:Loeske85 schreef op 01 juli 2016 @ 13:18:
Ik reken ook altijd zo'n 75 gram pp. En wij eten ook maar 1 kipfilet met z'n tweeën
Eén kipfilet....daar beleg ik een broodje mee.
Maar 75 gram pp is ook helemaal niet zo weinig hoor. Als ik TO was, zou ik ook gewoon 100 gram pp doen en ongetwijfeld veel overhouden.
Ik reken ook altijd zo'n 75 gram pp. En wij eten ook maar 1 kipfilet met z'n tweeën
Eén kipfilet....daar beleg ik een broodje mee.
Maar 75 gram pp is ook helemaal niet zo weinig hoor. Als ik TO was, zou ik ook gewoon 100 gram pp doen en ongetwijfeld veel overhouden.
Oh dear, how sad, never mind.
vrijdag 1 juli 2016 om 18:48
quote:Lapflop schreef op 01 juli 2016 @ 13:13:
Jeetje wat eet iedereen hier veel rijst.
Ik wou net zeggen: "Wat eet iedereen hier weinig rijst".
Hier 3 zakjes voor 2. Waarbij een zakje 125 gram is.
Keren genoeg dat manlief dan nog de pot uitschraapt tot de laatste korrel en mij triest aankijkt "dat hij nog honger heeft".
(En dan zijn er dus ook echt wel meer dan genoeg groenten en vlees / vis / eiwitten bij.)
Ik zou dus écht wel honger hebben met 50 of 75 gram rijst.
Jeetje wat eet iedereen hier veel rijst.
Ik wou net zeggen: "Wat eet iedereen hier weinig rijst".
Hier 3 zakjes voor 2. Waarbij een zakje 125 gram is.
Keren genoeg dat manlief dan nog de pot uitschraapt tot de laatste korrel en mij triest aankijkt "dat hij nog honger heeft".
(En dan zijn er dus ook echt wel meer dan genoeg groenten en vlees / vis / eiwitten bij.)
Ik zou dus écht wel honger hebben met 50 of 75 gram rijst.
zondag 3 juli 2016 om 13:18
Heb 100gram rijst pp aangehouden. De ene helft heb ik vegan gemaakt en dat ging zo goed als op. Bij de andere helft van de nasi was later kip (en de trassi) toegevoegd en daar is nog aardig wat van overgebleven. Door de kip vulde het wat sneller denk ik.
Het was iig erg lekker en de meeste hebben 2x opgeschept.
Bedankt
Het was iig erg lekker en de meeste hebben 2x opgeschept.
Bedankt