Nationale week zonder vlees

23-02-2020 05:42 174 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!
9 t/m 15 maart is de 3e Nationale week zonder vlees! Als echte vleesliefhebber vind ik het een mooi initiatief om toch eens bewuster om te gaan met mijn vleesconsumptie. Ik eet nu af en toe wel een vleesvervanger bij het avondeten, maar dan heb ik wel al 2 broodjes filet americain op, bijvoorbeeld.
Ik vind het nog best een uitdaging, maar wel een leuke. Ik heb me aangemeld en ontvang tzt mails met vegetarische gerechten ed, met het plan om ook na die week vaker vleesvrij te eten.
Wie doet er mee? Heb je vorige jaren al meegedaan, ben ik ook heel benieuwd naar je ervaringen!

Ps: ik verwacht dat er tal van vegetariers/veganisten zullen moeten grinniken, danwel huilen bij het lezen van dit topic. :-] Maar wie weten hebben jullie tips. The struggle is real ;-) :-)-)
frantic wijzigde dit bericht op 23-02-2020 05:44
Reden: Voutje
3.15% gewijzigd
Drackie schreef:
08-03-2020 23:30
Ik ben het afgelopen jaar veel meer vegetarisch gaan eten, vooral omdat man dat wilde (en zelf vond ik het ook wel een goed idee). We eten nu zeker 4x per week vegetarisch. Nu een nieuwe uitdaging: ik ga vegan eten tijdens de week zonder vlees. De Vegan Challenge vind ik een te grote uitdaging, die duurt een maand, maar een week lijkt me goed te doen.
Veel succes! En probeer niet te denken dat vegan yoghurt of kaas 1 op 1 even lekker zijn, dan kom je bedrogen uit. Ken je sites als Wat eet je dan wel; Vegetus; De Groene Meisjes; Vegan Wifey; Lisa goes vegan? Daar kun je misschien tips uithalen.
Drackie schreef:
08-03-2020 23:30
Ik ben het afgelopen jaar veel meer vegetarisch gaan eten, vooral omdat man dat wilde (en zelf vond ik het ook wel een goed idee). We eten nu zeker 4x per week vegetarisch. Nu een nieuwe uitdaging: ik ga vegan eten tijdens de week zonder vlees. De Vegan Challenge vind ik een te grote uitdaging, die duurt een maand, maar een week lijkt me goed te doen.
Scheelt mij weer typen. Ik eet al bijna altijd vegetarisch ( 98% ) maar ga nu eens een weekje vegan doen. Ook omdat ik van mijn vette yoghurt af wil en om te kijken of ik me echt beter ga voelen zonder melkproducten ( ik had als kind een lactose intolerantie maar eet nu wel dagelijks yoghurt, boter en melk in mijn koffie ). Dus vanavond eet ik vega balletjes met groene curry, roerbakgroente en kokosmelk en daar eet ik dan 2 dagen van. Ook ga ik groentesoep maken. Heb Alpro Go On kwark gehaald, wat lekker zeg. En dik! De meeste soja en amandelyoghurt is zo dun, vreselijk. Ook ga ik meer havermout eten als ontbijt met amandelmelk. Dat doe ik nu ook al vaak.
Als het bevalt trek ik het door naar 2 weken en wie weet blijft het zo. Wel jammer dat die Alpro Go zo duur is vergeleken bij mijn normale yoghurt, ook gezien de inhoud. Oh ja, ook Vegan boter gehaald.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga het toch proberen om mee te doen, als het in combi met weinig energie en kcalorien tellen wel lastig.
Ik ga dus niet uitgebreid ingrediënten lezen en uitzoeken of de kaas wel vega is. Maar verder geen vlees of vis. In elk geval doordeweeks en misschien het weekend nog.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Ik heb me net aangemeld bij de Vegan Challenge van een maand. Geen idee of ik het haal maar waarom niet? Het is gratis en ze sturen je handige informatie enzo.
Ik kook toch alleen voor mezelf en doe mijn eigen boodschappen dus geen gezin om rekening mee te houden. Ik wilde het al een tijd proberen, ook gezien mijn slechte huid ( huisarts denkt dat mijn chronische acne zeker met de melk producten te maken heeft ) en ik ben toch fanatiek aan het sporten nu dus mooie tijd om te zien om vegan je nou echt nog fitter laat voelen.
Ook nog maar eens een Netflix docu kijken over plantaardig eten, iemand nog tips? Knives over forks ( of andersom ) heb ik al gezien en Cowspiracy ook. Misschien the Game Changers maar eens aanzetten vanmiddag.
Wat leuk dat er zo veel mensen vegan gaan proberen! :high5:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mij ook aangemeld :). Ik ben een echte newbie. Heb al wat geprobeerd van de ah recepten maar mis de variatie nog. Ik moet nog even erg denken bij wat we eten.
Alle reacties Link kopieren
PiNuts14 schreef:
09-03-2020 07:12
Veel succes! En probeer niet te denken dat vegan yoghurt of kaas 1 op 1 even lekker zijn, dan kom je bedrogen uit. Ken je sites als Wat eet je dan wel; Vegetus; De Groene Meisjes; Vegan Wifey; Lisa goes vegan? Daar kun je misschien tips uithalen.
Haha die vegankaas vind ik echt niet lekker nee. :proud: Wat eet je dan wel is mijn favoriete site. De meeste kende ik al, maar Vegan Wifey niet. Dankje!
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
09-03-2020 07:28
Scheelt mij weer typen. Ik eet al bijna altijd vegetarisch ( 98% ) maar ga nu eens een weekje vegan doen. Ook omdat ik van mijn vette yoghurt af wil en om te kijken of ik me echt beter ga voelen zonder melkproducten ( ik had als kind een lactose intolerantie maar eet nu wel dagelijks yoghurt, boter en melk in mijn koffie ). Dus vanavond eet ik vega balletjes met groene curry, roerbakgroente en kokosmelk en daar eet ik dan 2 dagen van. Ook ga ik groentesoep maken. Heb Alpro Go On kwark gehaald, wat lekker zeg. En dik! De meeste soja en amandelyoghurt is zo dun, vreselijk. Ook ga ik meer havermout eten als ontbijt met amandelmelk. Dat doe ik nu ook al vaak.
Als het bevalt trek ik het door naar 2 weken en wie weet blijft het zo. Wel jammer dat die Alpro Go zo duur is vergeleken bij mijn normale yoghurt, ook gezien de inhoud. Oh ja, ook Vegan boter gehaald.
Wat leuk dat je ook vegan gaat proberen! :high5: Ik weet wel zeker dat ik het niet zo ga laten, ik heb nog niet eens de stap gezet naar volledig vegetarisch. Maar ik vind het wel een leuke uitdaging. Vanavond eet ik dit: https://wateetjedanwel.nl/surinaamse-bami/

Veel succes. Tof dat je ook de Vegan Challenge gaat doen, ooit geprobeerd maar dat was me echt te lang (en toen at ik nog elke dag vlees dus de overgang was wel heel groot).
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook mee. Toen ik nog alleen woonde, at ik meerdere dagen per week vegetarisch. Maar nu ik samenwoon met mijn vriend, ben ik weer meer vlees gaan eten.

Vanavond en morgenavond eet ik op werk. Er is (vegetarische) catering, dus dan hoef ik niet na te denken over wat ik kook. De rest van de week staat er shakshuka, pasta pesto, gnocci, pompoensoep en een vega-hamburger op het menu.

Vriend vindt zo'n week onzin, maar eet de laatste 5 dagen wel met me mee.
Alle reacties Link kopieren
Aurorus schreef:
09-03-2020 11:40
Ik doe ook mee. Toen ik nog alleen woonde, at ik meerdere dagen per week vegetarisch. Maar nu ik samenwoon met mijn vriend, ben ik weer meer vlees gaan eten.

Vanavond en morgenavond eet ik op werk. Er is (vegetarische) catering, dus dan hoef ik niet na te denken over wat ik kook. De rest van de week staat er shakshuka, pasta pesto, gnocci, pompoensoep en een vega-hamburger op het menu.

Vriend vindt zo'n week onzin, maar eet de laatste 5 dagen wel met me mee.
Haha, mijn man is het er ook niet helemaal mee eens. Ik doe de boodschappen en ik kook, en dat vindt ie allemaal prima, maar hij eet 2x op de zaak deze week, dat wordt dat echt niet vega. Maar dat vind ik in dan ook weer prima, zolang hij niet verwacht dat ik 2x verschillende dingen ga koken, want dat gaat niet gebeuren :hyper:
Alle reacties Link kopieren
Mijn man was juist heel blij en enthousiast toen ik zei vegan te willen eten deze week. Hij gaat op werk ook vegan eten. Het liefste zou hij vegan blijven eten denk ik (maar wil het mij niet aandoen, ik ben degene die kookt).
Drackie schreef:
09-03-2020 11:19
Haha die vegankaas vind ik echt niet lekker nee. :proud: Wat eet je dan wel is mijn favoriete site. De meeste kende ik al, maar Vegan Wifey niet. Dankje!
Ik vind haar vorige blognaam (never not cooking) leuker dan ‘wifey’, maar de recepten zijn wel erg lekker ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ja, wij doen ook mee met een week zonder vlees! Voor vanavond heb ik linzenburgers van Jaimy gemaakt.
Hertjehertje schreef:
23-02-2020 09:45
Ja, ik ben al een poosje bezig om af en toe zonder vlees te koken. Maar het kost me denkwerk en creativiteit. Mijn man lust graag vlees. En is niet altijd blij met een vegetarische optie.
Ik heb laatst vegetarische kipstuckjes geprobeerd. Vonden we allemaal niet zo lekker, behalve onze kat (die stiekem op tafel klom om een stukje van het bord te graaien).

Laatst heb ik falafel gegeten in een restaurant: heerlijk! Maar hoe ik het moet toepassen in een gewone maaltijd bij ons thuis, dat weet ik niet zo goed.
Die creativiteit/handigheid mis ik.

Vandaar mijn vraag:
Hoe eten jullie falafel balletjes?
Ik zag ergens (volgens mij op de Allerhande site) een recept met falafel balletjes in pitabroodjes. Zag er lekker uit. Zelf nog niet geprobeerd maar wil het wel doen binnenkort.
Wat leuk om te lezen dat er zoveel mensen mee doen! Zelf eet ik nu 3 jaar geen vlees meer. Sindsdien ziet mijn huid er beter uit, heb ik minder hoofdpijn en ik ben 9 kilo afgevallen. Door alleen dit in mijn levensstijl aan te passen. Erg blij mee!

Mijn vriend eet, sinds we samenwonen, nog maar 1x per week vlees. Door de bami of nasi doen we vega kip, door ovenschotels vega gehakt en door stamppot vega spekjes met vega rookworst. Scheelt dat we het meeste vega vlees ook allemaal erg lekker vinden! Tip; het vega vlees van de Jumbo eigen merk. Heerlijk en veel keuze!
Alle reacties Link kopieren
Avond één gaat al goed. Ik was even vergeten dat in de maaltijd die ik heb ontdooit tonijn zat :facepalm:

Morgen nieuwe poging :)
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
lollypopje schreef:
09-03-2020 18:49
Avond één gaat al goed. Ik was even vergeten dat in de maaltijd die ik heb ontdooit tonijn zat :facepalm:

Morgen nieuwe poging :)
Wat jammer!
Ik had dit ook bijna met de tomatensoep op mijn werk. Mijn collega moest er mij op wijzen dat er vlees in zat. Anders had ik de soep zo gegeten.
Morgen weer een dag!
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
09-03-2020 18:52
Wat jammer!
Ik had dit ook bijna met de tomatensoep op mijn werk. Mijn collega moest er mij op wijzen dat er vlees in zat. Anders had ik de soep zo gegeten.
Morgen weer een dag!
Jep. Tegelijkertijd voelt het krom, want het zit in mijn vriezer en of ik het nu deze week of volgende week eet :P
Daarbij kook ik altijd voorraad, maar zelden met vlees of vis. Alleen uitgerekend is dat nu het merendeel dat er in mijn vriezer zit :P Heel handig dus voor iemand die na een werkdag geen puf heeft om te koken.
Nouja, ik heb nog zakken soep :P
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad wel ff nadenken, mijn diepvries voorraad bevat ook voornamelijk vlees.. net als mijn soep voorraad (tomatensoep met balletjes, mosterdsoep met spek). Gelukkig heb ik geen vleeswaren meer in huis, dat zou ik ook gedachteloos op brood kunnen doen.

Ik heb vanavond risotto gemaakt, met noten. Was lekker. Morgen ben ik alleen thuis, na een lange werkdag, dus dan ga ik voor een makkelijk meergranenbroodje met brie en sla :thumbsup:
Drackie schreef:
09-03-2020 11:23
Wat leuk dat je ook vegan gaat proberen! :high5: Ik weet wel zeker dat ik het niet zo ga laten, ik heb nog niet eens de stap gezet naar volledig vegetarisch. Maar ik vind het wel een leuke uitdaging. Vanavond eet ik dit: https://wateetjedanwel.nl/surinaamse-bami/

Veel succes. Tof dat je ook de Vegan Challenge gaat doen, ooit geprobeerd maar dat was me echt te lang (en toen at ik nog elke dag vlees dus de overgang was wel heel groot).
Dank je! Jij ook veel succes. Een maand is ook lang hoor en ik heb nog lekkere bakjes Philadelphia en gewone kaas in mijn koelkast liggen die ik echt niet weg ga gooien dat vind ik zonde. Maar ik wil eigenlijk permanent van mijn yoghurt af in de ochtend ( met pijn in mijn hart ) voor mijn huid en dus over naar een vegan variant en meer havermout. Dat is voor mij de grootste opoffering. De koffiemelk mis ik niet echt en de boter vervanger is ook best oke.
Al heb ik ook nog 2 pakjes gewone roomboter liggen in de koelkast die ik ook niet weg ga gooien. Bij mij is het doel voor nu om sowieso een week vegan te eten, dingen op te pikken van de vegan challenge en dan te zien hoe lang ik het volhoud.
Ik wil wat vaker vegan producten kiezen ( doe ik nu ook al ) maar of ik helemaal over ga weet ik nog niet. Vlees mis ik al eeuwen niet meer. Heb bij de appie 2 van die vegan Chorizo worsten gehaald, ben benieuwd of ze lekker zijn. De vegan smeerworst vond ik erg lekker.

Mijn hoofddoel is eigenlijk om wat creatiever te worden met wat ik eet. Ik eet zo weken hetzelfde. Ben een enorm gewoontedier.
Ik wil meer afwisseling om nog gezonder te worden.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren hadden we vegan risotto met kruiden, broccoli en prei met een sausje van paprika en soja. Was lekker, ondanks dat het een restjesknutsel was. Vanavond wordt het waarschijnlijk ergens brood on the go, ik heb een 12-urige werkdag en ben pas om 21.30 klaar, dus geen tijd om te koken.
Wij aten gisteren uiensoep met croutons van ciabatta en peterselie.
Vanavond risotto met venkel en champignons, morgen pasta tomatensaus, pijnboompitten, parmezaanse kaas en basilicum.

Mn man doet niet de hele week mee, maar die is voor zn werk een paar dagen naar Texel dus daar heb ik geen 'last' van :)
Ik heb gisteren pasta gemaakt met tomatensaus, pompoen, geitenkaas en walnoten. Dat maak ik vanavond of morgenavond weer om van restjes af te komen.

Ik ben ook van plan van de week Shakshuka te maken, lekker! :) voor de rest van de week moet ik nog even kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gisteren gelijk gefaald :facepalm: De groentestoof op werk bleek grotendeels uit champignons te bestaan en dat lust ik gewoon echt niet. Dus toen ben ik alsnog voor de vleesoptie gegaan..

Vanavond poging 2 :') Het gaat om de bewustwording, houd ik mezelf maar voor.
Alle reacties Link kopieren
Drackie schreef:
09-03-2020 11:19
Haha die vegankaas vind ik echt niet lekker nee. :proud: Wat eet je dan wel is mijn favoriete site. De meeste kende ik al, maar Vegan Wifey niet. Dankje!
Vegan kaas bestaat ook niet. Kaas wordt gemaakt van melk en stremsel en stremsel is ook een dierlijk product. Dus prima hoor, als ze een rubberachtige massa kunnen produceren uit plantjes die de kleur heeft van kaas en er op het eerste gezicht uitziet als kaas, maar kaas is het natuurlijk niet en dus zou je het ook niet zo mogen noemen, vind ik. Je mag margarine toch ook geen roomboter noemen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven