Nationale week zonder vlees

23-02-2020 05:42 174 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!
9 t/m 15 maart is de 3e Nationale week zonder vlees! Als echte vleesliefhebber vind ik het een mooi initiatief om toch eens bewuster om te gaan met mijn vleesconsumptie. Ik eet nu af en toe wel een vleesvervanger bij het avondeten, maar dan heb ik wel al 2 broodjes filet americain op, bijvoorbeeld.
Ik vind het nog best een uitdaging, maar wel een leuke. Ik heb me aangemeld en ontvang tzt mails met vegetarische gerechten ed, met het plan om ook na die week vaker vleesvrij te eten.
Wie doet er mee? Heb je vorige jaren al meegedaan, ben ik ook heel benieuwd naar je ervaringen!

Ps: ik verwacht dat er tal van vegetariers/veganisten zullen moeten grinniken, danwel huilen bij het lezen van dit topic. :-] Maar wie weten hebben jullie tips. The struggle is real ;-) :-)-)
frantic wijzigde dit bericht op 23-02-2020 05:44
Reden: Voutje
3.15% gewijzigd
Pasta met rode saus en vegan Parmezaanse kaas. Voor herhaling vatbaar.
Alle reacties Link kopieren
Aurorus schreef:
10-03-2020 12:09
Ik heb gisteren gelijk gefaald :facepalm: De groentestoof op werk bleek grotendeels uit champignons te bestaan en dat lust ik gewoon echt niet. Dus toen ben ik alsnog voor de vleesoptie gegaan..

Vanavond poging 2 :') Het gaat om de bewustwording, houd ik mezelf maar voor.
Maar kon je niet voor een salade kiezen?
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
10-03-2020 22:48
Maar kon je niet voor een salade kiezen?
De salade was maandagavond een carpaccio salade, helaas. Als je daar het vlees uit zou halen, bleef er ook niet veel meer van over.

Gisteravond overigens wel voor de vega optie gegaan, maar het was niet echt een aanrader. Dat lag volgens mij niet per se aan mij, want mijn collega's vonden het ook niks. De catering op mijn werk is altijd een beetje een hit or miss. Ben vooral blij dat ik nu de rest van de week zelf vega kan koken, haha ;)
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
10-03-2020 19:43
Vegan kaas bestaat ook niet. Kaas wordt gemaakt van melk en stremsel en stremsel is ook een dierlijk product. Dus prima hoor, als ze een rubberachtige massa kunnen produceren uit plantjes die de kleur heeft van kaas en er op het eerste gezicht uitziet als kaas, maar kaas is het natuurlijk niet en dus zou je het ook niet zo mogen noemen, vind ik. Je mag margarine toch ook geen roomboter noemen?
Zo noemen ze het ook niet. Ik wel. Het is een kaasvervanger dus ik noem het gewoon kaas. Net als margarine in de volksmond gewoon boter wordt genoemd.
Ik ga zometeen vegetarisch genieten bij ‘t Zusje.
Ik ga zo shakshuka maken, familie komt eten. Hoop dat het lukt!
Alle reacties Link kopieren
Vanavond zelfmaak-patat met veganistische mayo :) De patatjes liggen al te drogen. De kinderen hebben er veganistische kipnuggets bij, van Vivera, deze week in de aanbieding bij de Plus voor 1e.

Zoon en ik hebben (niet per se vegan, wel voedselbesparend) vanmiddag kruiden-croutons gemaakt van oud brood en ze in uitgekookte glazen potten bewaard. Lekker voor de soep dit weekend en daarna. Ben benieuwd hoe lang ze goed blijven.
Alle reacties Link kopieren
De linzenburger van Jaimy vond ik niet zo'n succes. Weet iemand daar een beter recept voor?

De mediterrane spinazietaart van de AH was echt super lekker! En heel snel gemaakt. Filodeeg met spinazie, kikkererwten, pijnboompitjes, kaas. Hmmm, die gaan we zeker vaker maken.
Alle reacties Link kopieren
Vraagje!
Dag 4 is een heel eind, en qua eten vind ik het niet lastig. Maar: ik ben extreem moe. Ik kan 100 redenen verzinnen waarom dit is (denk aan: uit de nachtdienst gekomen, ongesteld geweest, slaap slecht, hersenen maken overuren, gewrichtsklachten spelen op). Maar ik vraag me af of dit ook kan zijn om dat ik vlees (lees: bepaalde voedingsstoffen) mis? Of merk je dat dan niet zo snel?
Alle reacties Link kopieren
Dat merk je niet zo snel. Je lichaam heeft voldoende reserves als je doorgaans gevarieerd eet. En als je dat nu ook doet, heb je geen tekorten.
Alle reacties Link kopieren
Drackie schreef:
11-03-2020 22:30
Zo noemen ze het ook niet. Ik wel. Het is een kaasvervanger dus ik noem het gewoon kaas. Net als margarine in de volksmond gewoon boter wordt genoemd.
Maar waarom het niet bij de eigenlijke naam noemen? Ik noem margarine nooit boter. Ik noem koper ook geen goud (ook al lijkt het erop als je het poetst). Ik noem een zirkonia geen diamant. En ik noem surimi (of hoe die zooi ook heet) geen krab. En dus een goedje dat uiterlijk op kaas lijkt, maar niks te maken heeft met kaas, noem ik geen kaas. Verzin er elke leuke fantasievolle ludieke naam voor die je wilt, maar kaas is het niet.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Dat dacht ik ook Pandax, maar ik ben op dit vlak echt nog nat achter oren.
Wel echt lekker gegeten vanavond, wraps met roomkaas, rucola, gegrilde paprika en pijnboompitjes!
Alle reacties Link kopieren
Ik had een keer de nepkip stukjes van de vegetarische slager, maar die vond ik een vieze bijsmaak hebben.

Vanavond de stukjes Als van Kip van de ah en die vond ik wel een succes.

Overigens de piripiri burger van de jumbo ook. Erg smeuïg, terwijl veel vegaburgers snel droog zijn vind ik.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Wat goed dat je zo lekker gegeten hebt, Frantic!

Vanavond vegan uiensoep. Erg lekker :) met rozemarijn-noten-rozijnenbrood van de bakker en snacktomaat, paprika en wortel.
Alle reacties Link kopieren
Ik had vandaag vegan shoarmapizza van New York Pizza, heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Haha, ik las het woordje vegan eerst niet, dacht dat lekker kwam stoken 😁
Alle reacties Link kopieren
Haha nee hoor, ik eet deze hele week vegan.
Alle reacties Link kopieren
En hoe bevalt dat? Lijkt me enorm veel nadenken!
Alle reacties Link kopieren
Frantic schreef:
14-03-2020 10:13
En hoe bevalt dat? Lijkt me enorm veel nadenken!
Wat me met name tegenstaat aan vegan is dat mensen veel nepproducten eten die gewoon in een fabriek gemaakt zijn, vaak met veel (ongezonde) toevoegingen, om maar zo veel mogelijk op een niet-vegan product als kaas of vlees of zuivel te lijken. Maar om plantaardige producten zonder dierlijke toevoegingen op vlees of kaas of zuivel te laten lijken, heb je verdomd veel rare stofjes nodig om de consistentie en de smaak zo ver te krijgen dat het erop lijkt. En of dát dan zo gezond is...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Frantic schreef:
14-03-2020 10:13
En hoe bevalt dat? Lijkt me enorm veel nadenken!
Het is wel heel veel verpakkingen checken ja. Maar ik gebruik internet veel, bijv. de website wateetjedanwel.nl, daar is ook een rubriek van vegan dingen in de supermarkt, en ik gebruik daar veel recepten van. Dat helpt enorm. En over het algemeen valt deze week me dus erg mee.
Alle reacties Link kopieren
Mooi dat het meevalt!

Inmiddels is de week bijna voorbij. In mijn keuken vormen spiazie, aardappels en een kaasschnitzel, de laatste vegetarische maaltijd. Ik kan concluderen dat het echt meegevallen is. Fulltime vega worden is niet aan mij besteed, maar ik zie wel meer mogelijkheden voor de toekomst!

Wat is jullie ervaring?
Alle reacties Link kopieren
Het is van vega naar vegan niet eens zo’n grote stap. Ik ga vaker vegan eten :)
Alle reacties Link kopieren
Frantic schreef:
15-03-2020 19:08
Mooi dat het meevalt!

Inmiddels is de week bijna voorbij. In mijn keuken vormen spiazie, aardappels en een kaasschnitzel, de laatste vegetarische maaltijd. Ik kan concluderen dat het echt meegevallen is. Fulltime vega worden is niet aan mij besteed, maar ik zie wel meer mogelijkheden voor de toekomst!

Wat is jullie ervaring?
Ik vond het ook meevallen. De mannen in huis waren niet laaiend enthousiast, er zit nog wat 'echte mannen eten vlees' in de hoofden. Ze waren gisteren blij dat er weer gewoon gehakt in de pastasaus zat. Dit was vega-gehakt, maar dat hadden ze niet door. Mijn buik was van slag vorige week en maakte ongelofelijk veel geluid, maar ik denk dat dat eerder een virusje was (ik was ook wat ziekig) dan het vega-eten. Wij doen normaliter twee keer boodschappen per week en we hebben ons voorgenomen om nu per keer boodschappen een keer vega te doen. Het is een begin....
Alle reacties Link kopieren
Haha thistle, lachen dat gehakt..
Hier was mn man ook blij dat de week voorbij was. Geen probleem als ik een paar keer week vegetarisch kook, fijn zelfs. Maar elke dag? En ook geen vleeswaren? Das toch wel een straf. En dan te bedenken dat hij in ieder geval 2x vlees gegeten heeft, toen hij met collega's at :biggrin:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven