Nationale week zonder vlees

23-02-2020 05:42 174 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!
9 t/m 15 maart is de 3e Nationale week zonder vlees! Als echte vleesliefhebber vind ik het een mooi initiatief om toch eens bewuster om te gaan met mijn vleesconsumptie. Ik eet nu af en toe wel een vleesvervanger bij het avondeten, maar dan heb ik wel al 2 broodjes filet americain op, bijvoorbeeld.
Ik vind het nog best een uitdaging, maar wel een leuke. Ik heb me aangemeld en ontvang tzt mails met vegetarische gerechten ed, met het plan om ook na die week vaker vleesvrij te eten.
Wie doet er mee? Heb je vorige jaren al meegedaan, ben ik ook heel benieuwd naar je ervaringen!

Ps: ik verwacht dat er tal van vegetariers/veganisten zullen moeten grinniken, danwel huilen bij het lezen van dit topic. :-] Maar wie weten hebben jullie tips. The struggle is real ;-) :-)-)
frantic wijzigde dit bericht op 23-02-2020 05:44
Reden: Voutje
3.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
frantic wijzigde dit bericht op 23-02-2020 20:28
Reden: Dubbel
99.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
frantic wijzigde dit bericht op 23-02-2020 20:29
Reden: Dubbeldubbel
99.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja deze had ik ook net gevonden, nr 2 heb ik opgeslagen 😉
redbulletje schreef:
23-02-2020 19:14
Dat zou ik niet waarderen als ik een restaurantreservering maak en ze houden een vleesstaking. Dan zou dat restaurant bij mij op de zwarte lijst komen. Ze kunnen ook gewoon meer vegetarische gerechten aanbieden maar ook de vlees/viskaart handhaven tenslotte.
Je lijkt wel een van die moeders die zich altijd even zo komen opdringen bij een nieuw kindvrij topic.
Misschien een domme vraag maar is het de bedoeling dat ik ook geen vis eet gedurende deze week?
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
02-03-2020 10:54
Misschien een domme vraag maar is het de bedoeling dat ik ook geen vis eet gedurende deze week?
Volgens mij gaat het vooral om awareness, en mag je zelf weten of je meedoet en hoe je dat invult.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet eigenlijk iedere week wel een dag geen vlees, soms meer. Andere dagen eet ik wel vlees, maar kleine porties.

Een paar van mijn favoriete vega-gerechten:
Bloemkool-broccolitaart (allerhande)
Wraps met rulgebakken linzen, rauwkost en yoghurt-saus
Deconstructed gado gado (allerhande)
Tagliatelle met paddestoelen en noten (geïnspireerd op iets wat Jamie Oliver ooit maakte in Jamies Fithteen Australia)
Gebakken aardappeltjes, sperzieboontjes en omelet met feta.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren veganistische pasta gemaakt met kaassaus van edelgistvlokken. Het was best lekker; het ruikt een beetje gek, maar het smaakt naar generieke witte pastasaus die je in potjes in de supermarkt kunt kopen. Geen culinair hoogstandje, maar best okee.

Recept: https://www.zaailingen.com/op-zoek-naar ... -kaassaus/

Plus lente-ui, knoflook en paddestoelen.
Ik ga meedoen!

Momenteel kook ik bijna altijd vegetarisch. Na de fragmenten bij Zondag met Lubach heb ik even geen trek meer in varkensvlees (of kip). Rundvlees eet ik nog wel, maar bijna alleen maar als ik ga uiteten.

Ik wil graag mijn assortiment aan recepten uitbreiden, dus ik lees mee voor als mensen nog iets delen :)

Opvallend trouwens dat er zoveel mensen zijn die weinig lusten en overal zo negatief instaan. Ik ben ook niet dol op linzen, kikkererwten en andere peulvruchten, dus dat zou ik niet zo snel in een recept verwerken, maar daar kun je toch creatief omheen werken?
Een vegetarische moussaka bijvoorbeeld - het HOEFT niet met linzen. Dan stop je er iets anders in dat je wel lekker vindt. Echt onaantrekkelijk zeg, zoveel dingen smerig vinden en 0,0 creativiteit tonen.
Alle reacties Link kopieren
Je smaak verandert als je geen vlees meer eet. Peulvruchten vond ik vroeger ook niet fantastisch, maar inmiddels vind ik ze heerlijk. Ik kan echt zin hebben in een bord linzen; ik snap bijna waarom je er je erfgoed voor zou verkopen ;-D
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
02-03-2020 22:27
Volgens mij gaat het vooral om awareness, en mag je zelf weten of je meedoet en hoe je dat invult.
Aha. En ondertussen moeten de koeien blij zijn dat ze uit hun weilanden verjaagd worden omdat het laatste stukje groen in Nederland volgebouwd moet worden met de zoveelste nieuwbouwwijk. Maar gelukkig wonen in die nieuwbouwwijken dan wel weer veel mensen met "awareness" dat dan wel weer...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
03-03-2020 08:41
Je smaak verandert als je geen vlees meer eet. Peulvruchten vond ik vroeger ook niet fantastisch, maar inmiddels vind ik ze heerlijk. Ik kan echt zin hebben in een bord linzen; ik snap bijna waarom je er je erfgoed voor zou verkopen ;-D
Heeft dat niet zozeer niet met geen vlees eten te maken, maar gewoon door gewenning door het vaker te eten?
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
lollypopje schreef:
03-03-2020 19:21
Heeft dat niet zozeer niet met geen vlees eten te maken, maar gewoon door gewenning door het vaker te eten?

Ik denk het niet, want ik had het gevoel al toen ik voor het eerst weer linzen at, ongeveer een jaar nadat ik gestopt was met vlees eten. Daarvoor heb ik ze ook wel eens gegeten, maar vond ik ze vrij vies. Ik denk dat het te maken heeft met de voedingsstoffen in linzen en andere peulvruchten die ze opeens zoveel lekkerder doen lijken.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
03-03-2020 19:56
Ik denk het niet, want ik had het gevoel al toen ik voor het eerst weer linzen at, ongeveer een jaar nadat ik gestopt was met vlees eten. Daarvoor heb ik ze ook wel eens gegeten, maar vond ik ze vrij vies. Ik denk dat het te maken heeft met de voedingsstoffen in linzen en andere peulvruchten die ze opeens zoveel lekkerder doen lijken.
Natuurlijk is het ook gewenning. Ik vind van kinds af aan peulvruchten al lekker, en vlees kan ik ook waarderen, maar ben geen grote vleeseter. Ik hoef geen enorme lappen vlees op mijn bord. Maar het was bij mij dus niet zo dat ik vlees moest laten staan om peulvruchten lekker te vinden.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ha leuk, nieuwe activiteit nu de datum dichterbij komt! Ik begin ook weer wat harder na te denken, vooral zodat ik me die weer niet helemaal scheel eet aan allerlei soorten kaas :biggrin:
Ook mn qua ontbijt/lunch. Ik eet vaak vleeswaren en kaas op brood, nooit zoetigheid. Zou ik de vleeswaren door (smeer)kaas vervangen, kan ik aan het einde vd weer geen kaas meer zien. Dus heb ook vast kokosbrood en keukenstroop in huis gehaald, jeugdsentiment! En dan wat eieren, rauwkost, fruit, dan moet ik toch een eind komen wat 'broodmaaltijden' betreft!
Persoonlijk vind ik de vega(n)varianten op Filet Americain of paté van bijv de Vegetarische Slager of Kips ook erg lekker. En quorn is ook nog goed. Die van Tivall vind ik ook lekker, maar ze zijn helaas niet vegan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb laatst ook de pikante hummus van de AH ontdekt, die is ook echt lekker. En de biologische pindakaas van de Lidl vind ik ook top (net zoals hun chocopasta, maar ja, lijkt me niet het meest gezonde om elke dag op je brood of cracker te smeren).
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
23-02-2020 19:14
Dat zou ik niet waarderen als ik een restaurantreservering maak en ze houden een vleesstaking. Dan zou dat restaurant bij mij op de zwarte lijst komen. Ze kunnen ook gewoon meer vegetarische gerechten aanbieden maar ook de vlees/viskaart handhaven tenslotte.
Ik probeer ook altijd weinig vlees te eten, maar een restaurant dat daar opeens aan mee gaat doen, dat zou ik ook niet waarderen
Als ik uit eten ga wil ik graag zelf beslissen wat ik eet
En aangezien 't Zusje altijd maanden van te voren gereserveerd moet worden, zit ws de hele tent al vol als ze opeens besluiten aan een vegaweek mee te doen
dat ze dat willen opdringen, dat staat me dan weer tegen
pearle schreef:
05-03-2020 17:57
En aangezien 't Zusje altijd maanden van te voren gereserveerd moet worden, zit ws de hele tent al vol als ze opeens besluiten aan een vegaweek mee te doen. dat ze dat willen opdringen, dat staat me dan weer tegen
Dat geven ze bij de reservering aan, niks aan het handje.
Alle reacties Link kopieren
Frantic schreef:
05-03-2020 16:07
Ha leuk, nieuwe activiteit nu de datum dichterbij komt! Ik begin ook weer wat harder na te denken, vooral zodat ik me die weer niet helemaal scheel eet aan allerlei soorten kaas :biggrin:
Ook mn qua ontbijt/lunch. Ik eet vaak vleeswaren en kaas op brood, nooit zoetigheid. Zou ik de vleeswaren door (smeer)kaas vervangen, kan ik aan het einde vd weer geen kaas meer zien. Dus heb ook vast kokosbrood en keukenstroop in huis gehaald, jeugdsentiment! En dan wat eieren, rauwkost, fruit, dan moet ik toch een eind komen wat 'broodmaaltijden' betreft!

Ik kan Tartex ook van harte aanbevelen. Het is net smeerworst, maar dan vegetarisch. Het is in allerlei smaken te koop, maar naturel en peper zijn hier favoriet. Te koop bij natuurvoedingswinkels.
Alle reacties Link kopieren
Qua broodbeleg:
Pindakaas (met komkommer)
Hutenkase met radijs
Gebakken ei
Gekookt ei
Avocado
Hummus

En denk voor je ontbijt ook verder dan brood/crackers: havermout, yoghurt, overnight oats, muesli, vega full english (roerei, champignons, tomaten, toast, witte bonen in tomatensaus)
celaena_aelin wijzigde dit bericht op 05-03-2020 21:29
Reden: Aanvulling
17.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maar... waar komt de mest dan vandaan waarop veel van die planten groeien?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
AccioAvocado schreef:
05-03-2020 17:54
Ik heb laatst ook de pikante hummus van de AH ontdekt, die is ook echt lekker.
Ja!

En de humus zongedroogde tomaat.

Mocht je in de buurt van de hoofdstad wonen/komen, dan is Sir Hummus in Amsterdam de moeite waard.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het afgelopen jaar veel meer vegetarisch gaan eten, vooral omdat man dat wilde (en zelf vond ik het ook wel een goed idee). We eten nu zeker 4x per week vegetarisch. Nu een nieuwe uitdaging: ik ga vegan eten tijdens de week zonder vlees. De Vegan Challenge vind ik een te grote uitdaging, die duurt een maand, maar een week lijkt me goed te doen.
pejeka schreef:
06-03-2020 20:20
Maar... waar komt de mest dan vandaan waarop veel van die planten groeien?
Waarom heb jij er last van dat mensen een week geen vlees eten? Of überhaupt geen vlees eten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven