Noorse zuurkoolschotel

02-11-2009 13:23 18 berichten
Mijn slager verkoopt Noorse zuurkoolschotel, heerlijk, maar prijzig. Dus ik wilde dat zelf eens gaan maken. Maar ik kan nergens het recept vinden en slager geeft het niet. De bastard.

Wie kan mij helpen? Het ziet er ongeveer zo uit: eerst een laag gestampte aardappels, dan zuurkool met spekkies. een laagjes saus met kaas, uien champignons, weer een laag zuurkool en dan een soort van bechamel-achtige saus.

Ik vind het al heel knap van mezelf dat ik het zo heb geanalyseerd, maar hier dan weer een recept van breien is een stap te ver.

Dus: enniewan die dit weleens heeft gemaakt? Of bij een slager werkt?
Alle reacties Link kopieren
Klinkt lekker, ik lees even mee.
http://www.wieismijnslage ... page.php?id=11210&lang=nl

mr google is your friend
Bertha, dat had ik ook al gevonden. Maar ik kan dat nauwelijks een recept noemen.
Als je in google noorse zuurkoolschotel invult krijg je meer recepten. Ik heb alleen deze link gekopieerd omdat deze van de slager was.
Correctie, de sites geven niet meer informatie dan de link die ik al doorgaf.

Maar daar kan je geen recept van bakken? De bechamelsaus is dus hollandaisesaus. En voor de rest kan je het toch opbouwen?
Klinkt erg goed! wil het ook wel es proberen! Misschien morgen ofzo...
Ik kom er een eind mee, Bertha Maar er is een tussenlaagje met champignons en uien en een sausje met een soort mosterdsmaakje. Dat is nog even een raadsel. Maar evengoed bedankt hoor!
Ik ga dit topic ook even in de gaten houden. Klinkt goed en ben dol op (alle) zuurkool(variaties)!!
...........vervallen
anoniem_89694 wijzigde dit bericht op 03-11-2009 14:28
Reden: Groeten.
% gewijzigd
Gisteravond hebben we een Noorse zuurkoolschotel op, een vrije interpretatie in elk geval. Hieronder zal ik opschrijven hoe ik hem gemaakt heb, het was heerlijk!

Over voorverwarmen op 225 graden.

Gekookte aardappels grof stampen met een scheutje melk en een lepel Philadelphia. Dit als 1e laag in een ovenschaal verdelen.

Champignons in plakjes snijden en 2 uien grof snipperen, dit een beetje aanzetten in een koekenpan. In een bakje doen en met een eetlepel zachte mosterd en een scheut kookroom doorroeren en als 2e laag op de aardappelpuree verdelen.

Ontbijspek zachtjes uitbakken en dit door fijngesneden zuurkool mengen en als 3e laag in de overschaal doen.

Hierbovenop een pot bechamelsaus (bella italia) verdelen en gedroogde uitjes van conimex eroverheen verdelen.

Nu 25 - 30 minuten in de oven (terugdraaien naar 180 graden) en daarna lekker opeten.

Mijn vriend en ik vonden het erg lekker!
quote:Katherina schreef op 03 november 2009 @ 09:24:

Gisteravond hebben we een Noorse zuurkoolschotel op, een vrije interpretatie in elk geval. Hieronder zal ik opschrijven hoe ik hem gemaakt heb, het was heerlijk!

Over voorverwarmen op 225 graden.

Gekookte aardappels grof stampen met een scheutje melk en een lepel Philadelphia. Dit als 1e laag in een ovenschaal verdelen.

Champignons in plakjes snijden en 2 uien grof snipperen, dit een beetje aanzetten in een koekenpan. In een bakje doen en met een eetlepel zachte mosterd en een scheut kookroom doorroeren en als 2e laag op de aardappelpuree verdelen.

Ontbijspek zachtjes uitbakken en dit door fijngesneden zuurkool mengen en als 3e laag in de overschaal doen.

Hierbovenop een pot bechamelsaus (bella italia) verdelen en gedroogde uitjes van conimex eroverheen verdelen.

Nu 25 - 30 minuten in de oven (terugdraaien naar 180 graden) en daarna lekker opeten.

Mijn vriend en ik vonden het erg lekker!

Klinkt lekker! Had nav je vraag gister ook al zitten googlen.

Persoonlijk zou ik er meer vlees in doen (ruim spekjes en bijv. nog laagje rookworst op de eerste laag aardappelpuree.

Ik ga iig jouw versie opslaan en er dan waarschijnlijk mijn eigen twist aan geven.
Trouwens, als je oven terugdraait naar 180 na ca. half uur, hoe lang moet ie dan nog in de oven?
Oh, Thee, er zat ook nog een rookworst tussen, in schijfjes bovenop de zuurkool.

En voor wat betreft de oven: voorverwarmen op 225. Als de temperatuur goed is, ovenschotel erin, dan direct terugdraaien naar 180 graden en dan na een half uurtje eruit. Zo is het duidelijker.

Ik doe altijd extra warm voorverwarmen omdat je zo veel warmte verliest met deurtje open-schaal erin-deurtje dicht.
quote:Katherina schreef op 03 november 2009 @ 12:15:

Oh, Thee, er zat ook nog een rookworst tussen, in schijfjes bovenop de zuurkool.

En voor wat betreft de oven: voorverwarmen op 225. Als de temperatuur goed is, ovenschotel erin, dan direct terugdraaien naar 180 graden en dan na een half uurtje eruit. Zo is het duidelijker.

Ik doe altijd extra warm voorverwarmen omdat je zo veel warmte verliest met deurtje open-schaal erin-deurtje dicht.haha, daar had ik de rookworst ook 'gepland', bedankt voor je warmtetoelichting.
Waar zit die slager?
Geen bijzonderheden
Gister kreeg ik eerst 2 slagers met googlen, nu niet.

Zie wel wat anders lekkers

gestoomde Noorse zalm met zuurkool
Yasmijn: bij ons in het dorp. Maar volgens mij is het een keurslager recept, want als je erop googled, komen er ook streekkrantjes met een advertentie over die schotel voorbij.

(Bij ons in het dorp is tussen Rotterdam en Gouda in)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven