Oliebollen bakken in een frituurpan?

31-12-2025 09:15 59 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hadden zo'n zin om oliebollen te gaan maken vh eerst zelf dit jaar. Ik had een frituurpan gekregen met kerst.

Maar nu maak ik hem open, en blijkt het net als een airfryer te zijn. Dus met een mandje dat je in en uit moet schuiven.

Ik ben bang dat het nu niet gaat? Of heeft iemand hier ervaring mee?

Ik dacht dat je bij oliebollen bakken altijd de frituur van boven open moet hebben, of is dat niet zo?
Kletskous11 schreef:
31-12-2025 10:06
Ik sta in de supermarkt en hier staat een met 2000 watt. 3 liter. Zou die geschikt zijn?
Echt, stop die 45 euro in je dochters Surinamepotje en pak gewoon een pan/wok.
Look me in the eyes and tell me what you see.
Wij doen het hier in een grote pan (zeg maar waar je ook soep in zou trekken).
Madam_Madness schreef:
31-12-2025 10:32
Ik bak het al 10 jaar zo en mijn schoonouders nog veel langer. Dus ik blijf het op deze manier doen.
Gemiste kans. Olie is veel minder slecht en lekkerder. Bovendien bakten ze bij ons de bollen altijd al in (zonnebloem) olie. Allang voordat bekend werd dat bakken in frituurvet ongezond was.
Ik bak in de grote gietijzeren pan, dat houdt de olie mooi op temperatuur. Ik vind de frituurpan te klein, daar kan ik amper drie bollen per keer in kwijt.
Bontebok schreef:
31-12-2025 11:34
Gemiste kans. Olie is veel minder slecht en lekkerder. Bovendien bakten ze bij ons de bollen altijd al in (zonnebloem) olie. Allang voordat bekend werd dat bakken in frituurvet ongezond was.
:blabla:
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Madam_Madness schreef:
31-12-2025 09:39
Kan het mandje eruit? Ik bak altijd oliebollen in de frituurpan met frituurvet. Mandje eruit, vet erin op de juiste hoogte, verwarmen tot de juiste temperatuur en bakken maar.
Ik gebruik zonnebloem olie, vind ik veel lekkerder dan frituurvet. Inderdaad het mandje eruit en zorgen dat olie goed heet is.

Ik bak altijd onder de overkapping, gezellig met een haardvuurtje, buren die even langskomen om een oliebol te eten.
Djessy schreef:
31-12-2025 10:17
Tips voor thuisbakkers

Voor thuisbakkers heeft hij nog wel wat gouden tips. "Alles draait om temperatuur", legt hij uit. "Zorg dat al je ingrediënten op kamertemperatuur zijn. Het beslag moet rond de 26 à 27 graden zijn, 28 kan ook nog net. Maar let op dat als je iets kouds toevoegt, dat alles meteen afkoelt." Het rijzen gebeurt idealiter in een warme, licht vochtige omgeving. "Je kunt een magnetron gebruiken: zet er een kopje kokendheet water bij voor wat condens, of leg een vochtige theedoek over het beslag en laat het daar een half uurtje rijzen."
Jammer dat een magnetron zo klein is, past mijn emmer met beslag niet in ;-).
Madam_Madness schreef:
31-12-2025 11:43
:blabla:
Volwassen…
Het is gewoon een feit dat frituurvet minder geschikt is.
KamilleT schreef:
31-12-2025 10:17
Ik gooi de olie gewoon in mijn braadpan. Dat gaat prima. Je moet alleen met een stukje brood testen of hij al op temperatuur is.
Testen of de olie al op temperatuur is, kan prima door even 1 vinger er in te stoppen. Heb ik ontdekt toen ik dat zelf eens deed. :facepalm:
Pelle schreef:
31-12-2025 11:54
Volwassen…
Het is gewoon een feit dat frituurvet minder geschikt is.
Als ik advies of meningen had gewild, dan had ik er wel om gevraagd.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Even naar de oliebollenkraam en je kan meteen beginnen met oliebollen eten.
Madam_Madness schreef:
31-12-2025 11:59
Als ik advies of meningen had gewild, dan had ik er wel om gevraagd.
Op een forum hoef je er niet om te vragen, dan krijg je ze gewoon cadeau.
Pelle schreef:
31-12-2025 12:04
Op een forum hoef je er niet om te vragen, dan krijg je ze gewoon cadeau.
Dat is waar. En ik hoef daar vervolgens niks mee te doen.
Stephen King
Madam_Madness schreef:
31-12-2025 12:06
Jij had ook niet hoeven reageren op iemand die schreef dat olie beter is. Ook totaal niet interessant dat jouw familie het al jaren zo doet.
BrutaImmaculata schreef:
31-12-2025 12:07
Jij had ook niet hoeven reageren op iemand die schreef dat olie beter is. Ook totaal niet interessant dat jouw familie het al jaren zo doet.
Mijn hemel. Ook niet interessant dat anderen het in olie bakken. Kunnen we deze zinloze discussie gewoon staken?
Stephen King
Madam_Madness schreef:
31-12-2025 12:06
Dat klopt, jij mag gewoon blijven bakken in frituurvet.
Maar TO en anderen hebben misschien wel wat aan die informatie.

Het was trouwens niet mijn tip. Ik koop mijn oliebollen altijd.
Dat zou ook mijn tip aan TO zijn. Om nu op stel en sprong een frituurpan te kopen, terwijl je net een airfryer hebt gekregen, lijkt mij wat onzinnig.
nog beter is geen oliebollen eten, en toch doe ik het.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Als je in frituurvet bakt, zit je nadien met oliebollen met een wit gestold vetlaagje, echt heel goor. Gewoon zonnebloemolie dus. Ik heb ze net klaar, gebakken in mijn braadpan, en ze zijn weer heel goed gelukt. Ik heb er al drie op :)
Zelfs als je wel advies vraagt op een forum, hoef je met de adviezen niets te doen.😁
KamilleT schreef:
31-12-2025 12:27
Als je in frituurvet bakt, zit je nadien met oliebollen met een wit gestold vetlaagje, echt heel goor. Gewoon zonnebloemolie dus. Ik heb ze net klaar, gebakken in mijn braadpan, en ze zijn weer heel goed gelukt. Ik heb er al drie op :)
Ik moer nog beginnen met beslag maken. Alleen tijdens het bakken eet ik er al meer dan drie. Maar ik bak ook flink wat oliebollen.
Ik heb ze met gebakken in kleine frituurpan. Speciaal hiervoor gekocht voor 20 euro bij de Blokker.

Ik heb kleine gemaakt, dan kan ik meer verschillende eten :heart:
You can only succeed when there is room to fail.
Phlox24 schreef:
31-12-2025 12:29
Ik moer nog beginnen met beslag maken. Alleen tijdens het bakken eet ik er al meer dan drie. Maar ik bak ook flink wat oliebollen.
Ik begin altijd vroeg. Als ze dan mislukken kan ik nog kopen. Dochter is nu twee ‘bestellingen’ aan het wegbrengen. Ik vind het bakken het leukste klusje van het jaar, maar zit dus wel altijd in spanning of het allemaal lukt.
Carola_456 schreef:
31-12-2025 11:54
Testen of de olie al op temperatuur is, kan prima door even 1 vinger er in te stoppen. Heb ik ontdekt toen ik dat zelf eens deed. :facepalm:
Staat deze al in het topic "wat ik al voor u ontdekt hebt" of zoiets?
Ik ga ze eind van de middag bakken, met stukjes appel en rozijnen.
Een wit gestold vetlaagje heb ik op mijn oliebollen nog nooit gehad. Dat lijkt me ook echt niet lekker.
Stephen King
KamilleT schreef:
31-12-2025 12:42
Ik begin altijd vroeg. Als ze dan mislukken kan ik nog kopen. Dochter is nu twee ‘bestellingen’ aan het wegbrengen. Ik vind het bakken het leukste klusje van het jaar, maar zit dus wel altijd in spanning of het allemaal lukt.
Het lukt altijd, ik ben inmiddels zo ervaren dat ik dat vertrouwen wel heb. Kopen doe ik niet, vind die van mijzelf veel lekkerder.

Ik vul ze altijd met rozijnen en appel en bak er meer dan genoeg.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven