Onlogische instructies in recepten

08-11-2019 21:51 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Elk ovenrecept dat ik vind begint steevast met de instructie: 'Verwarm de oven voor op .... graden'. Vervolgens word je in die korte tijd die de oven daarvoor nodig heeft geacht om groente te snijden, een grote pan water aan de kook te brengen, de hele boel 10 minuten zachtjes te laten koken, nog allerlei dingen te braden, een sausje te maken, laagjes te maken in je ovenschaal, etc etc. Dat is mij nog nooit gelukt hoor, volgens mij niemand. Toch begint elk recept met het voorverwarmen van die oven. Waarom is dat? Is dat een soort etiquette?

Welke onlogische dingen kom jij zoal tegen in recepten?
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er een ontzettende hekel aan als je online eerst door het hele dagboek van de kok moet scrollen. Mens, ik wil de ingrediënten en het recept lezen, niet je blog! (6)
Inmiddels wel een recept voor een vegetarische taart gevonden, zonder verborgen spekreepjes op het einde.
1. verwarm de oven voor en breng een pan water aan de kook
2. was de 3 soorten groente, schil de vierde soort, snij ze allemaal in plakken
3. blancheer ze enkele minuten in het kokende water

Ik snij niet zo snel, tegen de tijd dat ik aan het blancheren toe ben is al het water in de pan al verdampt...
Bij de ingrediënten staat bv. sojayoghurt (of neem amandel-, haver- of kokosyoghurt).
En in het recept wordt die hele riedel herhaald: voeg nu de sojayoghurt (of amandel-, haver- of kokosyoghurt) toe. Roer nu de sojayoghurt (of amandel-, haver- of kokosyoghurt) goed door.
Ik erger me aan al die halve groentes en kleine hoeveelheden bederfelijke waar.
Een halve rode paprika, een halve groene paprika, een halve ui, een lepel crème Fraise, de geraspte schil van een citroen, eiwit ed.

Zit je met een koelkast vol half gebruikte dingen.
Alle reacties Link kopieren
Malinois schreef:
08-11-2019 22:12
Ergste vind ik als er ergens een ingrediënt in het lijstje staat en dat zie je nérgens meer terug in de beschrijving. Wat moet ik nou goddorie met die sinaasappel doen?!?
Eend met sinaasappel?
De eend klaar, de geroosterde groentes klaar, de aardappeldingessen klaar. Wat moet ik eigenlijk met die sinaasappel?

Ik heb hem maar gepeld en op de borden gelegd als decoratief element.
-Bladora- schreef:
09-11-2019 12:53
Volgens mij staat er altijd dat je de oven moet voorverwarmen in recepten omdat elke oven een andere opwarm tijd heeft. Anders klopt het aantal minuten dat het gerecht volgens het recept in de oven moet niet meer. Als iedereen bij 180 graden begint kloppen die 30/40/60 minuten die het recept aangeeft het beste.

Desalniettemin vind ik een recept meer een inspiratie of leidraad. Ik kan het zelf meestal veel lekkerder :)
Ik heb precies hetzelfde. Het recept (mn de ingrediënten) is een basis, en de rest komt van mezelf.
nimue_iparis schreef:
09-11-2019 13:04
Ik heb er een ontzettende hekel aan als je online eerst door het hele dagboek van de kok moet scrollen. Mens, ik wil de ingrediënten en het recept lezen, niet je blog! (6)
Google beoordeelt langere teksten als beter, vandaar die lappen tekst. Dan is de kans dat je blog hoger komt veel groter.

Mijn frustratie van toen ik net leerde koken: pakjes waarop dan stond ‘alleen nog kip/rund/bla toevoegen’. En toen stond ik in de keuken en las de instructie: doe om te beginnen de boter in de pan. Welke boter? Die zat er niet bij en had ik in mijn eerste week op mezelf nog niet in de koeling liggen. Dus ik maar de supermarkt. Vijf stappen later: voeg peper en zout toe. Die had ik dus ook nog niet. Dus wat nou, alleen kip toevoegen?
Alle reacties Link kopieren
Komt heel veel voor in recepten:
"Marineer de kip een nacht in de koelkast".
Is het nou de bedoeling dat ik 's morgens vroeg die kip ga klaarmaken?

Herman Finkers heeft ooit een briljant stukje cabaret gemaakt over dergelijke problemen. Ik ken het allang niet meer uit mijn hoofd, maar er kwam o.a. in voor:
"Haal de ovenschaal uit de oven.
Houd uw vinger tien minuten onder de koude kraan.
Pak uw ovenwanten uit de la en trek ze aan.
Haal uw ovenschotel uit de oven... enz."

Ik heb onder de tafel gelegen.
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
08-11-2019 22:13
En dan sta ik naast / voor die oven mijn groenten te snijden of staat mijn pan op 't vuur en sta ik de boel om te draaien en verbranden mijn benen door de hitte van die oven.

Ook nooit iemand over nagedacht.
Uh... dan is er over jouw keukenindeling ook niet goed nagedacht.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
08-11-2019 22:35
Ben ik de enige die recepten eerst van buiten studeert voor ik begin te koken?

Ik heb geen zin om al kokend en in potten roerend ook nog een recept te staan uitvlooien.


(Kan ook soms vaak zijn dat ik ze lees en er dan voor een stuk mijn eigen ding mee doe.)
Ik ook hoor. En ik doe de mise en place met het recept erbij zodat alles op volgorde van gebruik ligt.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
08-11-2019 22:35
Ben ik de enige die recepten eerst van buiten studeert voor ik begin te koken?

Nee. Niet dat ik ze van buiten leer maar doorlezen tot het einde zeker wel.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
08-11-2019 23:16
Ik moest afgelopen week witlof-vocht opvangen bij gestoofd witlof om een saus te maken.

Kilo's water bij gegoten, maar dat bleef maar verdampen.


Volgens de internet-kok moest ik minstens 2 deciliter hebben.
Mijn eigen bevinding zei mij dat er wel geteld 2 mini-koffielepels nog in die pan zaten nadat het witlof eruit was.
Gewoon de deksel op de pan doen, daar zijn ze voor.
Oudblond schreef:
09-11-2019 16:47
Uh... dan is er over jouw keukenindeling ook niet goed nagedacht.
Zowat in elke traditionele keuken - of toch in de huizen waar ik al 35 jaar woon - staat de oven toch onder het kookvuur?

Ik snij groenten (en soms vlees) op het kookvuur. Terwijl dat uit staat :-).
Inductie-vuur, dus ook heerlijk te gebruiken als werkblad.

Maar als er dan een oven staat voor te verwarmen verbranden mijn benen.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
09-11-2019 19:04
Zowat in elke traditionele keuken - of toch in de huizen waar ik al 35 jaar woon - staat de oven toch onder het kookvuur?

Ik snij groenten (en soms vlees) op het kookvuur. Terwijl dat uit staat :-).
Inductie-vuur, dus ook heerlijk te gebruiken als werkblad.

Maar als er dan een oven staat voor te verwarmen verbranden mijn benen.
Op die manier! Dat had mijn moeder inderdaad ook. Zelf heb ik altijd een oven op 'hoogte gehad en gewoon kasten of lades onder het fornuis.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Tamago schreef:
09-11-2019 15:26
Google beoordeelt langere teksten als beter, vandaar die lappen tekst. Dan is de kans dat je blog hoger komt veel groter.
Aha! Bedankt voor je uitleg, weer wat geleerd.
Alle reacties Link kopieren
daddy_gijs schreef:
09-11-2019 12:12
Verder heb ik vaak bij "splits de eieren in ei-geel en ei-wit".
Dat ik het ei-wit in een grote kom heb gedaan en het ei-geel in een bekertje ofzo.
En daaronder staat dan: "klop het ei-geel met xx gram suiker tot een romig geheel" :mad:
De meeste mensen kunnen gelukkig iets meer lezen en onthouden dan één zin :)
Alle reacties Link kopieren
PattyJupiter schreef:
09-11-2019 13:40
Ik erger me aan al die halve groentes en kleine hoeveelheden bederfelijke waar.
Een halve rode paprika, een halve groene paprika, een halve ui, een lepel crème Fraise, de geraspte schil van een citroen, eiwit ed.

Zit je met een koelkast vol half gebruikte dingen.
Kook je verder niet dan? Van die halve paprika's kun je verderop in de week toch nog wat maken?
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
09-11-2019 19:04
Zowat in elke traditionele keuken - of toch in de huizen waar ik al 35 jaar woon - staat de oven toch onder het kookvuur?

Ik snij groenten (en soms vlees) op het kookvuur. Terwijl dat uit staat :-).
Inductie-vuur, dus ook heerlijk te gebruiken als werkblad.

Maar als er dan een oven staat voor te verwarmen verbranden mijn benen.
Misschien eens gewoon op het werkblad doen ipv de kookplaat die daar niet voor bedoelt is.
Alle reacties Link kopieren
Recept uit het ergste kookboek ooit. Ik kocht het als e-book en heb mijn geld teruggevraagd en gekregen. Geen grap.

Gebakken taugé uit de wok

Vaak verward met taugé, de meer delicate organismen hebben vergelijkbare voordelen in ieder geval: U geeft geen vet, geen calorieën, maar veel nuttige voedingsstoffen. Onder andere Kalium is goed vertegenwoordigd, die de vochtbalans in het lichaam lage beïnvloedt. 

Voor 4 maaltijden

300 gram taugé

2 lente-uitjes

1 rode chilipeper

½ theelepel zout

½ theelepel suiker

1 eetlepel sojasaus

½ theelepel sesamolie

1 eetlepel olie

De voorbereiding sequentie

laten drogen en schone goed spruiten in water.

Schone groene uien, hakken lange stukken in water en schoonmaken van ongeveer 3 centimeter.

gesneden peper in waterzuivering, in de lengte in twee helften, verwijder zaadjes en snijd in dunne reepjes.

Zout, suiker, sojasaus en sesamolie mix in een kleine kom.

De wok vuur, voeg de olie en gelijkmatig verdelen met wervelende. Spruiten, chili en lente-ui toe en bak ze op hoog vuur ongeveer 2 minuten onder roeren.

De sojasaus mengsel en roer. Breng de Shoot plantaardige warm of koud op de tafel.

kleine Raad

De scheuten zijn niet afkomstig uit groene bonen, maar uit de zaden voor. Ze kan heel goed te eten ze rauw, omdat ze geen phasine bevatten - deze giftige eiwit dat voorkomt alleen passen in de rauwe groene bonen zelf.

Per portie: 54 kcal
Alle reacties Link kopieren
Novelista schreef:
09-11-2019 23:54
Recept uit het ergste kookboek ooit. Ik kocht het als e-book en heb mijn geld teruggevraagd en gekregen. Geen grap.

Gebakken taugé uit de wok

Vaak verward met taugé, de meer delicate organismen hebben vergelijkbare voordelen in ieder geval: U geeft geen vet, geen calorieën, maar veel nuttige voedingsstoffen. Onder andere Kalium is goed vertegenwoordigd, die de vochtbalans in het lichaam lage beïnvloedt. 

Per portie: 54 kcal
Wauw :woa:
Ohh pompoen zacht laten worden in de magnetron, die ga ik volgende keer even proberen. Ik denk dat je daar ook gaten in moet steken zodat dat kreng niet ontploft? Ik weet niet meer waar ik de warm/kokend water tip van heb maar daar stond bij dat die gaten erg belangrijk was zodat de warmte van binnen weg kon.
Ik haal eigenlijk nooit pompoenblokjes want duurder en ik weet nooit hoeveel ik dan nodig heb en ik vind het juist lekker als m'n soep wat dikker is.

Wat ik trouwens ook altijd zo stom vind zijn van die 'hippe ingrediënten' die zomaar in een recept worden gestopt zonder dat men even checkt of het kan etc. Ik herinner me nog een TO die een saus wilde maken maar het werd een soep omdat het ingredient waardoor de soep dikker werd/bleef werd vervangen door een hip ingredient wat die eigenschap niet had.
Sorry dat stukje uit de openingspost is helemaal niet raar.
Als de oven is voorverwarmd en het lichtje is uit, hoeft het er toch niet meteen in?
Juist handig als hij op temperatuur is.
miaauw schreef:
08-11-2019 21:54
Mijn moeder heeft een oude oven en geen voorverwarmstand. Voordat dat oude ding een keer op temperatuur is, ben j gerust 20 minuten verder. Maar.. je hebt helemaal gelijk.

Op de pakjes van Knorr stond ook lange tijd --> Breng een pan water aan de kook en kook de rijst volgens de instructie. Snij nu de groenten.. etc.
Heel raar om eerst je rijst te moeten koken, voordat je de saus ging maken. Dat hebben ze later aangepast.
Dat is ook niet raar want vaak moet rijst nog een tijd staan na het koken.
Rosalind schreef:
08-11-2019 22:25
Ik vind het voorverwarmen van een oven het meest onzinnige dat er is. En energieverspilling. Ik zet de oven gewoon aan als of net voor ik het gerecht erin zet. En na de bereidingstijd (die meestal toch niet zo nauw komt) gewoon erin laten staan.
??? Leg het me effe uit want het slaat nergens op.
Ik gebruik al jaren een rijstkoker voor m'n rijst en koop sindsdien ook geen lassie snelkookrijst en dergelijke meer maar meestal gewone basmati, pandan of jasmijn rijst. Gewoon 2 koppen rijst en 1 kop water (1 kop is een portie dus als je voor 4 personen kookt, 4 koppen rijst en 5 koppen water), aanzetten en je hoeft er niet meer naar om te kijken. Heb er zelfs een keer gewoon wat groente bij gedaan omdat ik lui was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven