Onlogische instructies in recepten

08-11-2019 21:51 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Elk ovenrecept dat ik vind begint steevast met de instructie: 'Verwarm de oven voor op .... graden'. Vervolgens word je in die korte tijd die de oven daarvoor nodig heeft geacht om groente te snijden, een grote pan water aan de kook te brengen, de hele boel 10 minuten zachtjes te laten koken, nog allerlei dingen te braden, een sausje te maken, laagjes te maken in je ovenschaal, etc etc. Dat is mij nog nooit gelukt hoor, volgens mij niemand. Toch begint elk recept met het voorverwarmen van die oven. Waarom is dat? Is dat een soort etiquette?

Welke onlogische dingen kom jij zoal tegen in recepten?
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Wat mij altijd opvalt als ik naar een kookprogramma op tv kijk:

‘Voeg dan nu product x toe, twee eetlepels’.
En dan zie ik dat zij helemaal geen eetlepel gebruiken maar product x er gewoon bij gieten en dat zijn dan echt wel vijf of zes eetlepels. :bonk:
Alle reacties Link kopieren
Novelista schreef:
09-11-2019 23:54
Recept uit het ergste kookboek ooit. Ik kocht het als e-book en heb mijn geld teruggevraagd en gekregen. Geen grap.

Gebakken taugé uit de wok

Vaak verward met taugé, de meer delicate organismen hebben vergelijkbare voordelen in ieder geval: U geeft geen vet, geen calorieën, maar veel nuttige voedingsstoffen. Onder andere Kalium is goed vertegenwoordigd, die de vochtbalans in het lichaam lage beïnvloedt. 

Voor 4 maaltijden

300 gram taugé

2 lente-uitjes

1 rode chilipeper

½ theelepel zout

½ theelepel suiker

1 eetlepel sojasaus

½ theelepel sesamolie

1 eetlepel olie

De voorbereiding sequentie

laten drogen en schone goed spruiten in water.

Schone groene uien, hakken lange stukken in water en schoonmaken van ongeveer 3 centimeter.

gesneden peper in waterzuivering, in de lengte in twee helften, verwijder zaadjes en snijd in dunne reepjes.

Zout, suiker, sojasaus en sesamolie mix in een kleine kom.

De wok vuur, voeg de olie en gelijkmatig verdelen met wervelende. Spruiten, chili en lente-ui toe en bak ze op hoog vuur ongeveer 2 minuten onder roeren.

De sojasaus mengsel en roer. Breng de Shoot plantaardige warm of koud op de tafel.

kleine Raad

De scheuten zijn niet afkomstig uit groene bonen, maar uit de zaden voor. Ze kan heel goed te eten ze rauw, omdat ze geen phasine bevatten - deze giftige eiwit dat voorkomt alleen passen in de rauwe groene bonen zelf.

Per portie: 54 kcal
Eh ..heh? @( :rofl:
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
10-11-2019 01:31
Sorry dat stukje uit de openingspost is helemaal niet raar.
Als de oven is voorverwarmd en het lichtje is uit, hoeft het er toch niet meteen in?
Juist handig als hij op temperatuur is.
Zoals ik verderop al zei gaat mijn oven afkoelen zodra hij op temperatuur is, na een minuutje ongeveer. Hij is in vijf minuten op temperatuur maar echt niet dat ik dan al een pompoen heb kunnen slachten en 10 minuten heb kunnen voorkoken. Het is nodeloze energieverspilling.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Lila_Lilly_ schreef:
10-11-2019 07:45
Wat mij altijd opvalt als ik naar een kookprogramma op tv kijk:

‘Voeg dan nu product x toe, twee eetlepels’.
En dan zie ik dat zij helemaal geen eetlepel gebruiken maar product x er gewoon bij gieten en dat zijn dan echt wel vijf of zes eetlepels. :bonk:
Ja! En ze hebben alle ingrediënten al gesneden in schaaltjes klaar staan. Dat is het meeste werk! We krijgen alleen te zien hoe ze die spullen bij elkaar gooien en daar een beetje in roeren, terwijl ik wel eens zou willen weten hoe je een beetje handig een aubergine in blokjes snijdt.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
10-11-2019 09:44
Zoals ik verderop al zei gaat mijn oven afkoelen zodra hij op temperatuur is, na een minuutje ongeveer. Hij is in vijf minuten op temperatuur maar echt niet dat ik dan al een pompoen heb kunnen slachten en 10 minuten heb kunnen voorkoken. Het is nodeloze energieverspilling.
Heb jij een speciale voorverwarm-stand dan? Anders zou hij ook gaan afkoelen als hij op temperatuur is met je cake erin.
Alle reacties Link kopieren
Even denken hoor. Als hij op temperatuur is piept hij. Dan heb ik ongeveer een minuut om de schaal erin te zetten en de tijd in te stellen. Heb ik de deur niet open gedaan en de tijd ingesteld dan gaat hij afkoelen. Hij koelt ook af na de ingestelde tijd dus aanbranden kan niet, tenzij de aangegeven tijd in het recept niet klopt. Maar dat hebben alle combi-ovens toch?
Ik vind hier dingen van.
Lila_Lilly_ schreef:
10-11-2019 07:45
Wat mij altijd opvalt als ik naar een kookprogramma op tv kijk:

‘Voeg dan nu product x toe, twee eetlepels’.
En dan zie ik dat zij helemaal geen eetlepel gebruiken maar product x er gewoon bij gieten en dat zijn dan echt wel vijf of zes eetlepels. :bonk:
Een Indo-kennis belde soms haar moeder met de vraag: "Hoeveel ketjap moet er bij gerecht X?" Waarop moeder antwoordde: "Nou, gewoon. Tjoep, tjoep."
En ja, ze begreep dan wat mams bedoelde.
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
10-11-2019 09:47
Ja! En ze hebben alle ingrediënten al gesneden in schaaltjes klaar staan. Dat is het meeste werk! We krijgen alleen te zien hoe ze die spullen bij elkaar gooien en daar een beetje in roeren, terwijl ik wel eens zou willen weten hoe je een beetje handig een aubergine in blokjes snijdt.
En wat ze uit de oven halen is waarschijnlijk niet datgene wat ze er in gezet hebben. Op veilig spelen en zorgen dat het gerecht puntgaaf de oven uitkomt, zonder inzakken, barstjes of wat dan ook
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
10-11-2019 09:56
Even denken hoor. Als hij op temperatuur is piept hij. Dan heb ik ongeveer een minuut om de schaal erin te zetten en de tijd in te stellen. Heb ik de deur niet open gedaan en de tijd ingesteld dan gaat hij afkoelen. Hij koelt ook af na de ingestelde tijd dus aanbranden kan niet, tenzij de aangegeven tijd in het recept niet klopt. Maar dat hebben alle combi-ovens toch?
Een combi oven is geen oven..tenminste zo denk ik erover.

Mijn oven warmt in 20 minuten op naar 200 graden.. en blijft dat net zo lang tot ik hem uitzet. In die 20 minuten bak ik gehakt, snij ik 6 uien en 2 tenen knoflook, bak die, snij dan 4 paprika's een courgette en voeg een scheut wijn toe aan de uien en het gehakt, doe er de groene bij met een blikje en een pakje tomaten, roer bloem los door een scheut melk, voeg dat toe en rasp kaas, maak ik laagjes van saus en pasta en schuif na 22 minuten de schaal in de oven. Dan snij ik komkommer en augurken, was de snijplank, mes, rasp en pan af, maak het aanrecht en gasstel schoon en dek de tafel.
Lasagne kost mij precies 55 minuten tot het op tafel staat.

Ook mogelijk een tweede schaal voor later in de week. Thuiskomen en oven aanzetten, gaan douchen en voor de oven warm is terug in de keuken zijn. Tafel dekken en schaal in de oven schuiven. Halfuur op de bank zitten en kletsen.

Ik vind het handig dat de oven voorverwarmen als eerste genoemd wordt en als ik de rest even doorlees weet ik of ik eerst de oven aanzet of dat ik eerst een aantal stappen afwerk. Nee dat wist ik de eerste vijf weken niet precies maar na dik 20 jaar weet ik het moment om de oven aan te zetten vrij goed zelf te bedenken.
Een pompoen tot 3 kilo slacht ik in minder dan 5 minuten, dan is ie geschild, ontdaan van zaad en draden en in blokjes. Ik heb een schilmes dat de schil eraf jast en een koksmes dat er bijna vanzelf doorheen zakt. Vlijmscherp, even wennen maar ik snij me nooit want mijn mes gaat altijd zoals ik het aanstuur. Ook door rauwe pompoen met schil.
Ik heb nog wel schilmesjes van 10 voor een euro, voor bezoek 1 in de bestekla want een scherp mes is eng. En de andere 9 om tussen de tegels te krabben.
TsumTsum schreef:
10-11-2019 01:27
Ohh pompoen zacht laten worden in de magnetron, die ga ik volgende keer even proberen. Ik denk dat je daar ook gaten in moet steken zodat dat kreng niet ontploft? Ik weet niet meer waar ik de warm/kokend water tip van heb maar daar stond bij dat die gaten erg belangrijk was zodat de warmte van binnen weg kon.
Ik haal eigenlijk nooit pompoenblokjes want duurder en ik weet nooit hoeveel ik dan nodig heb en ik vind het juist lekker als m'n soep wat dikker is.
Ik heb nog nooit gaten in de pompoen gedaan en tot nu toe gaat 't goed. Ik doe het op een vrij lage stand, 600 W, de pompoen hoeft ook niet helemaal gaar te zijn, als-ie maar door te snijden is. Pas wel op je vingers, de binnenkant is wel heet.
Alle reacties Link kopieren
Lila_Lilly_ schreef:
10-11-2019 07:45
Wat mij altijd opvalt als ik naar een kookprogramma op tv kijk:

‘Voeg dan nu product x toe, twee eetlepels’.
En dan zie ik dat zij helemaal geen eetlepel gebruiken maar product x er gewoon bij gieten en dat zijn dan echt wel vijf of zes eetlepels. :bonk:
En dan niet te vergeten in recepten: snijd/rasp/ pers een prei/wortel knoflookteentje , gember. En dan sta je daar op de groenteafdeling, zolang je nog niet geleerd hebt om in te schatten welke hoeveelheid je zelf lekker vindt: bedoelen ze die grote prei, of dat kleintje? Die dikke wortel of die smalle... keuzes..keuzes
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Wat me ook opvalt: knoflook is áltijd twee teentjes. Nooit drie of één. Net of dat een regel is. (Ik doe zelf altijd de dubbele hoeveelheid. Twee teentjes proef ik niet :shame: )
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
10-11-2019 17:58
Wat me ook opvalt: knoflook is áltijd twee teentjes. Nooit drie of één. Net of dat een regel is. (Ik doe zelf altijd de dubbele hoeveelheid. Twee teentjes proef ik niet :shame: )
Doet me ineens denken aan 50 jaar geleden. Zus niet zo lang getrouwd en ik logeerde daar. Ten was knoflook niet zo algemeen gebruik, en bij mij thuis zeker niet. Zus ging het dus moderner doen. Maar de knoflook die ze nodig had in het recept moest dus alleen gebruikt worden om de houten slakom (ook vreselijk in toen, dus ja die kreeg je zeker wel als huwelijkscadeau) in te wrijven met 1 teentje, en dan een volle bak sla er in. Ik denk dat we toen alleen het idee knoflook proefden
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
10-11-2019 18:23
Doet me ineens denken aan 50 jaar geleden. Zus niet zo lang getrouwd en ik logeerde daar. Ten was knoflook niet zo algemeen gebruik, en bij mij thuis zeker niet. Zus ging het dus moderner doen. Maar de knoflook die ze nodig had in het recept moest dus alleen gebruikt worden om de houten slakom (ook vreselijk in toen, dus ja die kreeg je zeker wel als huwelijkscadeau) in te wrijven met 1 teentje, en dan een volle bak sla er in. Ik denk dat we toen alleen het idee knoflook proefden
Hahaha, misschien ging het om de geurbeleving?? Want ik kan me maar zo voorstellen dat die bak nog 3 weken stonk naar de knoflook! Inclusief afwassen...
Alle reacties Link kopieren
Poezemens84 schreef:
10-11-2019 18:27
Hahaha, misschien ging het om de geurbeleving?? Want ik kan me maar zo voorstellen dat die bak nog 3 weken stonk naar de knoflook! Inclusief afwassen...
Was volgens mij de bedoeling, net als flessen onder het kaarsvet van de druipkaarsen zaten die tijd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik had gisteren een recept waarvan ik dacht, kan je het niet anders opschrijven:

Bak de sjalotjes 16-18 minuten, voeg in de laatste 5-7 min de champignons toe.

Mijn cooking brain kon dit niet, ik heb het 3 keer moeten lezen voordat ik de conclusie kon trekken dat de champignons er na 11 minuten bij moesten.
Alle reacties Link kopieren
Odense2 schreef:
09-11-2019 11:14
Nog niet genoemd:
De ergernis bij kookboeken van Britse koks.
Vertaald naar het Nederlands.

Ingrediënten:
225 gram champignons

Beste kookboekenvertaler, ben je wel eens in een Nederlandse supermarkt geweest? Daar zitten de champignons in doosjes van 250 gram. Denk je nu echt dat ik uit het champignondoosje 225 gram gebruik en de overige 25 gram (één zielige champignon) weer terugleg in de koelkast?
Ik had een vriend die dat gerust deed, alles werd precies afgewogen en 'restjes werden bewaard. Zo heeft hij eens bij het koken voor een groep met 10 personen een halve aardappel weggelegd. Want iedereen weet X gram en deze helft is teveel.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Missende ingrediënten of juist ingrediënten die niet meer voorkomen in het recept zijn inderdaad mijn pet-hate. Verder lees ik ze vaak helemaal door, zodat ik weet wat er gehaald moet worden.

Overigens doe ik ook altijd aan mise en place en heb alles van te voren gesneden. Nou heb ik makkelijk praten, want ik werk niet op dit moment, dus ik heb zeeën van tijd.
De meeste recepten gebruik ik overigens als leidraad, tenzij ik iets soortgelijks nog nooit gekookt heb dan volg ik het recept nauwgezet en de volgende keer verander ik het naar mijn smaak :-D
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
nlies schreef:
10-11-2019 18:23
Doet me ineens denken aan 50 jaar geleden. Zus niet zo lang getrouwd en ik logeerde daar. Ten was knoflook niet zo algemeen gebruik, en bij mij thuis zeker niet. Zus ging het dus moderner doen. Maar de knoflook die ze nodig had in het recept moest dus alleen gebruikt worden om de houten slakom (ook vreselijk in toen, dus ja die kreeg je zeker wel als huwelijkscadeau) in te wrijven met 1 teentje, en dan een volle bak sla er in. Ik denk dat we toen alleen het idee knoflook proefden
Ja, zo'n recept ben ik ook ooit eens tegengekomen! Vond het zo raar, maar dit was dus waarom het daar zo stond. Ik heb die hele teen er in gedaan :D.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel vervelend als er ingrediënten van een bijgerecht tussen de ingrediënten van een hoofdgerecht staan.
Kom je thuis met een citroen, een avocado en een heel korianderplantje blijkt het om het prutje te maken voor op het stokbrood voor bíj de soep.
Ik lees meestal wel het recept door om te kijken hoeveel werk het is maar op het moment dat ik mijn lijstje maak ben ik al laaaang vergeten dat er nog iets voor erbíj was...

Of de kruiden staan lukraak tussen de andere ingrediënten.
* Voeg nu de komijn, paprikapoeder, oregano en kurkuma toe * En dan kan je in een hele lijst gaan kijken hoeveel ook alweer. Zet die kruiden toch apart!
Alle reacties Link kopieren
Bedek nu de bakplaat met bakpapier ...

Zet dat dan óók in de ingrediëntenlijst!
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
11-11-2019 14:19
Ja, zo'n recept ben ik ook ooit eens tegengekomen! Vond het zo raar, maar dit was dus waarom het daar zo stond. Ik heb die hele teen er in gedaan :D.
Ja joh, dat was nog in de tijd dat mensen die op vakantie naar Frankrijk gingen hun eigen eten meenamen, want ze lustten geen knoflook. De mensen moesten dus heel voorzichtig gewend raken aan het idee van knoflook op de Nederlandse tafel
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Sabeltandcavia schreef:
11-11-2019 14:51
Bedek nu de bakplaat met bakpapier ...

Zet dat dan óók in de ingrediëntenlijst!
Als kind koekjes voor het gezin bakken.
Wat heb ik vaak die bakplaat staan afbikken.
Alle reacties Link kopieren
Dat er in de tekst dit staat:
"Maak een luchtige crème van de eieren (behalve de eidooier), peper en zout en de crème fraîche. Klop dit met een garde."
Waarna je braaf de eieren gaat lopen splitsen.. om er later achter te komen dat dit vast niet de bedoeling was geweest omdat er in de ingrediëntenlijst dit stond: "4 eieren + 1 eidooier" (en de losse eidooier later in het recept nog wordt gebruikt voor het bestrijken van het bladerdeeg)..
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
08-11-2019 22:39
Laatst nog pompoensoep gemaakt deed er echt anderhalf uur over met al dat snijwerk en met de staafmixer op het einde. Ten eerste ben ik ermee gestopt om dat kreng te schillen want de schil kun je eten. Ik zoek er altijd een die niet heel vies is zodat ik um makkelijk schoon kan maken. Afgelopen zaterdag had een kraam goedkope pompoenen, wel nog onder de modder en vogelstront. No thanks. Wat ik ook doe is een pan heet water opzetten (uit de waterkoker), Paar gaten in de pompoen steken, pompoen in de pan met heet water en dan een paar minuten laten koken (echt koken hoeft vaak niet eens als het maar goed heet is). Dan wordt die pompoen wat zachter en kun je hem makkelijker snijden. Kortom terwijl die pompoen zachter aan het worden is snijd ik de rest en slacht ik de pompoen als laatste.
Ik maak hem altijd ongeveer zo [/url]https://www.okokorecepten.nl/recept/soe ... ardappelen][/url]

Hoeft iig niet geschild te worden. En ik houd ervan als de oven het werk doet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven