Onlogische instructies in recepten

08-11-2019 21:51 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Elk ovenrecept dat ik vind begint steevast met de instructie: 'Verwarm de oven voor op .... graden'. Vervolgens word je in die korte tijd die de oven daarvoor nodig heeft geacht om groente te snijden, een grote pan water aan de kook te brengen, de hele boel 10 minuten zachtjes te laten koken, nog allerlei dingen te braden, een sausje te maken, laagjes te maken in je ovenschaal, etc etc. Dat is mij nog nooit gelukt hoor, volgens mij niemand. Toch begint elk recept met het voorverwarmen van die oven. Waarom is dat? Is dat een soort etiquette?

Welke onlogische dingen kom jij zoal tegen in recepten?
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Superuser2018 schreef:
11-11-2019 07:39
Ik had gisteren een recept waarvan ik dacht, kan je het niet anders opschrijven:

Bak de sjalotjes 16-18 minuten, voeg in de laatste 5-7 min de champignons toe.

Mijn cooking brain kon dit niet, ik heb het 3 keer moeten lezen voordat ik de conclusie kon trekken dat de champignons er na 11 minuten bij moesten.
Dit vind ik dan weer niet zo raar eigenlijk.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Sabeltandcavia schreef:
11-11-2019 14:51
Bedek nu de bakplaat met bakpapier ...

Zet dat dan óók in de ingrediëntenlijst!
Tja, dat hoort wat mij betreft bij de standaard keukenuitrusting.
Je verwacht ook geen pannen en messen in het recept toch?
FarFarAway schreef:
11-11-2019 14:44
Ik vind het heel vervelend als er ingrediënten van een bijgerecht tussen de ingrediënten van een hoofdgerecht staan.
Kom je thuis met een citroen, een avocado en een heel korianderplantje blijkt het om het prutje te maken voor op het stokbrood voor bíj de soep.
Dat is mij ook wel eens overkomen. Heel onlogisch vind ik dat.
Superuser2018 schreef:
11-11-2019 07:39
Ik had gisteren een recept waarvan ik dacht, kan je het niet anders opschrijven:

Bak de sjalotjes 16-18 minuten, voeg in de laatste 5-7 min de champignons toe.

Mijn cooking brain kon dit niet, ik heb het 3 keer moeten lezen voordat ik de conclusie kon trekken dat de champignons er na 11 minuten bij moesten.
Troost je, hier hadden die sjalotten ook 21 minuten op dat vuur gestaan.
16 minuten alleen sjalot en 5 minuten met champignons.

Waarbij ik hoogstens eens gefronst had "waarom die sjalotten zo lang alleen op 't vuur".
nlies schreef:
10-11-2019 13:18
En wat ze uit de oven halen is waarschijnlijk niet datgene wat ze er in gezet hebben. Op veilig spelen en zorgen dat het gerecht puntgaaf de oven uitkomt, zonder inzakken, barstjes of wat dan ook
O dit doet doet mij aan dit filmpje denken hahaha.
https://youtu.be/qRlf_Rh019E

Zelf vind ik Surinaamse kook boeken altijd bijzonder. Snij de kip in stukjes en voeg dit en dat toe.
Iets verder kook de hele kip?!
Ik heb niet alles gelezen hoor, maar ik weet nooit wat ik moet doen als er tijdens de bereiding gezegd wordt : voeg zout en peper naar smaak toe. Dan is het nog lang niet klaar, moet ik dan al gaan proeven?

Wat mij ook stoort is als je braaf alle ingredienten gekocht hebt en dan is er één ingredient wat helemaal niet in het recept voorkomt.....
Bereidingstijd 20m.

Mooi, dat kan precies tussen werk en avondcursus in.

Hakt alles in mootjes, gooit het door mekaar in, inderdaad 20 minuten.

‘Zet dit nu 1 uur in de oven/koelkast.’ :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Jaaaa Jamie oliver met zn ‘1 lepel olie’ en dan ondertussen die fles 10 seconden ondersteboven...
:rofl:
Heerlijk topic is dit! Heel veel herkenbare dingen, waar ik nooit zo over nadenk, maar nu ik ze hier lees denk ik 'ohjaa, dat!'
Alle reacties Link kopieren
Kennen jullie die maaltijdpakketten al van de ah?
In de reclame wordt doodleuk gezegd dat je met zo'n pakket in 1x klaar bent.

Ik dus intens gelukkig, want geen zin in gedoe, naar de ah.

Ik zie de pakketten liggen en denk: "zo, in 1x klaar".

Helaas.

Aan de zijkant een lijstje met "zelf toevoegen". Kip, vlees oid, olijfolie, zout, peper, andere kruiden, room enz enz.

Das NIET in 1x klaar.

Je koopt dus een recept en een bakje met de helft van de ingrediënten. :sarcastic:
Ik vind die maaltijdpakketten (van alle supermarkten trouwens) ideaal.
Inderdaad moet je nog bepaalde dingen toevoegen, maar als je alles in huis hebt kán het niet mislukken. Echt iets voor een kok die niet zo zelfverzekerd is. Dit weekend het risotto pakket, was heeeeerlijk!
Het is toch logisch dat vlees, vis of creme fraiche niet in dat pakket zit, het ligt niet in de koeling in de winkel he?

Ik vind die pakketten ook ontzettend handig. Juist omdat je dan niet allerlei losse dingen moet kopen waar je weer van alles van overhoudt.
Alle reacties Link kopieren
Die pakketten vind ik wel fijn om een eerste keer uit te proberen.
Als ik het lekker vond, koop ik voortaan de groentes los en zoek de specerijen erbij, want dat is wel stukken goedkoper.
Maar om uit te vinden of ik zo'n gerecht lekker vind, vind ik het fijn.
Soms gebruik ik zo'n verspakket wél als ik vlot klaar wil zijn met koken.
Alle reacties Link kopieren
En verder herken ik zo'n beetje alle opgenoemde onlogische instructies :D

Zijweg: Ik kijk graag naar masterchef Australië en als ik dan zie welke recepten mensen uit hun hoofd weten! Daar ben ik altijd van onder de indruk. En dat ze dan ook weten hoe al die termen zijn.
Tegelijkertijd staar ik met ontzetting naar de enorme berg ingrediënten om een minuscuul gerechtje te maken. Wat doen ze met alles wat over is?
Alle reacties Link kopieren
Wat ik altijd vervelend vind is dat er nooit aangegeven wordt of het hete lucht of boven en onderwarmte is voor het bakken van cake, taart etc...
Rudolf is er ook zo goed in. "Voeg bij de bloem een snufje kerrie poeder toe.." Welja gooi het halve potje erbij! :O

Heb me wel eens afgevraagd of ik dan zo'n verkeerd beeld heb bij een snufje want dat is voor mij gewoon een beetje en niet een halve pot. :P
Alle reacties Link kopieren
Haha TsumTsum dat herken ik ook goed.
Een snufje is bij mij een beetje tussen de vingers...

Alleen vind ik dat altijd veels te flauw, dus worden het al gauw 1 tot meerdere lepeltjes :D
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
12-11-2019 08:50
Het is toch logisch dat vlees, vis of creme fraiche niet in dat pakket zit, het ligt niet in de koeling in de winkel he?

Ik vind die pakketten ook ontzettend handig. Juist omdat je dan niet allerlei losse dingen moet kopen waar je weer van alles van overhoudt.
In de reclame wordt gezegd: "in 1 keer klaar"... en das niet zo. Op zich had het helemaal compleet kunnen zijn en in de koeling kunnen liggen. Het had gekund.... :sarcastic:
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic en veel herkenbare dingen.

Ik heb ondertussen wel geleerd om recepten helemaal door te nemen vooraleer ik aan het boodschappenlijstje begin.

Ooit heb ik me te pletter gegoogled naar een ingrediënt dat pezo heette. Bleek peper en zout te zijn :lol:
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven