over eten weggooien

25-08-2010 22:29 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit nu dit te kijken.

http://www.bbc.co.uk/programmes/b00tkr88

En moet toch af en toe denken aan de "is dit nog goed, ik durf het niet" vragen die hier langskomen.

Verbluffend wat er allemaal aan prima producten niet eens de markt haalt omdat het niet mooi genoeg is.
quote:tilalia2 schreef op 26 augustus 2010 @ 00:38:

[...]

Acceptatie van imperfectie... we hebben het over groenten, niet over een auto!

Groente/fruit

Functie: voedsel

Krom/recht: net zo goed te eten

ergo conclusio: het product is perfect. of sta jij de hele dag in je groentela te kijken hoe mooi recht alles wel niet is? Eenmaal in stukkies gesenden zie je niet, of proef je niet dat het ooit krommer was dan de Appie-marge...Nogmaals het gaat erom dat de gemiddelde klant er niet zoveel voor wilt betalen als het er niet als de norm uitziet of het moet juist vernieuwend zijn. Tuurlijk smaakt een kromme komkommer niet anders dan een rechte. Maar lelijk fruit is retro (nog eentje voor jouw broedkippetje)
Oh, dit vind ik echt erg, echt zo stom!

Er zouden speciale winkeltjes of kraampjes moeten komen die alle te kleine/grote kromme en rare groenten verkoopt, voor de helft van de prijs, dan wist ik wel waar ik heen ging!

Kun je ook nog eens een creatieve maaltijd neerzetten:

-Schat wat eten we vanavond?

-Salade met te kleine worteltjes en kromme komkomer!
Gewoon naar de markt gaan. Daar zie je soms nog grappige groente.
quote:monalisalove schreef op 26 augustus 2010 @ 00:45:

[...]

Nogmaals het gaat erom dat de gemiddelde klant er niet zoveel voor wilt betalen als het er niet als de norm uitziet of het moet juist vernieuwend zijn. Tuurlijk smaakt een kromme komkommer niet anders dan een rechte. Maar lelijk fruit is retro (nog eentje voor jouw broedkippetje)De vraag is ook waarom wil een gemiddelde klant er niet voor betalen als het er niet als de norm uitziet. Zou het kunnen zijn dat we zo ver van de bron van de voedselproductie verwijderd zijn geraakt dat we de kwaliteit van ingredienten niet meer goed kunnen inschatten en daarom alleen visueel kunnen vergelijken met het ideale plaatje en daarom alleen grote aardbeien en grote gave paprika's willen hebben.
quote:FlowerBlossom schreef op 26 augustus 2010 @ 00:47:

Er zouden speciale winkeltjes of kraampjes moeten komen die alle te kleine/grote kromme en rare groenten verkoopt, voor de helft van de prijs, dan wist ik wel waar ik heen ging!

-Salade met te kleine worteltjes en kromme komkomer!En dit bedoel ik nu. Voor de helft van het geld willen we ze wel, dan accepteren we groente en fruit die naar maatstaven niet perfect zijn.
Ik krijg seizoens gebonden groente van mijn oma (85+ met volkstuintje haha) en anders haal ik het bij een kraampje op de markt van een particulier. Zelfde prijs als de Appie, zo niet goedkoper, en 10x smaakvoller! Cherry tomaatjes die sappig en zoet zijn, gekke worteltjes die vol smaak zitten, peultjes die knapperig zijn, heerlijk!

Als ik dan weer eens tomaten bij de appie haal in de winter, dan baal ik weer van de smaak...

Maar om op de OP terug te komen, ik vind het echt bizar hoeveel er wordt weggegooid al vior het de consument bereikt. Ook etiketten van bv soepblikken waarvan de kleur iets afwijkt, meteen het hele blik weg! Zonde zonde zonde...
quote:FlowerBlossom schreef op 26 augustus 2010 @ 00:47:

-Salade met te kleine worteltjes en kromme komkomer!

Waarom wil je het voor de helft van de prijs? Het is gewoon eten hoor, en als ze em op die boerenmarkt acuut tot komkommersla verwerken dan weet jij niet oftie recht of krom was.

Ik denk dat als je alle groenten gewoon accepteert zoals ze zijn dat de prijs niet per definitie lager wordt - want transport wordt ietsje onhandiger en dus wat duurder - maar wel dat er zorgvuldiger met grondstoffen wordt omgegaan.
Goddank woon ik in een stadje met veel biologische winkels, turkse winkels en vlak bij het platteland vól met boerderijwinkels.

Ik wíl helemaal geen mooie groenten en fruit, ik wil smáákvolle groenten en fruit. Die waterbommen die de Appie durft te verkopen als tomaten en aardbeien hebben geen hol te maken met wat het eerst was...

Ga voor de grap eens met een Belg, Duitser of Fransman praten over onze 'groenten'. Allemaal walgen ze van de smakeloze uniformiteit van wat er in de Nederlandse supermarkten word aangeboden en snappen geen van allen dat wij zoiets pikken. En als ik eerlijk ben: ik ook niet...
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
quote:monalisalove schreef op 26 augustus 2010 @ 00:12:

[...]

Ja maar snap je nu nog steeds niet dat dit de echte wereld is. Jouw ideaal van de smaakvolle aardbei is iets anders dan wat de rest van de consument (even de uitzonderingen daar gelaten) wil.

Anders hadden ze jouw wel gevraagd voor je befaamde kromme komkommers en had je octrooi kunnen aanvragen op dit ontwerp.

.

Ja duh. Maar snap jij dan nu nog steeds niet dat IK niet met de meute meeloop? In tegenstelling tot eeeh, nou, jij bijvoorbeeld. Doe mij maar lekker die kromme komkommer uit eigen tuin met weinig vervuiling door productie, en doe jij maar je kop in t zand steken voor je rechte komkommer.

Nogmaals; een beter milieu begint bij jezelf. Moet je het wél willen dus.
quote:borderwalk schreef op 26 augustus 2010 @ 00:31:

Ik heb ook gekeken en met het schaamrood op mijn kaken twee verschimmelde rechte cellofaan komkommers weggegooid,die niet meer te redden waren. Goed om weer even met je neus op de feiten te worden gedrukt,

goed voornemen: beter voorraadbeheer.*grinnik*
Wijnands, ik kan het niet zien je link, dan geeft hij aan dat het in mijn area niet te zien is. Kan jij het filmpje wel zien?

Ga even de rest hier lezen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:Hasse88 schreef op 26 augustus 2010 @ 08:41:

Ga voor de grap eens met een Belg, Duitser of Fransman praten over onze 'groenten'. Allemaal walgen ze van de smakeloze uniformiteit van wat er in de Nederlandse supermarkten word aangeboden en snappen geen van allen dat wij zoiets pikken. En als ik eerlijk ben: ik ook niet...Klopt, groente en fruit is hier veel lekkerder. Vaak ook goedkoper dan in NL trouwens.
quote:Garden_of_Sarah schreef op 26 augustus 2010 @ 08:55:

[...]

Klopt, groente en fruit is hier veel lekkerder. Vaak ook goedkoper dan in NL trouwens.In Belgie was de groente niet goedkoper, wel lekkerder. In fruit was er niet echt meer keus.
Het is met fruit/groenten hetzelfde als met modebeeld... we denken allemaal dat we dun willen zijn, omdat de media dat beeld verheerlijkt en promoot. Dun zijn is hip, is mooi, het is het ideaal etc.

Dus wij denken dat we dat willen.

Zo ook met de rechte komkommers en grote aardbeien. We dénken dat we een rechte komkommer en een grote aardbei willen, en we weten inmiddels al lang niet meer hoe een aardbei of een tomaat kan smaken.

(zei ik terwijl ik een bak yoghurt met supermarkt aardbeien eet, die, als ik echt eens goed proef... niet eens naar aardbei smaken. Maar gewoon alleen maar zuur en hard. Ronduit onrijp! Volgende keer weer naar de biowinkel dus... bah)
Nieuwste in aarbeien is trouwens aardbeien die wel naar aarbei ruiken, ook al zijn ze nog wit en hard van binnen.

Wou dat ik de ruimte had voor een groentuintje.
Heb je niet perse veel ruimte voor nodig Wijnands!
quote:wijnands schreef op 25 augustus 2010 @ 22:40:

Ik zou willen dat ik ergens b-keus aardbeien kon krijgen voor een nette prijs, heerlijk voor jam!Bij ons op de markt verkopen ze 2 kilo aardbeien in plastic tassen voor 2 euro. Goede aardbeien, maar je moet ze snel verwerken. Ideaal voor de jam.
quote:Garden_of_Sarah schreef op 26 augustus 2010 @ 20:57:

Heb je niet perse veel ruimte voor nodig Wijnands!Nee, klopt, zo had mijn moeder 2 maaltjes aardappelen uit een grote bloempot.
In mijn moestuin zijn de wortels niet supermarkt waardig. Liever krom en lelijk dan vol gif. In natuurvoedingswinkels zien de groente er nog gewoon normaal = niet perfect uit.

Ongelooflijk zonde. Helaas past het in het tijdsbeeld.
Dat ben ik met je eens, Inad. Het besef dat we met z'n alles werken voor en aan (maar ook door) een maatschappij die als basis het consumentisme heeft, vind ik naar.

En tegelijkertijd doe ik er zelf aan mee: ik laad bij de action ook mijn karretje vol, ik haal mijn groenten ook bij de supermarkt (omdat ze op de markt duurder zijn) en zelfs van kiloknallervlees ben ik niet vies.

Komt ook doordat we nu een stuk minder te besteden hebben dan een tijd terug, maar in mijn studententijd kocht ik alleen fair tradekoffie. Dat zou ik dan nu toch ook moeten kunnen betalen?
Ik denk dat het wel wat duurder is, maar, dat het meevalt als je bewust boodschappen doet en ook eet. Dus bijvoorbeeld vaker Tofu of Tempeh, want goedkoper, zelfs goedkoper dan kiloknallervlees en vooral letten op groente van het seizoen. Alles wat je buiten seizoen koopt is duurder en minder goed voor de duurzaamheid der dingen.

En erop letten waar dingen vandaan komen. Niet alles groeit in NL, maar het is van de gekke dat wij onze aardbeien en appels ook al uit Spanje halen. Ik doe dat zoveel mogelijk, maar, als ik zoals nu met ziek kindje thuis zit ga ik naar de dichtsbijzijnde winkel en dan doe ik er dus ook gewoon aan mee.

Ik denk dat je er moeilijk helemaal aan kan ontkomen, maar je kunt doen wat je kunt. Ik vind het jammer dat het voor veel mensen alles of niets is en je krijgt ook opmerkingen als je dingen, zoals minder vlees eten, maar half doet. Maar als iedereen minder vlees zou eten is dat beter dat er een handjevol fanatieke vegetariers is.
Ik lust geen tofu of tempeh dus dat koop ik maar niet, dat scheelt dan ook weer.

De rest van je 'dingen' doe ik al. Al is het alleen maar omdat ik het bezopen vind dat je in de winter 'vieze' aardbeien kunt kopen die verder hebben gereisd dan de gemiddelde mens. Omdat ik mijn kinderen wil leren wat de lol is van blij zijn met de eerste mandarijntjes, de eerste asperges, etc.

Door de allergien in ons gezin ben ik aan de ene kant bewuster gaan inkopen, maar aan de andere kant ook een stuk makkelijker geworden. Waar ik jaren geleden geen goedkope zoete meuk-voor-op-brood in huis haalde - want hee, hazelnootpasta hoeft alleen te bestaan uit hazelnoot, cacao, melk en suiker, toch? - ben ik nu reuzeblij dat de euroshopper een melkvrije variant heeft. Dat daar 36000 andere ingredienten inzitten boeit me niet meer, dat die chocopasta in verschillende continenten gemaakt is door mensen die daar gemiddeld een halve cent per pot aan verdienen maakt me niet uit, want mijn kereltje mag die wel eten en de fairtrade verantwoordo-biologico-versie niet.
quote:tilalia2 schreef op 27 augustus 2010 @ 09:27:

Ik lust geen tofu of tempeh dus dat koop ik maar niet, dat scheelt dan ook weer.

Je kunt gelukkig ook vleesloos eten zonder tofu

En ik snap dat helemaal hoor. Allergie gaat voor. En weet je wat ik ook gek vind, bijvoorbeeld bij de AH? Daar heb je dus biologische chocoladepasta en fair trade Chocopasta. Maar, geen biologische fair trade pasta. Dus je kunt het niet tegelijkertijd doen, terwijl mensen die het ene doen, denk ik, vaak ook het andere willen. Gemiste kans.
quote:Inadje schreef op 27 augustus 2010 @ 10:00:

[...]

Je kunt gelukkig ook vleesloos eten zonder tofu

En ik snap dat helemaal hoor. Allergie gaat voor. En weet je wat ik ook gek vind, bijvoorbeeld bij de AH? Daar heb je dus biologische chocoladepasta en fair trade Chocopasta. Maar, geen biologische fair trade pasta. Dus je kunt het niet tegelijkertijd doen, terwijl mensen die het ene doen, denk ik, vaak ook het andere willen. Gemiste kans.

Dat vind ik ook raar, geen biologische-fairtrade combi. Of minstens niet in de supermarkt. Bij een reformwinkel zullen ze het wel hebben, of bij de wereldwinkel, maar ja, die heb ik niet in de buurt.

(Teveel gevraagd om de biologische-fairtrade-melkvrije variant te vragen? ja he?)

Er zit niks anders op dan zelf allemaal keuterboer te worden.
Interessant om te lezen, dit.

Ik probeer ook vooral seizoensgroente te eten, en met een moeder met een mega-moestuin die me vaak groentes toeschuift lukt dat vrij makkelijk.

Vind het heel erg om te lezen dat lelijke groente/fruit wordt vernietigd. Het smaakt er namelijk niet minder om...Gelukkig ben ik niet zo 'fruitschaal-esthetisch' bezig.

Ik kocht gisteren trouwens biologische rijst, die ook fairtrade bleek te zijn. Naast deze rijst stond een pak max havelaar rijst, die dan weer niet biologisch was. Raarrr...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven