pakjes eten

03-05-2010 20:54 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik had een vraag over pakjes voedsel - ja er bestaat al zo'n topic maar mijn vraag wordt daar maar niet beantwoordt -, wat is er eigenlijk slecht aan om zo'n 2 keer in de week een pakjesmaaltijd te eten? is het minder lekker of is het gewoon ongezond?
quote:juniper8 schreef op 04 mei 2010 @ 21:49:

Je kunt gehakt toch niet rullen als het in een saus gooit? Daarom dus als eerste.ik dacht eerder aan een pan met gehakt ernaast
quote:amaia schreef op 04 mei 2010 @ 16:30:

[...]

Maar daar zitten toch ook smaakversterkers in?

Niet alle bouillons hebben dat. (deze bijv niet http://www.zonnatura.nl/html/product.php?id=71-1799 ) PErsoonlijk heb ik van zo'n klein beetje geen last, als je dat wel hebt pak je dus wat anders zoals een pot struik. Of je kookt eens in de zoveel tijd een grote pan kookbouillon en vriest die in.
Ik zie een hoop verontschuldigingen voor het gebruik van niet-versie groentes. Ik zie 't probleem niet echt. Een aantal dingen, zoals bijv. tomaten worden ingeblikt als ze op hun best zijn. Ze hoeven dus niet gekoeld helemaal hier naartoe gesleept te worden en/of er hoeft geen verwarmde kas aan te pas te komen.

Daar komt nog 's bij dat een dergelijk produkt voor een aantal toepassing echt niet slecht is, sterker nog, voor een pastasaus kun je een blik tomaten nemen of voor 3 euro aan kwaliteitstomaten erdoor draaien om ongeveer hetzelfde resultaat te krijgen.

Ik persoonlijk koop dan liever een blik tomaten en een portie versie kruiden, merk je veel meer verschil van.
quote:flint schreef op 04 mei 2010 @ 19:32:

Zelf spaghettisaus maken lukt me nog wel en dan vind ik het ook echt lekkerder dan uit een pot. Maar verder? Neem nou teriyaki saus, hoe moet ik dat dan zelf maken? Of tikka massala, nog zo'n succesnummer hier? Geen idee hoe ik dat zelf moet doen.

Melpemone, stoofvlees klinkt lekker, maar als ik 's avonds om 18:00 uur thuis kom met 2 hongerige kinderen, dan is dat niet echt een optie. Vandaar ook de zakjes en pakjes, dat is gewoon zo klaar.Maar dat kun je het gemakkelijkst gewoon de avond van tevoren klaarmaken. Ben je de volgende dag supersnel klaar.
quote:flint schreef op 04 mei 2010 @ 17:48:

Ik zou ook best wat minder met pakjes willen koken, maar het probleem is dat ik zonder die dingen helemaal niet meer weet wat ik moet koken.

Tijd om te leren wat voedsel nu precies is. Begin eens met de ingredienten van Kots Wereldgerechten te lezen. Niks spectaculairs aan, behalve de hoeveelheid zout en e-nummers.

Het is gewoon zo gemakkelijk dat een pak me vertelt wat ik moet kopen en hoe ik het moet maken!

Kwestie van je een beetje verdiepen in de basisbeginselen van koken. Een zakje opentrekken en mengen met groenten of vlees is gewoon geen koken. Dat is een fabrieksmaagvulling opwarmen.

Dat je met kruiden iets lekker kunt maken, dat snap ik.

aha, het begin is gemaakt...

Alleen kan er in dit huis (de maag van m'n man) niks met peper, chilikruiden of alles-wat-maar-pittig-is gedaan worden. Hoe maak je een gerecht dan toch een beetje smaakvol?

Met die kruiden dus! Kruiden zijn niet pittig. Voor meer pit verdeel je het gerecht over 2 pannen, de ene voeg je pepers etc toe, de ander niet. Of zet tabasco en een pepermolen op tafel. Maak wat chilipeper in olijfolie voor een pittige toevoeging aan je saus.

En dan nog de saus. Droge rijst, spaghetti of groente wordt hier niet echt gewaardeerd, dus daar moet wat bij. Maar wat dan als het niet uit een pakje of pot mag komen?

Zie

Ik ben benieuwd of jullie een oplossing hebben voor mijn kookprobleem. Overigens moet ik er wel bij zeggen dat ik niet echt een keukenprinses ben (understatement) en vaak ook weinig tijd heb om te koken.

Een eenvoudige maaltijd hoeft niet veel tijd in beslag te nemen. En koken kan je leren. Net als praten, fietsen en lopen. Hangt enkel af van je inzet.

Voor simpele recepten googlen dus...hier een voorbeeldje:

Teriyaki saus recept:

1 el japanse sojasaus

2 el rijstwijn of sherry

2 el suiker

2 el olie

4 tl gemberpoeder

1/2 kopje kippe/runderbouillon

1 teentje knoflook, geperst

Combineer alle ingredienten en gebruiken als marinade, na het marineren de rest gebruiken om het vlees onder het grillen te bestrijken aan het einde van de grill tijd zodat een stroperige saus ontstaat.

teveel om te plakken dus de link naar

recept tikka masala saus - dacht van Jamie O.

wij maken regelmatig zelf currypasta's. Grote hoeveelheden en de restanten gaan de vriezer in.

Koop een simpel boekje bij de slegte bijvoorbeeld over curry's maken en klaar ben je.

Oja, en niet naar de AH etc voor Conimex/Maggi rommel maar naar de lokale Toko en haal daar eens flink wat kruiden en specerijen en ga daarmee aan de slag. Haal een kruiden- en specerijenwijzer en ga gewoon experimenteren.

Vlees en groenten roerbakken met sojasaus, gebruik een kokosmelk. Een scheutje room met kruiden en je hebt echt geen zakje nodig.

Waarom poeder kopen met de naam "roomsaus", hier water (!!) bij doen en denken dat je "roomsaus" eet..... Halloooo..water en poeder is géén roomsaus. Je kan gewoon room in een pan doen, kruiden erbij en wat peper dan heb je echt roomsaus. Even anders denken en niet moeilijker doen dan het is.

Tot slot: leer je gezin maar dat niet alles in een saus gesmoord hoeft te worden. Bij commentaar mogen ze zelf koken. Leer je kinderen ook koken. anders worden het dezelfde pakje-zakje eters die denken dat melk uit de fabriek komt en je fabriekspoeder nodig hebt om eten te kunnen bereiden.
[quote]mips schreef op 05 mei 2010 @ 11:21:

[...]

Teriyaki saus recept:

1 el japanse sojasaus

2 el rijstwijn of sherry

2 el suiker

2 el olie

4 tl gemberpoeder

Combineer alle ingredienten en gebruiken als marinade, na het marineren de rest gebruiken om het vlees onder het grillen te bestrijken aan het einde van de grill tijd zodat een stroperige saus ontstaat.

Dat is natuurlijk wel de ellende van veel recepten. Ik ga toch echt geen fles sherry kopen voor die 2 eetlepels...

En dat bouillon. Mag dat nu dan wel van een tabletje?
quote:madamemicmac schreef op 05 mei 2010 @ 12:50:

[quote]mips schreef op 05 mei 2010 @ 11:21:

[...]

Teriyaki saus recept:

1 el japanse sojasaus

2 el rijstwijn of sherry

2 el suiker

2 el olie

4 tl gemberpoeder

Dat is natuurlijk wel de ellende van veel recepten. Ik ga toch echt geen fles sherry kopen voor die 2 eetlepels...

En dat bouillon. Mag dat nu dan wel van een tabletje? bij de slijter kun je ook kleine flesjes drank kopen, ook sherry
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:madamemicmac schreef op 05 mei 2010 @ 12:50:

En dat bouillon. Mag dat nu dan wel van een tabletje?

De oplossing:

Bij de slijter miniflesjes drank kopen.

Vaker zonder pakjes koken, dan gebruik je de ingredienten ook.

Creatiever gaan koken. De meeste ingredienten van een recept kan je ook in andere gerechten gebruiken.

goede bouillonblokjes kopen (idd die van de natuurwinkel bijvoorbeeld, minder/geen smaakversterkers). Of je neemt een fond uit pot ipv tablet.
Ja, je wordt inderdaad vanzelf creatiever van het zonder pakjes koken!

Ik heb 'leren' koken met pakjes en zakjes e.d, maar kook nu al een tijd zonder die dingen en het is gewoon echt lekkerder en bovendien leuker. Ik kookte laatst toch weer eens met een zakje en het was echt duidelijk een heel stuk minder lekker.
Ik zal mijn recept van vanavond hier neerzetten. Simpel, lekker

en binnen een half uur op tafel.

VISGOULASH

• 300 gram visfilet (kabeljauw, koolvis, wijting of schelvis)

• 1 el citroensap•

• Zout, peper

• ½ tl paprikapoeder

• 2 el bloem

• 1 ui

• 1 paprika

• 25 boter

• ¼ liter warm water

• 1 takje of mespunt tijm

• 1-2 el tomatenpuree

• ½ dl melk

Snijd de visfilet in blokjes, besprenkel ze met citroensap en bestrooi ze met zout, peper, paprikapoeder en 1 el bloem.

Pel en snipper de ui. Snijd de schoongemaakte paprika in stukjes.

Smelt de boter in een kleine braadpan en bak de stukjes ui en paprika 2-3 minuten. Roer de tomatenpuree en ¼ liter warm water erdoor en breng het vocht aan de kook.

Voeg de visblokjes en de tijm toe, draai het vuur laag en laat de vis in ca 5 minuten gaar worden. Roer de overgebleven bloem met de melk tot een glad papje en giet het mengsel al roerende bij de saus. Laat de saus even doorwarmen en breng haar op smaak met zout en peper. Serveer met gekookte rijst en doperwtjes of sperziebonen.
Nog een fijn recept zonder pakjes en met makkelijke ingredienten. Paella!

Chorisoworst (220 gram) in plakjes snijden en in beetje olijfolie uitbakken.

Het uitgebakken vet in een andere grote koekenpan gieten en hier een uitje in aanbakken. 350 - 400 gram Risottorijst erindoen en even omscheppen tot alle korrels glanzen van het vet. Van een bouillonblokje of 2 een liter bouillon maken. Dit in 3 gedeelten bij de rijst gieten. Nieuw vocht pas toevoegen als oude volledig door de rijst is opgenomen. Deksel op de pan houden.

In de pan waar de chorizoworstplakjes inzitten garnalen en riverkreeftjes met een fijngesneden paprika bakken. Als de rijst lekker zacht is geworden dit garnalen mengsel erbij doen. Als laatste doperwtjes erbij en peper en parmezaanse kaas erover heen malen.

Heerlijk!
quote:ika35 schreef op 03 mei 2010 @ 21:46:

[...]

Je hebt verschillende soorten paprikapoeder, mild en scherp. Verder gebruik ik groene kruiden (thijm, basilicum, dille, peterselie), cayennepeper, kerriepoeder. Bij toko's of bazars kan je vaak bakjes losse kruiden kopen, die zijn vaak veel lekkerder/pittiger dan de kant en klaar potjes van de supermarkt.Bedankt voor de tips. En ik was al van plan om weer eens naar de toko te gaan. Ik las ook nog Vodka en wijn, hm, nooit geweten. Ga ik een keer proberen
quote:Katherina schreef op 06 mei 2010 @ 11:04:

Nog een fijn recept zonder pakjes en met makkelijke ingredienten. Paella!

Chorisoworst (220 gram) in plakjes snijden en in beetje olijfolie uitbakken.Het uitgebakken vet in een andere grote koekenpan gieten en hier een uitje in aanbakken. 350 - 400 gram Risottorijst erindoen<knipknip recept>...en parmezaanse kaas erover heen malen.

Heerlijk!

Eh. Sorry dat ik je even onderbreek maar paella daar hoort absoluut geen risottorijst in en al zéker geen parmezan hoor

Paella maak je met (verassing) paellarijst en saffraan en nóóít met kaas. Wat je nu produceert is een ristotto met chorizo en rivierkreeftjes. Kan best lekker zijn maar het is echt (ECHT) geen paella.

Maar het is wel lekker! En da's ook belangrijk. Toch?

Paella maak je toch met arboriorijst? En die gebruik je toch ook voor risotto? Ik wel tenminste.

Ik vind safraan zo weinig toevoegen qua smaak en kleur en textuur. En die kaas vind ik echt lekker eroverheen. Hmmmm.

Of maak ik nu een hele grote paella-fout?
quote:Katherina schreef op 06 mei 2010 @ 16:51:

Maar het is wel lekker! En da's ook belangrijk. Toch?

Paella maak je toch met arboriorijst? En die gebruik je toch ook voor risotto? Ik wel tenminste.

Ik vind safraan zo weinig toevoegen qua smaak en kleur en textuur. En die kaas vind ik echt lekker eroverheen. Hmmmm.

Of maak ik nu een hele grote paella-fout?

Ja. Maar dat had ik je al gemeld. Paella maak je dus NIET met arboriorijst, daar maak je risotto mee. Paella maak je van langkorrelige spaanse rijst. En als je echt vindt dat de saffraan weinig toevoegt qua smaak etc dan vraag ik me toch echt af of er niet iets met je smaakpapillen aan de hand is!

PS als jij kaas eroverheen wilt, vooral doen maar zeg het niet tegen een echte spanjaard want die haalt ter plekke de pek en veren tevoorschijn. Persoonlijk zou ik het zonde vinden van een goedgevulde paella om daar kaas overheen te gooien maar hey, ieder zijn meug.....
Katharina, verwar je saffraan (die draadjes) niet met kurkuma (gelig poeder)?
quote:sartan schreef op 06 mei 2010 @ 18:10:

[...]

Ja. Maar dat had ik je al gemeld. Paella maak je dus NIET met arboriorijst, daar maak je risotto mee. Paella maak je van langkorrelige spaanse rijst. En als je echt vindt dat de saffraan weinig toevoegt qua smaak etc dan vraag ik me toch echt af of er niet iets met je smaakpapillen aan de hand is!

PS als jij kaas eroverheen wilt, vooral doen maar zeg het niet tegen een echte spanjaard want die haalt ter plekke de pek en veren tevoorschijn. Persoonlijk zou ik het zonde vinden van een goedgevulde paella om daar kaas overheen te gooien maar hey, ieder zijn meug.....chaggo?
quote:ayicik schreef op 06 mei 2010 @ 18:14:

[...]

chaggo?

Nee hoor

Maar ik weet hoe serieus de zuidelijke volkeren hun nationale spijzen nemen, daar moet je niet mee f*cken haha

Mips, de laatste keer had ik bij de AH zo'n zakje safraan gekocht voor in m'n paella, omdat ik ook vind dat het erin hoort. De safraan draadjes zaten in een papiertje, en ik verwachtte dat ik echt gele rijst zou krijgen. Niks hoor! Ik proefde en zag er niets van.

Ik had het hele zakje erbij gedaan, op het moment dat ik de rijst ging bereiden. Iets verkeerds dan misschien toch gedaan?
Nee hoor Katherina, normaal zou je rijst echt wel mooi geel moeten kleuren en ook een saffraan smaakje moeten krijgen. Misschien was het oude saffraan??? (gokje?)
Ik kan het nu niet meer zien Sartan, want het zakje is al op en weggeggooid. Maar de volgende keer gebruik ik het gewoon weer en dan let ik goed op de datum die erop staat.
Er bestaat al een pakjestopic: Koken mèt pakjes en zakjes

Daar kunnen jullie verder praten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven