pakjes eten

03-05-2010 20:54 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik had een vraag over pakjes voedsel - ja er bestaat al zo'n topic maar mijn vraag wordt daar maar niet beantwoordt -, wat is er eigenlijk slecht aan om zo'n 2 keer in de week een pakjesmaaltijd te eten? is het minder lekker of is het gewoon ongezond?
Er zitten gewoon heel veel smaakversterkers in, veel toegevoegde onnodige stoffen, veel zout en ook suikers en dat is niet echt bijzonder gezond.

Er zijn ergere dingen natuurlijk dan soep uit een pakje maar zelf maken is gewoon wat gezonder.
Wat is pakjesvoedsel?

Magnetronmaaltijden of kantenklaarmixen van oa Honig?

Want die gebruik ik ook weleens. Net als soep uit een pakje.
Poelepoelepoelepoes!
Zelf vers en gezond eten klaarmaken is zeker altijd gewoon beter.

Maar als jij er voor zorgt dat je gewoon al je voedingsstoffen binnenkrijgt is het zeker geen ramp hoor.
stel nou jij wilt bijvoorbeeld een chili con carne maken, ga jij die dan ook helemaal maken? daar heb je een stuk of 5 soorten kruiden nodig, en nog een hoop andere ingriedienten.. hoe doe jij dat dan?

en ik bedoel: macaroni mix van honig, chili con carne mix, tomatensaus voor de pasta
quote:xxxS schreef op 03 mei 2010 @ 20:58:

stel nou jij wilt bijvoorbeeld een chili con carne maken, ga jij die dan ook helemaal maken? daar heb je een stuk of 5 soorten kruiden nodig, en nog een hoop andere ingriedienten.. hoe doe jij dat dan?

ik zou het zelf maken.

Weet even niet welke kruiden je precies daarvoor nodig hebt.

Zeker wel verse chilipepers.
Dat dus, allerlei toevoegingen om het langer houdbaar te laten zijn, vaak veel zout, suiker etc.

Vaka is het ook minder lekker inderdaad. Bijvoorbeeld: een tijdje terug had ik een zo'n pakje van Maggi gekregen voor braadstomen (braadzak met kruiden). Nou, de provencaalse kip was vooral erg zout.

De keer daarna had ik zelf braadzakken gehaald en zelf een kruidenmix gemaakt en die smaakte provencaals en niet zout.
Gehakt rullen, kruiden erdoor en klaar, net als met zo'n pakje ;)
koken aangelengd met pakjes lijkt mij gezonder dan op boterhammen met jam leven, zoals ik nogal eens de neiging heb.

Maar, pakjesvoedsel vind ik wel vrij zout allemaal.
quote:Star schreef op 03 mei 2010 @ 21:00:

Gehakt rullen, kruiden erdoor en klaar, net als met zo'n pakje ;)

ja maar daarvoor heb je echt wel veel soorten kruiden nodig hoor! en andere soorten dingen zoals verschillende pepers, die je vervolgend maar voor de helft gebruikt!

ik proef het zoute nooit echt, omdat ik bij de chili heel veel dingen doe, bv. uien, mais, paprika, prij.. en meestal gebruik ik voor mij en me vriend maar 1/3 van zo'n pakje..

toen ik heel dat topic had doorgelezen van koken met pakjes twijfel ik eigenlijk of ik wel zo moet koken..
quote:xxxS schreef op 03 mei 2010 @ 20:58:

en ik bedoel: macaroni mix van honig, chili con carne mix, tomatensaus voor de pasta

Ik heb een kruidenrekje met daarin allerlei losse kruiden. Verder nog een aantal grote bussen van de Sligro met nasi-kruiden, italiaanse kruiden en paprikapoeder (wordt in het groot verbruikt hier).

Pakjes om pastasaus te maken, gebruik ik echt niet. Meestal een grote pot tomatensaus van Granditalia, en anders een blik gepelde tomaten en tomatenpuree (en als ik een goede bui heb gebruik ik verse tomaten).
Ik vind zelf die mixen vaak veel te zout.

Niet alleen minder gezond, maar zelf vind het veel minder lekker, of gewoon totaal niet lekker als ik het met zo'n pakje maak.
Valt heel erg mee xxxS, hier bijvoorbeeld mexicaans gehakt:

500g Magere Gehakt

1 Grote ui, fijn gesneden

? Groene Paprika, fijn gesneden

2 ? 3 Verse Tomaten, in kleine stukjes gesneden

1 el Worcestershire saus

1-2 tl Gemalen Komijn (hangt af van hoe sterk je de smaak wilt hebben)

? tl Nootmuskaat

1-2 el tomaten puree (naar smaak)

1 tl suiker

Zout en peper (naar smaak)

Klein beetje water

1 el olie (indien nodig voor het aanbraden van het gehakt)

Voorbereiding
Je hebt toch gewoon kruiden in de kast staan?
Mijn eten kruiden doe ik normaal op gevoel.

Maar daarvoor moet ik wel goed in mijn vel zitten, anders lukt het niet.
Als je serieus een tijdje probeert zonder pakjes te koken merk je daarna pas hoe zout het is wanneer je weer een keer ergens een pakjesgerecht eet. Niet lekker...

Het verpest je smaak en alle zout en toevoegingen is niet goed voor je.

Er is een topic over koken zonder pakjes en zakjes

koken zonder pakjes en zakjes

En over bewust eten ( staat veel info )

Bewust eten
quote:Kuzu schreef op 03 mei 2010 @ 21:04:

Haha, heeft niet iedereen hoor.

Toen ik voor het eerst bij mijn vriend thuis kwam, schrok ik er bijna van dat er alleen zout en peper stond.

Maar hij vind kruiden verder ook niet lekker.
quote:Kuzu schreef op 03 mei 2010 @ 21:04:

ja tuurlijk de meeste kruiden heb ik wel, maar komijnzaad, worsettesaus etc.?

en met tomatensaus bedoel ik niet uit pakje, maar op het andere topic werd tomantensaus uit pot ook als 'slecht' afgedaan..
Mijn favoriete chili recept:

Van jamie oliver

ngrediënten voor 4 personen

2 middelgrote uien

1 teentje knoflook

olijfolie

2 tl chilipoeder

1 vers rode peper, van zaadlijsten ontdaan en in stukjes gesneden

1 tl djintan

(zee)zout en vers gemalen zwarte peper

500 gr rundergehakt

200 gr zongedroogde tomaten in olie (potje)

2 blikken hele tomaten, in stukjes snijden

0,5 stokje kaneel, of gewoon kaneelpoeder

Lekker en de meeste dingen heb je toch wel in huis.

2 blikken rode kidney bonen, uitgelekt
CN25, dat zou ik ook wel apart vinden ja. Ben gek op kruiden.

Betekend niet dat overal een hele hand in gaat maar wat smaak hoort erbij.

Je kan het toch op eigen gevoel doen xxxS?

Gewoon een beetje proberen met de kruiden die je hebt?
Ik maak mijn tomatensaus gewoon van tomatenblokjes in saus, ketchup, chilisaus, sambal en italiaanse kruiden. Heb je geen potje voor nodig en bovenstaande dingen heeft iedereen wel zo'n beetje in zijn kast staan, toch?
quote:Chardonnay schreef op 03 mei 2010 @ 21:10:

Ik maak mijn tomatensaus gewoon van tomatenblokjes in saus, ketchup, chilisaus, sambal en italiaanse kruiden. Heb je geen potje voor nodig en bovenstaande dingen heeft iedereen wel zo'n beetje in zijn kast staan, toch?Daar zitten zeker een hoop suikers en zout in, dus niet echt puur natuur. Maar goed, ik ben geen fanatiekeling, alleen als ik zin heb ;)
Ik ben opgegroeid met pakjes eten, nu ik op mezelf woon probeer ik probeer ik zoveel mogelijk zonder pakjes te koken. Ik at laatst thuis Kip Tandoori, gadverdamme wat zout!

Tomatensoep maak ik tegenwoordig ook zelf, is echt zo makkelijk, snap niet waarom mensen tomatensoeppoeder gebruiken! Ik ben dan wel weer zo lui om een blik tomatenblokjes te gebruiken in plaats van verse tomaten. Op het blik staat trouwens dat het alleen tomaten bevat :-).
Dankzij mijn schoonmoeder zie ik ook steeds meer verse dingen zoals soep enzo. Heb het van huis uit toch als soep uit een pakje meegekregen, ook lekker hoor.

Maar echt zelf maken is toch wel leuker en lekker.

Als ik zelf tomatensoep maak ben ik sneller dan met soep uit een pakje, eigenlijk.
Klopt, en het is een hels karwij al die tomaten pellen en zo. Je kan zelf ook een beetje zout, suiker, peper en vodka toevoegen, dan smaakt het als uit een potje. Alleen dan de groente en specifieke smaakkruiden nog (italiaans, spaanse peper, etc) en eventueel gehakt/vis. Klaar!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven