Pannekoeken

24-08-2025 14:44 128 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb net geluncht met pannenkoeken en nu vraag ik me af hoe jullie pannenkoeken maken.
Koop je ze kant en klaar of maak je ze from scratch of iets ertussenin?

Je kan meerdere opties kiezen in de peiling als je het niet altijd op dezelfde manier doet :) .

Deel ook jouw geheime tips voor nog lekkerder pannenkoeken en alles wat je er verder over kwijt wil.

Ik maak pannenkoeken:

Totaal aantal stemmen: 239

from scratch (54%)
met pannenkoekenmix (36%)
met kant en klaar beslag (3%)
ik koop ze kant en klaar (7%)
Pelle schreef:
25-08-2025 09:42
Huh, maar melk doe je in een maatbeker. De meel moet je wegen. Of niet en het op gevoel doen. Dat gevoel mis ik. Ik zeg niet dat pannenkoekenmix beter is, maar wel makkelijker. En ook zeker niet minder lekker.

Maar ik koop ook gesneden groente en kruidenmixen. Ik houd van gemak in de keuken.
Ik weeg het meel nooit. Ik gebruik altijd dezelfde beslagkom dus weet ik hoeveel meel er in moet. En de melk voeg je toe totdat je de juiste dikte hebt. Het heeft zin om het vocht exact te bepalen want het resultaat hangt ook af van het soort meel (daar zit door het jaar heen verschil in, zelfs als het hetzelfde merk is), luchtvochtigheid, temperatuur. Dus de verhoudingen gaan niet op het gevoel maar op basis van wat je ziet. Je krijgt sowieso gladder beslag als de melk er niet in 1 keer bij gooit maar rustig doseert en tegelijkertijd met de garde gaat mixen.
Appletje schreef:
26-08-2025 18:55
Ik weeg het meel nooit. Ik gebruik altijd dezelfde beslagkom dus weet ik hoeveel meel er in moet. En de melk voeg je toe totdat je de juiste dikte hebt. Het heeft zin om het vocht exact te bepalen want het resultaat hangt ook af van het soort meel (daar zit door het jaar heen verschil in, zelfs als het hetzelfde merk is), luchtvochtigheid, temperatuur. Dus de verhoudingen gaan niet op het gevoel maar op basis van wat je ziet. Je krijgt sowieso gladder beslag als de melk er niet in 1 keer bij gooit maar rustig doseert en tegelijkertijd met de garde gaat mixen.
Kijk daar zit het verschil al, ik giet 700ml water in de kom, zet de mixer aan een gooi het hele pak mix er zo bij. Glad beslag, binnen een minuutje klaar.
Appletje schreef:
26-08-2025 18:55
Dus de verhoudingen gaan niet op het gevoel maar op basis van wat je ziet.

Goeie, je hebt gelijk. Ik zeg wel "op gevoel" maar eigenlijk is het op basis van wat je ziet, ruikt, voelt, hoort. Ik mix met de hand maar ik voel hoe dik het beslag is en hoeveel weerstand de garde heeft en ik zie hoe snel het van de garde af loopt. Ik zie aan de kleur of er teveel melk of teveel ei in zit.
Als iets in de pan ligt hoor ik aan het gesis hoe hard het gaat en ik zie aan de gaatjes in de pannenkoek hoe ver hij is en ik ruik of het te hard gaat nog voordat het aanbrandt.

Maar dat registreer ik allemaal niet zo bewust dus het lijkt meer "op gevoel".
Na zevenhonderd jaren

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven