Pannenkoekendag.

31-01-2008 13:42 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dinsdag 5 februari is het Pannenkoekendag/pancakeday.

Reden genoeg om lekkere pannenkoeken vullingen, crepes of poffertjes/blini's recepten met elkaar te wisselen.

Ik ben gek op gewoon een pannenkoek met kaas, kaas en ham of wat ik laatst heb gemaakt MMMMM kaas en banaan.

Variatie is lekker, banaan met chocopasta, chocoladevlokken in het beslag, wat rum in het beslag. Crepes met aardbeien. En een blini recept die ik later hier nog neer zet.

Een lekker toetje was crepes met roomijs en een soort gelei.

Ook eens bij iemand een toetje gegeten van crepes met een soort champignonnen ragout.

Zet hier je lekker pannenkoeken / crepes/ poffertjes/ blini's recepten.

pannenkoekendag
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Crepe Suzette is ook lekker zonder te flamberen!!!

Die blini's met Avocadoroom en gerookte zalm lijken mij ook heerlijk! Dat kan ook gemaakt worden als vulling voor gewone pannenkoeken. Op naar het volgende pannenkoeken buffet!

(Al had ik laatst met de kookcursus voor kinderen een gerecht met gerookte zalm en dat vonden kinderen hartstikke lekker. Zelf was ik niet op het idee gekomen om gerookte zalm te gebruiken, maar kinderen mogen bij mij om beuren het gerecht kiezen. Het was een keuze van een kind. Maar ik moet erbij vertellen dat zijn moeder kok is).
Hier was het zaterdag pannenkoekendag en ik heb toen maar "3in een pan" met rozijntjes gemaakt... Heeeeeeeerlijk en zo snel klaar. En af en toe maak ik ze ook met geraspte appeltjes erbij. Jumjumjum.
Ik heb van gister parmezaanse kaas over, ik ga van de week dit recept maken;

Hartige poffertjes

Prosciutto poffertjes met Parmezaanse kaas.

Poffertjesbeslag ingrediënten:

250 gram bloem(gezeefd)

250 ml volle melk

1 ei

15 gram verse gist

50 gram boter (gesmolten)

50 gram Parmezaanse kaas

50 gram Parmaham

peper & zout

Bereiding:

Maak een kopje melk lauwwarm en los hier het gist in op.

Doe in een grote kom de bloem met een snufje peper & zout en giet al kloppend de overige melk erdoor. Dan de opgeloste gist, een eitje, de gesmolten boter en tot slot de geraspte kaas en fijn gesneden Parmaham. Sla het beslag op en laat het dan een half uur op een warme plek even rusten zodat het gist kan rijzen.

Zet een poffertjespan (zware gietijzeren zijn het beste) alvast op laag vuur.

Roer het beslag even door, het moet dikker zijn dan pannekoekenbeslag.

Doe het beslag in een spuitfles of een litermaat dat is makkelijker doseren. Vet de pofertjespan in en begin met het bakken van poffertjes. Omdraaien gaat het makkelijkst met een sateprikkertje.

Direct serveren met bijvoorbeeld wat pesto of olijven tapenade.
Up voor reviv!
Thnxx MV!

Zat al op het topic te kijken waar iedereen vertelt hoeveel pannekoeken hij op kan, maar doe hier meer inspiratie op dan daar
En toch gaat het weer enigszins standaard worden:

- spek / kaas

- banaan (voor vriend, hou ik niet zo van)

- appel, rozijn, kaneel, bruine suiker (blijft mijn favoriet)

- kaas / ananas (voor het eerst, eens proberen)

- chocopasta (blijft hier ook favoriet)

Mjam, vriend gaat zo bakken!
Een pannenkoek met yoghurt, dat is lekker! Lekker fris.
Wat ik vroeger wel eens maakte, pannenkoek chocopasta met banaan. Misschien vindt je vriend dat ook lekker Rivev.
En net als een tortilla met gerookte zalm en roomkaas is dat ook heerlijk met pannenkoek.

Ik zal eens kijken, ik heb een keer een lekker gerecht gehad dat was flensjes met paddenstoelenragout. Of een paddenstoelen vulling. Zal er eens naar kijken, is al heel wat jaren geleden met kerst.

Bij mijn pannenkoeken heb ik nog een recept 3-kazen-pannenkoek.

Ik heb 15 jaar geleden pannenkoeken recepten uit de Viva gescheurd, de plaatjes heb ik maar niet meer hoe je het moet maken.

- eentje boekweitpannenkoekjes met zalm en avocado (volgens mij zie ik erop iets van guacamole)

-Eentje ziet er ook lekker uit, pannenkoekenrol met paddenstoelenvulling en erover gesmolten kaas
Oh ik zie nu allemaal toetjes met flensjes (met en zonder likeurtjes). Met aardbeien mmmmm.

Ik heb ook nog slagroomijs en warme kersensaus in de vriezer. Is ook lekker op een flensje. Maar in mijn eentje beetje veel. Oh eentje met gekarimaliseerde banaan als toetje met likeur.

Maar ik onthou het allemaal even.
quote:mylenevalerie schreef op 03 juni 2008 @ 18:14:

Wat ik vroeger wel eens maakte, pannenkoek chocopasta met banaan. Misschien vindt je vriend dat ook lekker Rivev.Dat vindt hij zeker lekker en heeft hij ook gegeten gisteren Vorig jaar op vakantie at hij zelfs pizza's met banaan en een pot nutella eroverheen. En van die nootjes. Bleugghh
Ik heb dacht ik in mijn kookmap een recept zitten van pizza met banaan. Die zit er dan al een jaar of 15 want ik heb het nog nooit gemaakt. Leek me lekker, maar als ik dan pizza maak dan denk ik, mwah, toch maar voor de smaak waarvan ik weet dat ik het zeker lekker vind.
Ik vond de pizza met banaan en chocola niet lekker als geheel zeg maar, alleen als laatste stukje vond ik zo'n slice wel lekker. Maar ik heb mijn pizza liever gewoon hartig.
Stond deze er al bij? Op zijn Engels met citroensap en kristalsuiker. Jam jam jam.
Ik had laatst voor proef hert met kersen-rodewijnsaus gemaakt. Ik had nog veel saus over dus dacht, ach, laat ik er een flensje mee beleggen als toetje met poedersuiker.

Lekker.

Ook bij mij pannekoekendag vandaag!!
Volgens Jan, Jans en de kinderen is het al jaaaaren op 29 november Sint-Pannenkoek. Wij 'vierden' dat thuis vroeger ook op die dag met...pannenkoeken!

Ben het dus niet eens met die stomme nieuwe datum .
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Gegeten:

Pannekoek met kaas champignons, bieslook en kerriepoeder.

Pannekoek met kaas tonijn en gesnipperd rood uitje.
Dat ziet er lekker uit MV, krijg zo erg veel zin in pannenkoeken!
.
Ooooooh, ik heb zo'n zin in pannenkoeken nu!! Met kaas, met spek, met rozijnen, heerlijk! Ga ze denk ik morgen maar bakken
quote:Gamuza schreef op 22 december 2009 @ 18:37:

Volgens Jan, Jans en de kinderen is het al jaaaaren op 29 november Sint-Pannenkoek. Wij 'vierden' dat thuis vroeger ook op die dag met...pannenkoeken!

[afbeelding]

Ben het dus niet eens met die stomme nieuwe datum .

Ik zag de topictitel en moest onmiddelijk hieraan denken.

Nostalgie!!!
JA 26 MAART IS HET WEER NATIONALE PANNENKOEKENDAG!!!

(zie http://www.pannenkoekdag.nl/nationale-pannenkoekdag.php )

In Engeland, Ierland en Australië wordt al eeuwenlang Pannenkoekendag gevierd op de dinsdag voorafgaand aan Aswoensdag. Aswoensdag is de eerste dag van de christelijke vastenperiode, wat vroeger betekende dat je 40 dagen lang geen eieren, melk en vetten mocht eten. En omdat het zonde was om die ingrediënten weg te gooien, werden daar op die dag pannenkoeken van gebakken.

Wie kinderen heeft, kijk op die site, is een leuke scholenaktie.
*noteert in agenda nationale (?) pannenkoekendag*

Dat zullen mijn kinders geen straf vinden.

Aswoensdag is het overigens allang geweest. Toen ik in het opvanghuis was was er een (antilliaanse) dame die zich tijdens de vasten nog strikt aan het voorschrift 'vrijdag is visdag' hield.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven