papillot: harde groente

20-11-2011 13:23 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vrijdag een papillot van schelvis gemaakt (http://www.smulweb.nl/rec ... kelseldergezouten-citroen), waarbij de vis heerlijk was, maar de groente echt keihard en niet gegaard. Ik vond dat niet echt smakelijk. Hebben jullie hier ervaring mee?
Ja, groentes moet je meestal eerst even voorkoken.

Wat voor groente was het?
Ik kan me niet voorstellen dat de groente keihard was als je het (volgens het recept) in fijne sliertjes hebt gesneden?
Zelf geen ervaring mee maar wat ik weet kan de snijwijze ook helpen. De grootte van de groente.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
ik heb de sliertjes 3-5 mm gemaakt en inderdaad niet voorgekookt. De groente was venkel en bleekselderij. Had ik het nog kleiner moeten snijden?
quote:thruuske schreef op 20 november 2011 @ 13:33:

ik heb de sliertjes 3-5 mm gemaakt en inderdaad niet voorgekookt. De groente was venkel en bleekselderij. Had ik het nog kleiner moeten snijden?

Hmm.. volgens mij is dat wel prima!

Maar misschien was je pakketje niet helemaal goed gesloten? De groente wordt namelijk 'gestoomd' in het vocht dat ervan af komt en als dit niet het geval is wordt het ook niet (goed) gaar.

Dit is eigenlijk de enige reden die ik kan bedenken..
goed punt maryni, heb ik niet echt op gelet namelijk!
quote:maryni83 schreef op 20 november 2011 @ 13:40:

[...]

Hmm.. volgens mij is dat wel prima!

Maar misschien was je pakketje niet helemaal goed gesloten? De groente wordt namelijk 'gestoomd' in het vocht dat ervan af komt en als dit niet het geval is wordt het ook niet (goed) gaar.

Dit is eigenlijk de enige reden die ik kan bedenken..

Idd, als de groente mooi fijn gesneden is, kan ik dat ook alleen maar als reden bedenken.

Bij Topchefs ging het daar ook een paar keer fout. Niet goed gesloten of niet fijn genoeg.

Ik zou nog op youtube zoeken hoe je mooi een papillot pakketje moet vouwen. Bij topchefs zag ik ook een aflevering hoe je het moet doen maar weet niet meer welke aflevering.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Je pakketje moet echt luchtdicht zijn afgesloten. Verder is de vis in een papillot snel gaar, sneller dan de groenten. Vaak zijn de groenten in een papillot meer bedoeld om smaak af te geven aan de vis, dan om te eten. Hou hier dus rekening mee. Als je de groenten toch wilt eten kun je de groenten dus eerst voorkoken of stomen met het risico dat het ook veel smaak verliest of voor zachte groenten kiezen die eerder garen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven