Patak Mild Curry
dinsdag 3 augustus 2010 om 18:00
Ik heb op dit moment een lekker pruttelende curry op het fornuis staan en over 15 minuten word ik geacht hier 100 ml room bij te mikken. Nu zat ik te denken - in het kader van de vakantiekilo's - of ik de room ook zou kunnen vervangen door volle yoghurt. Of verpest ik dan het hele gerecht?
anoniem_52022 wijzigde dit bericht op 03-08-2010 18:03
Reden: mega spelfout
Reden: mega spelfout
% gewijzigd

dinsdag 3 augustus 2010 om 18:11
Ja, dat kan prima! Het is meer thais om curry te maken met room (kokosroom) en meer Indiaas om yoghurt erbij te doen. Dat schiften hoeft niet als je de yoghurt al een tijdje op kamertemp. laat komen of zoals kastanjez zegt, eerst wat warme saus door de yoghurt en dan de yoghurt helemaal in de pan met currysaus. Eet smakelijk!

dinsdag 3 augustus 2010 om 18:11
quote:Cateautje schreef op 03 augustus 2010 @ 18:10:
Ik eet regelmatig Pataks en ik raad je de yoghurt af De saus wordt te dik en te plakkerig. Doe het gewoon met room, is het lekkerst.
Heb ook al een keertje creme fraiche geprobeerd, is ook geen aanrader.ik vind het juist erg lekker met yoghurt, en niet dik en plakkerig (maar ik gebruik dan ook magere of gewone yoghurt, geen volle of griekse).
Ik eet regelmatig Pataks en ik raad je de yoghurt af De saus wordt te dik en te plakkerig. Doe het gewoon met room, is het lekkerst.
Heb ook al een keertje creme fraiche geprobeerd, is ook geen aanrader.ik vind het juist erg lekker met yoghurt, en niet dik en plakkerig (maar ik gebruik dan ook magere of gewone yoghurt, geen volle of griekse).

dinsdag 3 augustus 2010 om 18:59
van smulweb:
Indiase curry
Bereidingstijd:20-30minuten
Gang:Hoofdgerecht
Keuken:Indiase keuken
Smaak:Pittig
Techniek:N.v.t.
Soort gerecht:Hoofdgerecht
2 uien
2 tenen knoflook
400 gram kipfilet
250 gram blanke rozijnen
4 eetlepels boter/olie
2 eetlepels indiase kerriepasta ("Pataks" mild - verkrijgbaar bij AH)
2 dl. kippenbouillon
2 eetlepels bloem
200 ml zure room
200 ml (volle) yoghurt
zout
versgemalen peper
4 eetlepels verse fijngehakte koriander
Voorbereiding
Pel de ui en de tenen knoflook en snipper ze grof. Snijd de kipfilet in stukjes.
Bereidingswijze
Verhit de boter of olie in de wok of hapjespan en roer de indiase kerriepasta erdoor. Schep de stukjes kip erdoor en bak ze al omscheppend op matig vuur in ca. 5 min. bruin.
Voeg de ui en knoflook toe en bak ze 3 min. zachtjes mee. Voeg de bouillon toe, vervolgens de rozijnen en stoof het vlees met het deksel schuin op de pan in ca. 15 min. op heel laag vuur..
Schep de zure room op de saus en strooi daar de bloem over. Roer dit langzaam daar de curry. Voeg de yoghurt toe al roerend ontstaat er een gladde dikke saus. Breng de curry op smaak met zout en peper. Schep als allerlaatse de koriander erdoor en laat nog wat over om los over de saus te strooien.
Indiase curry
Bereidingstijd:20-30minuten
Gang:Hoofdgerecht
Keuken:Indiase keuken
Smaak:Pittig
Techniek:N.v.t.
Soort gerecht:Hoofdgerecht
2 uien
2 tenen knoflook
400 gram kipfilet
250 gram blanke rozijnen
4 eetlepels boter/olie
2 eetlepels indiase kerriepasta ("Pataks" mild - verkrijgbaar bij AH)
2 dl. kippenbouillon
2 eetlepels bloem
200 ml zure room
200 ml (volle) yoghurt
zout
versgemalen peper
4 eetlepels verse fijngehakte koriander
Voorbereiding
Pel de ui en de tenen knoflook en snipper ze grof. Snijd de kipfilet in stukjes.
Bereidingswijze
Verhit de boter of olie in de wok of hapjespan en roer de indiase kerriepasta erdoor. Schep de stukjes kip erdoor en bak ze al omscheppend op matig vuur in ca. 5 min. bruin.
Voeg de ui en knoflook toe en bak ze 3 min. zachtjes mee. Voeg de bouillon toe, vervolgens de rozijnen en stoof het vlees met het deksel schuin op de pan in ca. 15 min. op heel laag vuur..
Schep de zure room op de saus en strooi daar de bloem over. Roer dit langzaam daar de curry. Voeg de yoghurt toe al roerend ontstaat er een gladde dikke saus. Breng de curry op smaak met zout en peper. Schep als allerlaatse de koriander erdoor en laat nog wat over om los over de saus te strooien.
dinsdag 3 augustus 2010 om 20:28
quote:Kastanjez schreef op 03 augustus 2010 @ 18:07:
Ik weet niet of yoghurt erg makkelijk schift, maar een anti-schiftingsoplossing is vaak, een paar eetlepels van de warme vloeistof eerst door de yoghurt roeren en dan pas de yoghurt bij de saus.Weer wat geleerd!
Ik weet niet of yoghurt erg makkelijk schift, maar een anti-schiftingsoplossing is vaak, een paar eetlepels van de warme vloeistof eerst door de yoghurt roeren en dan pas de yoghurt bij de saus.Weer wat geleerd!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
dinsdag 3 augustus 2010 om 21:10