Patak Mild Curry

03-08-2010 18:00 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op dit moment een lekker pruttelende curry op het fornuis staan en over 15 minuten word ik geacht hier 100 ml room bij te mikken. Nu zat ik te denken - in het kader van de vakantiekilo's - of ik de room ook zou kunnen vervangen door volle yoghurt. Of verpest ik dan het hele gerecht?
anoniem_52022 wijzigde dit bericht op 03-08-2010 18:03
Reden: mega spelfout
% gewijzigd
Volgens mij gaat yoghurt schiften...
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik weet niet of yoghurt erg makkelijk schift, maar een anti-schiftingsoplossing is vaak, een paar eetlepels van de warme vloeistof eerst door de yoghurt roeren en dan pas de yoghurt bij de saus.
Ik eet regelmatig Pataks en ik raad je de yoghurt af De saus wordt te dik en te plakkerig. Doe het gewoon met room, is het lekkerst.

Heb ook al een keertje creme fraiche geprobeerd, is ook geen aanrader.
Ja, dat kan prima! Het is meer thais om curry te maken met room (kokosroom) en meer Indiaas om yoghurt erbij te doen. Dat schiften hoeft niet als je de yoghurt al een tijdje op kamertemp. laat komen of zoals kastanjez zegt, eerst wat warme saus door de yoghurt en dan de yoghurt helemaal in de pan met currysaus. Eet smakelijk!
quote:Cateautje schreef op 03 augustus 2010 @ 18:10:

Ik eet regelmatig Pataks en ik raad je de yoghurt af De saus wordt te dik en te plakkerig. Doe het gewoon met room, is het lekkerst.

Heb ook al een keertje creme fraiche geprobeerd, is ook geen aanrader.ik vind het juist erg lekker met yoghurt, en niet dik en plakkerig (maar ik gebruik dan ook magere of gewone yoghurt, geen volle of griekse).
Met crème fraiche is ook lekker en met yoghurt heeft hier ook nog nooit problemen opgeleverd.
Ik vervang room vaak door volle melk. Werkt goed hoor! Ik vind room ook te vet.
van smulweb:

Indiase curry

Bereidingstijd:20-30minuten

Gang:Hoofdgerecht

Keuken:Indiase keuken

Smaak:Pittig

Techniek:N.v.t.

Soort gerecht:Hoofdgerecht

2 uien

2 tenen knoflook

400 gram kipfilet

250 gram blanke rozijnen

4 eetlepels boter/olie

2 eetlepels indiase kerriepasta ("Pataks" mild - verkrijgbaar bij AH)

2 dl. kippenbouillon

2 eetlepels bloem

200 ml zure room

200 ml (volle) yoghurt

zout

versgemalen peper

4 eetlepels verse fijngehakte koriander

Voorbereiding

Pel de ui en de tenen knoflook en snipper ze grof. Snijd de kipfilet in stukjes.

Bereidingswijze

Verhit de boter of olie in de wok of hapjespan en roer de indiase kerriepasta erdoor. Schep de stukjes kip erdoor en bak ze al omscheppend op matig vuur in ca. 5 min. bruin.

Voeg de ui en knoflook toe en bak ze 3 min. zachtjes mee. Voeg de bouillon toe, vervolgens de rozijnen en stoof het vlees met het deksel schuin op de pan in ca. 15 min. op heel laag vuur..

Schep de zure room op de saus en strooi daar de bloem over. Roer dit langzaam daar de curry. Voeg de yoghurt toe al roerend ontstaat er een gladde dikke saus. Breng de curry op smaak met zout en peper. Schep als allerlaatse de koriander erdoor en laat nog wat over om los over de saus te strooien.
ik mik er altijd yogurt door ipv room. Stond vroeger trouwens op het potje maar sinds 2 jaar staat er room op. Alleen ff zorgen dat je saus niet te heet is op het moment dat de yogurt er door gaat.
Ik gebruik vaak van die Becel nep-room. Ipv echte kookroom.
Er zijn momenten waar je intens van geniet, tel die momenten en je leeft!
quote:Kastanjez schreef op 03 augustus 2010 @ 18:07:

Ik weet niet of yoghurt erg makkelijk schift, maar een anti-schiftingsoplossing is vaak, een paar eetlepels van de warme vloeistof eerst door de yoghurt roeren en dan pas de yoghurt bij de saus.Weer wat geleerd!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Nou, we hebben heerlijk gegeten! Met room deze keer, want ik zag dat die bijna over datum was, dus dat moest toch op. Die vakantiekilo's mogen dus nog wat langer blijven...

Ik kook normaal trouwens liever zonder potje/pakje/zakje, maar als het een keer snel moet is de Patak pot wel een uitkomst.
Ik doe het altijd met yoghurt - Griekse of andere dikke yoghurt, in elk geval niet de standaard magere yoghurt.

Het gaat bij mij niet schiften en ik neem meestal de Griekse total 0% yoghurt.
Het is 100ml., als je met z'n tweeen eet, eet je er de helft van.

50m. Dat is 172 calorien.

Ik zeg, mens durf te leven en eet morgen een chocolaatje minder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven