pizza maken

05-08-2012 12:36 47 berichten
yo!

ik ga vanavond zelf pizza maken, met dat Danerolle roldeegspul

(zelf maken durf ik niet, de chef (mijn vriend is kok) werkt tot 19u en zelf durf ik het niet..)

ik ben niet zo'n held met dat deeg, zelfgemaakt of dat rolspul, want het plakt aan alle kanten. is het gewoon een kwestie van bloem op de plank of aanrecht (of rechtstreeks op de bakplaat)?

en is aubergine op een pizza lekker? wil hem zowiezo vegetarisch beleggen. alvast bedankt!
quote:yasuko schreef op 05 augustus 2012 @ 14:22:

Ja, het lukt wel met een zg. pizzamaker.

Deze heb ik, maar ik weet niet of die nog te koop is;

http://www.internetwarenh ... 6-alfredo-pizza-oven.html

Edit: hij is nog te koop, via de kieskeurig site.Leuke tip. Ben benieuwd wat deze kost? (prijzen staan er niet bij)
Alle reacties Link kopieren
64 euro + verzendkosten:

http://www.coolsound.nl/b ... 70-pizza-steenoven/P12702

Ik geef toe dat ik gek op keukenapparaten ben.
Dat is nog wel aardig aan de prijs
quote:verliefdopiemand schreef op 05 augustus 2012 @ 13:17:

Ik ga pizza bestellen. Maken is een gedoe.

Pizzabodem is zo gemaakt en 100 keer lekkerder dan een pizza uit een kartonnen doos ...

Recept...

Hoofdgerecht • Vlees •

ingrediënten voor het deeg

• 1 zakje van 7 g gedroogd gist

• 1 eetlepel lichtbruine kristalsuiker

• 1 kilo witte broodbloem van harde tarwe, plus wat extra

voor de tomatensaus

• een scheutje wittewijnazijn

• 1 teentje knoflook, gepeld

• een handje verse basilicumblaadjes

• 1 blik van 400 g gehakte tomaten

voor het beleg

• olijfolie

• 3 rode uien, gepeld en in dunne ringen gesneden

• een paar takjes verse tijm, alleen de blaadjes

• 4 varkensworstjes, de beste kwaliteit die je je kunt veroorloven

• 1 gedroogde, rode Spaanse peper

• 1 theelepel venkelzaad

• een flinke snuf gedroogde oregano

• 100 g verse buffelmozzarella

• een hand verse basilicumblaadjes

• 2 verse, rode Spaanse pepers, in dunne plakjes gesneden

• 2 flinke handen vers geraspte Parmezaanse kaas

• 12 plakjes pancetta

bereiden

Doe om het deeg te maken 650 ml lauwwarm water in een grote kom en roer er met een vork het gist, de suiker en 1 afgestreken eetlepel fijn zeezout door. Doe de bloem er met kleine beetjes tegelijk bij tot het deeg samenhang krijgt. Je wilt het deeg glad en elastisch hebben, dus doe er eventueel nog wat extra bloem bij. Bestuif een werkvlak met bloem, kneed het deeg met je handen tot je tevreden bent met de consistentie en maak er een bal van. Leg de bal deeg in een met bloem bestoven kom, dek de kom af met een vochtige theedoek en laat op kamertemperatuur staan tot het volume van de bal bijna verdubbeld is.

Doe intussen een scheut olijfolie in een grote pan op matig vuur. Doe de gesneden uien en tijmblaadjes erbij en bak ze 15 minuten, of tot de uien zacht en goudbruin zijn. Haal de pan van het vuur en zet hem even opzij. Doe alle ingrediënten voor de tomatensaus met een flinke snuf zout en peper in een keukenmachine of blender en hak ze tot een fijne puree. Proef en breng de saus als dat nodig is op smaak met nog wat zout en peper.

Snijd de worstjes open en knijp het vlees in een kom. Stamp het gedroogde pepertje en het venkelzaad in een vijzel fijn, doe ze met de gedroogde oregano bij het worstvlees en prak alles goed door elkaar.

Verhit de oven tot 200 ºC / gasovenstand 6. Verdeel het deeg in twee stukken en vet twee bakplaten (ongeveer 25 x 35 centimeter) in met olijfolie. Rol het deeg met een deegroller uit of druk het met schone handen plat. Rol of druk het deeg uit op de bakplaten en druk het daarbij ook goed in de hoeken zodat je een lekker dikke rand krijgt en de bodem ongeveer 1 centimeter dik is.

Verdeel de gepureerde tomatensaus over de twee pizzabodems en smeer de saus goed uit. Strooi de gekaramelliseerde uitjes op de saus en leg er kleine hoopjes van het gekruide worstvlees op. Scheur de mozzarella in stukjes en strooi die erover. Bestrooi beide pizza's vervolgens met vers basilicum, plakjes verse Spaanse peper, een flinke snuf zout en peper en de geraspte Parmezaanse kaas. Laat de plakjes pancetta ten slotte nonchalant op de pizza’s vallen zodat ze tijdens het bakken opkrullen en knapperig worden. Zet de pizza's 20 minuten onder in de oven zodat de bodem lekker krokant bakt terwijl de bovenkant gaar wordt. Zet de pizza's meteen op tafel en serveer er een frisse groene salade met citroendressing bij.

extra benodigd

Keukenmachine of blender, vijzel

Wil je er geen vlees op laat je het weg ...

Het is een recept uit de 15 minuten keuken van Jamie Oliver en erg lekker,het deeg wat je over hebt maak je een extra pizza bodem mee en vries je in.

Eetsmakelijk.
Dunschiller, hoe maakt de afhaal-pizza-italiaan zijn bodem dan volgens jou?
quote:nellaaa schreef op 05 augustus 2012 @ 17:13:

Dunschiller, hoe maakt de afhaal-pizza-italiaan zijn bodem dan volgens jou?

Geen idee nellaaa,maar ik heb er bij diverse zaken wel eens eentje meebesteld( en dan nog niet eens de goedkoopste) omdat de mensen waar ik op dat moment was vroegen of ik mee wilde eten en ik vind het echt niet de naam pizza waard.

Het smaakt 99,9% naar zout en de bodem was slap en taai.

Dan sta ik liever een half uurtje in de keuken en maak het zelf,is wél zo lekker en ook veel goedkoper,waar je 1 afhaalpizza voor haalt ( een euro of 8 ) maak ik er minstens 5 voor en zijn ze rijkelijk belegd.

Natuurlijk is het mijn ervaring,maar ik blijf erbij dat het voor mij niet lekker is.
quote:nellaaa schreef op 05 augustus 2012 @ 13:45:

[...]

Wat is er mis met de afhaalpizza van de echte Italiaan?

Dat is een van de weinige dingen die ik echt mis in mijn nieuwe buurt. Bij mijn oude huis was 'ie op 5 minuten van huis...

Maar goed, ik ga dus in het vervolg ook maar zelf maken, die uit de super komen er bij mij niet meer in.

Dat van dat Turkse brood is ook een goede tip trouwens. Scheelt een hoop werk en ik heb hier wel zo'n bakker in de buurt.
http://www.24kitchen.nl/recepten/broodpizza

Errug lekker!
quote:nellaaa schreef op 05 augustus 2012 @ 13:45:

[...]

Wat is er mis met de afhaalpizza van de echte Italiaan?Niets, maar bij mij in Plattelandië heb je die niet. En ik vind dingen zelf maken gewoon leuker dan afhalen, maar dat moet iedereen verder zelf weten.
Gewoon het kant en klare deeg op een bakplaat uitrollen die een beetje is ingevet. Zo doe ik het altijd, plakt bij mij in ieder geval nooit vast.
Ik ben door dit topic op het idee gekomen om binnenkort ook eens zelf pizza te maken. Ik ben echt geen keukenprinses.. ben benieuwd of het me lukt om een eetbare bodem te maken (bloem, gist dat heb ik niet eens in huis)
Tussen afhaalpizza en helemaal zelf maken (bodem en tomatensaus) zat bij mij nog een stap: bij de ekoplaza verkopen ze mix voor pizzabodem, merk Demeter, hoeft alleen water en olijfolie bij. En die is ook heerlijk
Ah pizza is jummy

Gooit erop wat je lekker lijkt en voila ;)
Mijn ex was zo'n Tinus Bakgraag en die kneedde het deeg altijd gewoon op het aanrecht (wel even goed schoon schrobben en droog maken :-) ) met een flinke laag bloem erover gestrooid.

Zelf ben ik wat luier van aard: ik haal altijd gewoon goedkope marguerita's en die mag iedereen dan zelf opleuken.
Ik maak ook altijd zelf het pizzadeeg, zo moeilijk is dat niet. En goed laten rijzen.

Vervolgens bak ik de pizza op een pizzasteen, dat werkt perfect. De steen in de oven goed heet laten worden, en ongeveer 8 minuutjes later een heerlijke pizza, met luchtige bodem.

Mmm, toch binnenkort maar weer eens maken.
De voorgemaakte pizzabodems van de AH zijn ook lekker. (wel uit het koelvak)
odi et amo
quote:Missphoebe schreef op 05 augustus 2012 @ 14:13:

[...]

rotwoord....

ik vind zelf maken veel leuker dan halen. bovendien woon ik samen met een kok dus halen is taboe hier

bovendien als je zelf maakt is het een stuk gezonder, je kan erop smijten wat je zelf wil...

thanks voor de reacties!

Mijn ex (kok) vond het halen beter dan dat ik ging klungelen .

Alleen hij heeft me wel geleerd pizza te maken (afhaal vond hij niet te vreten ).

Rol het deeg goed uit en leg het op een goede bakplaat.

Zelf doe ik het altijd op bakpapier, maar dat hoefde niet perse!

Lekker beleggen met dingen die je er zelf op wilt hebben
Ik heb net mijn overheerlijke zelfbelegde pizza op.

Ik koop kant en klare kale bodems, gewoon verpakt. Dus niet in de koeling maar bij de pasta's in het schap. Als basis vind ik gezeefde tomatensaus het lekkerst. Pastasaus vind ik minder. En dan beleggen maar! Ik vind het zalig met plakjes dunne rauwe ham, champignons, ui, kappertjes, kaas......

Ideaal, makkelijk en vooral ook lekker!!!!

(jaja, ik post dubbel, probleem ligt bij de mods)
Ik heb net mijn overheerlijke zelfbelegde pizza op.

Ik koop kant en klare kale bodems, gewoon verpakt. Dus niet in de koeling maar bij de pasta's in het schap. Als basis vind ik gezeefde tomatensaus het lekkerst. Pastasaus vind ik minder. En dan beleggen maar! Ik vind het zalig met plakjes dunne rauwe ham, champignons, ui, kappertjes, kaas......

Ideaal, makkelijk en vooral ook lekker!!!!

(jaja, ik post dubbel, probleem ligt bij de mods)
quote:cupcake28 schreef op 15 augustus 2012 @ 15:20:

Vervolgens bak ik de pizza op een pizzasteen, dat werkt perfect. De steen in de oven goed heet laten worden, en ongeveer 8 minuutjes later een heerlijke pizza, met luchtige bodem..De pizzasteen heb ik ook en een oven die voldoende warm kan worden maar.... De pizza krijg ik niet normaal op die steen (hij blijft plakken op een schuiver) en wanneer een stukje pizza de steen raakt plakt 'ie vast (logisch). Heb jij een tip hoe ik de pizza van het aanrecht op de gloeiend hete pizzasteen krijg (liefst ook op de goede plek)??? Zou heel fijn en lekker zijn!!
Dotjemol, ik gebruik altijd een ronde houten snijplank met hierop voldoende bloem. Je zou eventueel ook nog een mengsel van bloem en griesmeel kunnen gebruiken, dat is wat grover van structuur,hierdoor "glijdt" de pizza beter.

De houten snijplank heeft hetzelfde formaat als de pizzasteen, dus het past altijd precies op de steen. Ik zorg altijd dat de pizza los op de houten snijplank ligt (desnoods met een pizzaspatel eronder) en schuif de pizza dan zo op de steen in de oven. Ik hou de plank een beetje boven de steen en trek dan langzaam de plank onder de pizza vandaan. De pizza landt dan op de steen en begint te bakken. Hopelijk een beetje duidelijk uitgelegd.

De steen ligt trouwens op het rooster, zodat ik het rooster eventueel iets uit kan schuiven zodat je wat meer ruimte hebt om te manoevreren met de pizza.

Ik hoop dat het met deze tips lukt. O ja, nog een tip. Gebruik geen plastic snijplank, daar blijft de pizza zeker weten op plakken (spreek uit eigen ervaring).
Ik koop altijd het pizza deeg (kant en klare bodem) zonder beleg van de AH, wat mij betreft net zo lekker en nog makkelijker om te bereiden (je hoeft alleen nog maar de topping erop te doen en af te bakken)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven