Rabarber voor dummies
dinsdag 8 juni 2010 om 17:20
ik heb net 600 gram rabarber gekocht, omdat ik dat ooit ergens bij iemand een keer gegeten had en lekker vond.
Ben geen complete cook-fool, maar weet me er nu toch niet helemaal raad mee.
Heb in een kookboek van Jamie Oliver al wat gevonden; die zegt: gewassen en gesneden stukken. Nou zie ik bij andere recepten "schillen" staan. Moet rabarber geschild? En ook voor Jamie?
Maar ik sta ook open voor alle andere rabarbersuggesties.
Had er geen rekening mee gehouden dat er "bijzondere" ingredienten bijmoeten, maar standaardspul is in huis.
Ben geen complete cook-fool, maar weet me er nu toch niet helemaal raad mee.
Heb in een kookboek van Jamie Oliver al wat gevonden; die zegt: gewassen en gesneden stukken. Nou zie ik bij andere recepten "schillen" staan. Moet rabarber geschild? En ook voor Jamie?
Maar ik sta ook open voor alle andere rabarbersuggesties.
Had er geen rekening mee gehouden dat er "bijzondere" ingredienten bijmoeten, maar standaardspul is in huis.
dinsdag 8 juni 2010 om 17:28
Je hoeft geen bijzondere dingen te doen hoor. Ik was en snij ze gewoon in stukken van ong. 2 cm en schil alleen de slechte stukjes er even af. Verder (snel en ik vind het net zo lekker) met wat water of sinaasappelsap, suiker, kaneel in de magnetron tot het zacht is. Als je wilt kun je het nog binden met een klein beetje maizena, maar dat doe ik zelf eigenlijk nooit.
Wat ook lekker is: na een paar minuten koken aardbeien toevoegen voor rabarber-aardbei compote. Heerlijk als bijgerecht of natuurlijk met hangop of yoghurt.
Wat ook lekker is: na een paar minuten koken aardbeien toevoegen voor rabarber-aardbei compote. Heerlijk als bijgerecht of natuurlijk met hangop of yoghurt.
Dat zeg ik....
dinsdag 8 juni 2010 om 17:30
dinsdag 8 juni 2010 om 17:30
dinsdag 8 juni 2010 om 17:32
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=249828&rq=rabarber
http://www.kookboek.nl/receptdetail/rabarbermoes/392/
http://www.kookboek.nl/receptdetail/rabarbermoes/392/
Kijk me na, waar ik ga, ik ga mijn toekomst achterna
dinsdag 8 juni 2010 om 17:33
Nee hoor, schillen hoeft niet. De buitenkant wordt ook zacht.
Bij asperges is dat anders, die moet je juist heel goed schillen anders is het niet te eten..
En de schil is vaak mooi rood gekleurd
Gewoon in stukken, en zachtjes laten pruttelen, ik doe er altijd roosvicee bij, ook voor de kleur, in plaats van water.
En er later kaneel en/of zoetstof bijdoen.
Bij asperges is dat anders, die moet je juist heel goed schillen anders is het niet te eten..
En de schil is vaak mooi rood gekleurd
Gewoon in stukken, en zachtjes laten pruttelen, ik doe er altijd roosvicee bij, ook voor de kleur, in plaats van water.
En er later kaneel en/of zoetstof bijdoen.
dinsdag 8 juni 2010 om 17:36
Rabarbertaart: http://www.puddingclub.nl/Recepten/Rabarbertaart.htm
Kijk me na, waar ik ga, ik ga mijn toekomst achterna
dinsdag 8 juni 2010 om 17:42
dinsdag 8 juni 2010 om 17:53
quote:macadamia schreef op 08 juni 2010 @ 17:30:
hey websje, in de mangetron, das 'n goeie!
Tuurlijk had ik gegoogled, vandaar juist de verwarring; sommige recepten zeggen schillen, anderen zeggen daar niks over. Was even bang dat het ZO logisch was rabarber te schillen dat het niet eens meer vermeld werd.Magnetron gaat hartstikke snel, minuutje of 10 en je hebt heerlijke rabarber. Echt schillen is trouwens niet nodig. Harde of slechte stukjes eraf halen en het wordt verder vanzelf zacht (en lekker!). Succes!
hey websje, in de mangetron, das 'n goeie!
Tuurlijk had ik gegoogled, vandaar juist de verwarring; sommige recepten zeggen schillen, anderen zeggen daar niks over. Was even bang dat het ZO logisch was rabarber te schillen dat het niet eens meer vermeld werd.Magnetron gaat hartstikke snel, minuutje of 10 en je hebt heerlijke rabarber. Echt schillen is trouwens niet nodig. Harde of slechte stukjes eraf halen en het wordt verder vanzelf zacht (en lekker!). Succes!
Dat zeg ik....
donderdag 8 juli 2010 om 10:09
Ik maak graag dit rabarbertaartje. Aangezien ik niet goed tegen granen kan. Neem ik amandelmeel of hazelnootmeel.
In duitsland kost een zakje 1.20 bij de reformwinkel kost ie 2 euro.
Nodig
Bodem:
200 gram amandelmeel
3 eetlepels gesmolten boter of kokosolie
(zet boter of kokosolie op een laag vuurtje en laat het smelten)
magnetron gaat het spetteren dus dat doe ikzelf liever niet.
2 eieren
klein beetje amandelextract
1 theelepel Kaneel
1 theelepel Kardemom poeder
1 theelepel Vloeibare zoetstof zoals stevia of vloeibare natrena of van kruidvat
beetje citroensap
Mix dit door elkaar en doe dit in een taartvorm.
En bak het op 220 graden in 20 minuten a 30 minuten
De korst moet hard zijn is dat het niet dan even iets langer in de oven doen.
500 gram Rabarber
schoonmaken en dit met een beetje water laten koken
Na het20 a 25 minuten te hebben gekookt, afgieten en doe dan de volgende specerijen erdoor
Kaneel,kardemom,klein zakje safraan
vloeibare zoetstof zoals stevia of natura of kruidvat
Laat het afkoelen
En giet dit over de afgekoelde bodem en zet het in de koelkast
In duitsland kost een zakje 1.20 bij de reformwinkel kost ie 2 euro.
Nodig
Bodem:
200 gram amandelmeel
3 eetlepels gesmolten boter of kokosolie
(zet boter of kokosolie op een laag vuurtje en laat het smelten)
magnetron gaat het spetteren dus dat doe ikzelf liever niet.
2 eieren
klein beetje amandelextract
1 theelepel Kaneel
1 theelepel Kardemom poeder
1 theelepel Vloeibare zoetstof zoals stevia of vloeibare natrena of van kruidvat
beetje citroensap
Mix dit door elkaar en doe dit in een taartvorm.
En bak het op 220 graden in 20 minuten a 30 minuten
De korst moet hard zijn is dat het niet dan even iets langer in de oven doen.
500 gram Rabarber
schoonmaken en dit met een beetje water laten koken
Na het20 a 25 minuten te hebben gekookt, afgieten en doe dan de volgende specerijen erdoor
Kaneel,kardemom,klein zakje safraan
vloeibare zoetstof zoals stevia of natura of kruidvat
Laat het afkoelen
En giet dit over de afgekoelde bodem en zet het in de koelkast
vrijdag 11 maart 2011 om 17:04
Had ineens zo'n zin in rabarber. Ouders (waar ik morgen eet) hadden het niet meer in de vriezer dus nu ga ik een portie maken en neem het dan zelf wel mee. Heerlijk.
Ik lees dat het vaak als lauw of warm bij toetje wordt gegeten. Ik heb 'm het liefst ijskoud en eet het 'net zo' als appelmoes, zeg maar een bijgerechtje.
Ik lees dat het vaak als lauw of warm bij toetje wordt gegeten. Ik heb 'm het liefst ijskoud en eet het 'net zo' als appelmoes, zeg maar een bijgerechtje.