recept tomatensoep met mascarpone en zongedr tom?

27-07-2009 16:09 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kent hem niet? De heerlijke unoxzak met tomatensoep met mascarpone en zongedr. tomaten? Zo nee, heel snel kopen dan.... echt het toppunt!

Zoooo lekker maar best duur en volgens mij moet hij na te maken zijn...

Ik heb zelf echter nog nooit een normale tomatensoep gemaakt, laat staan een variant erop..

iemand een idee wat betreft ingredienten en bereidingswijze?
Ik ken die niet maar kreeg laatst een proef zakje van tomatenbouillon met mascarpone en basilicum, brrrrrrr wat vies.

Er staan in de Index een paar topics over tomatensoep. Misschien kan je daar iets tussen vinden?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
1 kilo tomaten (liefst tomaten met smààk, dus geen waterbommen uit de kas)

Potje mascarpone

Potje zongedroogde tomaten

Paar blaadjes verse basilicum

Beetje peper.

Ontvel en pureer de tomaten, warm de puree langzaam op. Heel zachtjes door laten koken om de scherpe smaak van de tomaten af te krijgen.

De basilicum in stukjes erdoor doen.

Even laten pruttelen.

In een koekepan de zongedroogde tomaten in stukjes even warm bakken en dan door de tomatenprut heen roeren.

Nog even laten pruttelen. Als de soep te dik wordt: beetje water of bouillon bijvoegen.

Zodra de smaak van de zongedroogde tomaatjes in de tomatenpuree zit:

Mascarpone erdoor roeren, kijken of de soep te dik is, anders nog een beetje water of bouillon erdoor.

Peper erdoor (altijd lekker om de smaak wat op te halen), eventueel wat basilicum ter decoratie en eten maar!
MV, brr die klinkt ook niet lekker maar deze MOET je echt een keer proberen. Ik ken werkelijk waar niemand die dit niet als het hoogtepunt ervaart!!
Er is al precies zo'n topic in de index;

soep van unox namaken: tomaten met mascarpone en zongedr tom
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Chips, ben ik mosterd met mijn recept!

*niet de mosterd door de soep roeren itske!*
Ik zou de basilicum er pas op het laatst door heen doen. Dat verliest toch smaak als je het meekookt?

Of ben ik in de bonen?
Neehoor, verse basilicum geeft juist een heerlijke smaak als je het meekookt. Ik doe er dan later ook nog wat overheen als ik het opdien, voor de sier.
jongens ik word werkelijk waar niet goed... als deze soep net zo smaakt als die uit de unox/soep... !!! ik ga hem vd week nog maken en laat het jullie dan weten.

ontzettend bedankt rob!
rob, moet er trouwens geen bouillonblokje door? klinkt een beetje zoutloos...
quote:robo schreef op 27 juli 2009 @ 16:14:

1 kilo tomaten (liefst tomaten met smààk, dus geen waterbommen uit de kas)

Potje mascarpone

Potje zongedroogde tomaten

Paar blaadjes verse basilicum

Beetje peper.

Ontvel en pureer de tomaten, warm de puree langzaam op. Heel zachtjes door laten koken om de scherpe smaak van de tomaten af te krijgen.

De basilicum in stukjes erdoor doen.

Even laten pruttelen.

In een koekepan de zongedroogde tomaten in stukjes even warm bakken en dan door de tomatenprut heen roeren.

Nog even laten pruttelen. Als de soep te dik wordt: beetje water of bouillon bijvoegen.

Zodra de smaak van de zongedroogde tomaatjes in de tomatenpuree zit:

Mascarpone erdoor roeren, kijken of de soep te dik is, anders nog een beetje water of bouillon erdoor.

Peper erdoor (altijd lekker om de smaak wat op te halen), eventueel wat basilicum ter decoratie en eten maar!
De naam is robO, niet rob (ik ben een meisje :-) )
o sorry!

robbo, maar er staat eventueel bouillon... moet dat niet sowieso voor de smaak?

en smaakt deze net als uit de zak??
Robo dus, met één B en een O aan het eind :-)

Ik weet niet of je het weet, maar zongedroogde tomaten hebben enorm veel smaak, heel geconcentreerd, dus er zit wel degelijk smaak aan de soep en niet zo'n beetje ook.

Ik voeg alleen bouillon toe als ik veel mascarpone heb gebruikt, want mascarpone is een romige kaas die dus niet erg zoutig smaakt.

Of ie hetzelfde smaakt als de zak van Unox: probeer het gewoon eens zou ik zeggen, je bent in een uurtje klaar.
maar die soep is regelmatig bij een 'blauwe supermarkt' in de aanbieding...deze week is die van grand italia (?) in de aanbieding....twee zaken voor ¤2,50....(heb m nog niet geproefd)

Vers maken is lekkerder maar zeker niet goedkoper....(mascarpone is vrij duur, dacht ik)
Ilske, tuurlijk smaakt soep wanneer je het zelf maakt nooit precies zoals uit een zak. Dan moet je er nog ff heel wat smaaktoevoegingen bijgooien en een hele hoop e-nummers.
quote:ilske79 schreef op 27 juli 2009 @ 16:09:

Wie kent hem niet? De heerlijke unoxzak met tomatensoep met mascarpone en zongedr. tomaten? Zo nee, heel snel kopen dan.... echt het toppunt!

Zoooo lekker maar best duur en volgens mij moet hij na te maken zijn...

Ik heb zelf echter nog nooit een normale tomatensoep gemaakt, laat staan een variant erop..

iemand een idee wat betreft ingredienten en bereidingswijze?

tomaten, mascarpone en zongedroogde tomaten??? Gewoon een gokje?

Maar goed, recept is hier al gegeven. Ik vreet geen soep uit blik of zak (want zout en smaakloos, check voor de gein die zooi e-nummers in die blikken en zakken). Enkel als reservevoer tijdens het kamperen.

Maar in principe kan je van ongeveer alle soorten groenten een soep maken. Ik maak een basis van bouillon (gewoon blokjes, soms van vlees als ik over heb van andere gerechten als braadstuk, hele kip oid).

Bouillon is de basis voor je soep, verder heb je een blender/staafmixer nodig (vind ik). Rest is gewoon experimenteren met ingredienten, kruiden en specerijen.

De tomatensoep dus op basis van bouillon, Ui fruiten, tomaten ontvellen, knoflook erbij. Even laten meepruttelen. Zongedroogde tomaten erbij (deel), boel pureren in blender of staafmixer. Alles terug in de pan, verder pruttelen. Kruiden erbij (zou basilicum ook pas op laatste toevoegen). Aan het einde mascarpone toevoegen.

Verder geldt de regel: hoe beter de kwaliteit van je ingredienten, hoe beter je soep. Dus goede tomaten scoren (= moeilijk), goede verse knoflook, verse basilicum, verse kruiden (tijm, rozemarijn etc), goede mascarpone etc etc.

Vergeet knoflookpoeder, vergeet bleke kastomaten, vergeet gedroogde basilicum.

succes en eet smakelijk!
Nou het moet wel een erg lekkere soep zijn! Heb m net gekocht, ik ben benieuwd! Inderdaad wel prijzig, hoop dat ie t waard is ;)
Ik ontvel de tomaten niet, en maak er ook geen puree van voordat ze de pan in gaan. Ik laat ze in stukjes gesneden lekker pruttelen met wat (olijf)olie, gesnipperd uitje en knoflook. Als het zacht is gekookt pureren en eventueel zeven, gedroogde tomaatjes daarna mee laten pruttelen en kruiden toevoegen. Als alles op smaak is gaat er wat bouillon bij en mascarpone. Wat ook lekker is, is paprika laten mee sudderen en met de tomaten pureren. En zo gezond al die tomaten en paprika!
@RG: kan ook, ontvellen is niet per se nodig.

Maar die paprika erbij is altijd succesnummer! Ik rooster de paprikahelften eerst onder de grill tot ze zwart zijn en dan ontvellen. Ze worden dan heerlijk zoetig en zacht.

Deze blenderen (ben een fan van blenderen ) en in de soep is echt zalig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven