Risotto help
woensdag 15 juli 2015 om 14:28
Hallo ik heb een pak risotto rijst bij de lidl gehaald van een kilo.
droge vacuüm verpakte rijst.
nu heb ik 450 gram spek
courgette
grote doos champignons
zakje parmezaanse kaas
rode ui
gehaald met het idee een risotto van te maken
wil graag een recept zonder wijn (heb ik niet in huis)
Hoe ga ik te werk, heb wel kruiden etc in huis.
Rijst staat op het pak dat ik het in een pan moet koken met ruim water. Maar heb geen idee hoeveel risotto te gebruiken om de juiste verhouding te krijgen.
Bedankt alvast
droge vacuüm verpakte rijst.
nu heb ik 450 gram spek
courgette
grote doos champignons
zakje parmezaanse kaas
rode ui
gehaald met het idee een risotto van te maken
wil graag een recept zonder wijn (heb ik niet in huis)
Hoe ga ik te werk, heb wel kruiden etc in huis.
Rijst staat op het pak dat ik het in een pan moet koken met ruim water. Maar heb geen idee hoeveel risotto te gebruiken om de juiste verhouding te krijgen.
Bedankt alvast
woensdag 15 juli 2015 om 14:34
1 op 3. Dus bijv. 300 gr. rijst en 900 mg. vocht. Geen water, maar bouillon. Wijn is niet nodig.
De rijst even aanfruiten, dan neemt het meer vocht op. De bouillon steeds scheutje bij scheutje toevoegen en doorroeren. De volgende scheut pas toevoegen als de vorige helemaal is opgenomen. Je moet er dus wel even bijblijven. Duurt ca. 25 minuten tot de rijst zacht is en de bouillon is opgenomen. Het moet nog wel smeuiig zijn, niet helemaal droog laten koken.
De rijst even aanfruiten, dan neemt het meer vocht op. De bouillon steeds scheutje bij scheutje toevoegen en doorroeren. De volgende scheut pas toevoegen als de vorige helemaal is opgenomen. Je moet er dus wel even bijblijven. Duurt ca. 25 minuten tot de rijst zacht is en de bouillon is opgenomen. Het moet nog wel smeuiig zijn, niet helemaal droog laten koken.
woensdag 15 juli 2015 om 14:40
Ik maak hem ook vaak zonder wijn, aangezien zoontje ook mee eet en dol is op risotto:
Ingrediënten:
750 ml groentebouillon
3 eetlepels olijfolie
2 grote uien, fijngesnipperd
3 stengels bleekselderij, in dunne plakken of 1 courgette, in kleine blokjes
200 g risottorijst
200 gram (kastanje)champignons, in stukjes/plakjes gesneden
2 eetlepels geraspte Parmezaanse kaas
Bereiden:
Breng de bouillon in een pan aan de kook en laat hem zachtjes pruttelen.
Verhit 1 eetlepel olijfolie in een hoge pan, voeg de uien toe en bak ze in 2-3 minuten glazig. Voeg de gesneden groenten toe en bak nog 2 minuten.
Roer steeds een beetje rijst erdoor en bak nog 2 minuten. Voeg steeds 1 soeplepel hete bouillon toe en kook al roerend tot het vocht is opgenomen.
Herhaal dit alles de rijst beetgaar is. De risotto hoort erg vochtig en romig te zijn. Breng hem evt. op smaak met wat korianderzaad.
Verhit de rest van de olijfolie in een pan, voeg de champignons toe en bak ze regelmatig roerend tot ze zacht zijn. Roer ze door de risotto.
Strooi Parmezaanse kaas erover en serveer.
Ingrediënten:
750 ml groentebouillon
3 eetlepels olijfolie
2 grote uien, fijngesnipperd
3 stengels bleekselderij, in dunne plakken of 1 courgette, in kleine blokjes
200 g risottorijst
200 gram (kastanje)champignons, in stukjes/plakjes gesneden
2 eetlepels geraspte Parmezaanse kaas
Bereiden:
Breng de bouillon in een pan aan de kook en laat hem zachtjes pruttelen.
Verhit 1 eetlepel olijfolie in een hoge pan, voeg de uien toe en bak ze in 2-3 minuten glazig. Voeg de gesneden groenten toe en bak nog 2 minuten.
Roer steeds een beetje rijst erdoor en bak nog 2 minuten. Voeg steeds 1 soeplepel hete bouillon toe en kook al roerend tot het vocht is opgenomen.
Herhaal dit alles de rijst beetgaar is. De risotto hoort erg vochtig en romig te zijn. Breng hem evt. op smaak met wat korianderzaad.
Verhit de rest van de olijfolie in een pan, voeg de champignons toe en bak ze regelmatig roerend tot ze zacht zijn. Roer ze door de risotto.
Strooi Parmezaanse kaas erover en serveer.
woensdag 15 juli 2015 om 14:41
Ik zou:uitje fruiten in boterchampignon, courgette, spek erbij gooienrisottorijst + deel bouillon erbij (niet roeren)als bouillon is opgenomen, in kleine beetjes meer bouillon toevoegen (nog steeds niet roeren)als risotto verzadigd is, vuur uitzetten, klontje boter + kaas heel voorzichtig erdoorheen scheppenVerhouding rijst/bouillon is ongeveer 1g op 2 a 3ml (bij 300g rijst dus 600-900ml bouillon) en de eerste keer doe je verhouding 1:1 (dus 300g+300ml) tot het is opgenomen.
woensdag 15 juli 2015 om 14:45
Ik zou de spekjes eerst uitbakken en dat pas later toevoegen, omdat het anders al snel te zout wordt.
In het vet van de spekjes kun je dan de rijst aanfruiten en daarna de champignons en courgette toevoegen. In een aparte pan bouillon maken (kan gewoon met een blokje) en daar de rode ui in mee koken (dan trekt de ui in je bouillon en vervolgens dus ook in de rijst). Dan de uienbouillon bij de rijst scheppen in kleine beetjes en pas op het allerlaatst de spekjes en de parmezaanse kaas toevoegen.
In het vet van de spekjes kun je dan de rijst aanfruiten en daarna de champignons en courgette toevoegen. In een aparte pan bouillon maken (kan gewoon met een blokje) en daar de rode ui in mee koken (dan trekt de ui in je bouillon en vervolgens dus ook in de rijst). Dan de uienbouillon bij de rijst scheppen in kleine beetjes en pas op het allerlaatst de spekjes en de parmezaanse kaas toevoegen.
woensdag 15 juli 2015 om 14:48
woensdag 15 juli 2015 om 14:49
Maak bouillon, een grote pan.
Je fruit een ui met wat kruiden, dan bak je de spekjes uit, doe de groente er gesneden bij nog even bakken.
Doe wat extra olie erbij en dan de rijst erbij, bak de rijst op laag vuur even mee, de rijst moet er dan glazig uitzien, daarna steeds langzaam wat bouillon erbij, de eerste minuten moet je de bouillon als het ware door de rijst masseren met een roerlepel. Tussen door even proeven of de rijst al dente gaar is (kan best 20-30 min duren). Vuur uit kaas erdoor roeren en evt een klontje boter, met deksel op de pan een paar minuten laten rusten.
Je fruit een ui met wat kruiden, dan bak je de spekjes uit, doe de groente er gesneden bij nog even bakken.
Doe wat extra olie erbij en dan de rijst erbij, bak de rijst op laag vuur even mee, de rijst moet er dan glazig uitzien, daarna steeds langzaam wat bouillon erbij, de eerste minuten moet je de bouillon als het ware door de rijst masseren met een roerlepel. Tussen door even proeven of de rijst al dente gaar is (kan best 20-30 min duren). Vuur uit kaas erdoor roeren en evt een klontje boter, met deksel op de pan een paar minuten laten rusten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
woensdag 15 juli 2015 om 14:51
Het belangrijkste: blijven roeren! Vocht erbij en roeren, roeren, roeren tot het helemaal opgenomen is. Dan is hij het lekkerst. Wijn erin is meestal wel lekker maar zonder is ook prima. Persoonlijk doe ik er wel altijd creme fraiche of kaas of iets in om het wat romiger te maken.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
woensdag 15 juli 2015 om 15:02
quote:mirri29 schreef op 15 juli 2015 @ 14:48:
Ik bedoelde meer qua verhouding hoeveel van een kilo risotto de helft alles?
Dus niet de risotto koken in water zoals op het pak staat maar zo doen als bij het knorr risotto pakket.
alleen dan steeds bouillon bij gooien?
Heb wel Google maar vond steeds recepten met wijn
Wijn is toch ook vocht? De hoeveelheid wijn uit die recepten kun je simpelweg vervangen door bouillon.
1 deel rijst, 3 delen vocht. Zoals we hier al meldden dus.
En niet alles in 1x in de pan, maar beetje bij beetje de bouillon toevoegen en door de rijst op laten nemen.
Dus niet de risotto koken in water zoals op het pak staat maar zo doen als bij het knorr risotto pakket.
Wijn is toch ook vocht? De hoeveelheid wijn uit die recepten kun je simpelweg vervangen door bouillon.
1 deel rijst, 3 delen vocht. Zoals we hier al meldden dus.
En niet alles in 1x in de pan, maar beetje bij beetje de bouillon toevoegen en door de rijst op laten nemen.
woensdag 15 juli 2015 om 15:03
quote:mirri29 schreef op 15 juli 2015 @ 14:48:
Je kunt gewoon de wijn uit het recept door bouillon vervangen, het gaat om de hoeveelheid vocht.
De rijst neemt de ene keer sowieso meer op dan de andere keer trouwens, dus scheutje voor scheutje toevoegen, tot het goed is.
Je kunt gewoon de wijn uit het recept door bouillon vervangen, het gaat om de hoeveelheid vocht.
De rijst neemt de ene keer sowieso meer op dan de andere keer trouwens, dus scheutje voor scheutje toevoegen, tot het goed is.
woensdag 15 juli 2015 om 15:12
quote:mirri29 schreef op 15 juli 2015 @ 15:08:
500 gram risotto zal wel oké zijn voor 4 personen?
En is de andere helft lang goed te houden? Aangezien het nu vacuüm verpakt is?
Heb je nog nooit rijst gekookt?
In principe is 100 gram per persoon gemiddeld volgens mij, maar ik neem meestal iets meer (grote eter )
Als je het droog en verpakt bewaard blijft het heel lang goed.
500 gram risotto zal wel oké zijn voor 4 personen?
En is de andere helft lang goed te houden? Aangezien het nu vacuüm verpakt is?
Heb je nog nooit rijst gekookt?
In principe is 100 gram per persoon gemiddeld volgens mij, maar ik neem meestal iets meer (grote eter )
Als je het droog en verpakt bewaard blijft het heel lang goed.
woensdag 15 juli 2015 om 15:14
woensdag 15 juli 2015 om 15:22
quote:Jeweethetniet schreef op 15 juli 2015 @ 14:50:
Je hebt ongeveer 1 koffiekopje rijst nodig per persoon, en 3 kopjes vocht voor elk kopje rijst.Risotto is een gerecht en iets anders dan gewone rijst. De smaken van de spek, de ui etc moeten juist in de rijst trekken.
Je hebt ongeveer 1 koffiekopje rijst nodig per persoon, en 3 kopjes vocht voor elk kopje rijst.Risotto is een gerecht en iets anders dan gewone rijst. De smaken van de spek, de ui etc moeten juist in de rijst trekken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
woensdag 15 juli 2015 om 15:31
Van overgebleven risotto kun je arancini maken, dan maakt het niet zo uit als je iets te veel maakt: http://www.theguardian.co ... rozen-cherry-rice-recipes
Eigenlijk heb je niet eens een recept nodig daarvoor, je draait gewoon balletjes van de koude risotto, die vul je eventueel met een stukje kaas en dan panneer en frituur je ze.
In dit filmpje kun je precies zien hoe je risotto maakt: https://www.youtube.com/watch?v=VOBihHeZuXE
Eigenlijk heb je niet eens een recept nodig daarvoor, je draait gewoon balletjes van de koude risotto, die vul je eventueel met een stukje kaas en dan panneer en frituur je ze.
In dit filmpje kun je precies zien hoe je risotto maakt: https://www.youtube.com/watch?v=VOBihHeZuXE
woensdag 15 juli 2015 om 16:01
500 gram rijst voor 4 personen lijkt me rijkelijk (veel te) veel.
ca. 75 gram per persoon is ruim voldoende, zeker omdat risotto met spekjes en kaas en eventueel boter of room erbij best zwaar op de maag ligt. Ik doe meestal 50 gram p.p., maar mijn risotto bevat altijd relatief veel groente.
Ik zou dus max 300 gram rijst nemen voor 4 personen.
ca. 75 gram per persoon is ruim voldoende, zeker omdat risotto met spekjes en kaas en eventueel boter of room erbij best zwaar op de maag ligt. Ik doe meestal 50 gram p.p., maar mijn risotto bevat altijd relatief veel groente.
Ik zou dus max 300 gram rijst nemen voor 4 personen.
woensdag 15 juli 2015 om 16:30