Risotto met?

15-04-2010 17:21 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga vandaag voor het eerst risotto proberen.

Theoretisch gezien ben ik helemaal voorbereid maar wat eet ik er nou bij? Alleen rijst lijkt me ook maar saai.

Via google vind ik over het algemeen alleen maar recepten met paddestoelen maar die lust ik absoluut niet.

Room en parmezaan heb ik in huis. Kip en gamba's ook. Ook redelijk wat groentes.

Wie heeft er een recept of kookidee voor me?
Kip en courgette is lekker!
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.
Ik maak risotto weleens met heel klein gesneden wortel en bleekselderij erin.

Daarbij is plakjes kipfilet gebakken en gekruid erg lekker.
...
Ingrediënten

5 eetlepels olie

100 g bacon

350 g risottorijst

1 liter hete kippenbouillon (van tablet)

1 ui, gesnipperd

200 g courgette, in plakken

1 teentje knoflook, geperst

2 eetlepels kookroom

2 eetlepels droge sherry

50 g grano padano (kaas), geraspt

4 eetlepels verse peterselie, gesneden

Bereiden

Verhit 1 eetlepel olie in een koekenpan met dikke bodem en bak hierin de bacon licht krokant. Neem de bacon uit de pan en laat hem uitlekken op keukenpapier. Voeg nog 2 eetlepels olie aan het bakvet toe, roer de rijst erdoor en roer tot de korrels gaan glanzen. Schenk telkens een scheutje hete bouillon bij de rijst en roer tot de bouillon is opgenomen. Ga zo door tot alle bouillon is opgenomen. Verhit intussen in een wok de laatste 2 eetlepels olie. Bak hierin de ui en courgette 2 minuten met de knoflook en breng op smaak met zout en peper. Roer, als alle bouillon door de rijst is opgenomen, de kookroom, sherry, kaas en peterselie erdoor. Schep eerst de groenten en dan de risotto op de borden; leg de plakjes bacon erop.

Deze is ook erg lekker! (van ahsite gejat)
Qua groentes past bijna alles vind ik. Ja sla zou ik niet doen.

Kip lekker (gamba's lust ik niet maar zal er ook lekker bij zijn).

Parmezaan is er lekker bij. Ik heb het een keer gemaakt met asperges. Dat was even experimenteren, ik hou niet zo van die natte risotto.

Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Risotto is heerlijk met garnalen en doperwtjes en parmezaan erdoorheen. Hmmmm daar hoeft niks meer bij.
Met prullenbak. Risotto is echt vies.
Liever elitair dan een pauper!
Oh, asperges, lekker.

Heb verse in huis dus dat is een erg goed idee...

Die van Zonnetje lijkt me ook erg lekker...

Bedankt voor de ideeën!

Is risotto nou écht zo moeilijk om te maken?
Nee, echt niet. Zolang je erbij blijft en geduld hebt, elke keer pas weer vocht erbij als het vorige is opgenomen, dan is het een makkie! Succes en eet smakelijk!
Ik eet het vaak met wokgroenten (de grove variant) en gekruide filetlapjes. Heerlijk!
http://www.ah.nl/recepten ... 489660&rq=kalkoen+risotto en dan die met spinazie is lekker!
En ja, voor mensen zonder geduld (zoals ik) is risotto echt heel moeilijk te maken

Mijn vriend heeft meer geduld en daarom eten we het toch nog wel regelmatig. Gelukkig maar want ik vind het heerlijk!
Mooie foto trouwens MV..

Ik denk dat we een week risotto eten, want ik wil die met asperges proberen, en die met bacon en de spinazie lijkt me ook verukkelijk.
Goede tips geven jullie. Ik ga pas tegen zevenen koken dus de recepten mogen blijven komen
quote:Suze2 schreef op 15 april 2010 @ 17:35:

http://www.ah.nl/recepten ... 489660&rq=kalkoen+risotto en dan die met spinazie is lekker!Simpel maar lekker denk ik. Ik moet toch weer eens wat vaker bij de AH gaan neuzen voor inspiratie. Thnx!
Ik moest wel lachen om de opmerking van Robbert Kranenborg de Chefkok van Over de kook, die zei eergister volgens mij, iemand moet minimaal 100 keer een risotto gemaakt hebben willen ze het onder de knie hebben.

Ik maak zelf bijna nooit risotto en ik vind hem droger als rijst lekkerder en dan met een dressing of saus erbij.

Maar volgens zeggen kunnen weinig mensen goeie risotto maken. Ik ook niet .
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
vorige week gemaakt met gamba's, rivierkreeft en groene asperges. Met kipreepjes en courgette/aubergine is ook lekker. Spinazie zalm is ook lekker, zongedroogde tomaatjes fijngesneden, olijfjes fijn gesneden, eigenlijk kun je er alles doorheen mikken.
Hier is de favoriete risotto met broccoliroosjes, veel champignons, garnaaltjes en parmezaanse kaas. Ene keer doe ik er een stokbroodje bij, andere keer een salade caprese. Mmmm...binnenkort maar weer eens maken!!
Oh je lust geen paddestoelen. Nou dan wat meer broccoliroosjes en garnalen, ook prima!!
Risotto is lekker met courgette en gamba's en een scheutje witte wijn niet te droog laten worden, risotto hoort bijna vloeibaar te zijn. De courgette kun je raspen en gelijk met de risotto koken, de Gamba's los bakken met knoflook en op het einde toevoegen.
Oh ja, wijn! Dikke scheut!!
Met room en rucola, echt heel lekker. Of met prei, room en zalm, of ehm gewoon met elke willekeurige groente die je lekker vindt. Je moet het maken van risotto inderdaad wel even onder de knie krijgen, maar het is zeker niet moeilijk. Wel erg lekker!!
Supertips!!

Ik ga nu koken. Het wordt risotto met gamba's, rucola, room, parmezaam en ik gooi er ook wat wijn door.

Ik ben héél benieuwd hoe het smaakt.

Bedankt voor de tips, ga morgen een ander recept proberen..
Ik ben zo trots op mezelf!!

Het was heerlijk. Ik heb hollandse garnalen door de risotto gedaan en grote garnalen gebakken met knoflook en sambal.

Helaas ben ik niet zo goed in foto's maken als MV maar aanschouw: .

(dat gele is de "jus" van de garnalen, komt niet van de risotto)

Lekker met zalm gegaard in de oven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven