Risotto
woensdag 4 april 2012 om 14:50
woensdag 4 april 2012 om 14:57
Volgens mij zijn hier al meerdere topics over, als je even zoekt.
Mijn favoriet: risotto maken met bouillon van rode uien en dan aan tafel blauwe kaas erdoor.
Erbij: gevulde tomaatjes met geitenkaas, pesto en verse basilicum of gemengde gegrilde groenten. En een stukje ossenhaas, of gegrilde kipfiletstukjes.
Mijn favoriet: risotto maken met bouillon van rode uien en dan aan tafel blauwe kaas erdoor.
Erbij: gevulde tomaatjes met geitenkaas, pesto en verse basilicum of gemengde gegrilde groenten. En een stukje ossenhaas, of gegrilde kipfiletstukjes.
woensdag 4 april 2012 om 14:57
Ik maak risotto als aardappelvervanger, meestal de gewone (uitje, arborio-rijst, witte wijn, bouillon), maar gisteren bijvoorbeeld met op het laatst toegevoegde gebakken champignons, rucola en wat cambozola. Erbij dus vlees(vervanger), kaas of vis en warme groente en/of salade. Gisteren met schnitzels, gebakken camembert voor de vegetariër en salade caprese.
woensdag 4 april 2012 om 14:59
Mijn favoriet: paddenstoelenrisotto.
Nodig: pak risottorijst, witte wijn, kippenbouillon, pakje daregal diepvrieskruiden (de rode), doos gemengde paddenstoelen, parmezaanse kaas.
Doe de kruiden erbij (hoeveelheid op gevoel), paddenstoelen ook toevoegen en even aanbakken. Doe de rijst erbij en bak deze even mee tot hij glazig is. Blus af met een glas witte wijn en genoeg bouillon. De rijst moet onderstaan. Blijven doorroeren en vocht toevoegen tot de rijst bijna gaar is. De laatste paar minuten van de gaartijd gebruik je om het overtollige vocht te laten verdampen. Ben je bang dat het te zout gaat worden, ga dan op een gegeven moment water toevoegen ipv bouillon.
Bestrooi voor het opdienen royaal met de kaas.
Lekker met rucolasalade.
Nodig: pak risottorijst, witte wijn, kippenbouillon, pakje daregal diepvrieskruiden (de rode), doos gemengde paddenstoelen, parmezaanse kaas.
Doe de kruiden erbij (hoeveelheid op gevoel), paddenstoelen ook toevoegen en even aanbakken. Doe de rijst erbij en bak deze even mee tot hij glazig is. Blus af met een glas witte wijn en genoeg bouillon. De rijst moet onderstaan. Blijven doorroeren en vocht toevoegen tot de rijst bijna gaar is. De laatste paar minuten van de gaartijd gebruik je om het overtollige vocht te laten verdampen. Ben je bang dat het te zout gaat worden, ga dan op een gegeven moment water toevoegen ipv bouillon.
Bestrooi voor het opdienen royaal met de kaas.
Lekker met rucolasalade.
woensdag 4 april 2012 om 14:59
Beginnen met een soffrito van bleekselderij, ui en knoflook. Dan de rijst er bij en als die glazig is een glas redelijk droge witte wijn. En dan al roerend schepje voor schepje verder gaan met een lekkere kruidenbouillon. (knoflook-kruiden van Merza http://www.merzaproefdezo ... blokjes-knoflook-kruiden/)
Paddestoelen in een aparte droge pan bakken en kruiden met peterselie.
Risotto afmaken met parmezaanse kaas en een beetje citroensap.
Paddestoelen in een aparte droge pan bakken en kruiden met peterselie.
Risotto afmaken met parmezaanse kaas en een beetje citroensap.
woensdag 4 april 2012 om 15:02
Mijn risotto succesrecept!
Risotto verdi voor 4 personen
- hapjespan
- 1 citroen
- 2 blokjes groentebouillon (ik gebruik zelf tuinkruiden)
- 2 gesnipperde sjalotten
- 350 gram risotto
- 300 gram doperwten (uit de koeling)
- 100 gram geraspte parmezaanse kaas
- 15 gr. dille
- peper/zout (naar smaak)
Rasp de schil (dun) van de citroen.
Kook 1 liter water en doe de groentebouillon daarbij. Breng aan de kook en hou tegen de kook aan
Fruit de sjalotten in 3 minuten op laag vuur.
Voeg dan de risotto en de helft van de citroenschil toe en bak dit 1 minuut mee.
De groentebouillon voeg je, als deze kookt, toe aan de risotto. Natuurlijk niet in één keer, maar steeds een soeplepel. Wacht tot de bouillon volledig is opgenomen voor je weer een lepel toevoegt. Dit duurt ongeveer 20 minuten.
Voeg bij de laatste soeplepel bouillon de doperwten toe en laat deze in 5 minuten gaar worden.
Neem vervolgens de pan van het vuur, voeg de dille en de helft van de geraspte kaas toe en voeg naar smaak wat peper en zout toe.
Laat de risotto nog zo'n 3 minuten staan, met deksel op de pan.
Serveer met een salade (een spinaziesalade met citroen-yoghurtdressing is hier erg lekker bij) en de rest van de geraspte kaas.
Risotto verdi voor 4 personen
- hapjespan
- 1 citroen
- 2 blokjes groentebouillon (ik gebruik zelf tuinkruiden)
- 2 gesnipperde sjalotten
- 350 gram risotto
- 300 gram doperwten (uit de koeling)
- 100 gram geraspte parmezaanse kaas
- 15 gr. dille
- peper/zout (naar smaak)
Rasp de schil (dun) van de citroen.
Kook 1 liter water en doe de groentebouillon daarbij. Breng aan de kook en hou tegen de kook aan
Fruit de sjalotten in 3 minuten op laag vuur.
Voeg dan de risotto en de helft van de citroenschil toe en bak dit 1 minuut mee.
De groentebouillon voeg je, als deze kookt, toe aan de risotto. Natuurlijk niet in één keer, maar steeds een soeplepel. Wacht tot de bouillon volledig is opgenomen voor je weer een lepel toevoegt. Dit duurt ongeveer 20 minuten.
Voeg bij de laatste soeplepel bouillon de doperwten toe en laat deze in 5 minuten gaar worden.
Neem vervolgens de pan van het vuur, voeg de dille en de helft van de geraspte kaas toe en voeg naar smaak wat peper en zout toe.
Laat de risotto nog zo'n 3 minuten staan, met deksel op de pan.
Serveer met een salade (een spinaziesalade met citroen-yoghurtdressing is hier erg lekker bij) en de rest van de geraspte kaas.
woensdag 4 april 2012 om 15:30
Ook lekker is om ipv bouillon tomatensap te gebruiken.
Ik doe dan eerst sjalotjes aanfruiten in de roomboter en paar teentjes knoflook fijnhakken en erbij doen. dan risottorijst erbij en als deze rondom glimt doordat de boter er goed omheen zit beetje bij beetje de tomatensap tot het vocht opgenomen is en dan weer een scheut sap tot het gaar is. Evenetueel op het laatst spinazie erbij of lekker veel verse bassilicum en uiteraard veel pecorina kaas. En erbij een frisse salade kan ook van de overgebleven spinazie.
Het belangrijkste bij risotto maken is je pan geen moment uit het oog verliezen en roeren heel veel roeren.
Ik doe dan eerst sjalotjes aanfruiten in de roomboter en paar teentjes knoflook fijnhakken en erbij doen. dan risottorijst erbij en als deze rondom glimt doordat de boter er goed omheen zit beetje bij beetje de tomatensap tot het vocht opgenomen is en dan weer een scheut sap tot het gaar is. Evenetueel op het laatst spinazie erbij of lekker veel verse bassilicum en uiteraard veel pecorina kaas. En erbij een frisse salade kan ook van de overgebleven spinazie.
Het belangrijkste bij risotto maken is je pan geen moment uit het oog verliezen en roeren heel veel roeren.
woensdag 4 april 2012 om 15:45
Ik maak het liefst paddestoelenrisotto met:
kastasjechampignons
sugarsnaps of sperziebonen in stukjes
(rode) ui
broccoli
knoflook
parmezaanse kaas
serranoham
rucola
Bovenstaande groenten roerbakken met flink wat kruiden erover (wat je lekker vindt)
Door de risottorijst een teentje knoflook roeren.
De ham eventjes in de oven gooien.
Tot slot de groente door de rijst scheppen. Vervolgens op het bord rucola erdoor en bestrooien met de parmezaanse kaas.
De ham die lekker knapperig is geworden verbrokkelen over het bord.
Heerlijk!
Oh evt. ook nog walnoten erdoor
kastasjechampignons
sugarsnaps of sperziebonen in stukjes
(rode) ui
broccoli
knoflook
parmezaanse kaas
serranoham
rucola
Bovenstaande groenten roerbakken met flink wat kruiden erover (wat je lekker vindt)
Door de risottorijst een teentje knoflook roeren.
De ham eventjes in de oven gooien.
Tot slot de groente door de rijst scheppen. Vervolgens op het bord rucola erdoor en bestrooien met de parmezaanse kaas.
De ham die lekker knapperig is geworden verbrokkelen over het bord.
Heerlijk!
Oh evt. ook nog walnoten erdoor
Ik spreek toch geen Chinees?!
donderdag 5 april 2012 om 12:23
quote:albatros79 schreef op 04 april 2012 @ 15:30:
Het belangrijkste bij risotto maken is je pan geen moment uit het oog verliezen en roeren heel veel roeren.Nee! Iedere kok zal je afraden te veel te roeren in risotto. Je maakt er dan een uitgelopen rijstebrij van, in plaats van een smeuïg geheel met wel afzonderlijke goed gegaarde rijstkorrels. Gewoon laten pruttelen en heel af en toe omscheppen. Dat is alles. Niet als een gek staan roeren in de pruttelende massa.
Het belangrijkste bij risotto maken is je pan geen moment uit het oog verliezen en roeren heel veel roeren.Nee! Iedere kok zal je afraden te veel te roeren in risotto. Je maakt er dan een uitgelopen rijstebrij van, in plaats van een smeuïg geheel met wel afzonderlijke goed gegaarde rijstkorrels. Gewoon laten pruttelen en heel af en toe omscheppen. Dat is alles. Niet als een gek staan roeren in de pruttelende massa.
donderdag 5 april 2012 om 17:32
Ik zet de risotto aan met olie, knoflook, een sjalotje en kruiden, en als dat een beetje pruttelt doe ik scheutje bij scheutje de bouillon erbij. Dan 'spatelen ' zoals je bij sushirijst ook doet. Dus strepen trekken door de risotto, anders maak je de korrels stuk. Als de rijst bijna gaar is doe ik er opnieuw verse kruiden bij, of pesto. Vaak eet ik risotto met zongedroogde tomaatjes erdoor, courgetteblokjes, of champignons en kipfilet, met pijnboompitten en parmezaan.
Ik doe er geen wijn bij, vind de smaak niets toevoegen in de rijst, ik drink m liever op
Ik doe er geen wijn bij, vind de smaak niets toevoegen in de rijst, ik drink m liever op
donderdag 5 april 2012 om 17:46
Bedankt voor jullie tips!! Het is hem gister niet meer geworden, maar ga het van het weekend denk ik wel proberen.
Wat ik me nog wel afvraag, zoveel bouillon als in recepten is gegeven. Moet dat er altijd allemaal in? Of is er kans dat het niet allemaal opgenomen wordt?
En Snoezzz, over dat "strepen trekken" bedoel je daarmee dat je het niet echt omschept? En ook niet echt roert?
Wat ik me nog wel afvraag, zoveel bouillon als in recepten is gegeven. Moet dat er altijd allemaal in? Of is er kans dat het niet allemaal opgenomen wordt?
En Snoezzz, over dat "strepen trekken" bedoel je daarmee dat je het niet echt omschept? En ook niet echt roert?