rode kool

28-10-2008 11:52 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zoek een lekker gerecht met rode kool! Liever niet te lang want moet het vanavond na mijn werk nog gaan maken.

Normaal eet ik rode kool altijd met appeltjes en aardappelen en een stukje vlees.

Ik wil wel even weten wat jullie een lekkere verrassende combi vinden! (weet dat ik kan googlen, maar vind het wel leuk als mensen het al gegeten hebben en lekker vonden!)



Dank je wel!



Didi
Alle reacties Link kopieren
Rode kool vind ik het lekkerst met een gehaktbal of hachee, en gekookte aardappelen of aardappelpuree. Hier 2 recepten:



Bak (gekruid!) gehakt rul in de pan met een uitje en evt. champignons.

Doe er een pak/pot/verse rode kool bij en twee in stukjes gesneden appels. Kruid met kaneel. Dit gehakt/rode kool prutje is lekker met puree of gekookte aardappelen.



Of een ovenschotel met rode kool:

bak gehakt rul met een uitje en evt. champignons. Warm rode kool op. Pak een ovenschaal en doe de gehakt onderin. Daarboven op de rode kool (evt. weer kruiden met kaneel) en evt. nog extra appel. Daarbovenop aardappelpuree. Je kan als laatste nog een laagje paneermeel en/of geraspte kaas doen. Nog even 10 minuutjes in de oven en klaar is je ovenschotel.



Eet smakelijk!
Alle reacties Link kopieren
Haha toen ik de titel van dit topic zag dacht ik even dat het om een post moest gaan van 'boarder'.

In het topic Gourmetten met singles en niet-singles... heeft hjij er pagina's over volgeschreven! Hij heeft sowieso een steengoed recept voor een rodekool ovenschotel, waar werkelijk álle gourmetbabes voor in katzwijm zijn gevallen!

Ik zal hem even attenderen op je topic!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een lekker wokgerecht gezien met rode kool bij het topic "five spices".
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Zelf eet ik regelmatig roergebakken rode kool.



Bak spekjes uit, voeg verse rode kool toe. Bak dit 5 minuten op hoog vuur. Voeg vervolgens een flinke scheut balsamico azijn toe, een beetje water en 1 a2 eetlepels bruine basterd suiker. Laat dit geheel afgedekt ongeveer 20 minuten stoven. Haal het deksel van de pan en voeg rozijnen en een appel toe. Laat het geheel nog 5 minuten staan tot het kookvocht is verdampt.



Lekker met Pomme Parisien, frietjes of aardappelpuree.
Alle reacties Link kopieren
RODE KOOL-SALADE:

weer eens wat anders en niet-Nederlands (geleerd in Israel) en ook niet echt winters, MAAR wel heel lekker:

snij de kool in kleine stukjes, doe er 'n fijngeneden uitje door en mayo/slasaus.



[Beté avón]! (eet smakelijk)
Alle reacties Link kopieren
Lekker, ik heb het gisteren ook gegeten. Maar dan met, je raad het vast al, aardappelpuree en suddervlees. Ik vind het heerlijk!!!
Ik ga vanavond maar eens die rode kool ovenschotel maken. Ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Rode kook klaarmaken zoals gebruikelijk. Of dus diepvries of pot of zakje gebruiken... (heb ontdekt dat de kleine zakjes rode kool van AH (ligt bij de zuurkool, niet in koeling dus) wel oké zijn.



Aardappels koken, rookspekjes uitbakken.



Aardappels/rode kool stampen, evt. met wat melk of bouillon en spekjes erdoor. Rookworst erbij en evt. restje vlees als je er jus bij wilt.



Rode koolstamppot kan ook goed ingevroren worden.
Alle reacties Link kopieren
klinkt goed die overschotel. Die gaan we maar eens proberen.
Ik maak er vaak een stamppotje van. Gewoon rode kool met appel uit pot koken, aardappels koken en tot puree stampen en dan alles door elkaar husselen. Lekker met stukjes gebakken kip of voor de vegetariërs roerbakstukjes van Tivall of zo.
Alle reacties Link kopieren
Rundergehakt rul bakken en sate saus doorheen mengen en in een ovenschaal doen, daar rode kool op, (als je verse rode kool hebt even koken in een boullionblokje , maakt de smaak net wat lekkerder ), daar aardappelpurree overheen scheppen en geraspte kaas eroverheen strooien en in de oven.
Alle reacties Link kopieren
Hmm, klinkt lekker allemaal! Ik denk nu dat het of de ovenschotel van revival of die van elleinspe wordt! Die klinkt ook wel apart met sate saus!



Stampot ga ik ook weer een keer doen, maar vanavond wordt het ovenschotel!
Hoe lang moet de ovenschotel in de oven? En op hoeveel graden?
Alle reacties Link kopieren
NIet zo lang, omdat je de ingredienten van te voren al rul bakt (gehakt) en verwarmd (rode kool). Ik doe geloof ik meestal nog 10 á 15 minuten op 180c.



Wat ik trouwens áltijd doe met rode kool: extra appel erdoor en kruiden met kaneel. Mjammm!!!



En de aardappelpuree kan je ook nog pimpen met wat exrta's: gesnipperd uitje erdoor, bieslook, peterselie, etc. Zo krijgt de puree iets meer smaak.
@Revival, super bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Heeft het gesmaakt?
@Revival, het heeft prima gesmaakt!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gisteren geen rode kool gegeten. Was erg laat thuis van werk en had toen geen zin meer om boodschappen te doen! Het werd dus een gebakken ei!

Maar ik ga deze recepten zeker onthouden voor een volgende keer!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven