rosbief tht 27dec. morgen eten

27-12-2010 17:32 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

even een vraagje. Ik ben zelf vegetarisch en maak dus over het algemeen niet zo vaak vlees klaar.

Ik heb bij de hema een rosbief gekocht tht 27dec.

Mijn ouders komen morgen eten en nu wilde ik deze vanavond al maken en dan morgen opwarmen.

Maar... rosbief moet dus nog rood van binnen blijven. Kan ik hem vanavond bakken en morgen opwarmen en serveren.

Moet ik m vanavond in de diepvries gooien en morgen er weer uithalen?

Zal ik hem morgen gewoon bakken?

Of iets anders klaarmaken?
met rood vlees kun je beter geen risico nemen. Aan de andere kant ten MINSTE houdbaar tot de 27 betekent niet dat hij bedorven is op de 28ste.

Alvast braden heeft geen zin als je hij niet doorbakken is. (als je het alleen met die reden doet). Het kan natuurlijk wel.

Ik zou hem voor mezelf wel gewoon eten morgen als hij goed ruikt en lekker smaakt.
tenminste houdbaar tot 27 betekent dat hij tot en met de 26e houdbaar is.

Als ik jou was zou ik hem vandaag wel gaan aanbraden.
Rosbief zal noooooooit een tht datum hebben.

Altijd te gebruiken tot.

En daarbij moet je rosbief altijd rose bakken, nooit helemaal gaar (geloof me, ik heb mijn rosbief afgelopen zaterdag verandert in een stuk schoenleer ) dus dan hebben bacteriën al grotere kans om te vermenigvuldigen.

Doe pap en mam een plezier en gooi het vlees weg
Ja, dat vind ik echt.
quote:galadriel schreef op 27 december 2010 @ 17:38:

tenminste houdbaar tot 27 betekend dat hij tot en met de 26e houdbaar is.

Als ik jou was zou ik hem vandaag wel gaan aanbraden.Nope, klopt niet.
Ja, dat vind ik echt.
Lief dat je voor je ouders vlees gaat maken terwijl je zelf vegetariër bent!

Vlees dat rood moet blijven van binnen, zoals rosbief of biefstuk, kun je niet een dag van tevoren al maken en dan op het laatste nippertje opwarmen. Loop je namelijk het risico dat je stukje vlees doorslaat, dus helemaal grijs, doorbakken en als een stuk klapkauwgum op tafel komt.

Die houdbaarheidsdatum lijkt me geen probleem, er wordt veel te veel eten weggegooid op niks af door mensen die paranoia doen over die data. Tht is een TENMINSTE datum, je hebt de rosbief vast niet een uurtje of wat op de verwarming gelegd neem ik aan. Die is nog prima in orde.

Dus gewoon morgen bereiden en morgenavond serveren, met voor jezelf een lekkere portobello als vleesvervanger.
Wat eten we vanavond?
quote:Saaar schreef op 27 december 2010 @ 17:39:

[...]

Nope, klopt niet.

Jawel, heb vroeger in de supermarkt gewerkt.

je hebt houdbaar tot.

en houdbaar tot en met.

is hetzelfde als met leeftijden, bijvoorbeeld gratis tot 4

dan ben je tot en met 3 gratis.
Ik zou nooit het risico nemen, iig niet met vlees dat deels rauw wordt gegeten.
Tsja, ik begrijp de discussie over de houdbaarheidsdatum, maar de vrouw in de winkel zei dat ik hem dus in kon vriezen.

Dus ik dacht:

Ik kan hem straks invriezen en dan morgen ontdooien, maar dan kan ik het niet zo goed niet doen. Ik bedoel, het gaat dan over 10 uurtjes in de diepvries.
Het zit trouwens mega luchtdicht? verpakt.
Tenminste houdbaar tot de 27e zou ik wel doen, mits het nog goed ruikt. Proeven doe je het waarschijnlijk niet. Niet vanavond al bakken maar gewoon morgen doen.
Ik zal je iets vertellen, ik heb in een zaak gewerkt waar de rosbief een week na de THT-datum gewoon werd verkocht. Er was trouwens ook niets mis mee hoor, hij rook en smaakte prima.
Vacuumverpakt? Dan zou ik het helemaal doen! Tenminste betekent niet dat 'ie morgen verrot is hoor.
Nee Galadriel, volgens mij gooi jij dingen door elkaar. Tenminste houdbaar tot 27-12 is dat de kwaliteit gegarandeerd blijft tot 27-12, maar dat het daarna ook nog genuttigd mag worden. De kwaliteit is alleen niet meer gegarandeerd. Maar houdbaar tot 27-12 is uiterlijk gebruiken op 26-12, daarna niet meer.
Ik ben het in alles eens met wat Makreel al heeft geschreven: je bent een geweldige gastvrouw dat je iets gaat klaarmaken wat je zelf niet eet en je kunt die rosbief gewoon morgen braden. Zie ook http://www.etenisomopteeten.nl/slim-kop ... heidsdatum

Eet smakelijk allemaal!
quote:galadriel schreef op 27 december 2010 @ 17:41:

[...]

Jawel, heb vroeger in de supermarkt gewerkt.

je hebt houdbaar tot.

en houdbaar tot en met.

is hetzelfde als met leeftijden, bijvoorbeeld gratis tot 4

dan ben je tot en met 3 gratis.Ja, maar hier gaat het om ten minste houdbaar tot. Ten minste betekent 'minstens'. Dus het vlees is in ieder geval houdbaar t/m de 27e, maar daarna meestal ook nog wel een paar dagen goed.

Heleen, heb je een man aan wie je kunt vragen om te keuren of het vlees nog goed is? Even ruiken en eventueel aan de kleur aflezen?
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
tja kan best zijn dat ik het mis heb.

maar ben zelf wel iemand die (misschien wel te snel) iets weggooid als het over de houdbaarheid heen is.

ten minste of niet.
Ik maak het morgen gewoon klaar. Heb een man die kan ruiken/proeven en er ziek van kan worden :puke:

Als het nou helemaal verkeerd is, dan gaan we gewoon een frietje halen

Ik probeer het gewoon, het vlees ziet er goed uit en de verpakking ook. Ik hoop dat het te eten is.

Ik vertrek nu lekker naar huis, werkdag zit er weer op. Bedankt voor het meedenken.

ff snelle vraag, niemand is dus voor de optie nu (over tien min. op de fiets) invriezen en morgen ontdooien?
Ik ben best een engerd met dingen die over de datum zijn, maar een vac verpakte rosbief THT 27 zou ik morgen wel aandurven. Niet aanbraden en oppiepen hoor, dat is echt niet lekker! Ik zou het vanavond braden (niet te lang, goed rood vanbinnen) en morgen koud in dunne plakken serveren. Heerlijk!
Nee, dat lijkt me weinig zin hebben. Ik zou om mijn reuk afgaan denk ik.
Nu nog invriezen bedoel ik dus....
quote:digimuts schreef op 27 december 2010 @ 17:55:

Ik ben het in alles eens met wat Makreel al heeft geschreven: je bent een geweldige gastvrouw dat je iets gaat klaarmaken wat je zelf niet eet en je kunt die rosbief gewoon morgen braden. Zie ook http://www.etenisomopteeten.nl/slim-kop ... heidsdatum

Eet smakelijk allemaal!Ik ook! Helemaal eens! Gewoon morgen braden, niks invriezen, komt helemaal goed.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:Flowerfield schreef op 27 december 2010 @ 17:47:

Vacuumverpakt? Dan zou ik het helemaal doen! Tenminste betekent niet dat 'ie morgen verrot is hoor.Nee JUIST niet. Kan lekker gaan broeien als het verpakt is. Heerlijk, zich lekker vermenigvuldigen die bacterieen.
Maar in het geval van de rosbief zou ik gewoon naar de kleur kijken en ruiken. Al vindt Heleen het vast sowieso smerig ruiken
Dat zal allemaal vast wel meevallen. Als het vandaag nog goed is is het dat morgen ook vast nog wel. Gewoon even je man laten ruiken en het dan lekker braden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven