rundergehakt VS half om half

29-10-2010 17:49 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik eigenlijk alleen half om half. nu is dus rundergehakt in de aanbieding en ik vraag me werkelijk af waar je dat voor gebruikt (A)

Wie doet wat met welk gehakt?
ik eet trouwens ook liever 'n goeie varkenshaas dan 'n biefstuk, dus misschien dat ik daardoor puur rundergehakt ook niet zo kan waarderen
quote:elninjoo schreef op 29 oktober 2010 @ 18:10:

niemand kalfs?

vind dat smeuiger en zachter van smaak dan rundNiet iedereen eet babyvlees, ik ook niet.
quote:ivy1970 schreef op 29 oktober 2010 @ 18:10:

Ik vind rundergehakt echt zoooooooooo droog, bah. Geef mij maar lekker wat vet hoor. Eet ik wel iets minder!

Bovendien is een varken een heel lekker beestMaar wel een ongezond beest
Rundergehakt vind ik veel lekkerder. Maar half om half is goedkoper, dus soms kies ik daarvoor.
Ik eet nooit varkensvlees, dus ik koop altijd rundergehakt. Laatst bij de islamitische slager half om half gekocht, maar dat was half kalfs/half lams: Heerlijk!!!
Ik vind rundergehakt ook droog, ik heb het liefst half om half gekruid gehakt.

Wat je met rundergehakt kan doen: Dat gebruik ik wel eens in een eenpansgerecht, dan maakt het droge niet zoveel uit.
quote:Blackdress schreef op 29 oktober 2010 @ 18:17:

[...]

Maar wel een ongezond beest Serieuze vraag: wat is er ongezond aan?
lam vind ik ook vies, alhoewel ik 1 keer zuiglam heb gehad in 'n sterrenrestaurant en dat vond ik zalig zonder dat penetrante smaakje wat je doorgaans bij lam proeft
Weet ook niet of varken zo ongezond is hoor. Het is vetter, maar vetten heb je toch ook gewoon nodig. Zolang je maar geen heel varken per dag naar binnen propt
quote:malu3 schreef op 29 oktober 2010 @ 18:18:

[...]

Serieuze vraag: wat is er ongezond aan?

Varkensvlees blijkt voor de mens extreem toxisch om allerlei redenen:

Het blijkt dat het vetgehalte in varkensvlees zeer hoog is, met name binnen de cellen. Vet bevat tweemaal zoveel calorieën als koolhydraten en eiwitten en wordt onmiddellijk opgeslagen en slechts met grote moeite weer afgebroken.

Het cholesterolgehalte van varkensvlees blijkt hoog. Vet hangt altijd samen met cholesterol. Het menselijk lichaam heeft cholesterol nodig voor de aanmaak van celmembranen en voor vettransport. Te veel cholesterol veroorzaakt afzetting op de bloedvatwanden en bevordert toenemende vernauwing van de slagaders.

Ook bevat varkensvlees eiwitten, die vanwege hun structuur snel rotten in uw darmen. Door de hierbij vrijkomende rottingsproducten komen er veel toxines vrij en vormen deze producten een grote belasting voor uw darmen, bloed, lymfe, lever, matrix en nieren. De eiwitstructuur van het vlees van de varkens lijkt op die van mensen. Hierdoor wordt het door het immuunsysteem niet als lichaamsvreemde stof beschouwd en kan het gemakkelijk in het bloed en de lymfe belanden, inclusief alle toxines en eiwit rotting producten. Dit gebeurt veel sneller dan bij alle andere dierlijke en plantaardige eiwitten.

Het bindweefsel heeft last van zwavelhoudende mycopolysacchariden in het varkensvlees, die zeer slijmig zijn. Dit heeft tot gevolg dat de varkensvleeseters eigenaardige Rubensiaanse opzwelling van het bindweefsel vertonen. Er vindt een opstapeling plaats van slijmsubstanties in pezen, gewrichten, kraakbeen etc., wat o.a. kan leiden tot reuma, arthritis en dicusproblemen. Het bindweefsel zuigt zich als een spons vol met water en zwelt. Aangezien deze zwavelhoudende verbindingen gekoppeld zijn aan bepaalde organen, is het zelfs aan mensen te zien welk varkensvlees ze het liefst eten: hals-, rug-, buikspek of ham. De bindweefselstructuren van de mens worden zwakker door het varkensvlees en er ontstaan eerder klachten van het bewegingsapparaat.

Varkensvlees bevat veel groeihormonen. Dit veroorzaakt niet alleen bij jongeren een versterkte groei, maar bevordert ook ontstekingen. Aangezien deze groeihormonen alle groeiprocessen bevorderen, bewerkstelligen ze ook de groei van kankercellen.

Het histamine en imadozolgehalte van varkensvlees is hoog. Hierdoor worden allergieën, netelroos en neurodermitis, abcessen, steenpuisten, negenogen en alle mogelijke ontstekingen bevorderd. Een hoog histaminegehalte maakt ook minder stressbestendig, activeert maagzweren, hartritmestoornissen en hartinfarcten.

Varkensvlees bevat vreemdsoortige tumorbevorderende stoffen, die als oncogenen, endobionten, siphonospora en polymorfa beschreven worden.

Varkensvlees bevat virussen, met name griepachtige virussen. Deze virussen vestigen zich meestal in onze longen en grijpen hun kans tijdens een verzwakte periode van ons immuunsysteem. Dit kan ook leiden tot chronische verkoudheden.

Varkens hebben een slechter ontgiftingsysteem, waardoor ze hun afvalstoffen sneller in vetweefsel opslaan. Bij consumeren van vlees (met vet) moet ons ontgiftingsmechanisme hiermee aan de slag. Levert aldus een grotere belasting op voor ons lichaam.

Nou, als je dit leest worden we wederom niet vrolijk, maar we kunnen begrijpen waarom het eten van varkensvlees zo slecht is voor de gezondheid. Al met al is varkensvlees vies en ongezond vlees. Als we een periode absoluut varkensvlees vrij geleefd hebben, ontstaat er bij toevallig gebruik onmiddellijk een reactie, zoals jeuk, huidklachten en ontstekingen. Op deze manier is onzuivere voeding gemakkelijk en eenvoudig te herkennen.

link
quote:Cateautje schreef op 29 oktober 2010 @ 18:15:

[...]

Niet iedereen eet babyvlees, ik ook niet.hoe jonger 't beest, hoe minder lang ie moet lijden voor ie naar de slacht gaat
quote:malu3 schreef op 29 oktober 2010 @ 18:18:

[...]

Serieuze vraag: wat is er ongezond aan?

Je bent wat je eet en dat geldt ook voor het varken. Die eet echt alles wat eetbaar is. Kans op ziektes overbrengen is dan groter.

Maar ik geloof dat minder vet eten eigenlijk meer de achterliggende gedachte is. Varkensvlees is vetter dan rund. Het ruikt ook anders.
Smakelijk eten verder! Ik eet trouwens vis. Volgens mij kan je daar ook gehakt van maken, maar waarschijnlijk geen mooie ballen.
ik denk dat ik maximaal 200 gram varkensvlees per week binnenkrijg (niet alleen als varkenshaas, maar ook als vleeswaren), dus dat lijkt me niet zo schokkend

in gezonde vis zit tegenwoordig ook vanalles wat slecht is en van koeien kun je gekke koeienziekte oplopen en kippen bevatten ook weer 'n hoop narigheid

als je alles letterlijk neemt wat er gepubliceerd wordt kun je helemaal niks meer eten
Ho Elninjoo, niemand hoeft zich van mij hier te verantwoorden en of en hoeveel (varkens)vlees iemand eet. Met mijn stuk reageerde ik op de vraag van Malu3.
Ach, ik was de smiley vergeten....

Ik eet helemaal geen vlees en vis alleen omdat deze in de aanbieding was en van mij mag iedereen eten wat hij zelf wil.
Ik eet halfomhalf, vind ik lekkerder. Ik houd niet zo van rundersmaak.

Ik eet biologisch vlees, dus dat zit niet vol met groeihormonen. En verder geloof ik niet alles wat die site schrijft, over dat varkensvlees ongezond is. Het klinkt heel wetenschappelijk met veel moeilijke woorden, maar er zit veel onbewezen zweverij bij.
Nou, ik begrijp best dat varkensvlees vetter (en dus ongezonder) is dan rundergehakt, maar van die site waarvan dat stuk tekst is gelinkt, daar geloof ik geen ene sikkepit van....

Ik heb voedingsmiddelentechnologie gestudeerd in een ver verleden, dus ik weet er wel iets vanaf, maar wat daar staat is voornamelijk gebakken lucht.

Sites als deze kunnen bij ieder voedingsproduct zo'n lap tekst schrijven, er zullen altijd mensen zijn die het voor 100% waar aannemen.
quote:Snormel schreef op 29 oktober 2010 @ 18:33:

Het klinkt heel wetenschappelijk met veel moeilijke woorden, maar er zit veel onbewezen zweverij bij.Nou ja, dat dus (Jij vat het goed samen)
quote:elninjoo schreef op 29 oktober 2010 @ 18:22:

[...]

hoe jonger 't beest, hoe minder lang ie moet lijden voor ie naar de slacht gaat

En hoe malser en lekkerder mmmmmmmm!

Al moet ik zeggen dat ik lam ook vaak wat penetrant vind smaken
Ik eet het allebei niet,varkens eet ik helemaal niet en rund zo mager mogelijk,dus alleen tartaar,soms kipgehakt
quote:Snormel schreef op 29 oktober 2010 @ 18:33:Het klinkt heel wetenschappelijk met veel moeilijke woorden, maar er zit veel onbewezen zweverij bij.

En voor de goede orde: dit stuk zegt zich te baseren op

- NCRV's Willem Wever (tsja)

- ene professor Bier die met Google Scholar niet te vinden is

- ene van Schijndel die als ik de juiste gevonden heb acupuncturist is

- de Koran en de Torah, die voor sommigen weliswaar religieus gezag hebben maar in de wetenschap niet als maatstaf gelden.

Op basis daarvan kun je niet zo stellig beweren dat varkensvlees slecht voor je is.
De joden weten dat varkensvlees slecht voor je is, de moslims weten het ook, dus er zal wel een kern van waarheid in zitten.

Zonder gekheid, waaruit kan ik opmaken dat in rundergehakt maximaal 10% varkensvlees zit verwerkt? Wat is dat nou voor onzin uit de bio-industrie?
En waarom is er geen puur varkensgehakt?
quote:JohnnyCake schreef op 29 oktober 2010 @ 18:48:

En waarom is er geen puur varkensgehakt?Oh, dat is er wel, maar heel moeilijk verkrijgbaar. Het is heerlijk op brood (rauw) met een beetje peper en zout, daar eet je je vingers bij op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven