Saté en Satésaus

07-08-2010 12:28 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Ik wil vanavond een sateetje gaan maken.

Heeft iemand hier lekkere recepten voor zowel een marinade als de saus?

Ik wil de saus met gewone pindakaas gaan maken en ook geen

marinades uit pakjes gaan gebruiken.

Misschien is er al een topic maar kon zo gauw niks vinden.

Nou weet ik wel dat ik kan googlen maar over het algemeen hebben jullie hier zeer lekkere receptjes dus alles is welkom!
mijn satesaus:

uitje en knoflook fruiten

pindakaas erbij

met melk tot een saus roeren

ketjap+gembersaus+sambal+klein beetje honing toevoegen

klaar
Marinade voor de sate:

ketoembar

Djahe

beetje sambal

sojasaus
Marinade: ketjap, soyasaus, beetje olijfolie, peper, knoflook en wat sambal.

Wat betreft saus lees ik mee voor tips want kom nu niet verder dan wyco en zelfgemaakt lijkt me lekkerderder :-)
Mijn Indische schoonmoeder zweert bij Wyco (schrijf je dat zo?).
Ikzelf zweer bij de recepten van Kay: kipsaté en pindasaus. Haar site is in het Engels, maar ze is Nederlandse en gebruikt Nederlandse produkten.
quote:Suze2hier schreef op 07 augustus 2010 @ 13:10:

Mijn Indische schoonmoeder zweert bij Wyco (schrijf je dat zo?).Ja dat zijn die kleine emmertjes. Bruin geloof ik.

Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:mylenevalerie schreef op 07 augustus 2010 @ 13:12:

[...]

Ja dat zijn die kleine emmertjes. Bruin geloof ik.

[afbeelding]

Ja geniaal zijn die. Aanmaken met melk.

Je kunt eventueel ook nog aanvullen met sambal en knoflook.
Er is ook een kant en klare variant
quote:Suze2hier schreef op 07 augustus 2010 @ 13:18:

Er is ook een kant en klare variant
Vroeger kocht ik wel eens de satesaus van AH, die had je gewoon maar ik nam die "hot". Nu kan ik het ook zelf maken maar die was ook wel lekker, dit is de normale die ik dus niet had om het ingewikkelder te maken;

Ah gevonden;

Marinade: Wokolie, ketjap, knoflook, sambal, Indische kruiden (ik mik altijd zomaar wat door elkaar)

Voor de saus heb ik ook geen tips, ik gebruik ook altijd de Wyko.
Marineren in ketjap, kruiden en knoflook.

Saus: Melk met pindakaas verwarmen, daarna knoflook, ketjap, sambal, bruine suiker.
...
Hmmm, krijg er meteen zin in. Ik ben bang dat wij hierdoor vanavond ook saté eten, niet goed voor de lijn
Ik maak bijna altijd zelf marinade maar deze heb ik in de kast voor "nood";

zooo snelle reacties allemaal weer maar het recept van Meds lijkt wel wat. Ik wil juist geen potjes en zeker geen Wyco.

Maar ik denk dat ik met een hoop knoflook en sambal een heel eind kom.
en het probleem met de zakje is altijd dat ik daar niet veel smaak aan vindt zitten....
Ik gebruik kipfilet of varkenshaas, maar dat marineer ik nooit.

Hooguit marinade als ik stukje vlees wok met roerbakgroente. Aan de satésaus zit al genoeg smaak (vind ik).

Ik blijf fan van de pasta van Calvé, voeg daar aan toe, 2 soorten sambal, sojasaus, knoflook en moet er wel om denken dat als er mensen blijven eten, dat ik ´m niet te scherp maak.

Saté-ze allemaal vanavond !
Ik heb net kipfilet in de marinade gegooid voor sate.

Mijn marinade: gesnipperde sjallotjes, gesnipperde knoflookjes, rode wijn en zonnebloemolie.

Mijn satesaus is gewoon de kant en klare van conimex.
quote:Fotomuts schreef op 07 augustus 2010 @ 13:50:

zooo snelle reacties allemaal weer maar het recept van Meds lijkt wel wat. Ik wil juist geen potjes en zeker geen Wyco.

Maar ik denk dat ik met een hoop knoflook en sambal een heel eind kom.Jij bent van mening dat pindakaas geen potjes eten is? Wacht ff,zoek ik even voor je op wat voor meuk daar allemaal in zit om de troep tot de volgende eeuw goed te laten zijn....
Voor koken zonder potjes:

Pindakaas uit eigen keuken

voor ongeveer 300 gram (een kleine pot)

Ingrediëntenlijst:

250 gram gedopte en geroosterde pinda's (zonder vlies)

1/2 tot 1 eetlepel arachide-olie (dat is pinda-olie)

1 theelepel zout

en voor wie er te veel aan gewend is om het te missen: 1/2 tot 1 eetlepel suiker

Als je helemáál bij het begin wilt beginnen, dop je de pinda's en rooster je ze zelf. Dit kan op gematigd vuur in een koekepan zonder toevoeging van vet, terwijl je constant roert. Let op dat de pinda's niet verbranden. Het is beter om de pinda's in een oven op 115grC te roosteren op een bakplaat tot ze lichtbruin zijn en een knapperig korstje hebben. Beweeg de pinda's af en toe, zodat ze rondom egaal roosteren. Dit duurt wel een tijdje, ik heb ze ruim anderhalf uur geroosterd. Je kunt pindakaas ook wel van rauwe pinda's maken, maar die is minder lang houdbaar. Het simpelst is natuurlijk (ongezouten) pinda's van de notenboer te gebruiken. Die zijn meestal in olie gebakken, niet geroosterd.

Bereiding:

Doe pinda's en zout in de blender. Doe er om te beginnen een halve eetlepel olie bij. Sommige pinda's zijn rijker aan olie dan andere, dus de hoeveelheid olie die je erbij moet doen is niet altijd hetzelfde. Het resultaat moet in elk geval smeuïg zijn. Draai een pasta van de pinda's, helemaal glad, of 'chunky' (met stukjes noot). Als je grove pindakaas wilt kun je gewoon eerder ophouden met malen, maar je kunt ook gladde pindakaas maken en daar grofgehakte pinda's bijdoen. Als je blender niet glad genoeg maalt maar je wilt wel gladde pindakaas, dan kun je de pindakaas door een zeef wrijven.

Doe de pindakaas in een schone pot, en bewaar in de koelkast, roer voor ieder gebruik even om. Zelfgemaakte pindakaas blijft zeker twee weken goed.

Have fun!
essentieel in de pindakaas is de zoute pittige smaak met een vleugje zoet, mijn geheim... een klein theelepeltje honing is daarom een gouden tip....
die emmers zijn echt goor
vind jij.
Ik vind pindasaus überhaupt niet te vreten. Pindakaas trouwens ook niet. En een Snicker: yak!

Eigenlijk vind ik pinda's alleen lekker in borrelnoten en dan hoef ik ook maar een handje.

Maar goed, offtopic...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven