Saté en Satésaus

07-08-2010 12:28 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Ik wil vanavond een sateetje gaan maken.

Heeft iemand hier lekkere recepten voor zowel een marinade als de saus?

Ik wil de saus met gewone pindakaas gaan maken en ook geen

marinades uit pakjes gaan gebruiken.

Misschien is er al een topic maar kon zo gauw niks vinden.

Nou weet ik wel dat ik kan googlen maar over het algemeen hebben jullie hier zeer lekkere receptjes dus alles is welkom!
Nou suze tuurlijk zit er zooi in maar ik wil niet meteen naar de calve potjes grijpen en heb pindakaas in huis (wat ik normaal ook niet op mijn brood doe hoor) zoals jij het beneden beschrijft is heel leuk maar een beetje veel werk zo ver wil ik nou ook niet gaan maar ga het zeker ook een keer proberen.

Maar bedankt voor de tips! iedereen trouwens.het vleugje honing van meds die ga ik erbij gooien. die heb ik nog niooit in andere recepten gezien.
quote:Fotomuts schreef op 07 augustus 2010 @ 15:00:

Nou suze tuurlijk zit er zooi in maar ik wil niet meteen naar de calve potjes grijpen en heb pindakaas in huis (wat ik normaal ook niet op mijn brood doe hoor) zoals jij het beneden beschrijft is heel leuk maar een beetje veel werk zo ver wil ik nou ook niet gaan maar ga het zeker ook een keer proberen.

Maar bedankt voor de tips! iedereen trouwens.het vleugje honing van meds die ga ik erbij gooien. die heb ik nog niooit in andere recepten gezien.

Maar he, jij kookt dus jij mag het zeggen hoor! Eet smakelijk
Dank je suze! gaat vast lukken vanavond met al die tips maar begin toch met een POTJE pindakaas....
Het is overigens geen Clave pindakaas maar goedkope van de Aldi......
Saté en saté saus zoals bij een goede toko wordt gemaakt:

Marinade

100 ml slaolie, 300 ml ketjap manis, 15 gr suiker, 6 gr peper, 6 gr zout, 3 tenen knoflook geperst. (dit is voor ca. 1200 gr kipfilet)

Saus

Vooraf wat (rauwe) pinda's in slaolie bruin bakken, deze fijn malen met vijzelf of blender (niet al te fijn)

Een pasta maken in de vijzel van 5 citroenblaadjes, 3 el gedroogde uitjes en 3 tl sambal oelek

In een pan wat boter verwarmen, 3 geperste tenen knoflook aanfruiten, pastamengsel erbij en goed roeren. Ca, 1 glas water erbij en al roerend aan de kook brengen. Vervolgens het 1 tl zout, 5 el suiker, 1 el azijn en 2 el ketjap manis erbij.

Naar smaak nog wat suiker/zout of water erbij. Het is als het goed is een vrij dikke saus. Doe op het laatst een paar el van de gehakte pinda's erdoor.
Calvé correctie
Waarschijnlijk heb je allang je saté en saus op (Was het lekker?)

Ik doe het ongeveer zoals Suuz

Mijn recept voor saté saus:

ongezouten pinda's (liefst ook ongebrand)

zout

arachideolie

donkere sojasaus

vissaus

citroensap

honing

Neem een vijzel en maal daar de pinda's met wat zout en olie tot een fijne pasta. Doe dit mengsel in een steelpannetje en voeg sojasaus, vissaus, citroensap en een pietsje honing toe. Wil je je saus pittiger doe dan bij het vijzelen van de pinda's een Spaans pepertje en wat knoflook.

Marinade saté:

sereh

lichte sojasaus

vissaus

knoflook

Spaanse peper

olie

water

Kneus de sereh, vijzel de knoflook en Spaanse peper fijn. Snijd het vlees/kip in stukken en doe in een plastic zak. Giet de vloeibare ingrediënten bij de sereh/look/peper en doe dat in de plastic zak. Laat minimaal 30 minuten marineren.
Nou jongens de sate gemaakt was heerlijk!

Meds inderdaad heel erg lekker een beetje honing is de saus!
Marinade voor saté ayam:

Mengsel van ketjap manis en ketjap asin

citroensap

2 eetlepels sambal oelek

laospoeder

ketoembarpoeder

knoflook (veel)

Ik neem zelf altijd hamlappen voor saté babi, veel malser dan varkenshaas. Mijn oma leerde mij dat "echte" saté gemaakt werd van vleesafsnijdseltjes, kleine stukjes dus die zonde waren om weg te gooien. Ik ben niet gek op pindasaus, dus ik doe er meestal een ketjapsaus bij met stukjes rawit (als er geen kinderen in de buurt zijn, hoewel mijn neefje van vier destijds alle rawit eruit viste en de rest liet liggen).
Hey Fotomuts,

Komt waarschijnlijk als satesaus na de maaltijd, maar here it goes:

Ik gebruik altijd schouderkarbonade voor mijn sateetjes, die ik zelf ontbeen. Vooral als je de sateetjes op de bbq gooit, wordt dat vettere vlees minder snel droog. Karbonaadjes ontbeen ik en laat ik een nachtje of langer in de volgende marinade trekken:

- ketjap manis

- knoflook

- citroensap

- verse gember

- kruiden: ketoembar (korianderpoeder) en djinten (komijn)

- beetje zwarte gemalen peper

en sinds een tijdje doe ik er ook een handjevol gedroogde oregano bij.

Klinkt echt niet, zo'n kruid dat je vooral met Italiaanse gerechten associeert, maar het is echt een perfect match. Afhankelijk van de soort ketjap doe ik er soms ook nog een klein scheutje vloeibare gula djawa (een soort palmsuiker) bij, dat tijdens het bbq'en lekker een beetje gaat caramelliseren.

Satestokjes even in heet water laten wellen, zodat ze zelf niet in de hens vliegen op je bbq en lekker makan maar.
Wow Happy, wat een idee, die schouderkarbonade! En die oregano ga ik proberen, hoe ben je daar in vredesnaam op gekomen?
Dat van die oregano heb ik van een vriendinnetje en die had het weer van een Moluks mevrouwtje.

En die schouderkarbonade, omdat ik nou eenmaal erg spek-minded ben, maar mezelf graag voorhoud dat schouderkarbonade toch écht gezonder is
wil morgen saté gaan maken maar wat eten jullie er zoal bij? Ik woon al langer niet meer in Nederland dus heb eigenlijk geen idee. satésaus maken lukt me nog wel. ga vannavond gelijk eens proberen met een klein beetje honing.
Gado gado vind ik lekker!! Verschillende soorten groente, gekookt eitje, beetje kroepoek, seroendeng, satesaus en witte rijst.
quote:maedl schreef op 21 augustus 2010 @ 13:13:

wil morgen saté gaan maken maar wat eten jullie er zoal bij? Ik woon al langer niet meer in Nederland dus heb eigenlijk geen idee. satésaus maken lukt me nog wel. ga vannavond gelijk eens proberen met een klein beetje honing.

Sate met stokbrood/pistoletje/geroosterd brood, evt. nog iets lekkers erbij, komkommersalade of tomaatsalade.

Sate met krieltjes/gebakken aardappeltjes en een salade.

Nasi of bami.

Rijst/nasi en erbij spercieboontjes.

Eiermie en groentemix
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
aangezien ik gisteren rijst gegeten heb, zal het waarschijnlijk wel stokbrood of aardappeltjes worden, ben ik nog niet helemaal over uit. tomaatsalade uit eigen tuin erbij, mmmm.

ik dacht zelf ook aan aardappeltjes, maar wist eigenlijk niet of dat er wel bij past.
Lekker hoor Maedl, met wat gebakken uien erbij mmmmm.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
mmm, klinkt goed.
Ik ben natuurlijk gigantisch mosterd, maar de satesaus van Euroshopper (van die plastic kuipjes) van AH is heerlijk en kost geen drol. Alleen aanmaken met water of melk en je hebt een satésaus die niet onderdoet voor die van Wyko.
Uh Maedl....

Sambal bij?
quote:Suze2hier schreef op 07 augustus 2010 @ 13:10:

Mijn Indische schoonmoeder zweert bij Wyco (schrijf je dat zo?).Zat mensen in Nederland die hachee maken met een mix van stegeman, maar dat maakt het nog niet lekker
quote:meds schreef op 07 augustus 2010 @ 12:37:

mijn satesaus:

uitje en knoflook fruiten

pindakaas erbij

met melk tot een saus roeren

ketjap+gembersaus+sambal+klein beetje honing toevoegen

klaarEn zo maakte mijn Indische oma het nou ook altijd :-)
Ik maak het ongeveer net zoals Meds.

Uitje en knoflook fruiten.

pindakaas erbij.

Ketjap, sambal oelek, Ve-tsin en Ketoembar erbij. Bon apetit

Oh ja, de sate maak ik altijd met kipfilet gemarineerd in wat ketjap, Ve-tsin en peper.

Mijn nichtje houdt niet zo van satesaus dus..
oh ja, en nog een beetje water. Want anders is hij zo dik...
Ook lekker, maar wel heel vullend: pindasaus maken met pinda's.

Pinda's in de hakmolen fijn maken, en met een vijzel eventueel nog wat fijner. In de olie warm maken (met eventueel de eerder genoemde knoflook of andere dingen erbij). Verder zie pindakaas.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven