Simpele tomatensoep anyone?

23-12-2011 15:27 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Voor Kerst zoek ik een simpel recept voor tomatensoep. Ik heb zelf van de week een versie gemaakt met ui/wortel/knoflook/bleekselderij/2blikjes gepelde tomaten, 6 tomaten en 2 bouillonblokjes. (jamie oliver) maar ik vond'm te waterig en smaakloos.

Nu hoorde ik van collega's dat zij enkel een paar pakjes gezeefde/gepelde tomaten en bouillon gebruiken. Misschien nog een uitje er doorheen maar verder niet veel meer. Nog wat ballen en vermicelli en klaar. Is het echt zo simpel?

Dus mijn vraag: Hoe maken jullie de tomatensoep?
Zo'n zak romige tomatensoep van unox o.i.d. opentrekken, opwarmen, scheutje kookroom en 'n plukje peterselie er in en klaar!

Deze dus:

http://www.unox.nl/nl/producten/romige-tomatensoep
quote:redband schreef op 23 december 2011 @ 16:03:

Unox, simpeler kan je niet maken.lekkerder wel!
quote:sandt schreef op 23 december 2011 @ 16:02:

Als je soep té dun is: enkele eetlepel bloem een beetje zout door elkaar roeren, dan wat water erbij en met garde tot glad papje roeren. Dit papje beetje bij beetje in de soep gieten tot die de juiste dikte heeft.

PS het zout in de bloem zorgt dat het papje klont vrij wordt. Je soep mag dan niet al te zout zijn. Eventueel papje maken zonder zout en dan door de zeef erbij gieten. Geeft alleen wat meer afwas.

succes met je soep.Oh gruwel, een betere manier om een lekkere, pure tomatensoep te verpesten bestaat er naar mijn mening niet.
TO: als je een bijzondere tomatensoep wilt maken, dan zou ik recept 1 uit mijn eerdere post maken. Dat is soep met een "bite".Heb 'm ooit in een restaurant gegeten en het recept gevraagd omdat het de lekkerste tomatensoep was die ik ooit op had. Maak 'm nu vaak als ik gasten heb en ik krijg er veel complimenten over.
@elninjoo, ik zou wel willen maar het is voor mn schoonfamilie. Wil me er niet al te makkelijk vanaf maken ;)

@iedereen: Heb er vertrouwen in dat het goed komt nu, hartelijk dank
Ik maak een tomatensoep met kikkererwten erdoor. Moet je wel van houden natuurlijk, maar door een handje of meer kikkererwten erdoor te blenderen/staafmixeren wordt een soep ook dikker. Ui fruiten, evt ook knoflook, blik(ken) tomaat, bouillon en dan dus gekookte kikkererwten, alles blenderen, kruiden naar smaak.
@Qwertu: heb ik genoeg voor 6 pers als ik jouw 1e recept aanhoud?
quote:Lyncy schreef op 23 december 2011 @ 16:24:

@elninjoo, ik zou wel willen maar het is voor mn schoonfamilie. Wil me er niet al te makkelijk vanaf maken ;)

Wat niet weet, wat niet deert

Net doen alsof je zelf hebt staan koken en de verpakkingen weggooien.
Ik zou in deze tijd van het jaar dus geen verse tomaten gebruiken, die zijn vaak waterig en smakeloos. Ik maak alleen echte verse tomatensoep als de tomaten voor een euro per kistje zo ongeveer weggaan.
De kleine trostomaatjes van de Lidl kun je goed voor de soep gebruiken. Die zijn erg smaakvol!
@anna, dat was precies mijn ervaring. Daarom nu eens proberen met gezeefde/gepelde tomaten
Je kunt ook een combinatie van gezeefde tomaten en verse tomaten die je in de oven roosterd gebruiken.

Ik heb laatst deze gemaakt:

6 trotstomaten door de helft ongeveer een half uur in de oven op 180 graden.

1 ui snipperen en in wat olijfolie aanbakken, dan 2 tenen knoflook en een gesnipperde rode peper toevoegen, tomaten uit de oven EN 1 of 2 blikken tomaten toevoegen. Op smaak maken met balsamicoazijn, zout en peper. De rode peper en balsamicoazijn halen beiden de tomatensmaak onwijs op en zijn dus een onwijze aanrader.

Goed lang laten doorpruttelen, pureren en dan nog door een zeef roeren, daar wordt de soep fluweel zacht van. Serveren met wat verse blaadjes basilicum en mini mozerella bolletjes erin (of gescheurde verse buffelmozzerella)
Voor lekkere én makkelijke tomatensoep neem ik tomatensap van appelsientje, dat is puur sap en er zitten geen pitjes in.

Gewoon bouillon trekken, met de bouillon een in 4 gesneden ui mee laten trekken die met prikkers aan elkaar vast zit, dan krijg je geen losse stukken ui in je soep, eventueel een doorgesneden knoflookteentje er op vastprikken.

Als de bouillon getrokken is doe je de tomatensap erbij en laat het geheel een half uurtje doorpruttelen.

Afmaken kan zoals je het anders met je soep doet, voor een verrassende wending kan je ipv vermicelli eens een handje vol rijst meekoken, een klein handje groente kan imo ook nooit kwaad, maar dat is naar smaak.

Als je de soep een extra twist mee wil geven roer je de soep goed door en tijdens het roeren doe je een los geklopt ei heel langzaam door de bouillon,het ei vormt draadjes en die blijven zichtbaar in de soep ( breken wel kleiner door het roeren )

Voor extra smaak kan je eventueel ook een laurierblaadje en een kruidnagel naar smaak mee laten trekken.

Verder doe ik gehaktballetjes door de tomatensoep ( kruiden met wat je lekker vind ) en dan laatste 15 - 20 minuten mee laten pruttelen

Zo maak ik mijn tomatensoep, het is een eigen creatie en wij vinden het erg lekker.

Als extra kan je (kruiden)stokbrood meeserveren in plakjes.

Eet smakelijk.
quote:Lyncy schreef op 23 december 2011 @ 16:28:

@Qwertu: heb ik genoeg voor 6 pers als ik jouw 1e recept aanhoud?Voor 1 kom wel, als het je hele maaltijd is, zou ik iets meer maken denk ik. Je kunt het vrij makkelijk aanlengen met tomaat trouwens, dat gaat niet zo snel ten koste van de smaak.
quote:Mylene_Valerie schreef op 23 december 2011 @ 15:39:

Halen bij de Chinees?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven