Simpele tomatensoep anyone?

23-12-2011 15:27 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Voor Kerst zoek ik een simpel recept voor tomatensoep. Ik heb zelf van de week een versie gemaakt met ui/wortel/knoflook/bleekselderij/2blikjes gepelde tomaten, 6 tomaten en 2 bouillonblokjes. (jamie oliver) maar ik vond'm te waterig en smaakloos.

Nu hoorde ik van collega's dat zij enkel een paar pakjes gezeefde/gepelde tomaten en bouillon gebruiken. Misschien nog een uitje er doorheen maar verder niet veel meer. Nog wat ballen en vermicelli en klaar. Is het echt zo simpel?

Dus mijn vraag: Hoe maken jullie de tomatensoep?
een pakje cupasoup, wat bami erbij en wat prei, klaar!
Halen bij de Chinees?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
8 tomaten in kleine stukjes snijden en in een pan met ca 4cm water zachtjes een tijdje laten koken met 1 bouillonblokje erbij.

Daarna de staafixer erin steken (pas op voor spatten!) en als laatste een klein pakje soepgroenten en een flink stuk in stukjes gesneden chorizo erdoor gooien. Als die laatste 2 warm zijn, is je soep klaar (en de groenten nog lekker knapperig en geen pap)

Makkelijk, gezond, en superlekker!

Ohja, dit is ongeveer voor 3 personen.
Uitje, verse tomaten en bouillon
quote:Lyndah schreef op 23 december 2011 @ 15:38:

een pakje cupasoup, wat bami erbij en wat prei, klaar!

ja leuk voor het kerstdiner!
Inderdaad gewoon een paar blikken tomaten. Even door de zeef heen, een beetje water erbij met bouillonblokjes en kleine balletes gehakt. Als ik hem gevuld wil hebben doe ik er nog wat vermicelli doorheen.
Gesnipperd uitje fruiten met knoflook en een pakje Italiaanse kruiden uit de vriezer, blikje tomatenpuree even meebakken, drie blikken gepelde tomaten erbij en twee bouillonblokjes, water toevoegen tot gewenste dikte. Staafmixer erin en klaar!

Je kunt ook nog een handje vermicelli toevoegen en/of kant en klare balletjes.
klinkt toch nieet verkeerd zoals jij hem maakte. Misschien een paar pepertjes er dorheen voor de "pit"

Tomaten, ui, wortel is allemaal nogal zoet natuurlijk, je kunt er ook wat italaanse kruiden doorgooien, en dan, als je dat lekker vindt, schepje geraspte kaas erop
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
2 varianten:

1:

Evt. een ui (doe ik niet), een winterpeen en anderhalve gele/rode paprika aanbakken in olijfolie met wat verse knoflook, verse tomaten of twee pakjes tomatenblokjes erdoor, evt. wat water erbij, pureren, eventueel een bouillonblokje erdoor of rode tapenade en wat chilipeper om 'm op smaak te maken. Hele volle smaak, beetje zoetig.

2:

Twee pakjes tomatenblokjes aanbakken in olijfolie met wat verse knoflook, evt. bieslook, dragon en een klein beetje oregano erdoor (of tomatenblokjes met kruiden gebruiken), aanlengen met water (maximaal 2x de inhoud van het pakje van de tomatenblokjes) en een runderbouillonblokje toevoegen. Naar smaak pureren of juist de tomatenblokjes heel laten. Eventueel verder op smaak brengen met wat groene pesto. Volle smaak, wat hartiger dan de vorige variant.

De eerste is wat meer werk dan de tweede. De tweede is in tien minuten klaar (maak ik altijd voor mezelf als ik ziek ben ). Ik gebruik tomatenblokjes in een pakje van Heinz (die zijn wat vleziger en minder waterig dan de goedkopere varianten). Naar smaak kun je in beide soepen room toevoegen.
Ui heel fijn snijden en aansmoren later wat fijngehakte knoflook erbij. Blik tomatenstukjes erbij (kun je nog fijnmaken met staafmixer) en een pakje gezeefde tomaten erbij. Halve liter tot een liter water erbij (ik doe meestal niet zoveel, hou van wat dikkere soep) Dan bouillonblokjes naar smaak (ik doe er meestal eerst 2, na proeven soms nog 1). Beetje peper en/of chilipeper erdoor.Evt wat Italiaanse kruiden. Dan even 10 min laten borrelen.

Basilicum in stukjes scheuren en erdoor doen.

Tot slot wat slagroom/crème fraiche erdoor.
ui fijn en knoflook fijn en even aanfruiten.

Blik tomatenblokjes erbij en een paar goede trostomaten in stukjes.

Bouillon erbij.

Even laten pruttelen.

Van t vuur af staafmixeren en afmaken met italiaanse kruiden.

scheutje room erdoor en klaar.
Dankjulliewel, mensen! Ik ga ermee aan de slag.

Gezellige dagen allemaal
Ik gebruik pakken met gezeefde tomaten en doe die bijna puur in de soep, dus 1 pak is 2 flinke kommen. Daarbij bouillonblokjes en pesto met in de kom mascarpone.

Verhoudingen, 2 kommen:

500 ml gezeefde tomaten

Ongeveer 100 ml water

1 runderbouillonblokje

3 flinke theelepels pesto

2 schepjes mascarpone (als de soep al in de kom zit).

Eventueel theelepeltje suiker als je de soep wat zuur vindt.

Dit is ook de soep die ik morgen met de kinderen maak voor het door hen zelf samengestelde kerstdiner. Groenten zijn daarbij "verboden". ;-P En pitjes blieven ze ook niet vandaar die gezeefde tomaten.
quote:ramiaatje schreef op 23 december 2011 @ 15:50:

ui fijn en knoflook fijn en even aanfruiten.

Blik tomatenblokjes erbij en een paar goede trostomaten in stukjes.

Bouillon erbij.

Even laten pruttelen.

Van t vuur af staafmixeren en afmaken met italiaanse kruiden.

scheutje room erdoor en klaar.Voor hoeveel personen eet je hier dan van? Ik moet 6 buikjes vullen.
quote:leentjedb schreef op 23 december 2011 @ 15:52:

Ik gebruik pakken met gezeefde tomaten en doe die bijna puur in de soep, dus 1 pak is 2 flinke kommen. Daarbij bouillonblokjes en pesto met in de kom mascarpone.

Verhoudingen, 2 kommen:

500 ml gezeefde tomaten

Ongeveer 100 ml water

1 runderbouillonblokje

3 flinke theelepels pesto

2 schepjes mascarpone (als de soep al in de kom zit).

Eventueel theelepeltje suiker als je de soep wat zuur vindt.

Dit is ook de soep die ik morgen met de kinderen maak voor het door hen zelf samengestelde kerstdiner. Groenten zijn daarbij "verboden". ;-P En pitjes blieven ze ook niet vandaar die gezeefde tomaten.Misschien domme vraag, maar ik neem aan dat je rode pesto gebruikt?
Bedoel je met vullen echt vullen of is het een voorgerecht?
quote:Lyncy schreef op 23 december 2011 @ 15:54:

[...]

Misschien domme vraag, maar ik neem aan dat je rode pesto gebruikt?Nee, de groene van basilicum.
Ik doe de hoeveelheden altijd op gevoel. Ik zou 2 blikken tomatenblokjes doen en 6 trostomaten.

halve liter bouiilon klaar zetten, en even naar gevoel bij schenken. Dus niet alles in 1 keer erbij, maar beetje bij beetje tot je de dikte en de smaak goed vindt.

Wat ook heel lekker is, is om een rode paprika mee te bakken.

Of van die gegrilde paprika uit een pot.
Ik gebruik zelf meestal groene pesto gewoon een lepel erdoor roeren.

Maar ik weet natuurlijk niet wat leentje doet.

Edit: mosterd.
quote:Lyndah schreef op 23 december 2011 @ 15:38:

een pakje cupasoup, wat bami erbij en wat prei, klaar!Serieus? Van die zoute gedroogde zooi?
quote:gemini2011 schreef op 23 december 2011 @ 15:54:

Bedoel je met vullen echt vullen of is het een voorgerecht?We hebben dan al gebruncht van 11:00 tot 15:00 dus het is meer voor savonds rond 19:00 met het kommetje op schoot en een kadetje ham erbij.
Ik zou dan bij de recepten van de mensen met blikken tomaat uitgaan van 3 a 4 blikken.

Of 2 blikken en 2 pakken gezeefde tomaat.

Ligt er ook aan of het grote of kleine eters zijn.

Totaal zo'n 2 à 3 liter soep.
Als je soep té dun is: enkele eetlepel bloem een beetje zout door elkaar roeren, dan wat water erbij en met garde tot glad papje roeren. Dit papje beetje bij beetje in de soep gieten tot die de juiste dikte heeft.

PS het zout in de bloem zorgt dat het papje klont vrij wordt. Je soep mag dan niet al te zout zijn. Eventueel papje maken zonder zout en dan door de zeef erbij gieten. Geeft alleen wat meer afwas.

succes met je soep.
Unox, simpeler kan je niet maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven